چند سوال در باب تعاملات سازمان تنظیم صوت و تصویر فراگیر و چهار سامانه مجازی خاص

vodویدیوی درخواستی

 

نمایش خانگی: شنبه ۷ دیماه ۱۳۹۸ سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر خبری در سایت خود منتشر کرد. متن خبر از قرار زیر است:
« به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، پس از چند جلسه با حضور مدیران سرویس‌های پخش اینترنتی فیلیمو، آپارات، نماوا و سرویس ویدیوی کافه‌بازار با سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر توافق شد که مذاکرات برای ایجاد تفاهم و با هدف تحقق تنظیم گری منصفانه فی مابین سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و چهار شرکت به انجام رسد.
بر این اساس در جلسات دوجانبه و چند جانبه با سرویس‌های مذکور ضمن تاکید بر مقررات مبتنی بر منفعت عمومی مانند کدهای اخلاقی کودکان، رده بندی سنی، صیانت از داده و حفظ حریم خصوصی کاربر، منع تبلیغات گمراه کننده و …، چارچوب کاری سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر نیز برای آنها تشریح شد.
با بررسی‌های انجام شده در هفته‌‌های اخیر، این سرویس‌ها بیشتر الزامات طرح شده در مقررات سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر را از قبل مورد توجه قرار داده و بنا شد مذاکرات برای رسیدن به تفاهم نهایی، صدور مجوز برای رسانه‌های مذکور و استفاده از امکانات و حمایت‌های سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ادامه یابد »

در این متن به موضوعاتی اشاره شده است که بسیار جای تامل دارد
1. در پاراگراف اول این متن اشاره شده است در جلساتی توافق شد با هدف ایجاد تنظیم گری منصفانه تفاهماتی صورت بگیرد! اما سوال اینکه: مگر سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر بر اساس نامش مقررات و آیین نامه هایی ندارد و مگر مجوزهایی که تاکنون صادر شده است بر اساس همان مقررات نبوده است که در جلسات محرمانه با هدایت فردی خاص در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، باید تفاهم و توافقات جدیدی بوجود آید؟! کلمه «تنظیم گری منصفانه» دقیقا تعریفش چیست؟! مگر قوانین و مقرراتی که قبلا سرویس های دیگر بر مبنای آن مجوز اخذ نموده اند منصفانه نبوده است؟!

2. اپ استور ذکر شده در این خبر بر اساس توافق انحصاری با وی او هد ذکر شده شروع به عرضه فیلم و سریال نموده است. براساس کدام قوانین و مقررات اپ‌استور می‌تواند سرویس ویدیویی راه‌اندازی نماید. مگر قرار نیست سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر همین موضوعات را تنظیم نماید؟! آیا این بدعت باعث نخواهد شد از این پس هر سرویس یا سایت پرمخاطبی بخواهد فیلم و سریال و یا هر چیز دیگری را عرضه نماید؟! آیا بسیاری از بدافزارها بر روی همین اپ استور بسیاری از تلفن‌های همراه عموم مردم را آلوده نکرد و مبالغ بسیاری از مردم بدون اطلاع کسر نشد؟ آیا اپ‌استورهای دیگر که به احترام قوانین کشور و صدا و سیما عرضه فیلم و سریال نکرده‌اند هم‌اکنون خسارت نخواهند دید؟! آیا رسالت سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر این است که فضای رقابت ناعادلانه را در کشور نهادینه نماید؟! تکلیف سرمایه گزاری های خصوصی و دولتی از بیت المال و شرکت های IPTV که سال ها برای جذب کاربر هزینه کرده‌اند چه می‌شود؟!

3. از ابتدای شکل گیری سرویس اشتراک ویدیوی مذکور در متن خبر، بعضا این سرویس مقررات و قوانین را زیر پا گذاشته و با استفاده از حمایت‌های خاص توانسته است تعداد زیادی کاربر جذب نماید. پخش زنده فوتبال جام جهانی از روی شبکه سلطنت طلب ایرانیان کانادا itctv.ca توسط این سرویس با چه مجوزی انجام شد؟! ارتباط این سایت سلطنت طلب با سرویس مذکور چه بوده است که لینک اختصاصی خود را ۲ ماه در اختیار آن گذاشته بود؟(بد نیست هم اکنون به این سایت سلطنت طلب سری بزنید و ببینید چه اخباری را منتشر کرده است). پخش زنده انحصاری شبکه‌های ماهواره‌ای جشنواره‌ها و رویدادها توسط این سرویس اشتراک ویدیو با چه مجوزی انجام شد؟! تکلیف سرویس‌های دیگری که در ایران فعالیت می‌نمایند و به احترام قوانین کشور و صدا و سیما دست به این گونه قعالیت‌ها نزدند چیست؟! زیان مالی سرویس‌ها بخاطر رقابت ناعادلانه را چه کسی جبران می‌کند؟ هم اکنون بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی که سرویس‌های مختلف ویدیویی در کشور عرضه می‌نمایند در این سرویس اشتراک ویدیو رایگان قابل مشاهده است! آیا قرار است با اعطای مجوز به این سرویس چشمتان را بر روی اقدامات غیرقانونی این سرویس ببندید؟ ارتباط بین مسدود شدن ۵۰ سایت دانلود فیلم با این مذاکرات چیست؟ آیا این مجوزها به ازای دادن اطلاعات کاربران به سازمان اعطا می شود؟

4. بر اساس کدام بررسی‌ها در هفته‌های اخیر سرویس‌های ذکر شده در متن خبر ساترا بیشترین الزامات سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر را رعایت نموده‌اند؟!‌ سرویس‌های مذکور شکایت های بسیاری از سوی سازمان صدا و سیما بخاطر پخش زنده و عدم رعایت قوانین و مقررات کشور در انتشار و عرضه محتوا داشته است. هر روزه بسیاری محتوای مجرمانه مرتبط یا سازمان مجاهدین؛ محتوای غیر اخلاقی و غیر قانونی بر روی سرویس اشتراک ویدیو مذکور منتشر می‌شود. روزانه کلی محتوای خشونت بار که موجب تغییر سبک زندگی کودکان شده است بر روی این سرویس منتشر می‌شود. یکی از آنها ویدیوی کودک آزاری بود که مورد انزجار عموم جامعه قرار گرفت. پس در کدام جلسات و مذاکرات با چهار شرکت به این نتیجه رسیده‌اید که این چهار سرویس بیشترین الزامات را در طی هفته‌های اخیر رعایت کرده‌اند؟! آیا از اعطای مجوز سرویس تیک که تنها مجوزی بود که با امضای همان فرد خاص در سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صادر شده بود نیز بی‌خبرید؟! آیا صدای تهیه کنندگان و سینمای ایران را نمی‌شنوید که کنسرسیوم شکل گرفته بین دو سرویس وی او دی هستی آنها را ساقط کرده است؟! آیا نمی بینید بازار محتوای سینما و سریال در ایران در انحصار این دو سرویس درآمده است؟! آیا مهم نیست سرمایه هایی که در این سرویس ها هزینه می شود از کجا تامین شده است؟ آیا نمی بینید یا نمی شنوید که تهیه کنندگان همواره هشدار می دهند اقدامات این دو سرویس صنعت سینمای ایران را به خطر انداخته اند و هزینه تولید را بالا برده است؟!
سریالهای تازه‌ای که این سرویس ها تولید یا عرضه کرده اند بر اساس کارشناسی های صورت گرفته مبتنی بر پنج ضلعی خشونت، خیانت، مافیا، چندضلعی های عاشقانه و شوگر ددی و مامی ساخته شده است. بالاترین شاخصه های این مفاهیم در این سریال ها ارزیابی شده است که موجب انتقاد کارشناسان اجتماعی و مذهبی شده است. بر اساس کدام استدلال سرویس های مذکور بیشترین الزامات را در هفته‌های اخیر رعایت کرده‌اند؟
رئیس محترم سازمان صدا و سیما آیا وظیفه سازمان تنظیم مقررات و صوت و تصویر فراگیر، تنظیم گریست یا تسهیل گری برای شرکتهایی خاث در راستای نشر رفتار غیرقانونی و انحصار بیشتر؟ آیا نتیجه عمل به قوانین کشور و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صدا و سیما ضرر و زیان سرویس های دیگر و سود آوری و حمایت از چهار سرویس مذکور است؟ آیا اعطای مجوز به این چهار سرویس توسط سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر موجب نا امیدی تلاش گران این صنعت که همواره پایبند به قوانین بوده‌اند نخواهد شد؟

5. آیا در طی نزدیک به دوسالی که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر تشکیل شده است درخواست های بیشماری برای پخش زنده شبکه های خطی و غیر خطی و ایونت ها برای سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ارسال نشده است؟ آیا سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر قوانین و مقرراتی برای این حوزه داشته است؟ اگر داشته است پس با چه مجوزی این سرویس اشتراک ویدیو مبادرت به پخش زنده می‌نموده است؟! و اکنون چه مذاکراتی شده است که مجوز پخش زنده دارد؟! اگر ضوابط و مقرراتی برای پخش زنده تدوین شده است چرا نباید همه سرویس ها از آن بهره ببرند و چرا باید در خفی و مخفیانه در جلساتی خاص به سرویس‌های خاص اعطا شود؟
شفافیت و بی‌طرفی یکی از شاخصه‌های مهم سازمان‌ها و نهادهای تنظیم گر در دنیاست.

امید است پاسخ سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و صدا و سیما به این سوالات برای سرویس‌هایی که به قوانین کشور و صدا و سیما احترام گذاشته‌اند و این قوانین را اجرا کردند قانع کننده باشد.

یک دیدگاه

  1. سلام
    ورود غیرتخصصی جناب آقای وحید فرهمند به حوزه سرویس موجب اشکالات مهم و خطیری در صنعت صوت و تصویر فراگیر شده است که ان شا الله با تغییراتی که جناب آقای دکتر شریف خانی ایجاد و اعمال میکنند بسیاری از دغدغه های فوق الذکر با تلوبیون رفع خواهد شد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید