تازه‌ترین ادعاهای رییس یک صنف تازه تأسیس⇐از خلع قطعی مهدی گلستانه از تهیه‌کنندگی «عاشقانه» تا اقامه شکایت علیه وی/از حضور مدیرعامل هنرنمای پارسیان به عنوان سرمایه گذار جدید «عاشقانه» تا 5 برابر شدن حق رایت نسخه مجازی سریال و البته توقیف قطعی سریال!!!

عاشقانه

نمایش خانگی: برخلاف اعلام سازندگان سریال «عاشقانه» مبنی‌بر اینکه این مجموعه توقیف نشده، انجمن صنفی «شرکت‌های عرضه‌کننده VOD و IPTV» همچنان بر ادامه توقف این سریال تأکید می‌کند.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» این اطلاعیه که از سوی روابط‌عمومی انجمن صنفی «شرکت‌های عرضه‌کننده VOD و IPTV» منتشر شده، چنین سؤالی را به ذهن متبادر می‌کند که چرا سریال «عاشقانه» در ابتدای راه به چنین سرنوشتی دچار شد؟ به‌هرحال سریال «عاشقانه» با استقبال مخاطبان مواجه شده و به چه دلیل مردم باید به دلیل اختلافات پیش‌آمده از خوراک فرهنگی داخلی محروم شوند؟


این موضوع را با محمد صراف، ‌رئیس انجمن صنفی تازه تأسیس «شرکت‌های عرضه‌کننده VOD و IPTV»، در میان گذاشتیم. صراف در برابر این سؤال که «اساسا این انجمن صنفی چگونه و به چه علت شکل گرفت» به «شرق» گفت: «همان‌طور که می‌دانید، موضوع VOD و IPTV جدید است و تازه سه سال است که  شکل گرفته. در ایران تنها دو نهاد دولتی هستند که مجوز قانونی آن را صادر می‌کنند؛ یکی مؤسسه رسانه‌های تصویری که مجوز VOD و دیگری تلویزیون که مجوز IPTV می‌دهند».


مدیرعامل شرکت «فیلم‌نت» تأکید کرد: «با توجه به این موضوع تاکنون در ایران سرجمع ٢٠، ٢٥ شرکت خصوصی توانسته‌اند مجوز قانونی VOD را کسب کنند. این شرکت‌ها بعد از طی‌کردن مراحل قانونی ثابت کردند که زیرساخت‌های پشتیبانی تعداد بالای مخاطبان را دارند. چون بحث زیرساخت مهم است، وگرنه هرکسی می‌تواند با داشتن یک کامپیوتر به چنین کاری دست بزند. ما برای تنظیم قیمت محتوا و حمایت از این صنعت نوپا تصمیم گرفتیم انجمن صنفی VOD و IPTV را راه‌اندازی کنیم. بعد از اینکه دیدیم شرکت‌های دارای مجوز به تعداد مناسبی رسید، ‌پیشنهاد تأسیس انجمن صنفی را دادیم تا تشکل پشتوانه‌های صنفی و حمایتی داشته باشد. با این نگاه انجمن را مجهز به واحدهای حقوقی و مالی کردیم تا بعد از احراز مالکیت، ‌حق و حقوق متقاضی و عرضه‌کننده رعایت شود».


صراف در ادامه، به این پرسش که به چه دلیل انجمن صنفی با صاحبان سریال عاشقانه دچار اختلاف و توزیع این سریال متوقف شد چنین پاسخ داد: «ما براساس قانون برای انتشار هر محتوا قراردادی منعقد می‌کنیم. دراین‌میان پنج شرکت از جمله آیو، فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت و ‌ای‌سیما، قراردادی با تهیه‌کننده سریال «عاشقانه» بستند تا پخش اینترنتی آن را عهده‌دار شوند. این قرارداد سه ماه زودتر از اینکه اولین نسخه سریال توزیع شود، ‌منعقد و بلافاصله پول‌ها هم پرداخت شد. چند روز مانده بود به اینکه سریال پخش شود، ‌زمزمه‌ای آمد که اختلافاتی میان سرمایه‌گذاران و آقای مهدی گلستانه، تهیه‌کننده ‌سریال، به وجود آمده است. در این وضعیت دوستان فایل H.D قسمت‌های اول تا سوم را در اختیار شرکت‌ها قرار دادند. کم‌کم اختلافات در سریال بیشتر شد. آقای گلستانه را از مقام تهیه‌کنندگی خلع و علیه ایشان اقامه شکایت کردند. بعد از آن آقای کبیری به‌عنوان ‌تهیه‌کننده جدید و آقای نادری به‌عنوان سرمایه‌گذار جدید معرفی شدند. آقای اکبر نجفی(مدیرعامل هنرنمای پارسیان) که پیش از آن پخش‌کننده بود، ‌به‌عنوان سرمایه‌گذار جدید هم معرفی شد. با مذاکراتی که با ما انجام دادند گفتند رقم قرارداد را سه‌برابر کنید. ما هم موافقت کردیم. چون مردم سریال «عاشقانه» را دوست دارند، اما بعد از آن گفتند رقم قرارداد باید پنج‌برابر شود. ضمن اینکه قسمت پنج سریال وارد بازار شد و به شرکت‌های اینترنتی طرف قرارداد ندادند»!


این پخش‌کننده در ادامه توضیح داد: «صاحبان سریال ضمن شکایت از تهیه‌کننده قبلی از VOD هم شکایت کردند و دستور توقف VOD را گرفتند. آنها سریال را به شرکت‌های ویدئو- رسانه توزیع D.V.D دادند. ما هم دیدیم که یک روز بعد از توزیع D.V.D بسیاری از سایت‌های غیرقانونی سریال را در اینترنت پخش می‌کنند و تازه درگاه بانکی هم دارند! در این فضا که قانونی برای مسدودکردن سایت‌های غیرقانونی وجود ندارد، ‌ناچار شدیم از صاحبان فیلم شکایت کنیم و دستور توقف توزیع D.V.D را از مقام قضائی گرفتیم».


صراف به هزینه‌های مالی بیش از ٣٠٠‌میلیاردی شرکت‌های قانونی VOD اشاره کرد که سرمایه‌گذاری کرده‌ و توانسته‌اند بیش از دوهزار شغل ایجاد کنند. ضمن اینکه برخی از شرکت‌های ویدئو – رسانه محتوایی را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده‌اند که نظر تهیه‌کنندگان را جلب نکرده و هزینه‌های پخش آن را نداده بودند.


او خاطرنشان کرد: «ما خیلی تلاش کردیم که با صاحبان سریال تعامل کنیم، ولی متأسفانه نشد! ناچار به شکایت شدیم و بازپرس محترم شعبه ٢ دادسرای فرهنگ و رسانه دستور توقف توزیع D.V.D را صادر کردند. بااین‌حال هنوز هم اعتقاد به تعامل و مذاکره داریم و دوست داریم این موضوع حل‌وفصل شود تا مردم ما بتوانند نظاره‌گر این سریال باشند».

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید