چرا نقشم در سریال “مرداب”، لال شد؟/محمود نظرعلیان در گفتگویی تفصیلی مطرح کرد

نمایش خانگی/هونام حقانی: اندامی درشت ، نگاهی برّان و تیز ، گویشی مقتدر و تا حدی خوف آور و البته عشق بی حد و حصر به نسکافه خصوصیات اصلی محمود نظر علیان بازیگر توانمندی است که بسیار محجوب و درجه یک است را تشکیل می دهد.
بازیگری که انواع و اقسام نقش های نامعتارف و جذاب مثل کنت خون آشام در دراکولا،پدر کم حرف و خشن در مردی که اسب شد، جن گیر غارنشین و بدوی در فیلم پوست شیر، مرد خشن و مقتدر در فیلم همه چیز برای فروشو … را تجربه کرده است. نظرعلیان تا مدتها هنرمند اصلی فیلم های مستقلی مثل  چند کیلو خرما برای مراسم تدفین بود. محمود نظر علیان برای بازی در زیر نورماه دیپلم افتخار بازیگر نقش مکمل را از فجر به دست آورد. با نظر علیان در باره آخرین حضورش در سریال مرداب که ازجمله سریال‌های موفق شبکه خانگی بوده است، گفتگویی انجام دادیم.

*تا به حال کمتر پیش آمده محمود نظر علیان را در قالب یک نقش روال پدر اهل خانواده ببینیم و به نظر می رسد علاقه خاصی به ایفای نقش های نامتعارف مثل مرد جن گیر در فیلم پوست، یا مرد هیولا گونه سریال مرداب دارید…

**در مرداب قرار بود این نقش گونه دیگری باشد…

*روز اول که به شما پیشنهاد بازی در مرداب شد نقشتان طور دیگری بود؟

**قرار بود این نقش دیالوگ داشته باشد و حرفهایش را بزند منتهی در شروع کار تصمیم گرفته شد این آدم حرف نزند و بخش های از بازیم نیز در حین پخش حذف شد…

*این نداشتن دیالوگ کار بازیگر را سخت می کند…
**نداشتن دیالوگ کار بازیگر را خیلی سخت می کند. مرداب بیست قسمت است و تقریبا در سریال یک دیالوگ هم نداشته ام بنابراین بازیم رفت به سمت ممیک چهره و بدن.

*توانایی خوبی دارید که نقش های کم دیالوگ را درست بازی کنید…

**نظر لطف شماست. جنس بازیم با این نقشها جور است و سعی میکنم با زبان بدن کاری کنم که عین حس موردنظر برای نقش، در اجرا درآید.

*از کارگردان و یا تهیه کننده درباره حذف بخش هایی از بازیتان سوال کردید؟

**من اهل این جور اعتراضات و پرسش ها نیستم و شاید کارگردان و یا شرکت پخش کننده چنین صلاحی را دیده و انجامش داده است.

*چه ویژگی در نقشی که در مرداب بازی کردید برایتان جذابیت بیشتری دارد….
** این آدم تنها است و هیچ تجربه زیست اجتماعی ندارد  و فرمانبردار صرف شکیب به واسطه رفاقت چهل ساله اش با او است. شکیب تصمیم گرفته تا هرکسی که دور برش است را به واسطه این مرد از بین ببرد و همین است که یک پایان غیرمنتظره را بر این سریال، رقم زد.

چرا نقشم در سریال "مرداب"، لال شد؟
چرا نقشم در سریال “مرداب”، لال شد؟

*در مرداب  با بازیگران باتجربه و جوانی مثل امیر جعفری و مجتبی پیرزاد هم بازی بودید.

* بازی امیر جعفری یکی از بهترین بازی های امیر جعفری است چون بازیگر درجه یکی است و خوشحالم که با او همبازی شدم. نکته مهم مرداب تیم بازیگری یکدست، خوب و ارزنده اش است، بروز نیک نژاد هم آدم دوست داشتنی، نیک اندیش وخوش فکری است و محمد شایسته تهیه‌کننده لایق و باتجربه و زیرکی است که نبض مخاطب را خوب می شناسد و برای همین کیفیت تولید را خیلی خوب حفظ کرده.

*استاد ایفای این نقشهای هیولا گونه آنتونی کوئین به خصوص در گوزپشت نتردام است. آیا از جنس بازی او تاثیری گرفته بودید؟

**تمام بازی های آنتونی کویین را دوست دارم و بازیگر مورد علاقه ام است و حرف شما را خیلی از دوستانم به من زده اند که استایل بازیم شبیه کویین است.

*با اغلب اهالی سینما همکاری داشته اید؛ از بزرگمهر رفیعا تا رضا عطاران تا سامان سالور و…

**رضا عطاران بازیگر و فیلمساز خاصی است که امضای شخصی در کارهایش دارد و دوست داشتم با او در فیلمی همکاری کنم و بفهم که نوع نگاهش به فیلمسازی و هدایت بازیگری چگونه است و خودم را محک بزنم که حضورم در این جنس فیلمها که متعلق به سینمای بدنه و مخاطب پسند است چگونه است. اغلب نقش هایم به جزچند مورد در فضای تجربی و هنری و طبیعت محوربوده است و به هرحال باید گونه‌های دیگر بازیگری را هم تجربه می کردم و با کمال میل این پیشنهاد را پذیرفتم. به نظرم سبکی که رضا عطاران در فیلم دراکولا به کار برده است، شیوه نویی در سینمای ایران محسوب می شد. عطاران در فیلمش به سراغ روایت قصه ای نام آشنا که متعلق به غرب و اروپا است می رود. داستانی که سینماگرانی نظیر فردریک مورنائو و کاپولا به سراغش رفته اند و فیلم هایی بر اساسش ساخته اند. داستانی که بسیار جدی و درام است. از طرفی نویسنده و بازیگر اصلی فیلم دراکولا خود رضا عطاران است. روحیه رضا عطاران خاص و درجه یک است و در کارش استایل خاصی دارد. رمز موفقیت عطاران در سریال و فیلم سازی هم استفاده از الگوهای آدم های واقعی و قابل باور ایرانی از طبقه متوسط روبه پایین است.

*آیا رضا عطاران در پشت صحنه فیلم دراکولا مثل جلوی دوربین اهل شوخی و طنز بود؟

**رضا عطاران آدم لایت و خوش مشربی است و در لحظات سخت کاری هم این روحیه اش را حفظ می کند، در سرصحنه هم فضای خوبی حاکم بود و لذت بردیم.

*آیا جزو بازیگرانی هستید که مدام در باره نقشتان پیشنهاد و کُنسه می دهید؟
**یک چیزهایی را مطرح کردم که بیشتر درباره جزئیات رفتاری ، شخصیتی و نوع بازیم بود و عطاران با روی باز حرفهایم را گوش می کرد. همیشه در بازیم به بهترین شیوه فکر می کنم و با کارگردان در میانش قرار می دهم تا اگر تشخیص داد استفاده کنم. وظیفه من بازیگر ، بازی کردن است و خوب در آمدن و یا بد شدن فیلم جزو وظائف کارگردان است.

*در اغلب کارهایی که بازی کرده اید ، نقش مردان مقتدر ، درون گرا ، کم حرف و عمل گرا را بازی کرده اید. آیا این رویکرد به دلیل ویژگی شخصیتی خودتان است؟

**در کلیت تا حدی  آدم کم حرف و درون گرایی هستم وایفای این نوع شخصیت ها را دوست دارم .در خانه و در مراسم های خصوصی آدم بذله گویی هستم و این طور نیست که در خانه هم یک جا بنشیم و عبوس و عنق باشم. در بحثی که مورد علاقه باشم و با آدم های هم‌سطحم هم وارد بحث و گفت وگو می شوم و کلا مثل همه آدم ها در مقطعی کم حرفم و در زمان دیگر بسته به شرایط پر حرف می شوم. در مواقعی که با آدم هایی که حرف مشترک داشته باشم معاشرت میکنم.

*از کار با جوانها تا باتجربه ها را در کارنامه دارید؟

**کار با جوانها به من انرژی و انگیزه می دهد و خوشحال می شوم تجربیات چند دهه ای من در عرصه هنر را در اختیارشان قرار بدهم. اغلب این کارگردانهای جوان می خواستند در فیلم سازی تجربه های جدیدی را بیازمایند و خوشحالم که در این راه در کنارشان بودم. موقعی که امیر ثقفی به من پیشنهاد بازی در فیلم مردی که اسب شد را داد با کمال میل قبولش کردم. در حین کار متوجه شدم با فیلم سخت و دشواری روبه رو هستم و به جرات می توانم بگویم این فیلم یکی ازسخت ترین فیلم های سال های اخیر سینمای ایران است. شرایط تولید آنقدر سخت بود که در سکانسی  زانویم نیز دچار آسیب دیدگی شد که اثراتش هم تا به امروز ادامه دارد. من هم این شیوه را دوست دارم و خسته نمی شوم و مرد فیلم و روزهای سختم. البته هیچکدام از فیلم های در محیط های راحت نبوده و عموما در کوه ، جنگل و روستا و بیابان بوده است.

*بنابراین شما بازیگر فیلم های طبیعت محور هستید؟

** عبارت درستی است. خیلی به محیط شهری علاقه ندارم . در فیلم ممیرو که در زمستان  فیلمبرداری شد، در هوای چند درجه زیر صفر اطراف اردبیل کار کردیم  و با کار دشواری مواجه بودیم. وجود این سختی هاست که من را در بازیگری راضی می کند.

*به جز حضور در مرداب کمتر در سریال بازی کرده اید…
** علاقه با بازی در سریال به واسطه زمان طولانی فیلمبرداریش ندارم.

*خوبی سریال های نمایش خانگی بازتاب سریع واکنش مخاطب بعد از دیدن کار است.

**بله، یکی از دلائل بازیم در مرداب همین بود و چون همزمان پخش مرداب با فیلمبرداری بود بازتاب نظرات مخاطب خیلی به من کمک کرد.

*به سبک کاری کدام نویسنده علاقه دارید؟

**چخوف را دوست دارم و امیدوارم روزی در فیلمی اقتباسی از کارهای آنتوان چخوف بازی کنم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید