خانه بلاگ صفحه 231

فروش اینترنتی محصولات «هنرهای تصویری سوره» وابسته به حوزه هنری با 50 درصد تخفیف⇒آیا تخصیص این تخفیفها برای ویدیورسانه‌های خصوصی هم میسر است؟

موسسه هنرهای تصویری سوره

نمایش خانگی: فروش اینترنتی کلیه محصولات توزیع شده در شبکه نمایش خانگی موسسه «هنرهای تصویری سوره » حوزه هنری آغاز شد.

به گزارش نمایش خانگی مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره در حالی خبر از آغاز فروش اینترنتی محصولات این موسسه تا سقف 50 درصد تخفیف داده که به نظر می رسد تخصیص چنین تخفیفهایی برای بسیاری از شرکتهای خصوصی ویدیورسانه ممکن نباشد و صرفا برای شرکتی مانند هنرهای تصویری سوره که وابسته به حوزه هنری است، امکان دارد.

سعید خندق آبادی مدیرعامل موسسه «هنرهای تصویری سوره» گفت: با توجه به رشد شهرها و جمعیت، مردم جهت تامین نیاز روزمره مجبور به هزینه منابع ارزشمندی مانند زمان و انرژی هستند. در حالی‌که می‌‌توان بدون صرف هزینه‌‌های فوق اقلام مورد نیاز را از طریق فروشگاه‌‌های مجازی تامین کرد.

وی افزود: فروش اینترنتی در میان مردم از جایگاه خوبی برخوردار است و امروزه فروش اینترنتی رقیب سرسختی برای فروشگاه‌های فیزیکی شده است.

خندق آبادی با بیان این‌که بخش بزرگی از فروش اینترنتی مرتبط با محصولات فرهنگی می‌باشد که تمامی ژانرها (از جمله کودک و نوجوان، اجتماعی، کمدی، دفاع مقدس و …) در بر گرفته است و همچنین در رصد محصولات فرهنگی که به صورت فیزیکی توزیع می‌شدند متوجه شدیم که عرضه و فروش اینترنتی کلیه محصولات فرهنگی میتواند در رونق شبکه نمایش خانگی و همچنین برای مخاطبان ما بسیار با اهمیت باشد.

مدیرعامل موسسه «هنرهای تصویری سوره» در پایان گفت: علاقه‌مندان به دریافت محصولات فرهنگی می‌‌توانند با مراجعه به نشانی www.vacsoureh.com اقلام مورد نظر را در کمترین زمان ممکن و با مناسب‌‌ترین قیمت در تهران و شهرستان‌ها تهیه کنند.

از ویژگی‌های خرید اینترنتی محصولات موسسه «هنرهای تصویری سوره » با توجه به حذف بسیاری از هزینه‌ها در توزیع فیزیکی و همینطور با دریافت سود بسیار کم محصولات، تا 50 درصد تخفیف برای خرید اینترنتی محصولات خود قرار داده است.

توضیحات تهیه‌کننده «عاشقانه» درباره زمان توزیع اولین قسمت این سریال، ماجرای اجرای قطعه «ابی» در سریال و پیشینه فرهنگی سرمایه‌گذار

عاشقانه

نمایش خانگی: تازه ترین سریالی که برای شبکه نمایش خانگی در دست تولید است «عاشقانه» نام دارد؛ سریالی به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی مهدی گلستانه که هر دو در زمره کارگردانان سینمای ایران جای دارند.

به گزارش نمایش خانگی محمدرضا گلزار، ساره بیات، پانته آ بهرام، مهناز افشار، بهاره کیان افشار، حمیدرضا پگاه، حسین یاری، مسعود رایگان و هومن سیدی از جمله بازیگران این سریال هستند و فریدون آسرایی و فرزاد فرزین نیز خوانندگان سریال. فرزین به غیر از آوازخوانی در سریال ایفای نقش هم کرده است.

زمستان فصل خوبی برای توزیع سریال است

مهدی گلستانه تهیه کننده «عاشقانه» در گفتگو با نمایش خانگی درباره وضعیت توزیع این سریال گفت: منتظر هستیم تا پروانه نمایش 5 قسمت اول را بگیریم و پس از آن برای پخش اولین قسمت برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: براساس آماری که گرفته ایم زمستان فصل خوبی برای توزیع سریال در شبکه خانگی است و ما نیز توزیع مان قطعا در این فصل خواهد بود منتها از آنجا که بخشی از سریال قبل از عید نوروز و بخشی بعد از عید توزیع می شود باید بعد از گرفتن پروانه نمایش محاسبات مربوط به عرضه اولین قسمت را انجام دهیم.

گلستانه با اشاره به روند تولید سریال افزود: حدودا 75 تا 80 درصد فیلمبرداری سریال را انجام داده ایم و 20 تا 25 درصد باقیمانده نیز ظرف هفته های پیش رو فیلمبرداری خواهد شد.

اجرای قطعه «نازی ناز کن» ابی مربوط به خود سریال است

در روزهای گذشته تیزری از اجرای قطعه «نازی ناز کن» ابراهیم حامدی(ابی) خواننده لس‌آنجلسی توسط فرزاد فرزین در سریال «عاشقانه» در فضای مجازی منتشر شده است. مهدی گلستانه در پاسخ به این پرسش نمایش خانگی که آیا این تیزر مربوط به پشت صحنه است یا خود سریال بیان داشت: این اجرا مربوط به خود سریال است.

وی درباره اینکه آیا فکر نمی کند این بخش دچار ممیزی شود گفت: امیدوارم که ممیزی نشود و بعید هم می دانم این اتفاق بیفتد.

سرمایه‌گذار «عاشقانه» کیست؟

بازداشت تهیه کننده «شهرزاد» و حرف و حدیثهایی که از سوی برخی تهیه کنندگان درباره ورود پولهای بی مسئولیت به شبکه خانگی طرح شده این شائبه را ایجاد می کند که مبادا «عاشقانه» هم بعد از توزیع گرفتار این حرف و حدیثها شود.

مهدی گلستانه با بیان اینکه قبل از انتخاب سرمایه گذار تحقیقات کافی را درباره وی انجام داده به نمایش خانگی اظهار داشت: من به دلیل فعالیتم به عنوان کارگردان در سینما سعی می کنم همواره با تحقیق کافی درباره عقبه سرمایه گذار، به همکاری دست زنم و درباره «عاشقانه» نیز همین کار را کردم. مگر می‌شود بدون تحقیق درباره اهداف سرمایه گذار با وی همکاری کرد! مطمئنا آنها که قصد ماندن در عرصه فرهنگ را دارند این تحقیقات را انجام می دهند.

گلستانه در توصیف سرمایه گذار «عاشقانه» گفت: ایشان همزمان با توزیع اولین قسمت سریال به طور رسمی معرفی خواهند شد ولی همین قدر بدانید که ایشان پیشتر هم کار فرهنگی کرده بودند اما کار فرهنگی شان مربوط به حوزه نمایش اعم از سینما، تلویزیون یا شبکه خانگی نبود و اصلا همین پیشینه فرهنگی بود که باعث شد با دیدی کافی وارد عرصه شبکه خانگی شوند.

کارگردان کلیپهای تتلو هم مجری شد!+عکس و فیلم

امیر تتلو و اردشیر احمدی

نمایش خانگی: گسترده شدن حیطه برنامه سازی در فضای مجازی و عرضه از طریق سامانه هایی که به گونه VOD(ویدیوی درخواستی) یا نظایر آن مانند UGC(عرضه محتوا توسط کاربر) فعالیت می کنند سبب ساز آن شده است که بسیاری از آنها که فکر می کنند استعداد یا ایده نویی در حیطه تولید برنامه های کم هزینه دارند به سمت برنامه سازی در این فضا بیایند.

به گزارش نمایش خانگی از جمله تازه ترین برنامه هایی که در این مسیر تولید شده و به مخاطب عرضه می شود برنامه ایست با عنوان «جعبه سیاه» که تلاش دارد در گفتگو با برخی چهره های خاص برای خود مخاطب پیدا کند.

نکته جالب درباره «جعبه سیاه» آنست که اجرای آن را اردشیر احمدی برعهده دارد؛ جوانی که بیش از همه به خاطر رفاقت صمیمانه با امیر تتلو و ساخت ویدیوکلیپهای اوست که شهرت کسب کرده است.

تتلو پیشتر در معدود گفتگوهای تصویری و از جمله گفتگو با رضا رشیدپور در «دید در شب» به ذکر خیر اردشیر احمدی پرداخت و حالا اردشیر احمدی در سومین برنامه «جعبه سیاه» از تتلو دعوت کرده که در برابر وی نشسته و به پرسشهایی مختلف از روند کاری تا مدت بازداشتش پاسخ دهد.

گردانندگان «جعبه سیاه» که مهمترین شان همین اردشیر احمدی است ادعا کرده اند هیچ گرایش سیاسی را دنبال نمی کنند و تنها با شیوه ای جذاب به دنبال معرفی سبک زندگی شخصیت های مشهور جامعه از کلیه اقشار است با این حال دومین برنامه آنها اختصاص داشت به شهرام جزایری که در برابر دوربین قرار گرفته و از دستاوردهای خود حتی در زندان بگوید!!!

بد نیست بدانید اردشیر احمدی حدودا یک سال قبل ادعا کرده بود می خواهد فیلمی با عنوان «اشتباس» که مروری دارد بر بخشهایی از زندگی بابک زنجانی را بسازد که البته بعد از ساخت یک پایلوت چند دقیقه ای و انتشار تصاویری از فیلم، تولید فیلم کاملا متوقف شد.

برای دیدن آنونس برنامه «جعبه سیاه» اینجا را کلیک کنید.

اردشیر احمدی در برابر تتلو در «جعبه سیاه»
اردشیر احمدی در برابر تتلو در «جعبه سیاه»

تهیه‌کننده «کانی مانگا» هم به شبکه خانگی روی آورد

عبدا.. باکیده

نمایش خانگی: شورای پروانه نمایش خانگی با ساخت یک فیلمنامه موافقت کرد.

به گزارش نمایش خانگی بر اساس جلسه 5 دی شورای پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثر اعضا برگزار شد، با ساخت فیلم نامه «عینک» به تهیه کنندگی عبدالله باکیده و کارگردانی رضا آقایی موافقت به عمل آمد.

همچنين در اين جلسه با ساخت یک عنوان فیلم مستند موافقت به عمل آمد.

عبدالله باکیده که پروانه ساخت «عینک» را گرفته است بیش از هر چیز به واسطه کارگردانی و تولید فیلمهای دفاع مقدسی شناخته می شود. او تهیه کنندگی فیلم پرفروش «کانی مانگا» به کارگردانی سیف الله داد را برعهده داشته است و همچنین کارگردانی «پوتین»، «صلیب طلایی» و «تو را دوست دارم» را انجام داده است.

باکیده یک کمدی اجتماعی به نام «عشقولانس» را هم آماده اکران دارد.

تهیه کننده سریالهای عطاران: سریالی که در تلویزیون 2/5 میلیارد هزینه دارد در شبکه خانگی با 8 میلیارد جمع می شود!/رقیب تلویزیون، شبکه خانگی نیست؛ بلکه هجمه صدها کانال فارسی‌زبان ماهواره ای است/معاون سیما علاقه دارد در تلویزیون به اختلاس و حقوقهای نجومی پرداخته شود!⇔تهیه‌کننده ابتدایی «شهرزاد»: بعضی تهیه‌کنندگان سینما در ارشاد زمزمه می‌کنند جلوی شبکه خانگی را بگیرید تا سینما فروش کند!!!/با یک مشت آدم کم‌مایه روبروییم که اسم خودشان را کارگردان گذاشته‌اند و ٧٠، ٨٠ درصدشان فقط اعتمادبه‌نفس کاذب دارند!

شبکه خانگی ویدیوکلوب

نمایش خانگی: برگزاری چهارمین جشنواره فیلم «یاس» فرصتی را فراهم کرد تا به وضعیت فیلم‌های شبکه نمایش خانگی نگاهی بیندازیم و موقعیت فعلی آن را ارزیابی کنیم.

به گزارش نمایش خانگی و به نقل از «شرق» اینکه سریالی همچون «شهرزاد» که می‌توانست در تلویزیون ساخته شود، بنا بر دلایلی در شبکه نمایش خانگی ساخته و پخش شد، می‌تواند اتفاق میمون و مبارکی باشد.

اما مگر چند سریال نظیر «شهرزاد» داریم که توانسته به چنین موفقیتی دست یابد؟ با این هدف، آسیب‌شناسی شبکه نمایش خانگی را با دو نفر از تهیه‌کنندگان معروف تلویزیون آقایان اسماعیل عفیفه که تهیه کننده ابتدایی «شهرزاد» بود و از جایی به بعد قید همراهی را زد و ایرج محمدی که در کانامه اش تولید اغلب سریالهای رضا عطاران و از جمله «متهم گریخت» و «بزنگاه» دیده می شود. بررسی کردیم. ضمنا در این نشست علی شیرمحمدی، دبیر آیفیک (انجمن صنفی شرکت‌ها و مؤسسات فیلم‌سازی ایران) حضور داشت.

وقتی متوجه شدم قرار است تهیه‌کنندگان تلویزیون به شبکه نمایش خانگی روی خوش نشان دهند، سؤالات متعددی برایم پیش آمد. نگاه‌تان به عنوان تهیه‌کننده‌ای که در تلویزیون ایران اعتباری دارد، به شبکه خانگی چگونه است؟ ‌
محمدی: اینجا صرفا به عنوان تهیه‌کننده تلویزیون صحبت نمی‌کنم. در زمان کنونی انواع و اقسام رسانه‌های تصویری در مدیوم‌های مختلف وجود دارند که در چند سال گذشته بخش نمایش خانگی قرار بود کمک‌حال سینمای ایران باشد با گستردگی مخاطب و جنس کار که باعث شد رسانه نمایش خانگی به یکی از رسانه‌های تصویری برای مخاطبان خودش تبدیل شود. مثلا انواع و اقسام فیلم‌های آموزشی، مستند، برنامه‌های ترکیبی و تله‌فیلم‌ها و به تازگی هم چندین سال است سریال‌های داستانی در نمایش خانگی تهیه می‌شود. به نظرم به عنوان یک تهیه‌کننده نمایش خانگی یک گزینه از گزینه‌های مختلف رسانه‌های تصویری در کشور است مثل مدیوم سینما، تلویزیون و… و هیچ‌کدام از اینها در حال تضعیف هم نیستند، بلکه می‌شود گفت تکمیل‌کننده هم هستند. رقابتی هم داخل این مجموعه وجود ندارد اما به عنوان یک تهیه‌کننده هرکسی که توانایی‌اش را داشته باشد، می‌تواند در بخش نمایش خانگی هم فعالیت کند.
با پیشرفتی که تکنولوژی در چند دهه اخیر داشته فیلم‌سازی به نسبت زمان قدیم سهولت بیشتری پیدا کرده و تأثیرش در همه کشورها به افزایش تولید گونه جدیدی منجر شده که ما در ایران سریال‌های نمایش خانگی می‌نامیم که این نکته منحصر به ایران نیست. در همه کشورها سریال‌سازی تحول اساسی پیدا کرده و آن هم ورود بخش خصوصی به این عرصه است. در ایران هم با تأخیر ١٠، ١٥ساله این کار انجام شده. در شبکه نمایش خانگی فرصت خوبی وجود دارد که این امکان را به امکان فیلم‌سازی به‌طور‌کلی در ایران اضافه کنیم. قبلا فقط سینما و تلویزیون بود و الان بازار کار جدیدی تحت عنوان نمایش خانگی ایجاد شده که اینها را به هیچ‌وجه در رقابت با هم نمی‌بینیم، بلکه در عرض هم هستند و اتفاقا اگر رقابتی باشد درونی است و می‌تواند منجر به این باشد که هر کدام از این عرصه‌ها کیفیت خودشان را برای جذب مخاطب بالا ببرند. باید حضور نمایش خانگی را در عرصه تولیدات مغتنم بشماریم.
علی شیرمحمدی: درباره جشنواره که در زمینه نمایش خانگی است و حوزه ویدئو را دربر می‌گیرد، به عنوان دبیر آیفیک چون اکثر تهیه‌کنندگان مطرح کشور عضو آیفیک هستند و اعظم تولیداتی که در حوزه ویدئو در تلویزیون یا بقیه مدیوم‌ها، خیلی دوست داریم فعال باشیم و این فعالیت را امسال و سال گذشته در جشنواره «یاس» داشته‌ایم. آیفیک چندین کارگاه آسیب‌شناسی با همکاری جشنواره یاس برگزار کرده که به گفته دوستان تهیه‌کننده، بسیار مثمرثمر بوده. امسال هم از تندیس بهترین فیلم از نگاه داوران آیفیک رونمایی داشتیم. رویکرد ما به ماجرا صنفی است و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم تعاملات بیشتری داشته باشیم.
یعنی تمایل ندارید سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی را در مقابل تلویزیون قرار دهید. به‌هرحال، شما با کارهایی که کرده‌اید سقف تولیدات تلویزیون را نشان دادید. به‌هرحال، سازمان صداوسیما دولتی است و طبق قانون اساسی، اجازه نداریم شبکه‌های خصوصی را تأسیس کنیم. اما با توجه به مخاطب‌شناسی که در چند سال اخیر صورت گرفته، مخاطبان تلویزیون ریزش پیدا کرده‌اند و از طرفی مردم ما نیازمند خوراک هنری‌اند. چه چیزی بهتر از اینکه در بخش سینما این اتفاق بیفتد که فضایی را ایجاد کند تا بتواند سریال‌های نمایش خانگی داشته باشد که نمونه موفق اخیرش سریال «شهرزاد» است. اگر بخواهیم به مفهوم واقعی تهیه‌کننده نزدیک شویم، تهیه‌کننده در بخش خصوصی معنای درستی پیدا می‌کند و در مؤسسات دولتی بیشتر به عنوان «مجری طرح» مطرح است. حالا به عنوان تهیه‌کنندگان مشهور تلویزیون، آیا این گنجایش وجود دارد که در تلویزیون سریالی از نوع «شهرزاد» بسازید و پشت ایده‌های نو بایستید و مخاطب را به سمت خودتان جلب کنید؟ اصلا واقعیت‌های روز جامعه ما در عرصه تهیه‌کنندگی چیست؟
اسماعیل عفیفه: یعنی در نمایش خانگی الان تهیه‌کنندگی به معنی استاندارد جهانی‌اش اتفاق افتاده؟ قطعا نه. به دلیل اینکه هر نهادی در کشور ما برای خودش ضابطه‌ای دارد و مثل جزایر کنار هم عمل می‌کنند و ضابطه مشخصی بر ارشاد و تلویزیون حاکم نیست که اگر بود بهتر بود، اما هر جا ضوابط خودش را دارد. در نمایش خانگی تابه‌حال سریال‌های زیادی ساخته شده که با شکست مواجه شده‌اند. بعد از چند سال یک سریال ساخته شده که شروعش با بچه‌های تلویزیون بود. مشخص هم نیست این اتفاق تداوم پیدا کند. تصور نکنید نمایش خانگی تافته جدابافته و قرار است همه کارها مثل «شهرزاد» موفق باشد. بنده و آقای فتحی در تلویزیون کارهای پرمخاطبی ساخته‌ایم. در شبکه نمایش خانگی آدم‌ها از کُرات دیگر نیامده‌اند. همین افراد الان با پتانسیل فیلم‌سازی در تلویزیون، سینما و نمایش خانگی با هم و کنار هم کار می‌کنند. ما خیلی صنعت نمایش خانگی پیشرفته‌‌ای نداریم که بگوییم چند استودیو مثل «نت‌فیلیکس » فعال هستند و کارهای عجیبی می‌کنند. آنجا هم آزمایش و خطاست و تاکنون قدم‌های خطای بیشتری داشته‌اند. اتفاقا آنجا احتیاج به آسیب‌شناسی دقیق‌تری داریم تا راه آینده‌اش را پیدا کند. به نظرم الان شبکه نمایش خانگی در لبه تیغ حرکت می‌کند و ممکن است آینده آن منجر به شکست شود. اگر چشم‌مان را ببندیم با این استدلال که در شبکه نمایش خانگی دست تهیه‌کننده بازتر و ضوابط پخش آسان‌تر است، خیلی نمی‌توان به نتیجه رسید. تابه‌حال کارهای ناموفق بسیاری در این حوزه داشته‌ایم. مهم این است چه کسی کار می‌کند و با مقوله سریال‌سازی چقدر آشناست، چقدر مخاطب می‌شناسد و چقدر دلش برای کاری که انجام می‌دهد، می‌سوزد. بقیه چیزها خیلی خط‌کشی‌شده نیست. من الان در تلویزیون هستم و ممکن است فردا در نمایش خانگی کار کنم. اینها را در رقابت درونی با هم می‌بینیم. بعضی تهیه‌کنندگان سینما در وزارت ارشاد زمزمه می‌کنند جلوی نمایش خانگی را بگیرید که سینما فروش کند. چه ربطی دارد؟ در آمریکا بیشترین سریال‌های نمایش خانگی ساخته می‌شود و سینمایش هم باقدرت کار می‌کند. اتفاقا سینمای آنجا که خصوصی است و برای اینکه برپا بایستد باید توان رقابت با نمایش خانگی را داشته باشد. به نظرم اتفاقا ارتقای آثار تلویزیونی موجب ارتقای نمایش خانگی می‌شود. این رقابت سالم و مفید است. اگر اینها به عنوان رقیب، یکدیگر را جدی بگیرند هر سه پیشرفت خواهند کرد. تا زمانی که رقیب جدی پیدا نشود توانایی‌ها محک زده نمی‌شود. به نظرم این رقابت میمون است و باید از آن استقبال کنیم.
ایرج محمدی: به نظرم باید زاویه دیدمان را نسبت به یک مدیوم جدید که وارد عرصه رسانه‌ها می‌شود، درست کنیم. بنده و آقای عفیفه افتخار می‌کنیم که جزء تهیه‌کنندگان تلویزیون هستیم و سعی می‌کنیم به بهترین آثار در تلویزیون دست پیدا کنیم چون هیچ رسانه دیگری مخاطب تلویزیون را ندارد. وقتی سریالی را می‌سازید و از ٧٠ میلیون جمعیت حداقل ٢٠‌ میلیون در یک لحظه پای رسانه بنشینند بسیار هیجان‌انگیز است و این مسئله در سینما و سایر رسانه‌های دیگر وجود ندارد. بیشترین فیلم سینمایی درحال‌حاضر با این کمبود سینماها زمانی دیده می‌شود که به «دی‌وی‌دی» تبدیل یا از تلویزیون پخش ‌شود. نمایش خانگی یک فرصت برای عرض‌اندام و هنرنمایی هنرمندان است. طبیعتا در نمایش خانگی با ویژگی‌هایی که دارد و در تلویزیون نمی‌تواند باشد، به لحاظ ضوابطی که در تلویزیون وجود دارد، می‌شود کارهایی را ارائه داد که این کارها مخاطب وسیعی در جامعه داشته باشد. یکی از مشکلات نمایش خانگی نداشتن تهیه‌کنندگان حرفه‌ای است. چون نمایش خانگی هزینه سنگینی دارد به سرمایه‌گذاران سپرده می‌شود که در کشورهای خارجی به صورت کمپانی عمل می‌کند و در کشور ما به صورت فرد است. الان انجمن صنفی فیلم‌سازان ایران به این حیطه ورود پیدا می‌کند که تهیه‌کنندگی به عنوان یک امر تخصصی در نمایش خانگی حضور فعال داشته باشد اما قطع مسلم این است که رقابت وجود دارد. هرچه این رقابت را جدی بگیریم بیشتر روی مخاطب تأثیر خواهیم گذاشت. استقبال مخاطب از آثار برتر است که این آثار برتر در تلویزیون، نمایش خانگی یا در سینماست یا گونه دیگری از رسانه که در آینده نه‌چندان دور شاهد آن به نام «وی‌اودی» خواهیم بود که مردم روی موبایل یا تبلت می‌توانند سریال یا برنامه‌های دیگر تصویری را ببینند. درنتیجه هیچ‌کدام از اینها نمی‌تواند مانع جمع باشد، می‌تواند تکمیل‌کننده باشد. دراین‌میان وظیفه تهیه‌کنندگان این است در رسانه‌های مختلف جایگاه خودشان را پیدا کنند یعنی همچنان‌که شوق‌وذوق تهیه‌کنندگی در تلویزیون را داریم مایل به تهیه‌کنندگی در نمایش خانگی، سینما و VOD هم هستیم.

اسماعیل عفیفه
اسماعیل عفیفه


به‌طور مشخص، منظورم این نبود نیروهای انسانی مثبت و کارآمدی را که در تلویزیون هست نادیده بگیریم. ما با یک روند مشکل داریم. تلویزیون آن‌قدر فضا را تنگ کرده که مثلا شما اگر می‌توانید سالانه سه سریال خوب کار کنید، ترجیح می‌دهید دو سال یک‌بار کار کنید تا بتوانید مخاطبتان را راضی کنید و هم از آن سد بگذرید.
ایرج محمدی: به‌جسارت می‌گویم تلویزیون عرصه را تنگ نکرده. چون ما شبانه‌روز در تلویزیون هستیم. ما با ضعف‌های دیگری روبه‌رو هستیم. مثلا در عرصه تولید در استطاعت تولید ضعیف هستیم. یعنی در بخش تهیه مثلا پشتیبانی و لجستیک مالی واقعا در تلویزیون حمایت مالی درست و صحیح برای تنها رسانه ملی کشور اتفاق می‌افتد. الان سریال‌سازی خیلی هزینه‌بر است. شما انتظار دارید ما در تلویزیون مثلا سریال LOST‌ بسازیم؟ واقعا قدرت مالی‌اش را داریم؟ اگر در تلویزیون یک سریال به طور میانگین ٢,٥‌ میلیارد هزینه داشته باشد وقتی به نمایش خانگی بیاوریم باید همه عناصری که جذاب‌کننده آن محصول است را ایجاد کنیم و هشت‌ میلیارد برآورد می‌شود و تلویزیون قادر نیست سالانه مثلا پنج سریال نظیر «شهرزاد» بسازد. دوستان ما در تلویزیون با پولی که دارند هنرنمایی می‌کنند. دوم اینکه آیا ما واقعا زیرساخت‌های انسانی را درست ساماندهی کرده‌ایم؟ اینجا خود تلویزیون هم زیر سؤال می‌رود. ما در دهه ٧٠ کلی نیروی انسانی از بازیگر، تهیه‌کننده، نویسنده پرورش دادیم اما الان با کمبود بازیگر در ژانر طنز مواجه هستیم! چند کارگردان در ژانر طنز داریم؟ به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. حتی تهیه‌کننده طنز نداریم. این امر نشان می‌دهد این مشکل را در زیرساخت کل کشور داریم که تربیت نیروی انسانی را دنبال نکرده‌ایم. درنتیجه با تکرار مکررات در سریال‌ها مواجه می‌شویم. الان طرح قابل عرضه با جسارت کامل به تلویزیون ببرید استقبال می‌شود اما وجود ندارد. درست است ممیزی‌ها و سلیقه‌ها هم وجود دارند یا دست‌به‌دست گشتن مدیریت‌ها پشت‌سر هم و نبود نوعی هم‌گرایی در مدیریت به تلویزیون ضربه می‌زند اما واقعا از نظر ساختار نیروی انسانی هم ضعیف هستیم.
وضعیت امروز تلویزیون مطلوب نیست. مثلا در دهه‌های ٧٠ و ٨٠ تلویزیون تجربیات خوبی داشته و آمار بیننده‌ها بالاتر بوده. در ١٠ سال اخیر رقبای گردن‌کلفتی وارد عرصه رقابت شده‌اند، تلویزیون با عملکردش از آنها عقب ماند. نیاز بود تلویزیون پویایی بیشتری داشته باشد. مثلا در چند سال گذشته تغییرات و تحولاتی در سطح جامعه رخ داد که تلویزیون نسبت به آنها خنثی عمل کرد و بسیاری اتفاقات دیگر باعث شد تلویزیون مخاطب خودش را از دست بدهد. بخشی از مخاطب مربوط به حوزه نمایشی است. اگر بخش ورزش و فوتبال را از تلویزیون بگیرید مخاطبان بیشتری را هم از دست خواهد داد. حالا مگر نمی‌گویید ما با افتخار در تلویزیون کار کرده‌ایم. اما به جز آقای طهماسب که «کلاه‌قرمزی» را یا خانم برومند که «شهر موش‌ها» را نمی‌سازد، دو نفر دیگر را معرفی کنید که در عرصه سینما یا تلویزیون و نمایش خانگی کار کنند؟ این امر چرا تداوم پیدا نکرد؟
ایرج محمدی: به‌عینه در صحنه کار می‌کنیم. داخل گود هستیم. وقتی می‌خواهم سریالی در تلویزیون کار کنم از طرف تهیه‌کننده حمایت مالی نمی‌شود. تلویزیون هم دستش خالی است. بارها به مسئولان تلویزیون گفته‌ام زمانی سازمان صداوسیما سازمان هزینه بود. سازمان صداوسیما باید به سازمان هزینه و درآمد تبدیل شود. در بخش درآمدزایی در تلویزیون ضعیف عمل می‌کنیم. الان رقیب ما سینما یا نمایش خانگی نیست. ما هجمه صد، ٢٠٠ کانال فارسی‌زبان داریم که با آنها باید دست‌وپنجه نرم کنیم. بحث اصلی این است اگر بودجه کافی داشته باشیم، مدیری که مسئولیت جایی را قبول می‌کند باید دستش در دو بخش مالی و نیروی انسانی پر باشد. اگر این دو در کنار هم باشند، تولیدات و آثار جواب‌گو خواهد بود. زمانی که تلویزیون تنها بوده و سینما برای خودش لک‌ولک می‌کرد، هیچ‌کدام از شبکه‌های ماهواره‌ای یا عناصر تلگرامی و فضای مجازی نبودند. مثل این است یک نانوایی در یک محل کفاف آن محل را می‌داده و با ازدیاد جمعیت نیازمند نانوایی‌های بیشتر هستیم. ولی این اتفاقات نیفتاده است.
مثلا وقتی تلویزیون این همه رقیب را می‌بیند، باید کمی نرمش نشان دهد و با جامعه پیش برود. چرا صدای برخی از افراد جامعه ما در فیلم‌ها و سریال‌هایمان شنیده نمی‌شود؟ ‌
ایرج محمدی: مسائل روز جامعه همین مواردی است که در گفت‌وگوهای روزانه مردم است. وقتی با موضوع روز سریال می‌سازیم شایسته است با هنرمندی از صحبت‌های روزانه مردم مثل اختلاس و حقوق‌های نجومی صحبت کنیم. لازم است این موارد در سریال‌های ما باشد. مثلا دکتر میرباقری به دلیل حوزه فعالیتش در وزارت کشور علاقه‌مند به این موضوعات است و به ما گفته‌اند خط قرمز مضمونی برای خودتان قائل نشوید.

ایرج محمدی
ایرج محمدی


خب، خروجی‌اش کجاست؟ ‌
ایرج محمدی: ‌در حوزه سریال صحبت می‌کنم. ما همین دغدغه را با دکتر میرباقری مطرح کردیم و ایشان پیغام دادند خط قرمز مضمونی نداریم. امیدواریم با این فرایندی که در یک سال اخیر در تلویزیون شروع شده و نگاهی که به حوزه پژوهش وجود دارد بخشی از مشکلات حل شود. اما همه به دست بخش سریال‌سازی تلویزیون نیست. بنده و آقای عفیفه در حوزه نمایش می‌توانیم حرف‌هایمان را بزنیم. تا این لحظه هیچ‌کدام از طرح‌های من و آقای عفیفه که ارائه داده‌ایم دچار سانسور مضمونی و ساختاری نشده. گله ما اتفاقا همین است اگر من و آقای عفیفه یا تهیه‌کنندگان امثال ما می‌خواهند به جایگاهی برسند که مخاطب تلویزیون به‌روز باشد آن امکانات وجود ندارد.
چطور می‌توانید این صداها را منتقل کنید؟
محمدی: بنده و آقای عفیفه در شورای پروانه ساخت نمایش خانگی هستیم. در بخش نمایش خانگی سریال‌های شاهگوش، قهوه تلخ و شهرزاد را داشتیم که برای شهرزاد به‌اصطلاح مشتری‌ها گل کرد و بقیه در سطح میانگین بودند. الان که در شورای پروانه ساخت هستیم طرح درخور ‌توجهی ارائه نمی‌دهند.
به نظرتان علت چیست؟
محمدی: چرا خودمان را گول می‌زنیم. بضاعت هنری ما ضعیف است.
شاید بخشی از این اتفاق به دلیل خودسانسوری باشد.
محمدی: از آقایان داوود میرباقری، فتحی و نجفی سؤال کنید چقدر کارشان در نمایش خانگی سانسور شد. مشکل ما این است قدرت و استطاعت کار هنری نداریم. الان سالی حدود صد کار تولید می‌شود اما چند کار خروجی‌اش مثل «شهرزاد» شد؟
مشکل چیست؟ ‌
محمدی: الان بنده و آقای عفیفه به عنوان تهیه‌کننده برای یک طرح خوب و جدید خیلی راغبیم که جوان امروزی بپسندد، ‌اما وجود ندارد!
عفیفه: همه نویسندگانی که الان در سینما، نمایش خانگی و تلویزیون فعال هستند براساس ضوابطی می‌نویسند که شاید شما نامش را سانسور بگذارید. من هفته‌ای شاید حداقل ٦٠٠ صفحه فیلم‌نامه و طرح فیلم‌نامه می‌خوانم. اما چیز دندان‌گیری ندیده‌ام. من الان طرح فیلم‌نامه‌ای نوشته‌ام و در تلویزیون تصویب شده اما نمی‌توانم نویسنده خوبی پیدا کنم.
چرا نمی‌توانیم از جنس سریال LOST را بسازیم؟
محمدی: چند LOST ایرانی خوانده‌ایم اما شبیه کاریکاتور هستند.
عفیفه: به نظرم ما نویسنده خوب داریم اما کارگردان خوب نداریم. یک مشت آدم که اسم خودشان را کارگردان گذاشته‌اند و ٧٠، ٨٠ درصدشان فقط اعتمادبه‌نفس کاذب دارند! اینکه می‌گویید چرا نمی‌توانیم سریال‌های مشابه LOST بسازیم چون آن مربوط به سنت فیلم‌سازی دیگری است. سینما از ١٣٢٨ در ایران راه افتاد اما اغلب تولیدات در دهه‌های ٤٠ و ٥٠ بوده و در تلویزیون هم بعد از انقلاب سریال‌سازی رواج پیدا کرده.
قبل از انقلاب هم سریال‌هایی مانند «سلطان صاحبقران» و «دایی‌جان ناپلئون» داشتیم.
عفیفه: این دو آثار ماندگار هستند اما کارهای بدی هم ساخته شده بود.
الان تعداد کارهای خوب واقعا کم شده است.
عفیفه: نباید انتظار معجزه داشته باشیم اما اینجاست که پای مدیران فرهنگی به میان می‌آید. به نظرم الان به مدیر فرهنگی باهوش به‌شدت نیاز داریم. چون آنها می‌توانند راهگشا باشند و این نیروها را درست کنند و خط بدهند که در آینده این مشکلات رفع شود. اگر من می‌گویم الان کارگردان نداریم ناشی از ضعف مدیریت است. چون هر کسی یک فیلم سینمایی ساخته نام خودش را کارگردان گذاشته، درحالی‌که این اشتباه است. این قدرت تشخیص مربوط به مدیران است و آنها باید این موارد را هدایت کنند.
محمدی: ‌نکته‌ای که واقعا باید به آن توجه کنیم نگاه دلسوزانه به این مقوله است. یعنی همان‌قدر که دلمان برای تلویزیون و سینما می‌‌سوزد، برای سینمای خانگی هم بسوزد. طبق گفته آقای عفیفه، حداقل در هفته ٥٠٠ صفحه طرح‌های بچه‌ها را مطالعه می‌کنیم البته ناامید نیستیم. جوانان بااستعدادی داریم. ما نباید به ١٠، ٢٠ آدم اکتفا کنیم. باید آن‌قدر پشتیبانی و زیرساخت نیروی‌ انسانی‌مان را قوی کنیم که تلویزیون، نمایش خانگی و سینما را تأمین کنیم. باید فکری به حال این ماجرا کنیم. این برای ما درد است که بگوییم کارگردان و فیلم‌نامه خوب نداریم.
ورود تهیه‌کنندگان تلویزیون را به شبکه نمایش خانگی چطور می‌بینید؟
عفیفه: ‌به نظرم اتفاق خوبی است. تلویزیون خالی نخواهد شد اگر شرایط خوب باشد من خودم تلویزیون را ترجیح می‌دهم چون کارکرد اجتماعی دارد و تأثیر سریال‌ها روی مخاطب خیلی بیشتر است و این برای من یک راهنمای عمل است. یعنی فکر می‌کنم کاری که در تلویزیون می‌کنم برای جامعه فایده بیشتری دارد. این امر باعث می‌شود همچنان تلویزیون را دوست داشته باشم و به عنوان رسانه پرقدرت به آن اتکا کنم و به آینده‌اش خوش‌بین باشم. امیدوارم مشکلاتی که دارد نه به صورت شعاری و مقطعی، بلکه اول تشخیص داده شود مشکل کجاست و بعد راه‌حل‌های خوبی پیدا کنیم. آینده تلویزیون و نمایش خانگی می‌تواند خوب باشد و همه در یک عرصه هستیم. خوب است رقابتی وجود داشته باشد. یعنی نمایش خانگی را قوی ببینیم و سعی کنیم تلویزیون را قوی‌تر کنیم. همچنان جای امیدواری وجود دارد چون امسال مجموعه آثار جشنواره یاس نسبت به سال قبل بهتر بوده. از لحاظ آماری کارها افزایش کیفیت دارند.
محمدی: ‌تلویزیون خانه اول و آخر من است. اما الان نمایش خانگی نیاز به تهیه‌کنندگان حرفه‌ای دارد که یکی از آسیب‌شناسی‌های مهم در نمایش خانگی نبود تهیه‌کنندگان حرفه‌ای است. اگر به عنوان تهیه‌کننده تلویزیون در این عرصه هستیم به این خاطر است که به این بخش به‌گونه‌ای سروسامان دهیم. انجمن شرکت‌ها و فیلم‌سازی ایران که اکثرا از بچه‌های تلویزیون هستند به این دلیل است که صیانت شغلی در این بخش به وجود بیاید و به دست عده‌ای بازاری نیفتد که بعدها با آثار ضعیف و حتی سخیف روبه‌رو شویم. اگر یادتان باشد چند سال قبل تله‌فیلم‌ها را به نام تله‌فیلم شانه تخم‌مرغی می‌شناختند. صرفا از جیب مخاطب به هر عنوان پول کش می‌رفتند که با حضور تهیه‌کنندگان تلویزیون و مدیریت خوب فرهنگی ارشاد توانستند جلوی این مقوله را بگیرند. الان هم در بخش نمایش خانگی تهیه‌کنندگان تلویزیون به شرطی که آنجا هم امکانات و منابع مالی فراهم باشد عرصه جدیدی برای مخاطبان به وجود خواهند آورد.
شیرمحمدی: در حوزه شبکه نمایش خانگی صنف کار سختی در پیش‌رو دارد با توجه به معضلات پیشِ‌روی تهیه‌کنندگان برای رسیدن به مطلوب باید راه پرفرازونشیبی را طی کرد که البته به نظر من دور از دسترس نیست و افق روشنی را پیش‌ِرو داریم که ان‌شاءالله با همکاری دوستان و همکارانمان در بدنه سیاست‌گذاری سازمان سینمایی حصول به این چشم‌انداز سخت نیست فقط باید جدی گرفته شود
مسائلی مثل مشکلات تولید و نحوه ارائه آن در بازار شبکه نمایش خانگی که هیچ ضمانت اجرائی برای آن وجود ندارد.
به‌ویژه در زمینه شرکت‌های پخش که اعظم مشکلات تهیه‌کنندگان در این بخش است و نمی‌دانم چرا به این موضوع رسیدگی نمی‌شود. پای صحبت اعضای آیفیک که بنشینید، می‌بینید همه عزیزان تهیه‌کننده زخم‌خورده این ماجرا هستند برای مثال، دوستان فیلم‌ساز ٢٠٠‌ میلیون تومان برای تهیه و تولید یک فیلم ویدئویی هزینه می‌کنند و پخش با قدرت تمام پیشنهاد خرید فقط ٢٠‌ میلیون تومان را می‌دهد حال با توجه به اینکه فضای نمایش خانگی فضای اشباع‌شده‌ای نیست و پتانسیل بسیار خوبی برای ارائه آثار خوب به مخاطبان خود را دارد سؤال اینجاست: با توجه به تعداد محدود شرکت‌های پخش و فضای مورد استقبال مخاطبان شبکه نمایش خانگی، این قدرت بلامنازع و بی‌محابا از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ که تهیه‌کنندگان با این‌همه زحمت طاقت‌فرسا برای تهیه و تولید این کالای مهم فرهنگی حتی امیدی به بازگشت نیمی از سرمایه خود یا سرمایه‌گذارانشان را ندارند. به نظر من این موضوع پخش یکی از اساسی‌ترین معضلات همکاران بنده است که امید داریم با هم‌فکری و همکاری مدیران خوش‌فکر و عزیزانمان در بدنه سیاست‌گذاری سازمان سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتفع شود، ان‌شاءالله. در آخر باید عرض کنم آیفیک همکاری‌های بسیار خوب متعامل و گسترده‌ای با سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد که امیدواریم در آینده این ارتباط گسترش یابد و این همکاری به بهترین شکل ممکن ادامه پیدا کند چون بدون‌شک افق پیشِ‌روی ما (تهیه‌کنندگان) در زمینه تهیه و تولید و دست‌یافتن به بازار مطلوب شبکه نمایش خانگی، افق بسیار روشنی است که این درواقع با تعامل و همکاری طرفین صورت‌پذیر خواهد بود.

بیم و امید تهیه‌کننده «سلام بمبئی»⇐ شکایت از قاچاقچیان فیلم بی‌تأثیر است/شاید با گسترده‌شدن «ویدیوی درخواستی» از قاچاق بی‌رویه فیلم‌ها جلوگیری شود

جواد نوروزبیگی

نمایش خانگی: عدم برخورد ضربتی با قاچاقچیان محصولات شبکه خانگی به ویژه قاچاقچیان فعال در فضای مجازی که از سایتهای اینترنتی تا کانالهای تلگرامی را دربرمی گیرد سبب ساز آن شده که جواد نوروزبیگی که این روزها فیلم پرفروش «سلام بمبئی» را روی پرده دارد در گفتاری به بهانه فراگیری سامانه «ویدیوی درخواستی» به صراحت از این بگوید که شکایت از قاچاقچیان فیلم بی تأثیر است.

به گزاش نمایش خانگی نوروزبیگی نیز به مانند برخی تهیه کنندگان سینمای ایران گمان می کند با راه اندازی سامانه ویدیوی درخواستی یا همان VOD از قاچاق بی رویه فیلمها جلوگیری خواهد شد. اما آیا این امیدی واقعی است؟؟؟

متن کامل گفته های نوروزبیگی در این باره را بخوانید:

فراگیری «ویدیوی درخواستی» اتفاق بسیار خوبی است

سیستم «وی‌ او‌ دی» اتفاقی است که شاید در کشور ما پدیده نوظهوری تلقی می‌شود، اما این سیستم مدلی است که سال‌هاست در بسیاری از کشورها اجرا شده است. به این صورت که مردم آنلاین فیلم یا سریال‌های مورد علاقه‌شان را تماشا می‌کنند و همه‌چیز هدفمند‌تر و بهتر پیش می‌رود.

مدتی است صحبت از فراگیری این سیستم در داخل ایران نیز مطرح شده که به نظرم اتفاق بسیار خوبی است و نیازمند حمایت‌های بیشتر برای استفاده بهتر از آن هستیم. به گمان من با گسترده‌شدن این سیستم، قاچاق فیلم دیگر معنی و مفهوم حال‌حاضر را پیدا نمی‌کند و درصد اندکی باقی می‌مانند که از طریق «سی‌دی» یا «دی‌وی‌دی» فیلم‌ها را تماشا می‌کنند. این در صورتی است که با معرفی بهتر و استفاده از «وی‌او‌دی» با مبلغی بسیار پایین‌تر و با کیفیت بهتر می‌توان به همه فیلم‌ها و سریال‌ها دسترسی داشت.

درخواستهای بسیاری برای عرضه «سلام بمبئی» از سوی شرکتهای VOD داشته ام

بدون شک سیستم «وی‌او‌دی» تأثیرش را در فرهنگ تصویری ما، به‌ویژه شبکه نمایش خانگی که مدتی است به سمت عرضه محصولات مختلف رفته است و به‌نوعی میان مردم شناخته شده و به پویایی رسیده است، می‌گذارد. مدت‌زمان کوتاهی بعد از اکران فیلم «سلام بمبئی»، درخواست‌های بسیاری از شرکت‌هایی که فیلم‌ها را به صورت «وی‌او‌دی» عرضه می‌کنند، داشتم. زمانی که تعداد این شرکت‌ها به حد درخور‌توجهی برسد و به‌نوعی مردم با چنین سیستمی آشنا شوند قطعا قاچاق کالا کم‌اثر خواهد شد. متأسفانه قاچاق فیلم در ایران بسیار بالاست و این اتفاق در سال‌های اخیر بیشترین ضربه را به اهالی سینما و صاحبان آثار زده است، اینکه به محض ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی فیلم قاچاق می‌شود و حتی گاهی زمانی که فیلم هنوز در اکران است با چنین اتفاقی مواجه می‌شویم، بسیار تأسف‌برانگیز است و در شرایط اقتصادی سینمای ما به هیچ‌وجه نمی‌توان ضررهایی که قاچاق فیلم متوجه صاحبان آثار می‌کند را جبران کرد.

با گسترده‌شدن سیستم «وی‌او‌دی» از قاچاق بی‌رویه فیلم‌های سینمایی جلوگیری خواهد شد

پس در این شرایط طبیعی است بسیاری از تهیه‌کنندگان مثل من از گسترده‌شدن سیستم «وی‌او‌دی» خوشحال باشیم که دست‌کم از قاچاق بی‌رویه فیلم‌های سینمایی جلوگیری خواهد شد و از طرف دیگر مخاطبان نیز با هزینه‌ای کمتر و کیفیت بالا و البته قانونی و شرعی فیلم‌های دلخواهشان را می‌بینند. از سال گذشته تا همین مدت فیلم‌های زیادی که در اکران سینماها بوده است به شبکه نمایش خانگی آمده و قاچاق فیلم باعث شده تا فروش چندانی در شبکه نمایش خانگی نداشته باشد. همان‌طور که می‌بینید به فاصله چند ساعت از عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی، فیلم‌ها از بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش و بارها و بارها بازپخش می‌شود و در این شرایط نمی‌توان حتی نگاهی به درآمدزایی شبکه نمایش خانگی برای فیلم‌ها داشت. «ملبورن» و «بهمن» دو فیلمی بود که تهیه‌کنندگی آنها را بر عهده داشتم و بعد از اکران در سینماها به شبکه نمایش خانگی آمد و با همین اتفاق یعنی قاچاق مواجه شد و ضررهای زیادی به فروش فیلم زد.

شکایت از قاچاقچیان فیلم بی تأثیر است

اساسا شکایت‌هایی که به منظور قاچاق فیلم هم صورت می‌گیرد بی‌تأثیر است و عملا نمی‌توان انتظار داشت از راه شکایت در مقابل قاچاقچیان آثار ایستاد.

اما طبعا گسترده‌شدن سیستم «وی‌او‌دی» از آن دست اتفاقی است که بسیاری از تهیه‌کنندگان سینما از آن استقبال می‌کنند و امیدواریم خیلی زود گسترده‌تر شود و جایش را در ایران باز‌تر کند تا از این طریق بتوان محصولات بهتری تولید کرد. ایجاد سایت‌های فراوانی که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، روزبه‌روز بیشتر می‌شود و برخی از آنها در داخل کشور فعالیت می‌کنند و برخی دیگر خارج از ایران هستند و به‌سختی می‌توان مقابل چنین سایت‌هایی که قاچاق کالاهای فرهنگی را انجام می‌دهند، ایستاد. سال‌هاست همه ما به فرهنگ‌سازی در مقابل قاچاق کالا اشاره می‌کنیم و هر کدام از اهالی سینما به نوبه خود سعی کرده‌اند تا از طرق مختلف این آگاهی را به مردم دهند که در حد توانشان از کالاهای فرهنگی کشورشان حمایت کنند. با اینکه شاید این فرهنگ‌سازی درصد کمی از مردم را آگاه کرده باشد، اما هنوز هم پیشنهاد من ادامه این فرهنگ‌سازی است که مردم از ضررهای مخربی که قاچاق کالا بر اهالی فرهنگ و هنر می‌گذارند، آگاه شوند. در این شرایط نمی‌توان از ارگان یا نهاد خاصی نیز انتظار داشت مقابل قاچاق کالا بایستد و مقابله کند، آگاه‌سازی مردم و فرهنگ‌سازی وظیفه همه ارگان‌ها و نهادهایی است که ارتباطی با تولید کالاهای فرهنگی دارند و باید در این زمینه فعال‌تر باشند.

طبعا می‌توان با حمایت بیشتر از گسترده‌شدن سیستم «وی‌اودی»، مقابل بسیاری از این اتفاقات ایستاد و شرایط را برای محصولات فرهنگی و جلوگیری از قاچاق آنها فراهم کرد.

دو سال بعد از عرضه «از حاشیه تا شایعه» به شبکه خانگی⇐سام درخشانی: بردن هنرمندان به برزیل یک حقه بود/دو سی.دی از این سفر بیرون دادند که یک پلان از کشور برزیل هم در آن نیست!!/تنها کسی که برای این کار پول گذاشت آژانس مسافرتی بود/{جواد هاشمی}به دروغ گفت برای جور کردن پول این سفر، خانه‌اش را فروخته اما کسی برای سفر به برزیل یک دمپایی هم نفروخت!/ به دلیل همان موضوع شلوارک پوشیدن آن قدر زیر ذره‌بین بودیم که حتی کنار استخر نمی‌توانستیم برویم!

سفر هنرمندان به برزیل

نمایش خانگی: همزمان با جام جهانی برزیل 2014 تعدادی از هنرمندان ایرانی که اغلب هم بازیگران را تشکیل می دادند همراه با سیدجواد هاشمی بازیگر شناخته شده فیلمهای دفاع مقدسی به برزیل رفتند.

به گزارش نمایش خانگی کمتر کسی بود که از آنچه حین سفر هنرمندان به برزیل رخ داده خبر داشته باشد تا اینکه زمستان دو سال قبل بعد از پخش یک سری آنونس از مجموعه تصویری «از حاشیه تا شایعه» به کارگردانی و تهیه کنندگی سیدجواد هاشمی که از این سفر تهیه شده بود، این مجموعه با پخش تصویردنیای هنر به شبکه خانگی آمد.

کیفیت پایین این مجموعه و البته پر کردن با یک سری فیلمهای آماتوری که کمترین جذابیتی برای مخاطب نداشت سبب ساز آن شد که «از حاشیه تا شایعه» نتواند در شمار محصولات حتی با مخاطب متوسط شبکه خانگی جای گیرد.

سام درخشانی از جمله هنرمندانی که هم در سفر به برزیل و هم در «از حاشیه تا شایعه» حضور داشت اخیرا در گفتگو با «هفت صبح» در کنار گلایه از سوءنیت ترتیب دهندگان سفر هنرمندان به برزیل از مجموعه تصویری عرضه شده از این سفر هم انتقادات تندی کرده است.

درخشانی درباره ماجرای سفر هنرمندان به برزیل گفته است: آن جریان یک حقه بود که ما از سر خامی وارد آن شدیم و در واقع از آن اتفاقها بود که نباید بیفتد ولی افتاد. هیچ کس هم از آن موضوع منفعتی نبرد چون پشتوانه درست و خیرخواهانه ای وجود نداشت حتی آنها که میخواستند بردی داشته باشند هم استفاده ای نکردند.

وی ادامه  داده است: وقتی سی دی های مربوط به این سفر به شبکه خانگی عرضه شد هم استقبالی نشد چون اصلا موضوع بد هدایت شده بود. ما رفته بودیم جام جهانی برزیل دو تا سی دی درآوردند که یک پلان از کشور برزیل در آن نیست.

درخشانی افزوده است: وقتی مردم هم دیدند که فرار است از حاشیه برای پول درآوردن استفاده شود پول برای حاشیه الکی نمی دهند. اگر آن مستند با یک تدوین درست به دست مردم می رسید حتی می شد به آن به چشم یک سفرنامه نگاه کرد اما با یک سری دروغ و حاشیه خواستند از مردم سوءاستفاده کنند.

سام درخشانی درباره شایعه ایجاد شده مبنی بر ازدواج او نرگس محمدی در جریان سفر به برزیل اظهار داشته است: مگر چنین چیزی در فرهنگ ما شدنی است که دو بازیگر چهره بروند و در یک کشور دیگر با هم ازدواج کنند؟ پس این همه حراست کجا بود که چنین اتفاقی بیفتد؟ ما به دلیل همان موضوع شلوارک پوشیدن آن قدر زیر ذره بین بودیم که حتی کنار استخر نمی توانستیم برویم!

بازیگر «آوای باران» و «پژمان» تأکید کرده است: این ماجرای بردن هنرمندان به برزیل مسائل پشت پرده بی حساب و کتاب زیادی داشت و تنها کسی که برای این کار پول گذاشت آژانس مسافرتی بود که ما را برد و در ازای آن به او گفتند با فروش سی دی پول تو برمی گردد. یک قرارداد صوری هم بین آقای واسط و آژانس بسته شد.

این بازیگر با ردّ ادعاهای سیدجواد هاشمی که گفته بود برای جور کردن پول سفر هنرمندان به برزیل، مجبور به فروش خانه اش شده، خاطرنشان ساخته است: بعدها به دروغ گفتند خانه مان را فروخته ایم اما کسی برای سفر به برزیل یک دمپایی هم نفروخت چه برسد به خانه. فقط هتل و ترانسفر با آنها بود و بقیه خرج و مخارج مثل خورد و خوراک و گشت و گذار پای خودمان بود و خیلی هم خرج شد که اگر خودمان می رفتیم سنگین تر بود. در کل این اشتباهی بود که در زندگی کرده ام و دیگر تکرار نخواهم کرد.

از حاشیه تا شایعه
از حاشیه تا شایعه

علیرغم اکران بدون درجه بندی در سینماها⇐«آب نبات چوبی» با درجه بندی «15+» به شبکه خانگی آمد+عکس

آب نبات چوبی

نمایش خانگی: فیلم «آب نبات چوبی» حسین فرحبخش که اولین تجربه سینمایی این کارگردان و تهیه کننده در حیطه سینمای خرده پیرنگ است به شبکه خانگی آمد.

به گزارش نمایش خانگی «آب نبات چوبی» از طریق موسسه هنرنمای پارسیان در شبکه خانگی توزیع شده است و نکته جالب درباره آن لحاظ کردن درجه بندی سنی برای آن است.

این فیلم که از حضور سحر قریشی در نقشی متفاوت سود می برد با درجه بندی سنی «15+» به شبکه خانگی آمده است و به بیان بهتر تماشای این فیلم برای افراد زیر 15 سال ممنوع اعلام شده است.

«آب نبات چوبی» که به غیر از سحر قریشی از حضور رضا عطاران در نقشی به شدت دوپهلو سود می برد داستان دختر نوجوانی را روایت می کند که فرارش از خانه، خانواده اش را در مسیر عجیبی قرار می دهد.

هنگامه حمیدزاده، میلاد کی‌مرام، کریم امینی، نگار عابدی، صفا آقاجانی و شقایق فراهانی دیگر بازیگران «آب نبات چوبی» هستند.

این فیلم در شرایطی با درجه بندی «15+» به شبکه خانگی آمده که اکران آن در سینماها بدون درجه بندی سنی صورت گرفت؛ دلیل آن هم نوعی آسیب شناسی بود که کارگردان قصد ارائه آن را به خانواده ها و به خصوص دختران نوجوان داشت.

«آب نبات چوبی» از سرنوشت تراژیکی می گوید که ممکن است در صورت عدم رعایت اخلاقیات در انتظار دختران نوجوان باشد و اتفاقا تماشای فیلم می تواند برای نوجوانان مفیدفایده باشد.

آب نبات چوبی
آب نبات چوبی

هشدار جمال شورجه به رسانه ملی⇐اگر تلویزیون شرایط تولید «موسی» را فراهم نکند به شبکه خانگی می‌‎رویم

جمال شورجه

نمایش خانگی: شبکه خانگی در سالهای اخیر محملی شده برای تولید سریالهای طنز و ملودرام از «قهوه تلخ» و «ویلای من» تا «ساخت ایران» و «قلب یخی» و البته یک سریال تاریخی به نام «شهرزاد» که آن هم مایه های عاشقانه و ملودرامش بر وجه تاریخی چربش داشت.

به گزارش نمایش خانگی در این شرایط اینکه جمال شورجه ادعا کند پروژه تاریخی-مذهبی «موسی کلیم ا..» را در صورت عدم همراهی تلویزیون به شبکه خانگی می آورد جای شگفتی دارد.

شورجه که مدتهاست به دنبال جلب حمایت از تلویزیون انداختن این پروژه در مسیر تولید است اما مشکلات مالی رسانه ملی مانع او شده در پاسخ به این پرسش «فرهنگ نیوز» که اگر شرایط تولید «موسی (ع)» در تلویزیون فراهم نشود چقدر احتمال دارد که این سریال برای پخش در شبکه خانگی تولید شود  گفت: ما به دنبال تأمین اعتبارات مربوط به این پروژه هستیم و از آنجا که برآورد اقتصادی دقیق هم داشته‌ایم قطعا خواهیم توانست سرمایه لازم برای تولید را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: درآمدزایی نهایی «موسی (ع)» باعث خواهد شد حتی به شبکه نمایش خانگی هم به عنوان بازاری مناسب برای آن نگاه شود اما چون گستردگی رسانه ملی در حیطه‌های مختلف تولید تا پخش می‌تواند عنصری کمکی برای ما باشد برای همین ترجیح می‌دهیم کار در تلویزیون به تولید برسد اما اگر در تلویزیون شرایط فراهم نشد قطعا به شبکه خانگی خواهیم رفت.

جمال شورجه در تشریح طرحهای توجیهی اقتصادی برای تولید این سریال بیان داشت: بیش از هزار صفحه طرح توجیهی اقتصادی برای این مجموعه نگاشته شده است و از بازدهی به هنگام پخش داخل گرفته تا واگذاری رایت پخش آن در اختیار تلویزیون کشورهای مسلمان و حتی کشورهای معتقد به ادیان الهی درنظر گرفته شده است.

شورجه تأکید کرد: «موسی (ع)» تکلیف شرعی است و تا هر کجا که خداوند اجازه دهد و وسع خودم ایجاب کند برای تولید این پروژه تلاش خواهم کرد.

«ابد..»، «…دزدی عاشقانه» و «دراکولا»؛ پرفروشترین محصولات شبکه خانگی/ناکامی «دختر» در جلب توجه مخاطبان شبکه خانگی

«ابد و یک روز» در شبکه خانگی

نمایش خانگی: اقبال مخاطبان به شبکه نمایش خانگی در هفته گذشته به واسطه عرضه آثاری سینمایی همچون «ابد و یک روز»، «دراکولا» و «یک دزدی عاشقانه» نسبتا مثبت بود.

به گزارش نمایش خانگی در این میان «ابد و یک روز» از موسسه تصویرگسترپاسارگاد سعید روستایی با بازی نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی علیرغم درونمایه کاملا جدی خود به واسطه رویکرد مثبتی که داوران جشنواره سال قبل به آن داشتند با استقبال مخاطبان روبرو شده و جزو پرفروشترین عناوین شبکه نمایش خانگی بوده است.

کمدی «یک دزدی عاشقانه» امیرشهاب رضویان از موسسه گلرنگ رسانه با بازی مهدی هاشمی، فرهاد آییش و لادن مستوفی نیز به واسطه درونمایه طنازانه خود توانسته توجهات را به خود جلب کند. کمدی-وحشت «دراکولا»ی رضا عطاران از شرکت تصویرگسترپاسارگاد به واسطه نام عطاران هم که شده به خانه های مخاطبان رفته است اما برخی از مخاطبان به هنگام تماشای فیلم به تردید افتاده اند که آیا این فیلم جدی است یا طنز و همین باعث شده از تجربه متفاوت عطاران که فضای دلهره را با کمدی ترکیب کرده حیرتزده شوند.

عدم توجه مخاطبان به «دختر»، «زمانی برای درنگ» و…

فیلم «دختر» رضا میرکریمی از موسسه هنرهای تصویری سوره با بازی فرهاد اصلانی و مریلا زارعی علیرغم ارائه بسته هدیه سورتمه سواری به خریداران نتوانسته چنان که باید مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

فیلم ویدیویی «زمانی برای درنگ» روح ا.. حجازی از موسسه هنرنمای پارسیان علیرغم حضور بازیگرانی نظیر مهران احمدی، حسین یاری و مریم کاویانی نتوانسته گرمای چندانی به بازار شبکه خانگی دهد ولی در مقابل آلبوم تصویری گروه موسیقی «رستاک» از شرکت هنراول که جزو معدود محصولات موزیکال تصویری است که به شبکه خانگی عرضه شده با اقبال روبرو شده است.

فیلم ویدیویی «سکه» حسن حج گذار از موسسه ریزموج با بازی و تصویر گل درشت عماد طالب زاده و «یک گزارش واقعی» داریوش فرهنگ از موسسه هنرنمای پارسیان با بازی کامبیز دیرباز، گلاره عباسی، جمشید مشایخی هم از جمله محصولات کم اقبال شبکه خانگی در هفته گذشته بوده اند.