آشنایی با چهل و چند فیلمی که به جشنواره‌های فجر پنج سال اخیر نرسیدند!/فیلمهایی که برخی از آنها به شبکه خانگی هم نرسیدند!

نمایش خانگی/شهاب کاظمی: جشنواره فیلم فجر در طول این چهل دوره برگزاری همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین فستیوال‌های فیلم در کشور محسوب می‌شده، همان‌طور که بسیاری از سینماگران در این سال‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که این

جشنواره به نوعی ویترین فیلم‌های سینمای ایران در یک سال است و فیلمسازان برای حضور آثار خود در این جشن سینمای ایران برنامه‌ریزی می‌کنند.

به گزارش نمایش خانگی، حضور فیلم‌ها هر سال در این جشنواره با حاشیه‌هایی همراه بوده که گاه به زمان تعیین شده برای ارسال آثار به جشنواره نرسیده‌اند یا در نتیجه انتخاب نشدن آن آثار توسط هیأت انتخاب اعتراض‌هایی را در رسانه‌ها و فضای مجازی به همراه داشته است. به هر حال این موضوعی است که همه ساله در جشنواره فیلم فجر با آن روبرو هستیم و گاهی تعداد آن در سال های گذشته بیشتر هم بوده است. در این گزارش به بررسی برخی آثار سینمایی که به دلایل مختلف به جشنواره فیلم فجر در پنج سال اخیر نرسیده‌اند می‌پردازیم. فیلم‌هایی که برخی از آنها بعدتر اکران شده و وارد شبکه خانگی گشتند و برخی به صورت زیرزمینی عرضه شدند و برخی همچنان نادیده باقی مانده‌اند.

در سال 95 همزمان با دوره سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، آثاری همچون «کاناپه» از کیانوش عیاری، «هجوم» از شهرام مکری، «لِرد» از محمد رسول‌اف، «نهنگ عنبر2» از سامان مقدم، «ساعت 5 عصر» از مهران مدیری، «ملی و راه‌های نرفته‌اش» از تهمینه میلانی، «گیلدا» از کیوان علیمحمدی و امید بنکدار، «یواشکی» از رضا درمیشیان، «کارت پرواز» از مهدی رحمانی و «خانه کاغذی» از مهدی صباغ‌زاده بود که بعضی از این آثار به دلایل ممیزی و برخی به دلیل آماده نشدن به جشنواره آن سال نرسید. همچنین گفته می شود که برخی از فیلمسازان خودشان از حضور در جشنواره به دلایل شخصی صرف نظر کردند.

در سال 96 همزمان با دوره سی‌وششم جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های «جن‌زیبا» از بایرام فضلی، «سراسر شب» از فرزاد مؤتمن، «رضا» از علیرضا معتمدی، «شاه‌کش» از وحید امیرخانی و «واسطه» از آرش لاهوتی از جمله آثاری بودند که برخی از این آثار حتی برای هیأت انتخاب نیز به نمایش درنیامد، برخی دیگر نیز جزو انتخاب‌های هیأت انتخاب نبود.

در سال 97 نیز همزمان با دوره سی‌وهفتم، فیلم‌های «ژن‌خوک» از سعید سهیلی، «مصائب شیرین2» از علیرضا داوودنژاد، «رحمان 1400» از منوچهر هادی، «روسی» امیرحسین ثقفی و «پیلوت» از ابراهیم ابراهیمیان از جمله آثاری بودند که برخی از این آثار به اکران در جشنواره فیلم فجر نرسیدند و صاحبان بعضی آثار نیز خودشان از حضور در جشنواره انصراف دادند.

سال 98 که مصادف با سی‌و‌هشتمیم جشنواره فیلم فجر بود، یکی از سال‌های پرحاشیه از لحاظ فیلم‌های تعداد فیلم‌هایی بود که به دلایل مختلف به جشنواره نرسیدند یا از اکران در جشنواره حذف شدند. این آثار شامل «بی‌سر» از کاوه سجادی‌حسینی، «مجبوریم» از رضا درمیشیان، «گورکن» از کاظم ملایی، «سبز، سفید، قرمز» از لطیفی، «ستاره‌بازی» از هاتف علیمردانی، «سگ‌بند» از مهران احمدی، «انفرادی» و «دینامیت» از سیدمسعود اطیابی، «ملاقات با جادوگر» از حمید بهرامیان، «شیرجه بزرگ» از کریم لک‌زاده، «پارو» از احمد مرادپور، «نیلگون» از حسین سهیلی‌زاده، «اوین» از احمد کاوری، «شاه‌ماهی» از نادر مقدس، «قاتل و وحشی» از حمید نعمت‌الله، «جنایت بی‌دقت» از شهرام مکری، «لتیان» از علی تیموری، «تدفین» محمد تنابنده و «لامینور» از داریوش مهرجویی بود.

در سال 99 همزمان با دوره سی‌ونهم فیلم‌های «شهربانو» از مریم بحرالعلومی، «مهران» از رقیه توکلی، «صحنه‌زنی» از علیرضا صمدی، «راند چهارم» از علیرضا امینی و «غیبت موجه» از عباس رافعی از جمله فیلم‌هایی بودند که به دلایلی مانند عدم انتخاب هیأت انتخاب، ممیزی و آماده نبودن در جشنواره اکران نشدند.

در دوره چهلم نیز فیلم‌های «شب داخلی، دیوار» از وحید جلیلوند، «تفریق» از مانی حقیقی، «جنگ جهانی‌سوم» از هومن سیدی و «برادران لیلا» از سعید روستایی …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید