نمایش خانگی/مجید ناصری: شورای پروانه ساخت عیرسینمایی با صدور هشت پروانه جدید موافقت کرد.
در میان پروانه های صادره نام سیروس همتی بازیگر فیلم مارمولک به چشم میخورد.
همتی که از بازیگران فعال در سینما و تئاتر و تلویزیون است پروانه فیلم کوتاهی به نام #دوشنبه را گرفته که احتمالا استارتی باشد برای ادامه کار او به عنوان کارگردان در سینمای بلند.
* فیلمنامههای کوتاه داستانی پروانه گرفته:
–« سردار آسمانی » به تهیهکنندگی ، کارگردانی و نویسندگی حسن احمدی محمدآباد
— « دوشنبه » به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی سیروس همتی
— « اس پی 110» به تهیهکنندگی محمد جواد سلوکی، کارگردانی و نویسندگی پیام ناصر طیوب
— « رنگ اشغالی » به تهیهکنندگی ، کارگردانی و نویسندگی نوید جمشیدی
–« جعبه جواهر » به تهیهکنندگی ، کارگردانی و نویسندگی داود صادقی
–« چرخ و فلک » به تهیهکنندگی وحید یعقوبیان ، کارگردانی و نویسندگی سیامک ارژنگی توتشاهی
صدور پروانه برای سیروس همتی بازیگر مارمولک
* فیلمنامه های بلند داستانی پروانه گرفته:
— « نگونسار » به تهیهکنندگی ، کارگردانی و نویسندگی سید محمد حسینی
— « قصه پری» به تهیهکنندگی مجیدبابائی ، کارگردانی و نویسندگی اشکان شاپوری
نمایش خانگی/مجید ناصری: فصل دوم سریال زخم کاری ساخته محمدحسین مهدویان به پایان رسید ولی با ورود ناگهانی مالک(جواد عزتی) احتمالا در فصل سوم شاهد داستان پرملات تری خواهیم بود.
حذف و یا بهتر است بگوییم تنزل دادن نقش جواد عزتی در حد یک نقش فرعی به فصل دوم سریال آسیب زد ولی آسیب اصلی آن بود که افرادی جایگزین وی در مرکز داستان شدند که متاسفانه تواناییهای بازیگری آنها-لااقل در اینجا-مشهود نبود.
روال داستانی زخم کاری۲ طوری پیش رفت که در قسمت انتهایی فصل دوم، مهدویان دو کاراکتر جوان خود را حذف کند و حالا مخاطب نفس راحتی میکشد چون این، درستترین اقدام ممکن برای جوانانی بود که بازیگری را با نفس نفس زدن، داد و فریاد، عربده کشی و… اشتباه گرفتهاند و نه شمایل فیزیکی نقش اول را درک کردهاند و نه آنالیز روحی کرده اند کاراکتر خود را.
مرحوم جمشید مشایخی میگفت بازیگر نباید فقط به متن تکیه کند و باید برود و معادل بیرونی نقش خود را پیدا کند و آن قدر در رفتار و سکنات او تمرکز کند که بتواند به هویت کاراکتر برسد.
کار درست مهدویان در قسمت آخر زخم کاری۲
مسأله عمده ای از بازیگران جوان این سالها همین است که کلا پژوهش درباره نقش را رها کرده اند و بسنده میکنند به حفظ دیالوگ و همان چند خطی که فیلمنامه درباره نقش دراختیارشان میگذارد و برای همین است که در بسیاری سریال و فیلم، بازیگر جوان معرفی میکنند ولی هیچ کدام نمیتواند گل کند.
درست ترین کار مهدویان همین حذف کاراکترهایی بود که بازی های شان تعریفی نداشت و متاسفانه نتوانستند از فرصت پیشآمده استفاده کنند. انصافا با حذف آنها و ورود جواد عزتی، ضرباهنگ سریال ولو در ده دقیقه آخر، قدری بالاتر رفت و امیدوار می شویم که مهدویان در فصل سوم، دیگر آزمودههاس بینتیجه را نیازماید و بر افرادی مانند جواد عزتی، رعنا آزادیور، هادی قمیشی تکیه کند و حتی اگر کاراکتر جدید دارد بازیگر در اندازه های امثال سیاوش طهمورث و کاظم هژیرآزاد بیاورد تا حداقل جوانترها از اینها قدر سر سوزنی بیاموزند…
نمایش خانگی/حسام ناظری: در جلسات اخیر شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با تولید ۳۶ فیلم اعم از کوتاه و بلند و مستند موافقت گردیده است.
در میان فیلمهای بلندی که پروانه ساخت گرفتهاند عناوین آثاری به چشم میخورد که بعضا در پلتفرمها عرضه شدهاند.
به عنوان مثال عنوان فیلم #پاگچی به تهیهکنندگی پیام مهرنوش که پیشتر در فیلیمو عرضه شده و یک کمدی است با بازی ایمان صفا، یوسف صیادی، سیروس میمنت، شراره رخام و…، در فهرست پروانه ساختهای صادره به چشم میخورد. این فیلم محصول ۹۹ است و اینکه به تازگی پروانه ساخت گرفته؟؟
فیلم پاگچی در حال عرضه در فیلمیو
به جز این فیلم #خبرچین به تهیهکنندگی مشترک پیام مهرنوش و عرفان احتشامی که در سایتهای دانلود فیلم در حال عرضه است و مرتضی امینی تبار بازیگر زخمکاری۲ به همراه زهره صفوی، فریده دریامج و.. در آن بازی کرده، دیگر فیلمی است که پروانه ساخت گرفته.
فیلم خبرچین در حال عرضه در سایتهای دانلود
فیلمهای بلند داستانی که پروانه ساخت گرفتهاند:
–«پاگچی» به تهیهکنندگی پیام مهرنوش و کارگردانی محمد باقر زنگنه
–داستانی بلند «میجان و قصه کهربا» به تهیهکنندگی مشترک کمال مقدم و زهرا زمانی و کارگردانی کمال مقدم
–«گرگاس» به تهیهکنندگی علی عظیمزاده تهرانی و کارگردانی کوشا یوسفی
–«بیرگ» به تهیهکنندگی امید برزگر و کارگردانی مهدی تقیپور
–«بریالی»به تهیهکنندگی و کارگردانی راضیه سلیمانی
— «روی خط قرمز» به تهیهکنندگی محمد علی شکرگزار و کارگردانی محمد حسین شکرگزار
— «تا بیست و سه» به تهیهکنندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول
–«بوی خون» به تهیهکنندگی محمدرضا یکانی و کارگردانی علیرضا شاهحسینی
–«خبرچین» به تهیهکنندگی مشترک پیام مهرنوش و عرفان احتشامی و کارگردانی عرفان احتشامی
— «خدای بچههای کوچک» به تهیهکنندگی محمد رضا عمایدن و کارگردانی فرهاد طب نوری موافقت شد.
فیلمهای مستند که پروانه ساخت گرفتهاند:
–«شهر گمشده» به تهیهکنندگی بیژن میرباقری و کارگردانی مهدی افشار نیک
–«قهوه عثمانی» به تهیهکنندگی و کارگردانی محمد نوژان حیدری
–«رویای حاتم» به تهیهکنندگی و کارگردانی پیمان غنیزاده
–«فراسوی امید» به تهیهکنندگی و کارگردانی بهنام مشکاه
–«بازگشت فلامینگوها» به تهیهکنندگی محمد جواد آرمانمهر و کارگردانی مشترک حسین آزادی و محمد جواد آرمانمهر
— « دشتی به وسعت تاریخ» به تهیهکنندگی محمدعلی شکرگزار و کارگردانی محمد حسین شکرگزار
— «موی تای» به تهیهکنندگی و کارگردانی عبدالله رفیعی
فهرست فیلمهای کوتاه داستانی که پروانه ساخت گرفتهاند:
— «رویای نیمه جان» به تهیهکنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و علی مردانی و کارگردانی آرمین اعتمادی
–«آب کثیف» به تهیهکنندگی امید برزگر و کارگردانی علی سبکبار
— «گراز وحشی» و «الگوریتم دلتا» به تهیهکنندگی و کارگردانی عادل شکوی
–«نفس نکش» به تهیهکنندگی و کارگردانی میلاد نسیم سبحان
— «ببر» به تهیهکنندگی حسین نعمتی و کارگردانی کیانوش اسلامی
— «نقره ای» به تهیهکنندگی مشترک حمید صابری و نوید رفیعی و کارگردانی حمید صابری
–«انعکاس روی آب» به تهیهکنندگی امیر تیموری و کارگردانی احسان تیموری
–« مسلخ » به تهیهکنندگی مشترک مهدی قیومی و آرمین انتظاری و کارگردانی مهدی قیومی
–«کد آبی»به تهیهکنندگی شقایق احسانی و کارگردانی شیما احسانی
–«ساعت بازدید» به تهیهکنندگی و کارگردانی وحید صداقت
–«جامانده» به تهیهکنندگی مشترک جعفر مهیاری و حسن تدینی و کارگردانی جعفرمهیاری
— «رستاخیز» به تهیهکنندگی و کارگردانی وحید کردلو
— «ققنوس» به تهیهکنندگی و کارگردانی اسلام علی عبدلی
–«تا ظهر» به تهیهکنندگی نوید مینایی و کارگردانی آرزش فروزش نژاد
–« شیوای تلخ» به تهیهکنندگی خدیجه شکری و کارگردانی مصطفی ضابط
— «صبح روز آزادی» به تهیهکنندگی و کارگردانی حسین پیر علمی
–«وارث» به تهیهکنندگی و کارگردانی امیر حسین مهماندوست
— «وودی آلن » به تهیهکنندگی و کارگردانی عاطفه مولوی
نمایش خانگی/مجید ناصری: شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت چهار عنوان فیلم کوتاه داستانی و ۲ عنوان فیلم بلند داستانی و یک فیلم مستند موافقت کرد.
در میان پروانههای صادره نام منیر قیدی کارگردان فیلم ویلاییها هم به چشم میخورد که پروانه تولید یک مستند را گرفته.
صدور پروانه برای کارگردان ویلاییها
فهرست پروانههای صادره به شرح زیر است:
— فیلم کوتاه «مداد رنگی آیدا» به تهیهکنندگی مسعود میرزا خانی، نویسندگی و کارگردانی مریم بابائی بندارتی
–فیلم کوتاه «نان و کتاب» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی نورالدین زارعی بابا نظر
–فیلم کوتاه «سمفونی گنجشکها» به تهیهکنندگی، نویسندگی و کارگردانی امیر هاشم زارع
–فیلم کوتاه«آخرین برداشت» به تهیهکنندگی محمد جواد رفیعی، نویسندگی و کارگردانی فاطمه کریمیان علی آبادی
— فیلم بلند «شش و ده دقیقه صبح» به تهیهکنندگی مجید پریخواه، کارگردانی و نویسندگی شهاب روزبهانی
— فیلم بلند «ماهیم» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی محمدرضا کیوانفر موافقت کرد.
–فیلم مستند داستانی «مروارید سیاه» به تهیهکنندگی منیر قیدی و کارگردانی و نویسندگی میترا مهتریان
نمایش خانگی/پیمان مقیمی: بعد از مدتها یک سریال کمدی شسته رفته ایرانی عرضه شد؛ بعد از مدتها از منظر آن که سالهاست نه در تلویزیون و نه در شبکه خانگی سریالهای کمدی قابل اعتنایی ارائه نشده بود و اغلب کمدی ها گرفتار نوعی هزل و ساده انگاری مشابه تئاترهای سبک گلریز شدهاند…
سریال #دفتر_یادداشت که از طریق فیلمنت عرضه شده را کیارش اسدی زاده ساخته که قبلا فیلم #شکاف یا #توده او را به عنوان اولین محصول رسمی دیده بودیم و بعد هم با همراهی برادران یاری سریال #کرگدن را ارائه کرده بود که در گونه ماجراجویانه، اثر قابل تحملی بود.
اسدی زاده در کارگردانی دفتر یادداشت خیلی سعی کرده مطابق با اصول سینمایی سازی پیش برود و با استفاده از تکنیسینهای سینمایی خبرهای همچون علی قاضی به عنوان فیلمبردار، علیرضا علویان به عنوان طراح صدا، محسن نصراللهی به عنوان طراح صحنه و…، شرایط نظافت تصویری اثرش را فراهم آورد و از آن نگاه شلخته و کثیف کاری پرخرج و مرج متداول در سریال سازی کمدی این سالها پرهیز کند.
این تقابل با کثیف کاری، خیلی خوب مخاطب را جلب میکند به خصوص که در مایه های جنایی و دلهره دفتر یادداشت با نوعی موتیف سازی به سبک آثار تیم برتون و مثلا ادوارد دست قیچی و سوئینی تاد، روبروییم. نوعی طنز تاریک و تلخ بر کل سریال سایه انداخته و رضا عطاران همه کاره داستان جا و بیجا تلاش دارد که با افزودن بداهه های مختلف از میمیک گرفته تا دیالوگ و ابزار بدن، از تلخی بکاهد و حجم طنز را کم کند.
دفتر یادداشت؛ عطاران در دالان تیم برتون
شاید بعد از فیلم دراکولا که عطاران خودش ساخته بود و خود را در موقعیت زندگی رفاهزده یک خونآشام قرار داده بود، سریال دفتر یادداشت جدی ترین ورود عطاران به فضاهای لاکچری آن هم از نوع هراسآورش باشد. عطاران را به خاطر شناخت صحیح مردمان کف جامعه و سریالهای طنز کوچه بازاری می شناسیم. اینکه عطاران بتواند در یک چیدمان لوکس و تر و تمیز مثل دفتر یادداشت همان درخشش را داشته باشد کمی زمان لازم است…
شانس عطاران اینکه کنارش هم حسن معجونی قرار دارد و هم مینا ساداتی و هم شماری بازیگر در نقشهای خرد و درشت از کاظم سیاحی و الهام پاوه نژاد تا بیژن بنفشه خواه، فریبا متخصص و… و اینکه عطاران بتواند باز هم یک کمدی پرسروصدا را لیدری کند قابل انتظار است…
نمایش خانگی/مجید شجاعی: ورکشاپ نگار گری استاد علیرضا بهدانی با ارائه گواهینامه به هنرجویان، 17 آبان در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
استاد علیرضا بهدانی از اساتید مسلم هنر خط نقاشی کشور که در نگار گری هم از شاگردان بنام استاد فرشچیان محسوب می شود، با تلفیق سبک مدرن و سنتی جایگاه ویژه ای در این هنر اصیل پیدا کرده، برای علاقه مندان به هنر نگار گری در فرهنگسرای ارسباران ورکشاپ برگزار می کند.
به تازگی ورکشاپ خط نقاشی استاد در همین فرهنگسرا با استقبال علاقه مندان برگزار شد.
دوستداران هنر نگار گری می توانند با ثبت نام در این ورکشاپ از تکنیک ها، متد و ریزه کاریهای این هنر اصیل ایرانی، در ورکشاپ آموزشی یک روزه استاد در روز چهارشنبه 17 آبان بهره مند شوند.
نمایش خانگی: ورکشاپ آموزشی نقاشیخط استاد علیرضا بهدانی در فرهنگسرای ارسباران تشکیل شد. استاد بهدانی دارای گواهینامه درجه یک قرآنی و نخبه هنری سال ٩٤ است که أثارش برگزیده سه دوره جشنواره نقاشیخط شده است. یکی از کارهای درخشان استاد بهدانی، اجرای بزرگترین تابلوی نقاشیخط جهان است. همچنین خوشنویسی بزرگترین و کوچکترین قرآن طلای دست نویس جهان و خوشنویسی اولین قرآن به خط شکسته نستعلیق و خط معلی به همت هنر استاد انجام شده است. در این ورکشاپ یک روزه دوستداران هنر نقاشیخط، به صورت فشرده بخشی از تکنیک های خلق اثر را آموزش دیدند و در پایان گواهینامه شرکت در این برنامه آموزشی را دریافت کردند. به گفته سارا رجب پور مجری این برنامه، به زودی برنامه های آموزشی دیگری از استاد بهدانی در این فرهنگسرا برگزار خواهد شد.
نمایش خانگی/مجید ناصری: بعد از تجربه ارائه سریالهای خونسرد و پوست شیر، حالا سریال مرداب را باید تازه ترین سریال جنایی پلتفرم فیلمنت دانست. سریالی پربازیگر و پرماجرا که ابایی ندارد از الگو قرار دادن آثار جنایی-جاسوسی هالیوود.
مرداب در داستان پردازی ابتدایی خود جسورانه و پر دست انداز و مواج پیش میرود و قبل از آن که مخاطب بخواهد عاقبت کاراکترها را حدس بزند، خودش پیشقدم شده و با لو دادن آدم ها، مسیر داستان را عوض میکند.
تلاش برای سورپرایز کردن مخاطب، اصلی ترین ویژگی سریال مرداب است و برزو نیکنژاد کارگردان سریال-که از پرکارهای سالهای اخیر است و بیشتر طنز ساخته-سعی کرده در اولین تجربه جنایی سازی خود بیخیال تالیف شده و رونوشتی تمیز ارائه دهد از الگوی روانپردازانه جانیان در فیلمهایی همچون هفت، زودیاک یا شکارچی ذهن.
محمد شایسته تهیهکننده سریال مرداب که به تازگی سریال قهوه ترک را هم ارائه داده بود، همچنان به دنبال آثار پرپلان، پرلوکیشن و پربازیگر و پر از چرخش های تصویری است و خوشبختانه از مهدی هاشمی تا پانته آ پناهیها و از امیر جعفری و حامد کمیلی تا شهرام حقیقت دوست و مجتبی پیرزاده و الهام اخوان و یسنا میرطهماسب و الیکا ناصری، بازیگرانی از نسل های مختلف داریم که تقابلات داستانی را قابل قبول ارائه داده اند.
سریال مرداب
سریال مرداب یک ویژگی دیگر هم دارد و آن هم اینکه در شمال کشور و در یک مرداب شروع میشود و بخشی از داستان را به موازات تهران در مناطق ساحلی شمال تصویر میکند و این، خودش میتواند مخاطب خسته از تکرار مکررات فیلم ها و سریالهای آپارتمانی را به خود جلب کند. ذات جنایت در جغرافیای ناشناخته مردابی-ساحلی، نوعی ابهام را برای مخاطب ایحاد میکند که لذت بصری را هم حادث میسازد…
برزو نیکنژاد در تثبیت خود بهعنوان کارگردان بیش از همه کمدی هایی که ساخته به موفقیت بالای مرداب نیاز دارد و اگر بتواند ضرباهنگ سریال را تا پایان به مانند قسمتهای ابتدایی حفظ کند، این موفقیت دور از دسترس نخواهد بود.
نمایش خانگی/مجید ناصری: تصور میرفت جشن حافظ- یادگار علی معلم مرحوم- در توزیع جوایز میان برترین های تلویزیون، تلاش کند روند بی حرف و حدیثی را پیش گیرد ولی…
به جز آن که اغلب محصولات تلویزیونی بایکوت شدند و نتوانستند راهی به فهرست کاندیداها راه پیدا کند برخی سریالهای خانگی قابل قبول نیز جایی در فهرست جوایز نداشتند؛ حالا یا به دلیل توجه به پلتفرم توزیعکننده یا …؟
ازجمله سریالهایی که میتوانست در جشن حافظ و در بخش تلویزیونی، جوایزی را از آن خود کند سریال کمدی راز بقا بود که از معدود کمدی های استاندارد شبکه خانگی و در عین حال سریالی جذاب و مخاطب پسند بود ولی هیچ جایزه ای به آن نرسید.
یکی از دلایلی که به عنوان دلیل بایکوت راز بقا در جشن حافظ مطرح شده، شوخی این سریال با جشن حافظ بوده.
بایکوت راز بقا در جشن حافظ به تلافی جشنواره عریان؟؟
در یکی از قسمتهای سریال راز بقا و در قالب جشنواره عریان(باباطاهر)، شوخی نرمی شده بود با روال برخی جشنهای هنری ولی انگاری این شوخی به مذاق جشن حافظ خوش نیامده که راز بقا را لایق دریافت هیچ جایزه ای ندانسته؟؟
پیشتر سعید آقاخانی در سریال نونخ در قالب جشنواره انار با روال توزیع جوایز در جشنواره فجر توزیع کرده بود که البته با استقبال ابراهیم داروغهزاده از دبیران ادوار جشنواره فجر روبرو شد ولی شوخی راز بقا با جشن حافظ، کار دستش داد…؟