راه‌اندازی سامانه فراگیر ابری برای مقابله جدی با سرقت و قاچاق آثار فرهنگی!

نمایش خانگی/رضا نقی نژاد اورنگ: یکی از اقداماتی که قرار است طی سال آینده در حوزه سینما رونمایی شود، برنامه‌ریزی به منظور راه‌اندازی فضای ابری و ارسال آثار از طریق فیبر نوری به سینماهای کشور است.

به گزارش نمایش خانگی و به نقل از خبرگزاری ایرنا، بحث امنیت در حوزه سینما، یکی از کلیدواژه‌های مهم این صنعت در سراسر جهان است. همواره حفظ ساحت نمایش یک فیلم برای پرده یا سامانه‌های وی‌اودی، دغدغه بزرگی برای مدیران سینمایی، صاحبان آثار و شرکت‌های پخش سینمایی محسوب می‌شده است.
در ایران اما این دغدغه با توجه به لو رفتن چند فیلم در طول سالیان گذشته، از اهمیت بیشتری برخوردار است. اتفاقی که سبب شد تا در اواخر دهه ۹۰، برخی گلوگاه‌های انتقال فیلم مانند دبیرخانه جشنواره‌های سینمایی، از فیلمسازان بخواهند تا نسخه فیلم خود را به صورت DSP در اختیار آنها قرار دهند تا با ارتقای امنیت آثار، از لو رفتن آنها جلوگیری شود.

این تمهید، تاحدود بسیاری جواب گرفت اما مقوله قاچاق فیلم را به صفر نرساند. آنچه اما در این شرایط، بسیار مهم تلقی می‌شود، ارسال آثار بر بستر فضای ابری است. اتفاقی که قرار است از سال آینده و با چند کلان‌شهر رقم بخورد تا در ادامه، این شیوه برای تمامی سینماهای کشور اجرایی شود. این سیاست با توجه به اینکه ارسال نسخه فیزیکی آثار به سینماهای کشور، همواره یکی از درگاه‌های قاچاق و لو رفتن فیلم‌ها بوده، امری بسیار حائزاهمیت محسوب می‌شود که می‌تواند درصد امنیت آثار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

این امکان، مزایایی چون حفظ کیفیت بالای اثر، سرعت انتقال و البته کاهش هزینه‌ها را در پی دارد که می‌تواند گام بلندی در مسیر صنعتی‌شدن سینمای ایران محسوب شود
این پروژه ملی که برای نخستین‌بار، قرار است در ایران رونمایی شود، ضمن فراهم نمودن ضریب بیشتری از صیانت برای آثار، سبب بالا بردن سرعت انتقال فیلم به سینماهای کشور و همچنین بالابردن سطح کیفیت آثار می‌شود.

البته که این پروژه، سهم بسزایی در تحقق عدالت فرهنگی نیز دارد. هم‌اکنون و با وجود پیشرفت‌های کلانی که در حوزه فناوری رخ داده، اما هم‌چنان شاهد هستیم که نخستین رونمایی از فیلم‌ها، در تهران صورت گرفته و آثار با تاخیر، در شهرستان‌ها به روی پرده می‌روند. این اتفاق سبب می‌شود تا آثار نتوانند یک افتتاحیه همزمان را در تهران و شهرستان‌ها تجربه کنند. هم‌چنان‌که می‌توان ردپای این تاخیر را در بزنگاه‌هایی چون جشنواره فیلم فجر نیز به وضوح مشاهده کرد که فیلم‌ها، همواره با تاخیری چندروزه در شهرستان‌ها نمایش داده می‌شوند. بنابراین ارسال فیلم از طریق فیبر نوری، این امکان را فراهم می‌کند تا فیلم‌های سینمایی، یک اکران همزمان و سراسری را در سطح کشور تجربه کنند.

همچنان‌که باید در این حوزه به مزایایی چون حفظ کیفیت بالای اثر، سرعت انتقال و البته کاهش هزینه‌ها نیز اشاره کرد که می‌تواند گام بلندی در مسیر صنعتی‌شدن سینمای ایران برداشته و اثرات خوبی در اقتصاد سینما علی‌الخصوص در گیشه شهرستان‌ها داشته باشد.

پیش‌نیاز چنین فرصتی، فارغ از برنامه‌ریزی‌های علمی و عملی فراوان، همکاری با سازمان مخابرات کشور است تا ضمن فراهم نمودن بسترهای لازم، زمینه‌های یک انتقال سریع و امن را به وجود آورد.

بسیار مهم است که این فناوری، پس از اجرایی شدن برای چند کلان‌شهر، بلافاصله برای سینماهای سراسر کشور نیز عملیاتی شود تا ضمن محقق شدن بحث عدالت فرهنگی، زمینه نمایش عمومی و همزمان آثار برای درصد بیشتری از مردم کشورمان، همزمان با رونمایی از ده‌ها سالن‌ سینمایی در سال ۱۴۰۲ فراهم شود تا سینمای ایران، اثرات این ارتقای نرم‌افزاری را در حوزه‌های مختلف، مشاهده نماید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید