خانه بلاگ صفحه 230

تیزر برنامه «آبان» با اجرای آزاده نامداری و حضور چیستا یثربی

آزاده نامداری و چیستا یثربی

نمایش خانگی: برنامه «آبان» از جمله برنامه های ویدیوی درخواستی است که با اجرای آزاده نامداری در فضای مجازی منتشر می شود.

به گزارش نمایش خانگی نامداری در این برنامه می کوشد در برابر چهره های زن مطرح نشسته و دغدغه های زنانه آنها را مرور کند.

تیزر برنامه «آبان» با اجرای آزاده نامداری و حضور چیستا یثربی را اینجا ببینید.

«نزدیکتر» با صداپیشه «جناب خان» به شبکه خانگی رسید+عکس

نزدیکتر

نمایش خانگی: فیلم “نزدیکتر” ساخته مصطفی احمدی و به تهیه کنندگی سپهر سیفی توسط شرکت تصویرگسترپاسارگاد در شبکه خانگی عرضه شد.

به گزارش نمایش خانگی “نزدیکتر” از آن دست فیلمهایی بود که با حمایت کانون ایران نوین تولید شد و حین اکران نیز این کانون برای تبلیغات فیلم سنگ تمام گذاشت اما متأسفانه اقبال مثبتی به فیلم حین اکران شکل نگرفت.

صابر ابر، پگاه آهنگرانی، پارسا پیروزفر،  نازنین فراهانی، محمد بحرانی، شیرین یزدانبخش، فراز مدیری و ستاره اسکندری بازیگران این فیلم هستند.

داستان “نزدیکتر” درباره اعضای یک خانواده است که بعد از مدتها گردهم می آیند و افشای واقعیات گذشته است که دردسرهای فراوانی را برایشان موجب میشود.

نکته جالب درباره “نزدیکتر” آن است که محمد بحرانی صداپیشه “جناب خان” مجموعه “خندوانه” و البته “ببعی” و “آقوی همساده” مجموعه “کلاه قرمزی” در این فیلم نقشی کاملا متفاوت را ایفا کرده است.

نزدیکتر
نزدیکتر

مدیرکل دفتر نمایش خانگی به این پرسشها پاسخ داد⇐چرا از توزیع «پرونده هاوانا» جلوگیری شد؟/ماجرای شکایت سرمایه گذار ۶۰ درصدی «شهرزاد» چیست؟/ چه کسی مسئول مشکل آرایش غلیظ بازیگران سریال «عاشقانه» است؟/ چرا برای همکار GEM مجوز صادر شده؟

حسین پارسایی

نمایش خانگی: بعد از حضور حجت ا.. ایوبی در سازمان سینمایی به جای تکیه بر پتانسیل سینماگرانی که واجد اله مانهای لازم برای مدیریت هستند در تصمیمی عجیب شاهد حضور برخی مدیران تئاتری در مدیریت سینمایی بودیم.

به گزارش نمایش خانگی حسین پارسایی یکی از مدیران تئاتری کشور بود که از دی سال گذشته به عنوان مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه سازمان سینمایی انتخاب شد و جالب اینکه در همین مدت هم با حواشی فراوانی روبرو شد.

حسین پارسایی در تازه ترین گفتگویش که با “فارس” انجام شده کوشیده به نوبه خود به برخی از حاشیه های ماههای اخیر حوزه مدیریتی اش بپردازد.

متن کامل گفتگوی پارسایی را بخوانید:

یکی از مشکلاتی که سینما امروز با آن مواجه است تعداد زیاد مجوز تولید به سریال های خانگی است؛ این مشکل از دو جنبه گریبان سینما را گرفته اول میزان دستمزد بالایی که بازیگران برای حضور در سینما طلب می کنند نکته دوم این که اکثر بازیگران در سریال ها مشغول بازی هستند این درحالی است که در سالهای گذشته تعداد مجوز سریال ها محدودتر بود تا یک سریال تمام نمی شد سریال بعدی مجوز نمی گرفت.

نمی دانم درباره چه گذشته ای صحبت می کنید، اما جهت اطلاع تعداد مجوزها نسبت به گذشته تغییری نکرده است. چند سریال پروانه ساخت می گیرند و حداکثر دو یا سه سریال( بلند و کوتاه) به نتیجه می رسد. باید عرض کنم علیرغم مجموعه مقررات و دستورالعمل های ابلاغی دفتر نمایش خانگی در حوزه تولید سریال تا کنون از ظرفیت های آن استفاده نشده است.

سال های ٩٣ و ٩٤ تعداد ١٥ سریال پروانه ساخت گرفته اند اما در هر نیم سال یک سریال تولید و عرضه شده است و بقیه آنها از ساخت اثر بازمانده اند. سریال های «شاهگوش»، «ابله»، «دندون طلا» و «شهرزاد» محصولات این ۲ سال هستند. در سال ٩٥ هم به همین روال اقدام شده است که حاصل آن در نیم سال اول تنها سریال١٧ قسمتی «آسپرین» عرضه شد و در حال حاضر پروانه نمایش مینی سریال «عالیجناب» صادر شده که هنوز عرضه نشده است. این در حالی است که برابر آیین نامه های مصوب، نمایش خانگی می توانست برای هر فصل سال مجوز یک سریال را صادر کند یعنی ٤ سریال در یک سال. اما چنین نشد. دلیل آن هم دقت و وسواسی است که دفتر نمایش خانگی برای تولید و عرضه سریال در شبکه نمایش خانگی دارد.

بنابراین در پاسخ به سوال شما باید گفت خیر مجوزهای زیادی صادر نشده است و اتفاقا این توازن برای رعایت جریان تولید در سینمای حرفه ای لحاظ شده است. در واقع چیزی که حائز اهمیت است هماهنگی هر چه بیشتر در همزمانی تولیدات سینمایی با ساخت سریال هاست. من معتقدم سریال های نمایش خانگی علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند به عنوان مقوّم سینمای ایران عمل کند. عموم مردمی که امروزه از ساخت سریال در نمایش خانگی استقبال می کنند به تدریج مخاطبان سینما خواهند شد و همواره این سرمایه عظیم معنوی موجب رشد و توسعه فیلم سازی و اساسا جریال تولید در سینمای حرفه ای خواهد شد. البته من د یماه سال گذشته (٩٤) این مسئولیت را پذیرفتم و بخش زیادی از توفیقات و توسعه فعالیت ها درشبکه نمایش خانگی مربوط به تلاش همکاران و مدیران قبل از حضور من است.

در خصوص میزان دستمزد بازیگران من هم معتقدم باید ساماندهی لازم صورت پذیرد و این مستلزم نظارت و پیگیری های اداری و صنفی است که خوشبختانه این موضوع در دستور کار ما و اصناف مربوطه قرار دارد.

اینطور نیست همه در خواست ها از مرحله پروانه ساخت تا پروانه نمایش در شوراهای تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرد و از مجاری قانونی و صنفی عبور می کنند. صلاحیت حرفه ای تهیه کنندگان هم در اصناف مربوطه ارزیابی می شود.

تهیه کنندگانی که مجوز ساخت سریال گرفتند تهیه کنندگان با سابقه در این حوزه نیستند. براساس کدام شایستگی این تهیه کنندگان مجوز دریافت کردند؟

اینطور نیست همه در خواست ها از مرحله پروانه ساخت تا پروانه نمایش در شوراهای تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرد و از مجاری قانونی و صنفی عبور می کنند. صلاحیت حرفه ای تهیه کنندگان هم در اصناف مربوطه ارزیابی می شود.

به طور مثال یکی از تهیه کنندگان آقای مهدی گلستانه است که بیشتر به کارگردانی شهرت دارند تا تهیه کنندگی نکته بعد این که شنیده می شود سریال “عاشقانه” به تهیه کنندگی ایشان با مواردی چون بدحجابی، استفاده بیش از حد سیگار  و آرایش های غلیظ آماده شده که قابل ارایه در شبکه نمایش خانگی نیست.

انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلم سازی آثار غیر سینمایی( آیفیک) صلاحیت افراد در حوزه تهیه کنندگی را بررسی و تایید می کنند. بنابراین صلاحیت حرفه ای افرادی که در این حوزه به عنوان تهیه کننده فعالیت می کنند از انجمن صنفی مربوطه اخذ خواهد شد. در مورد سریال «عاشقانه» هم باید عرض کنم هنوز نسخه ای برای ارزیابی ارائه نشده است.بی تردید آثار در چارچوب مقررات و ضوابط تعیین شده ارزیابی و ارائه خواهد شد.

رئیس اسبق شورایعالی تهیه کنندگان و رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل آقای موسوی معتقد به مدیریت تساهل و تسامح در شبکه نمایش خانگی است. این مطلب که ایشان در گفت و گو های متعدد به آن اشاره دارند در مدیریت شما صحت دارد؟

این نگرانی‌ها قابل اعتناء است. خوشبختانه در جلسه مشترکی که با این عزیزان داشتیم بسیاری از این موارد مطرح شد. دغدغه های مشترکی که نه تنها تساهل و تسامح نیست بلکه همه ما در حوزه نمایش خانگی نسبت به این مسئول هستیم. من فکر می کنم در ادامه این هم اندیشی با اصناف محترم نتایج خوبی حاصل شد و از همه ظرفیت های نمایش خانگی در راستای اعتلای سینمای ایران استفاده خواهد شد.

برخی تهیه کنندگان از نبود بازیگران برای ایفای نقش در کارهای سینمایی و مبالغ بالای دستمزد گلایه مند هستند.

البته معضل همزمانی تولیدات صرفا به سریال بر نمی گردد و ممکن است این همزمانی به ساخت چند سینمایی هم مربوط شود. اما آنچه مسلّم است موضوع به حضور چهره های تاثیر گذار و مدت همکاری آنها در یک سریال بر می گردد. صرف نظر از تمایل و توافق یک بازیگر برای همکاری در یک پروژه تقویم زمانی تولیدات سینمایی و سریال می تواند تا حدودی معضل حضور بازیگران و میزان دستمزد آنها را در تولیدات سینمایی مرتفع سازد، ما به سهم خود در دفتر نمایش خانگی همراه با خانه سینما و تهیه کنندگان محترم در جهت رفع این مشکل کوشا هستیم.

تاکنون چند سریال مجوز ساخت دریافت کردند؟

٣ سریال در مقاطع زمانی مختلف پروانه ساخت گرفته اند و در زمینه عرضه آن هم فاصله زمانی مناسب برای سال ٩٦ در نظر گرفته شده است.

دلیل عدم ارایه پروانه نمایش به فیلم «پرونده هاوانا» چه بود؟ علیرضا رئیسیان مدعی است پروانه صادر شده اما  جلوی ارایه آن از سوی معاونت ارزشیابی و نظارت گرفته شد

«پرونده هاوانا» همچنان در دست بررسی است برخی آثار به دلایل مختلف از جمله وقفه طولانی و یا عدم اکران تا زمان پخش مستلزم تمهیداتی است. آقای ایل بیگی تاکید دارند همکاری لازم برای پخش نمایش خانگی این اثر صورت پذیرد.

چگونه فیلم سینمایی «راز مهتاب»{ که کارگردان آن سعید ابراهیمی فر همکار فعلی جم است} پروانه نمایش گرفت و رسانه‌ای شد.

فیلم «راز مهتاب» در سال ۱۳۸۷توسط گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما ساخته و از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده و بازپخش تلویزیونی بود که شهریورماه سال جاری طی قرار دادی حقوق نمایش خانگی آن به یکی از موسسات ویدیو رسانه واگذارشده بود. همزمان با پیگیری پخش این اثر بنا بر دستور قضایی و ابلاغ سازمان سینمایی علاوه بر فعالیت جدید حتی آثار گذشته افرادی که با شبکه‌های معاند همکاری داشتند مجوز انتشار نداشتند و این اثر پروانه نمایش نگرفت.

یکی از سرمایه گذاران سریال «شهرزاد»{محمدهادی رضوی/سرمایه گذار ۶۰ درصدی سریال} مدعی شد که جلوی روند تولید و توزیع سریال را می گیرد و مدارکی را به ارشاد ارایه می دهد!؟

هر سرمایه گذاری بنا بر مستندات قانونی می تواند حقوق خود را از مراجع قضایی پیگیر شود. بنابراین دفتر نمایش خانگی در مقام قضاوت نیست و صرفا تابع داوری مراجع ذیربط است

یک فیلم هنروتجربه ای در شبکه خانگی+عکس

داره صبح میشه

نمایش خانگی: فیلم هنروتجربه ای “داره صبح ميشه” به کارگردانی یلدا جبلی در شبکه خانگی توزیع شد.

به گزارش نمایش خانگی رويا نونهالى، مهدى احمدى، رعنا آزادى ور، الهه حصارى و اميرحسين آرمان از جمله بازیگران “داره صبح میشه” هستند.

این فیلم قصه چهار خانواده با رازهای در هم تنیده‌ را در یک شب تا صبح روایت می کند، قصه عشق و بحران رابطه، قصه رازهایی که سالها مدفون شده و حالا بناست عیان شود.

“داره صبح میشه” در جشنواره فجر سی و سوم یکی از آثار نامزد بهترین فیلم در بخش هنروتجربه بود.

این فیلم از طریق شرکت پخش هنراول با شراکت سینما24 به شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

داره صبح میشه
داره صبح میشه

جبران ضرر اکران با تعجیل عرضه «هیهات» در شبکه خانگی؟+عکس

هیهات

نمایش خانگی: در حالی که فیلم سینمایی «هیهات» تا همین یکی دو روز قبل در سینماهای شهرستانها روی پرده بود، نسخه خانگی فیلم یک روز بعد از اربعین در سراسر کشور عرضه شد.

به گزارش نمایش خانگی «هیهات» یک فیلم اپیزودیک عاشورایی است که با سرمایه سازمان هنری-رسانه ای اوج ساخته شد اما فیلم علاوه بر آن که نتوانست در هیچ جشنواره مطرح و از جمله جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد در اکران هم اقبال مثبتی به آن صورت نگرفت.

«هیهات» که به کارگردانی محمدهادی نائیجی، دانش اقباشاوی، روح الله حجازی، هادی مقدم دوست و به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی تولید شده است در مدت دو ماهی که روی پرده بود به 300 میلیون فروش هم دست نیافت(!) که با توجه به هزینه های صرف شده برای تولید فیلم این یک شکست تمام عیار بود.

به تازگی دی.وی.دی مجاز این فیلم همزمان با ادامه اکران در شهرستانها در شبکه خانگی توزیع شده است شاید به این دلیل که بخشی از ضرر در اکران به این واسطه جبران شود.

حمید فرخ نژاد(اپیزود اول)، حامد بهداد(اپیزود دوم)، مینا ساداتی(اپیزود سوم)، بابک حمیدیان (اپیزود سوم)، آلا نجم(اپیزود چهارم)، بهاران بنی احمد و خسرو شهراز بازیگران «هیهات» هستند.

هیهات
هیهات

صدور مجوز خانگی «خواب تلخ» و «دختر»

خواب تلخ

نمایش خانگی: شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه ۲ عنوان موافقت کرد.

 به گزارش نمایش خانگی در جلسه ۲۳ آبان شورای پروانه نمایش خانگی كه با حضور اكثريت اعضاء برگزار شد با عرضه دو فیلم موافقت شد که در این بین نام “خواب تلخ” هم به چشم می خورد.

“خواب تلخ” ساخته محسن امیریوسفی بعد از ۱۳ سال امسال در گروه هنروتجربه و با تعداد معدود سینما روی پرده رفت و همین باعث شد بسیاری از مخاطبان نتوانند فیلم را ببینند.

دختر”  به تهيه كنندگي و کارگردانی رضا میرکریمی که با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند تولید شده دیگر فیلمی است که مجوز عرضه خانگی آن صادر شده است.

حذف بازیگر اصلی از پوستر «چهارشنبه»!+عکس

چهارشنبه

نمایش خانگی: فیلم ویدیویی “چهارشنبه” به کارگردانی سروش محمدزاده که علیرغم استانداردهای دراماتیک به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی مجبور به حضور در بخش هنروتجربه جشنواره و بعدتر هم اکران در همین گروه شد به تازگی به شبکه خانگی عرضه شد.

به گزارش نمایش خانگی بازیگر اصلی “چهارشنبه” جوانیست به نام آرمان درویش که اتفاقا بازیش در نقش یک جوان عاصی و البته پای بند اصول شخصی یکی از نقاط قوت فیلم و دلیلی بر توجه به فیلم چه در جشنواره چه در اکران بود.

با این حال تصویر این بازیگر روی پوستر اصلی و روی جلد “چهارشنبه” دیده نمی شود و به جای وی و به غیر از شهاب حسینی، تصاویر بازیگران مکملی مانند نسیم ادبی و هست مهدوی فرد روی پوستر به چشم می خورد.

این دفعه اولی نیست که چنین اشتباهات کاملا هدفمندی(!) احتمالا برای فریب مخاطب در شبکه خانگی شکل می گیرد؛ اشتباهاتی که ریشه آنها عدم نظارت شورای پروانه نمایش خانگی بر چگونگی طراحی و عرضه پوستر و ولت برای محصولات است.

چهارشنبه
پوستر “چهارشنبه”

عرضه فیلم 50 دقیقه ای به نام فیلم بلند به مخاطبان!!+عکس

بیست هفته

نمایش خانگی: اخیرا در ویدیوکلوبها و سوپرمارکتها شاهد توزیع فیلمی بوده ایم با عنوان “بیست هفته” که هر چند از شکل و شمایل پوستر آن این طور برمی آید که فیلم بلندی است با بازی مصطفی زمانی و سحر دولتشاهی اما واقعیت چیز دیگری است.

به گزارش نمایش خانگی “بیست هفته” یک فیلم نیمه بلند 50 دقیقه ای است از کارگردان جوانی به نام مصطفی قراگوزلو که در یک دی.وی.دی در شبکه خانگی توزیع شده است.

حمایت از فیلمهای کوتاه و نیمه بلند باکیفیت و عرضه آنها در شبکه خانگی فرآیندی کاملا منطقی و قابل تحسین است اما به نظر می رسد در اطلاع رسانی مرتبط با این محصولات نباید روندی شکل گیرد که فریب مخاطب به نظر برسد.

“بیست هفته”  از طریق شرکت پخش ریزموج با همراهی آریانما به شبکه خانگی عرضه شده است بدون اینکه بر روی جلد فیلم یا پوسترهایش فرمت اثر که نیمه بلند است درج شود و همین امر گلایه های برخی مخاطبان را هم موجب شده است.

وقتی محصولی با قیمت یک فیلم بلند به مخاطب عرضه می شود طبیعی است مخاطب هم انتظار داشته باشد لااقل 90 دقیقه فیلم ببیند نه اینکه یک فیلم نیمه بلند را با قیمت یک محصول بلند به او عرضه کند.

سحر دولتشاهی ، مصطفی زمانی ، شقایق فراهانی ،محمدرضا غفاری و ستاره پسیانی بازیگران “بیست هفته” هستند.  فیلم روایتگر زندگی زن و شوهری است که در آستانه مهاجرت در گیر حوادث و مشکلاتی می‌شوند…

بیست هفته
بیست هفته

یک بازیگر زن⇐ بعد از سه سال هم خودم و هم شوهر مرحوم‌ام از سریال «ابله» طلبکاریم!

ابله

نمایش خانگی: مینا جعفرزاده بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون چندی قبل همسرش بهمن زرین پور را از دست داد.

به گزارش نمایش خانگی این بازیگر از جمله بازیگران سریال “ابله” کمال تبریزی بود و البته به همراه همسرش در این سریال ایفای نقش کرد. با این حال جعفرزاده در گفتگو با “نسیم آنلاین” به شدت به گلایه از این پرداخته که چرا دست اندرکاران این سریال طلب او و همسرش را بعد از سه سال نداده اند.

گلایه های جعفرزاده در شرایطی بیان می شود که تهیه کنندگی “ابله” را محمد مسعود با کمک تصویرگسترپاسارگاد انجام داده است؛ یعنی همان موسسه ای که گفته می‌شود محمد امامی تهیه کننده “بازداشتی” شهرزاد یکی از شرکای اصلی آن بوده است.

 بعد از گذشت سه سال هنوز از سریال «ابله» طلب داریم
مینا جعفرزاده با اشاره به بدحسابی تهیه کنندگان که اپیدمی سینما و تلویزیون و شبکه خانگی شده است اظهار داشت: خانه سینما حتی نمی تواند حق ما را از تهیه کنندگان بدحساب بگیرد. هم خودم و هم همسر مرحوم ام بعد از گذشت سه سال هنوز از سریال «ابله» طلب داریم اما متأسفانه هنوز طلب مان وصول نشده است و از آن طرف تهیه کننده «ابله» درگیر کار بعدی شده است.

وی ادامه داد: حرمت زندگان را که نگه نمی دارند. سوالم از تهیه کننده «ابله» این است که چرا حرمت بهمن زرین پور همسرم را نگه نداشت و لااقل بعد از فوت ایشان طلب شان را نداد؟ البته این وضعیت من و بهمن نبود و بخشی از دست اندرکاران «ابله» از این پروژه طلب دارند.

چرا خانه سینما نمی تواند حق ما را از تهیه کنندگان بگیرد؟
این بازیگر خاطرنشان ساخت: اصلا کارکرد رفاهی خانه سینما را بی‌خیال شویم. مسأله این است که چرا خانه سینما نمی تواند حق ما را از تهیه کنندگان بگیرد. برخی می گویند محمد مسعود تهیه کننده ظاهری این سریال بود و در پشت کار شخصی دیگر به عنوان تهیه کننده حاضر بوده است. یعنی خانه سینما نمی‌تواند شورای حل اختلافش را آن قدر قوی کند که کسی نتواند به این سادگیها سر بازیگران کلاه بگذارد.

بازیگر «کیفر» و «اخراجیها» خاطرنشان ساخت: نباید به سادگی به هر کسی اجازه تهیه کنندگی داد به صرف اینکه بر روی یکی دو فیلم سرمایه گذاری کرده است. باید عقبه تهیه کنندگان کاملا رصد شود و بعد برای صدور مجوز تهیه کنندگی آنها اقدام شود. اینکه هر کس که پول دارد می تواند تهیه کننده شود عاقبتش می شود همین که می بینیم؛ همسر من فوت کرد اما نتوانست طلبش را از «ابله» بگیرد. چرا کسی بر کار تهیه‌کنندگان بدحساب نظارت ندارد؟

همه دنبال بازیگر افتخاری هستند که دستمزد ندهند

جعفرزاده درباره اوضاع کاری ماههای اخیرش  گفت: پیشنهادات خوب کم شده است و اگر هم پیشنهادی باشد بیشتر در این جهت است که به حضور افتخاری و بدون گرفتن دستمزد اکتفا کنیم که از ما چنین همکاری برنمی آید.

وی که فیلم «این زن حقش را می خواهد» را روی پرده دارد ادامه داد: نقشم در این فیلم نقش مکمل است اما چون حس کردم درونمایه کار اجتماعی است و بازتاب دهنده یکی از معضلات سالهای اخیر یعنی اسیدپاشی برای کمک به جوانترها در کار حاضر شدم.

جعفرزاده با اشاره به درگذشت همسرش و کم لطفی مدیران سینمایی به درگذشت وی اظهار داشت: تعدادی از همکاران سینمایی و برخی از سینماگران در مراسم تشییع حضور داشتند و دلداری کوچکی دادند اما از مدیران دولتی سینما کسی را ندیدیم؛ شاید هم غیرمحسوس آمدند!!! این برخورد واقعا برای بزرگان این حیطه که عمرشان را گذاشتند خرسندکننده نیست.

خانه سینما چه کار رفاهی برای ما انجام داده؟
وی با انتقاد از صنف خانه سینما بیان داشت: متأسفانه سینماگران صنف درستی ندارند که به فکرشان باشد و برای همین است که اغلب سینماگران به کهولت سن که دچار می شوند وضعیت بدی را تجربه می کنند.

بازیگر «آوای فاخته» و «شوق پرواز» خاطرنشان ساخت: خانه سینما چه کار رفاهی برای ما انجام داده است؟ نه در این سه سال بعد از بازگشایی نه در سالهای قبل از انحلال واقعا حمایت رفاهی از خانه سینما ندیدیم. مگر چند سینماگر پیشکسوت داریم که برای حمایت از آنها مدیران صنف هیچ کاری انجام نمی دهند.

مینا جعفرزاده با اشاره به اینکه جزو سینماگرانی است که به جز بازیگری هیچ حرفه دیگری نداشته گفت: جوانترها عاقل تر هستند و برای همین دوراندیشی می کنند و بیزنس هایی موازی با کار هنری راه می اندازند که در سالهای پیری می تواند یاری رسان آنها باشد اما ما در جوانی آن قدر عاشق هنر بودیم که پیشنهادات شغلی موازی با درآمدهای مکفی را پس زدیم و حالا حتی یک حقوق بازنشستگی نداریم.

مینا جعفرزاده
مینا جعفرزاده

این دستورالعمل به نفع کیست؟⇐اجبار به قرار دادن عبارت «بازپخش تلویزیونی» بر روی تله فیلمهای سیما

سعید رجبی فروتن

نمایش خانگی/سعید رجبی فروتن: از مدیران موسسات ویدیو رسانه خواسته شده است تا بعد از این به هنگام انتشار نسخه ویدیویی تله فیلم های پخش شده از شبکه های تلویزیونی، برروی بسته محصول این عبارت قید شود: «بازپخش تلویزیونی»

به گزارش نمایش خانگی و به نقل از “روزانه های سینمایی” این اقدام به خاطر آن است که مخاطب با آگاهی کامل اقدام به خریدمحصول کند و بداند که فیلم در اصل تولید تلویزیونی است و پیش از این از همان رسانه پخش شده است تا بدین ترتیب اگر او فیلم را قبلاً از سیما دیده است، ناخواسته متحمل هزینه نشود و در واقع جفایی به مشتری نشود.

در باره این تصمیم که فی نفسه گامی در راستای حفظ و تکریم حقوق مخاطب است، قدری باید تامل کرد. در سالیان اخیر همزمان با عرضه فیلم های ویدیویی که اختصاصاً برای شبکه نمایش خانگی به انگیزه های مختلفی تولید شده اند، پخش نسخه dvd تله فیلم های پخش شده از شبکه های سیما هم در دستور کار معدودی از موسسات از جمله «قرن جدید» و «ریزموج سیستم» قرار گرفت. تهیه کنندگان این آثار می توانند با در اختیار گرفتن حق پخش خانگی فیلم ها، به بخشی از مطالبات معوقه خود از سیما دست یابند. موسسات ویدیو رسانه نیز با مبالغی به مراتب کمتر از خرید تولیدات رایج ویدیویی و عناوین سینمایی، فیلمی را در سبد خرید خود قرار می دهند که بازیگران مشهور و مقبولی در آنها هنرنمایی کرده اند و از شانس بیشتری برای استقبال از سوی مخاطب برخوردار هستند.

تصمیمی که به ناشران ضرر می زند

با این حال ناشران این دسته از آثار ممکن است از دستور اخیر دولت متحمل ضرر و زیان شوند. زیرا نمایندگان توزیع در بازار طی دو دهه فعالیت مستمر با دو عبارت کلیدی روبرو بوده اند.: «پخش اول» و «پخش مجدد» از نظر نمایندگان درج عبارت: «بازپخش تلویزیونی» احتمالاً «پخش مجدد» را تداعی می کند و به این خاطر ممکن است از خرید محصول سرباز زنند و یا به حداقل تیراژ بسنده کنند. غافل از آنکه آثار پخش شده از سیما برای نخستین بار در شبکه توزیع می شوند و تلقی پخش مجدد از آنها صحیح به نظر نمی رسد.

مضافاً که با توجه به تعدد شبکه ها ممکن است بسیاری از مخاطبان موفق به تماشای آنها نشده باشند و عده ای هم مایل به دیدن دوباره محصول و حفظ و نگهداری آن باشند. برای تیم سازنده بویژه کارگردان یک اثر، آنچه اهمیت دارد «دیده شدن» محصولی است که برای ساخت آن عرق ریزان روحی صورت گرفته است.

به کرات دیده ایم که تلویزیون در ساعتی نامناسب و مُرده فیلم هایی را پخش کرده و خستگی را بر تن سازندگان باقی گذاشته است. لذا پخش چنین آثاری در شبکه نمایش خانگی خلق فرصت و موقعیت تازه ای است تا به «دیده شدن» فیلم های تلویزیونی کمک کند.

سنتی که سروش انجام می داد

این سنت را شرکت «سروش» هم در دو دهه گذشته از یاد نبرده و نسخه فیزیکی بسیاری از مجموعه ها و فیلم های پرمخاطب و ارزشمند سیما را منتشر کرده است. بنابراین اگر تاکنون اطلاعات لازم در خصوص فیلم های تلویزیونی پخش شده از سیما بر روی جلد محصول درج نشده است، نباید مطلقاً حُکم بر فریبکاری و یا سوء استفاده ناشران ویدیویی آنها داد. همانطور که گفته شد «سروش» مراعات چنین ترتیب و قاعده ای را ضروری نمی دانست زیرا استقبال از نسخه فیزیکی محصول در بازار اتفاقاً به خاطر موفقیت اثر در زمان پخش تلویزیونی آن بود و مشتریان برای تماشای مجدد اثر در فرصت های مورد نظر اقدام به خرید آنها می کردند.

البته در شبکه نمایش خانگی بارها شاهد قالب کردن یک محصول «ویدیویی» به نام «سینمایی» بوده ایم و یا اگر عنوانی قبلاً بصورت vcd توزیع شده است، بازیگوشانه dvd آن به عنوان «پخش اول» در بازار معرفی می شود! بنابراین توزیع آثار تلویزیونی پخش شده از سیما مشمول چنین تخلف آشکاری نمی شوند و کافیست در شناسنامه محصول اطلاعات کافی در معرض دید خریدار قرار گیرد.

پس مجدداً این سوال را مطرح می کنم برای اینکه هم به دغدغه مرجع نظارتی در دولت اعتنا شود و هم از مخاطب اطلاعاتی دریغ نگردد، بهتر است به جای عبارت «بازپخش تلویزیونی» که باعث نگرانی ناشران شده است، چه عبارتی را نوشت؟