تازه‌ترین اظهارات رئیس ساترا↵نگاه صداوسیما و ساترا نسبت به آثار و پلتفرم‌ها حمایتی است نه رقابتی!/تاکنون برای سیصد پلتفرم‌ مجوز صادر شده!/هم برای تولید و هم برای نمایش، مجوز صادر می‌کنیم!/عرضه فیلم و سریال خارجی بدون دریافت مجوز، تخلف است/ممیزی که قبلا بیرون و با دریافت هزینه انجام می‌شد الان رایگان انجام میشود!/برخی محصولات پلتفرم‌ها ممیزی ساترا را رد نکرده‌‌اند/به پلتفرم‌ها مهلتی داده شده تا مجوز ساترا را دریافت کنند

نمایش خانگی/هنگامه ملکی: اختلافات میان دستگاه‌ها نباید میان مردم مطرح و حل شود چرا که باعث ناامیدی و یأس مردم می‌شود.

سعید مقیسه، رئیس ساترا در نشست خبری مرداد ماه خود با بیان مطلب فوق گفت: نگاه صداوسیما و ساترا نسبت به آثار و پلتفرم‌ها حمایتی است نه رقابتی.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به همکاری با دانشگاه صداوسیما در برگزاری دوره‌های رسانه‌ای و رویکرد پژوهشکده فضای مجازی در تعامل با ساترا، فضای مجازی صداوسیما و دانشگاه صداوسیما گفت: این پژوهشکده خدماتی را در راستای ماموریت‌های دوطرفه ساترا و خبرنگاران می‌تواند انجام دهد و به پژوهش‌های خبری کمک کند.

وی ادامه داد: چند مدل انتشار در صداوسیما داریم مدل اول ‌آی‌پی‌تی‌وی‌هاست مثل تلوبیون یا شبکه سپهر که داخل خود سازمان هستند. شرکت‌های دیگری هم هستند مثل تی‌وی‌نت، لنز، آیو و تی‌وا که نیمی از برندشان از سازمان است. اینها حق پخش زنده و شبکه‌داری هم دارند. باقی این شرکت‌ها مثل وی‌او‌دی‌ها بیرون از سازمان هستند. تاکنون حدود 300رسانه برای سرویس‌ها و پلتفرم‌ها مجوز گرفته‌اند.

مقیسه افزود: مجوزی هم برای تولید یک اثر و مجوزی هم برای انتشار داریم که این مجوز سوم هم برای آثار تامینی مثل فیلم و سریال‌های خارجی و هم آثار تولیدی است چون عرضه فیلم و سریال خارجی بدون مجوز، تخلف است.

وی همچنین توضیح داد: بسیاری از ضوابط و فرایندهایی که عده‌ای اعلام بی‌خبری می‌کنند روی سایت ساترا قرار داده شده است و حتی این ضوابط تدریس هم می‌شود. ممیزی که قبلا بیرون انجام می‌شد الان رایگان انجام می‌شود. مسائل زیرساختی وجود دارد که در آینده اعلام می‌کنیم. قرار است خدمات مشاوره‌ای و تبلیغی در صداوسیما برای پلتفرم‌ها داشته باشیم. به ما قانونی داده شده و موظفیم انجامش دهیم و صراحتا از نقاط مختلف سازمان از ما مطالبه می‌شود. الان اینگونه نیست که هر چه روی پلتفرم‌ها هست ممیزی ساترا را رد کرده باشد چون برخی محصولات پلتفرم‌ها ممیزی ساترا را رد نکرده اما مهلتی داده شده تا با نوعی اولویت، برخی از اینها تغییراتی داشته باشد و مجوز دریافت کنند.

مقیسه همچنین عنوان کرد: ما نخستین وی‌اودی و نخستین و بزرگ‌ترین آی‌پی‌تی‌وی کشور را داشته‌ایم و می‌توانیم نیازها را تشخیص دهیم. اگر به نهاد بیرونی که ربطی به محتوا ندارد حمایت را بسپرید چگونه می‌تواند حمایت کند؟ در رسانه سیستم و فرایند باید به‌گونه‌ای چیده شود که هم‌افزایی صورت بگیرد. صداوسیما رسما وی‌او‌دی‌ها را مکمل فعالیت خود در فضای مجازی می‌داند و نه رقیب. اینکه سازمان برای آثار می‌گوید من رایت آن را می‌خرم، نشان‌دهنده حمایت است نه رقابت. یا اینکه اگر کسی در تلویزیون، اثری نگاه نکرد و سراغ وی‌اودی رفت تا پول هم پرداخت کند، اینها همان حمایت سازمان است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید