«به خاطر من» نه به خاطر مردم!

نمایش خانگی/علیرضا فطرتی: هرچقدر پلتفرم های شبکه خانگی به دنبال تولید محصولات نوروزی متنوع رفتند، برای برنامه های نوروزی تلویزیون باید جمله معروف «سال به سال دریغ از پارسال» را به کار برد!

گویا تلویزیون هم مانند دیگر دستگاهها و نهادهای کشور با مشکلات مالی مواجه است!
بر همین اساس امسال شاهد برنامه های بزرگ مانند چند سال پیش نبودیم. انگار تلویزیون نخواسته یا نتوانسته هزینه های زیادی را خرج برنامه سازی کند!

برنامه های عیدانه بی کیفیت با حضور مجریانی که بدون شک توانایی اجرای برنامه های عیدانه را نداشتند، از جمله اتفاقات نوروز امسال در شبکه های سیما بود.
در برنامه عیدانه شبکه سوم، مجری برنامه نمی دانست مهمانی که در برنامه حضور دارد به چه دلیل دعوت شده و مهمان هم با عصبانیت به مجری تاخت و چون برنامه هم زنده بود نتوانستند برنامه را جمع کنند!

این اتفاق  یکی از گاف های تلویزیون در نوروز امسال بود که در شبکه های اجتماعی خیلی هم وایرال شد.
اما در میان انبوه برنامه های تولیدی و زنده شبکه های مختلف، برنامه ای بی ادعا ولی تاثیر گذار «به خاطر من» نظر نگارنده این سطور را جلب کرد.
راهنمایی رانندگی در سالهای گذشته، ابتدا انیمیشن های موفق سیا ساکتی را برای انتشار فرهنگ رانندگی بین مردم، ساخت و روانه تلویزیون کرد.

پس از آن هر ساله برنامه های استودیویی با حضور مهمانان ورزشی و هنری را ساخت و تلاش کرد تا بتواند مردم را به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی دعوت کند.
اما امسال برنامه ترکیبی «به خاطر من» یک سیا ساکتی رئال و غیر انیمیشن موفق داشت. سامان گوران بازیگر بخش های نمایشی برنامه،  به همراه پدر، همسر، و پسرش، یک سیا ساکتی هنجار شکن در رانندگی بود.
او پشت فرمان ماشین ضمن سرعت زیاد، بازی مافیا می کرد، مسابقه می داد، تلویزیون تماشا می کرد، می خوابید و … که در هر قسمت از سوی بازیگران نقش ماموران راهنمایی رانندگی اعمال قانون می شد.

گوران حتی در استودیو هم حاضر به قبول تخلفات خود نمی شد و همچنان از تخلفات خود دفاع می کرد!
حمزه صالحی که از موفق ترین فیلمنامه نویسان طنز سینمای کشور است، به عنوان نویسنده  در برنامه به خاطر من  حضور دارد.

فضای طنز حاکم بر به خاطر من ، مخاطب را جذب می کند. مخاطبی که در ایام نوروز پای تلویزیون نشسته، دوست ندارد برنامه های تلخ ببیند.
اما به خاطر من با سخره قرار دادن موقعیت های خطرناک در رانندگی و جدا از ایجاد لبخند روی لبان مخاطب، رسالتی دیگر هم دارد.

آن هم اطلاع رسانی واقعی از شرایط تخلفات رانندگی و بیان تلفات در تصادفات. احمد رضا موسوی به عنوان مجری برنامه، در بخش پایانی هر قسمت به خاطر من، خیلی خوب همه بخش های طنز برنامه را با ارائه چند آمار تلخ و چند تذکر فرهنگی در رانندگی، جمع می کند و مخاطب در کنار موقعیت های طنز برنامه، بخش جدی کار را هم می پذیرد.
این شکل برنامه سازی برای جذب مخاطب، خیلی موفق بوده است.
اما کاش برنامه هایی از این دست مخصوص به چند روز ایام تعطیلات نوروز نباشد. مگر در زمان های دیگر سال، شاهد تصادفات و مرگ هموطنان ما نیستیم؟
بدون شک با  اشاعه فرهنگ صحیح رانندگی در بین مردم، می توان از تعداد مرگ و میر در تصادفات جلو گیری کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید