یعنی حتی هنروتجربه هم فیلمهای فارابی را اکران نمی‌کند؟⇔محصولی دیگر از بنیاد سینمایی فارابی پیش از اکران وارد شبکه خانگی شد!+عکس

یک گزارش واقعی داریوش فرهنگ

نمایش خانگی: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یکی از متولیان دولتی تولید محصولات سینمایی همه ساله با حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم خود اسباب تولید تعدادی فیلم سینمایی را فراهم می کند.

به گزارش نمایش خانگی اصلی ترین انتظاری که از یک فیلم سینمایی می رود اکران آن ولومحدود در سینماهاست اما چند ماهیست که در روالی عجیب و درپیش گرفته شده از سوی مدیریت فعلی فارابی، عناوین سینمایی این بنیاد بدون اکران با دریافت پروانه خانگی به شبکه خانگی عرضه می شوند.

چندی قبل ورود «محرمانه تهران»مهدی فیوضی را به شبکه خانگی شاهد بودیم و به تازگی هم فیلم «یک گزارش واقعی» داریوش فرهنگ بی اکران در سینماها از طریق موسسه هنرنمای پارسیان به شبکه خانگی وارد شده است.

البته این روال بناست ادامه پیدا کند و «گنجشکک اشی مشی» ساخته وحید نیکخواه آزاد-غلامرضا رمضانی-مسعود کرامتی نیز با دریافت پروانه نمایش خانگی به زودی به شبکه خانگی می آید.

«یک گزارش واقعی» محصولی است درباره تاریخ انقلاب که با حمایت مستقیم بنیاد سینمایی فارابی و به بهانه سی امین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1387 تولید شد و البته در جشنواره بیست و هفتم فجر هم به نمایش درآمد.

با این حال از آن زمان تاکنون و علیرغم علاقه تهیه کننده اش منوچهر شاهسواری به اکران فیلم، این فیلم مجال اکران نیافت تا هفته گذشته که به ناگاه از شبکه خانگی سربرآورد.

سوال اینجاست بنیاد سینمایی فارابی چرا باید برای تولید محصولاتی هزینه کند که بناست از شبکه خانگی سربرآورند؟ مگر نه اینکه سیاست بنیاد فارابی حمایت از تولید محصولات سینمایی است و نه ویدیویی پس دلیل عرضه «یک گزارش واقعی» به شبکه خانگی چیست؟ آیا حتی امکان اکران چنین فیلمهایی در گروه دولتی هنروتجربه هم نبوده است؟

بد نیست بدانید «یک گزارش واقعی» با گروه بازیگرانی حرفه ای همچون  کامبیز دیرباز، مهرداد ضیایی، کوروش سلیمانی، گلاره عباسی و جمشید مشایخی تولید شده و قاعدتا هزینه دستمزد همین بازیگران هم رقم محسوسی بوده است. ضمن اینکه یکی از بهترین فیلمبرداران سالیان اخیر یعنی مرتضی پورصمدی کار مدیریت تصویربرداری را برعهده داشته است و اکران آن در جشنواره بیست و هفتم فجر هم آن قدرها انتقادبرانگیز نبود که فارابی جرأت اکران فیلم را نداشته باشد.

یک گزارش واقعی
یک گزارش واقعی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید