یک اتفاق ضدّفرهنگی⇐جمع‌آوری محصولات مجاز شبکه خانگی از سوپرمارکتهای اصفهان!!!+توضیحات یک توزیع‌کننده درباره چند و چون ماجرا

اصفهان-زاینده رود

نمایش خانگی: در حالی که در سالهای اخیر یکی از اصلی ترین مراکز عرضه محصولات خانگی، سوپرمارکتهای سراسر کشور بوده، در هفته های اخیر اتفاقی غیرمنتظره و در عین حال مضر به حال شبکه خانگی در اصفهان رخ داده است.

در روزهای گذشته به غیر از مخاطبانی که از حذف محصولات خانگی از سوپرمارکتها گلایه کردند، چندین نفر از سوپرمارکت داران شهر اصفهان در تماس با سایت «نمایش خانگی» از جمع آوری محصولات خانگی از سوپرمارکتها سخن گفته و به شدت بر این امر تاختند.

چرا این اتفاق افتاده؟

گویا بازرسان مجمع امور صنفی بنا به درخواست برخی ویدیوکلوب داران به حذف فروش فیلم از سبد محصولات سوپرمارکتها رأی داده اند.

اینکه چگونه ویدیوکلوب داران توانسته اند مجمع امور صنفی را در این باره قانع کنند به نامه ای بازمیگردد که سه ماه پیش  به سوپرمارکتها ارائه شد مبنی بر اینکه از 20 اردیبهشت 96 حق عرضه محصولات خانگی را ندارند با این حال درگیری در حواشی انتخاباتی باعث شد این نامه حدودا دو ماه بعد از ابلاغیه اجرایی شود.

اجرایی شدن نامه با اعتراض اتحادیه سوپرمارکت داران مواجه شده و آنها خواستار بازبینی در این دستور شده اند با این حال هنوز بازبینی رخ نداده است.

یکی از نمایندگان عرضه محصولات خانگی در اصفهان درباره این ماجرا به «نمایش خانگی» گفت: این ماجرا ناشی از فشارهایی است که ویدیوکلوب داران برای انحصاری کردن بازار در پیش گرفته اند. آنها ادعا دارند سوپرمارکتها جلوی رونق آنها را گرفته‌اند در حالی که آمار تأییدشده حکایت از آن دارد که فقط 15 تا 20 درصد از محصولات خانگی از کانال ویدیوکلوبها فروش میرود و 80 تا 85 درصد فروش ناشی از شبکه گسترده عرضه در سوپرمارکتهاست.

وی با اشاره به ایجاد اختلاف میان اتحادیه سوپرمارکت‌داران و اتحادیه ویدیوکلوب‌داران(صنف عرضه محصولات فرهنگی) ادامه داد: در برهه ای از زمان تصمیم بر آن شد که برای سنجش کارکرد ویدیوکلوب‌داران برخی از عناوین مهم شبکه خانگی فقط و فقط از طریق ویدیوکلوبها عرضه شود و اگر آمار فروش به بالای 50 درصد رسید آن گاه درباره حذف سوپرمارکتها از چرخه توزیع تصمیم‌گیری شود اما ویدیوکلوب‌داران این روش ارزیابی را قبول نکردند شاید چون خودشان هم می دانستند فروش شان به زحمت به 20 برسد.

 این نماینده عرضه محصولات فرهنگی خاطرنشان ساخت: این یک واقعیت است که نه فقط در اصفهان بلکه در همه ایران، سوپرمارکتها و ویدیوکلوبها در عرضه محصولات فرهنگی کنار هم هستند و نه مقابل همدیگر و بر این اساس باید به همدیگر در ارائه سرویس به مخاطبان کمک کنند و نه اینکه به دنبال حذف یکدیگر باشند.

اخبار رسیده به «نمایش خانگی» حکایت از آن دارد که  اتحادیه سوپرمارکت داران در ده روز گذشته به دنبال برگزاری نشستی تازه با مجمع امور صنفی برای حل این مشکل بوده اند اما هنوز این نشست برگزار نشده است و حتی برای بازگرداندن محصولاتی که با تصمیم اخیر از سوپرمارکتها جمع آوری شده هم هیچ همراهی صورت نگرفته است…

استند مربوط به عرضه محصولات خانگی در یکی از سوپرمارکتها که بعد از جمع آوری محصولات با اقلام خوراکی پر شده!!!
استند مربوط به عرضه محصولات خانگی در یکی از سوپرمارکتهای اصفهان که بعد از جمع آوری محصولات با اقلام خوراکی پر شده!!!

9 دیدگاه‌ها

  1. سلام اتفاقا این کار درسته بحث انحصاری کردن محصول نیست موضوع اینکه محصولات فرهنگی چرا باید کنار خیارشور واقلام خوراکی عرضه بشه و اینکه سوپر مارکتها اقدام به زیرفروشی می کنند به همین خاطره فروش بالاتری دارند

  2. خب الان ما که ویدیوکلوب نزدیک خونه مون نیست باید چه کنیم؟
    بریم نسخه های قاچاقو بخریم
    یا فیلما رو از تو نت دانلود کنیم؟؟/
    از یه طرف میگین نسخه حلال بخرین و از اونور این جوری محدودیت میزارین؟؟/

  3. سلام علیکم
    ابتدا متاسفم برای سایت شبکه نمایش خانگی که در تنظیم خبر در همه جا نام اتحادیه صنف عرضه محصولات فرهنگی را اتحادیه ویدئو کلوپ داران نام برده که نشات گرفته از خشم فراوان این سایت از اقدام بسیار به جا و مهم اتحادیه صنف عرضه محصولات فرهنگی اصفهان می باشد که قطعا سایت شبکه نمایش خانگی وابسته به شرکتهای توزیع محصولات فرهنگی میباشد که منافع آنها در این اقدام مهم اصفهان به خطر دانسته که با این لحن سخن گفته است
    اقدام اتحادیه صنف عرضه محصولات فرهنگی اصفهان بنا بر ماده 28 قانون نظام صنفی که مصوبه مجلس شورای اسلامی و تائید شورای محترم نگهبان است اقدامی قانونی میباشد و هر اتحادیه میتواند برابر ماده مذکور از تداخل صنفی در هر فروشگها ی غیر مرتبط جلوگیری کند و هیچ آئین نامه ای نمی تواند قانون را لغو نماید

    • دوست عزیز هرگاه ویدیوکلوبها فراگیری کامل پیدا کردند اونوقت فرمایش شما متینه…این مثل اینکه مثلا اجازه عرضه لبنیات یا میوه رو در سوپرمارکتها ندن!!! انحصار در هر چیزی بده…

  4. فعلاکه توایران هرشهری واسه خودش یه قانون خاصی داره خصوصااصفهان.پلمپ قهوه خانه ها.عدم مجوزکنسرت.جدیدش هم که همین جمع اوری فیلمهای مجاز.ایکاش اتحادیه کلوپ داران فکری بحال نظارت به فروشگاههاش میکردن ببین چه خبره.قطعا اینکار باچراغ سبز… انجام گرفته

  5. بنظر من کار درستی کردن.
    اگه فروش فیلم تو سوپرمارکتها نباشه در روند کاریشون چندان تاثیر نمیذاره چون اقلام زیادی برای فروش دارن. ولی اگه فروش در سوپر مارکتها باشه فروش مراکز عرضه محصولات فرهنگی بشدت کاهش پیدا میکنه و حتی میتونه باعث ورشکستگی این مراکز بشه.
    خاک این کار رو ویدئو کلوپها خوردن و وقتی که بازارش کمی گرم شد سوپر مارکتها سودش رو بردن. چرا باید اینطوری باشه؟ ضمن اینکه سوپر مارکتها چون فیلمها رو هر هفته مرجوع میکنن و فقط فیلمهای جدید رو عرضه میکنن ضرر و زیان ندارن ولی ویدئو کلوپ ها بخاطر کامل بودن آرشیوشون خیلی از این بابت زیان میکنن.
    بنظر من شرکتهای توزیع فقط نگران سود خودشون هستند نه سوپر مارکتها. چند وقت دیگه که عرضه اینترنتی رو گسترش بدن خودشون کم کم توزیع به سوپر مارکتها رو هم قطع میکنن…

  6. باسلام. با انحصار فروش محصولات فرهنگی در ویدئو کلوپ ها در زمانی کوتاه به دلیل افت بالای فروش شاهد متوقف شدن سرمایه گذاری و پخش عناوین رسانه خانگی در کشور میشویم و این اقدام مطمئناً لطمات جبران ناپذیری به بدنه فرهنگ و همچنین اشتغال زایی می زند. لذا به نظر بنده این جلوگیری در اصفهان فقط نوعی تسویه حساب شخصی و سیاسی است.

  7. سلام
    دوست عزیز محمدرضا
    بله اگه قانون تواین مملکت اجرامیشدگلستان میشد.مشکلی که هست اینه اونجایی که قانون به نفع ماست مطالبه میکنیم وانتظاراجراداریم ولی هرجا به ضررمون هست چشممون میبندیم.اتحادیه محصولات فرهنگی اصفهان(فکرکنم شماهم ازاعضاش باشید)اگه نسبت به جمع اوری فیلمهای کپی،حذف ذخیره فیلم روی فلش وهاردبرخوردمیکردکه یکی ازوظایف قانونی اتحادیه تان میباشددیگرنیازی به جمع آوری فیلم ازسوپرمارکتهانبود.
    دوست عزیز مطمئن باشیداگه شرکتهای تولید وتوزیع فیلم وسریال ضربه بخورندو ورشکست شوندقطعافروشگاههای شما بایدجمع کنندچون چیزی جهت عرضه ندارند پس طوری صحبت نکنید که نسبت به منافع شرکتها جبهه گرفته وخواهان متضررشدن آنهاباشید که دیدگاه غلطی ست.شمامیتوانیدبافرهنگ سازی وآگاه نمودن اعضا ءتان نسبت به استفاده ازنسخه ارجینال وفروش بیشترفیلم درویدیوکلوپها شرکتهاراهمراهی وکمک نمایید.

  8. هردرصنف حق دارنداعتراض کنند،چون حقی برایشان ایجادشده وحذف ان موجب نگرانی واعتراض میشه.مهم تصمیم گیریه صحیحه .دادگاه حق روبه عدم جلوگیری ازعرضه محصولات فرهنگی درسوپری هاداده واین درتمام کشورلازم الاجراست ولی این تصمیم گیری،موجب شدکه رونق ویدیوکلوپهاازبین برودوبیشترانهاتعطیل شود.کرایه فیلم دیگه ازمدافتاده، هدف اصلی هم دسترسی اسان شهروندان به محصولات عرضه شده وعدم محدودیت بوده ولی این عمل به عده زیادی لطمه واردکرد.کلوپ هااجبارا برای امرارمعاش مجبوربه تخلف هایی ازقبیل کپی کا ی عرضه سریال های به روزخارجی و….شدند.این عمل غلطه ولی بایدماهم منصفانه فکرکنیم،کلوپهای عرضه محصولات فرهنگی چه بایدبکنند.عدم توجه به این امرمهم موجب شده انها نابودبشن،ودراخرتعطیلی باخرواربدهی.
    درنهایت بی غرض بگم درحق فروشگه های عرضه محصولات فرهنگی ازیک طرف بخاطرپرداخت مالیات برای انجام کارفرهنگی ازطرفی مشارکت سوپری هادرتوزیع ،ظلم شده.بوشهر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید