امتداد درگیری ارشاد و صداوسیما بر سر مالکیت «ویدیوی درخواستی»⇐پای شورای عالی فضای مجازی به ماجرا باز شد

vodویدیوی درخواستی

نمایش خانگی: اختلاف بر سر مالکیت سامانه VOD یا ویدیوی درخواستی همچنان میان وزارت ارشاد و صداوسیما وجود دارد و جالب است که علیرغم این اختلافات همچنان هستند سامانه هایی اینترنتی که به همین شیوه در حال تولید محتوا و ارائه به مخاطبان هستند.

به گزارش نمایش خانگی اختلافات میان صداوسیما و ارشاد آن قدر بالا گرفته که حالا بنا شده شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد فرادستی درباره مالک نهایی این سامانه تصمیم گیری کند.

مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در خصوص سرانجام اختلافات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما بر سر اجرای «وی او دی» به «سینماپرس» اظهار داشت: خوشبختانه «وی او دی» به قوت خودش مسیرش را طی می کند و ما شرکت های مهم دارنده محتوا را شناسایی کردیم و همه مبانی حقوقی ، مقرراتی و آیین نامه ای را تدوین کردیم و جلسات متعددی با کمیته محتوا، حقوقی و فنی داشتیم همه مقدمات کار فراهم شده است و به دقت تمام و همه جانبه نگری و دور اندیشی داریم مسیر را طی می کنیم.

وی افزود: البته طبیعی است که اختلاف نظرهایی هم بین نهاد ها و سازمان ها وجود داشته باشد اما خود من چون تجربه حضور در صدا و سیمای جمهوری اسلامی را داشتم می گویم که هیچ رقابتی بین وزارت ارشاد و صدا و سیما در بحث «وی او دی» احساس نمی کنیم.

وی ادامه داد: وزات فرهنگ ارشاد و صدا و سیما جمهوری اسلامی هر دو بازوی نظام هستیم و باید مکمل همدیگر باشیم و همه فرزندانی هستیم که برای اعتلای شاخصه های فرهنگی نظام و همچنین اجرای منویات مقام معظم رهبری در کنار هم تلاش می کنیم.

شورای عالی فضای مجازی مسئول رسیدگی به اختلاف است

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری تصریح کرد: تلقی ما این است که متولی اینترنت و وب در کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با توجه به اهداف این وزارتخانه مسئولیت این امر مهم را موسسسه رسانه تصویری بر عهده گرفته است و طبیعی است که هر کسی در فضای مجازی بخواهد فعالیتی انجام بدهد باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرد.

وی در تکمیل صحبتهایش اضافه کرد: سازمان صدا و سیما نیز به عنوان نهاد بسیار مهم و تاثیر گذار متولی صوت و تصویر در کشور است و آنچه که «وی او دی» در سند نمایش داده می شود صوت و تصویر فراگیر نیست و مشمول صوت و تصویر فراگیر نیست.

ابطحی افزود: ما در این خصوص تعاریف خودمان را هم ارائه دادیم و اختلافی که بین ما و صدا و سیما هست و البته همچنان نیز ادامه دارد نیاز به ورود یک نهاد فرادستی و فراقوه ای به عنوان شورای عالی فضای مجازی بود که این اختلاف را بررسی کند و همین هم شد و در حال حاضر پرونده اختلافات در خصوص «وی او دی» به داور شورای عالی فضای مجازی رسید.

حل اختلافات جلوی سوءاستفاده های رسانه های معاند را می گیرد

این مدیر سینمایی خود و مجموعه وزارت ارشاد را تابع تصمیم قانون دانست و اشاره کرد: ما تابع قانون هستیم و هیچ اصراری هم بر مواضع خودمان نداریم و هر آن چیزی را که قانون برای ما تصمیم بگیرد ما تبعیت خواهیم کرد و در اجرای آن نیز به هیچ عنوان کوتاهی نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: البته انتظار ما این است که رقابت های درون سازمانی نباید موجب شود که ما به این جدال ها و بگو مگو ها بپردازیم و محتوای ما را در خارج از کشور توسط معاندین دسته بندی کنند و به ما ارائه داده شود و از این اختلافات سایت های مختلف خارجی و شبکه های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده بکنند. ما همه در راستای نظامی تلاش می کنیم که خودمان را متعلق به آن می دانیم و این اختلاف نظرها طبیعی است و نهادهای تصمیم گیر وجود دارد. در نظام ولایت فقیه هیچ راه بن بستی وجود ندارد و نخواهد داشت و همه موانع برای تلاش روز افزون مخصوصاً در حوزه فرهنگی قابل بر طرف شدن است.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری تصریح کرد: نباید فرصت به وجود آمده را از دست بدهیم و اگر از دست بدهیم ما کنش گر فعال در حوزه رسانه ای و مجازی نخواهیم بود. ما در «وی او دی»  تلاش می کنیم که از ذلت دانلود به عزت آپلود برسیم . «وی او دی»  آغازی بر آپلود داشته های فرهنگی و تصویری و گنجینه عظیم فرهنگی و هنری است که ما با ظهورش حرف های زیادی را در فضای مجازی خواهیم داشت  تا بتوانیم مردم را از این سرگشتگی و ولنگاری در حوزه مجازی رهایی بخشیم.

ابطحی در پایان گفتگو خاطر نشان ساخت: اعضای محترم شورای عالی فضای مجازی در جریان کامل اختلافات ما بین ما و صدا و سیما هستند و ما منتظر تشکیل جلسه و تصمیم گیری نهایی در این خصوص خواهیم بود و امیدوار هستیم که به زودی به جمع بندی خواهند رسید و ان شالله جمع بندی آن هر چه که هست به نفع نظام جمهوری اسلامی خواهد بود .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید