خانه بلاگ صفحه 234

درگذشت کارگردان مستند پرمخاطب شبکه خانگی

نیما طباطبایی

نمایش خانگی: نیما طباطبایی، مستندساز جوان سینمای ایران پس از سه ماه مبارزه با تومور مغزی در بیمارستان ایرانمهر درگذشت.

 به گزارش نمایش خانگی نیما طباطبایی که در ماههای اخیر بخاطر کارگردانی مستند «من ناصر حجازی هستم» و شکایتی که امیر قلعه نویی از صاحبان این مستند یعنی او و امیر رفیعی تهیه کننده، ترتیب داده بود در کانون توجه قرار گرفته بود، پیش از این به خاطر تومور مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

این مستندساز  از مردادماه به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بهمن بستری شده بود و پس از کم‌کاری پرسنل این مجموعه به بیمارستان ایرانمهر منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود پس از سه ماه از گذشت بیماری‌اش صبح امروز در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت.

نیما طباطبایی فرزند مرحوم غلامرضا طباطبایی بازیگری بود که در سریالهایی همچون “امیرکبیر”، “وزیر مختار”، “ولایت عشق” و “مدار صفر درجه” و آثاری سینمایی همچون “ویزا”، “تحفه ها”، “مسافران”، “روز شیطان”، “معادله” و “نوک برج” ایفای نقش کرده بود.

او همچنین خواهرزاده رویا تیموریان بود و به هنگام ساخت “من ناصر حجازی هستم” از تیموریان و همسرش مسعود رایگان به عنوان نریتور استفاده کرد.

مستند “من ناصر حجازی هستم” فارغ از جلب اقبال عمومی در اکران سینماها به هنگام عرضه در شبکه نمایش خانگی توسط گلرنگ رسانه نیز توجه طیفهای مختلف مخاطبان را فراهم کرد.

60 درصد فیلمبرداری انجام شد⇔«عاشقانه» در انتظار صدور پروانه نمایش 5 قسمت اول

عاشقانه

نمایش خانگی: تازه ترین سریال در دست تولید شبکه نمایش خانگی “عاشقانه” است؛ سریالی 15 قسمتی که منوچهر هادی آن را کارگردانی میکند و محمدرضا گلزار و مهناز افشار در رأس بازیگران آن قرار دارند.

به گزارش نمایش خانگی مهدی گلستانه تهیه کننده “عاشقانه” درباره روند تولید این سریال به “فرهنگ نیوز” گفت: در حال انجام تصویربرداری سریال در برخی خیابان های تهران هستیم و تا الان فیلمبرداری حدود 60 درصد از سریال انجام شده است و تلاش داریم تا قبل از شروع سرما در تهران، سکانسهای لوکیشن های خارجی مان را ضبط کنیم.

وی ادامه داد: منتظر هستیم تا پروانه نمایش 5 قسمت اول سریال صادر شود تا بتوانیم توزیع آنها را در شبکه خانگی آغاز کنیم.

تهیه کننده سریال «عاشقانه» با بیان اینکه پیش بینی مان این است که تا پایان دی ماه تصویربرداری سریال به به طور کامل به پایان برسد، اظهار داشت: طبق طرح سریال قسمت 15 و پایانی سریال در خارج از کشور می گذرد و منتظر هستیم که به فیلمنامه این قسمت برسیم و پروانه ساخت آن را نیز دریافت کنیم، تا بتوانیم فیلمبرداری آن را در یکی از کشورهای خارجی فیلمبرداری کنیم؛ چرا که هنوز مشخص نیست قرار است قسمت پانزدهم سریال را در دبی، ترکیه و یا ارمنستان فیلمبرداری کنیم.

وی بیان داشت: یکتا ناصر آخرین بازیگری است که به مجموعه اضافه شده، البته ممکن است یک بازیگر دیگری هم به مجموعه سریال اضافه شود.

گلستانه افزود: سریال “عاشقانه” توسط موسسه هنرنمای پارسیان در شبکه خانگی توزیع خواهد شد؛ البته با کلیه توزیع کنندگان VOD نیز برای پخش سریال قرارداده بسته ایم.

تهیه کننده سریال «عاشقانه» خاطر نشان کرد: توزیع سریال در شبکه خانگی بستگی به زمان صدور پروانه نمایش دارد و هر زمان که این پروانه صادر شود، امکان تبلیغات فیزیکی را خواهیم داشت و 10 تا 12 روز بعد از شروع تبلیغات، سریال در شبکه خانگی توزیع خواهد شد.

 ساره بیات، پانته آ بهرام، بهاره کیان افشار، حمیدرضا پگاه، فرزاد فرزین، علیرضا زمانی نسب، با حضور حسین یاری، مسعود رایگان و هومن سیدی، با معرفی سارا رسول زاده دیگر بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش می پردازند.

در خلاصه داستان «عاشقانه» که مضمونی اجتماعی دارد آمده است: آرامش ظاهری زندگی چند زوج جوان با ورود یک زن، به هم می‌ریزد …

مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره(وابسته به حوزه هنری) بیان کرد⇐موسسات خصوصی، از نظر مالی بسیار جلوتر از ما هستند/اینکه ما به تهیه‌کنندگان ارقام بالاتر از رقم‌های رایج بازار پیشنهاد می کنیم، صحت ندارد!/رایت خانگی دو فیلم «سارا و آیدا» و «یک روز بخصوص» را {بدون دیدن}به خاطر همایون اسعدیان خریدیم!!!/وزارت ارشاد و نهادهای متولی برای مبارزه با قاچاق اقدام جدی نمی‌کنند

سعید خندق آبادی

نمایش خانگی: موسسه هنرهای تصویری سوره وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نامزدهای بخش برترین ویدیورسانه جشنواره فیلم یاس بود که البته در نهایت نتوانست جایزه ای از این جشنواره ببرد.

به گزارش نمایش خانگی این پرهیز از اعطای جایزه به این موسسه با واکنش سعید خندق آبادی مدیرعامل این موسسه مواجه شده که در گفتگو با «مهر» رسانه متبوع حوزه هنری از این گفته که به دلیل حمایت جشنواره یاس از بخش خصوصی، جایزه ای به موسسه تحت امر وی نرسیده است.

خندق آبادی در این گفتگو سعی کرده پاسخگوی شایعات مرتبط با خرید رایت فیلمهای سینمایی با ارقام بالا توسط این موسسه باشد و البته  این شایعات را هم تکذیب کرده است ولی از آن سو خبری شبهه برانگیز را درباره خرید رایت سه فیلم “یک روز بخصوص”، “سارا و آیدا” و “ویلایی ها” بیان کرده است!

جالب است که این مدیر متبوع حوزه هنری صراحتا اعتراف کرده که رایت دو فیلم “یک روز بخصوص” و “سارا و آیدا” را بدون دیدن فیلم خریده است؛ فقط به خاطر همایون اسعدیان!!! اسعدیان کارگردانی “یک روز بخصوص” را که با حمایت وزارت بهداشت تولید شده خودش برعهده داشته و  در “سارا و آیدا”ی مازیار میری هم به عنوان مجری طرح حاضر بوده است.

همایون اسعدیان همان کارگردانی است که در کوران درگیری های میان سازمان سینمایی و حوزه هنری بر سر توقیف فیلمهای مجوزدار توسط حوزه هنری با همکاری حوزه هنری فیلم «بوسیدن روی ماه» را ساخت و حالا نیز آن قدر مورد اعتماد مدیران حوزه قرار گرفته که رایت خانگی فیلمهایش بدون دیدن حتی نسخه راف کات خریداری می شود!!!

تهیه کننده فیلم “ویلایی ها” هم سعید ملکان است؛ تهیه کننده ای که در سالهای اخیر ردپایش از فیلمهای کم فروش “آسمان زرد کم عمق” و “بیگانه” تا سریال “شهرزاد” و فیلم “ابد و یک روز” دیده شده است و امسال هم به جز “ویلایی ها” نامش به عنوان تهیه کننده یک کمدی به نام “بی حساب” هم آمده است.

جشنواره یاس هدفش حمایت از بخش خصوصی است 

سعید خندق‌آبادی مدیر عامل موسسه هنرهای تصویری سوره درباره انتخاب این موسسه به عنوان یکی از سه مجموعه ویدیویی برتر کشور در جشنواره «یاس» که توسط موسسه رسانه های تصویری برگزار شد گفت: برای دومین سال پیاپی این اتفاق افتاده و خوشبختانه ما در بین موسسات برتر کشور قرار گرفتیم. ملاک انتخاب آمار، ارقام، نوع انتخاب فیلم‌ها و شیوه عملکرد بوده که خدا را شکر حاصل کار ما دیده شده است. ضمن این که باید متوجه باشیم در داوری‌ها معمولا نسبت به مراکز دولتی حساسیت وجود دارد. داوران جشنواره یاس هم هدفشان حمایت از بخش خصوصی است پس طبیعی است که ما در مرحله نهایی موسسه برتر نباشیم.

موسسه‌های خصوصی رقیب ما از نظر مالی بسیار جلوتر از ما هستند

او درباره رقابت این موسسه با بخش خصوصی توضیح داد: موسسه‌های خصوصی رقیب ما از نظر مالی بسیار جلوتر از ما هستند. این رقابت نفسگیر و در جاهایی واقعا ناعادلانه است، به این دلیل که امکانات و توان مالی ما با هم یکسان نیست، اما ما در موسسه هنرهای تصویری سوره تلاش می‌کنیم به استانداردهای حرفه‌ای پایبند باشیم و مخاطب بیشتری جذب کنیم.

خندق آبادی با اشاره به شایعه‌هایی که درباره فعالیت این موسسه و پرداخت ارقام بالا به تهیه کنندگان وجود دارد، گفت: متاسفانه علیه ما حرف هایی زده می‌شود که درست و جوانمردانه نیست. به عنوان نمونه ما امسال مایل بودیم فیلم اول یک فیلمساز را با رقم ۹۰ میلیون تومان خریداری کنیم اما یکی از رقبا رایت این فیلم را با پرداخت ۱۷۰ میلیون تومان خرید. پارسال برای یک فیلم با تهیه‌کننده به توافق رسیدیم و قرار بود آن را با ۱۷۰ میلیون تومان خریداری کنیم اما ایشان با موسسه رقیب ما با ۲۵۰ میلیون تومان به توافق نهایی رسید. این شایعه که ما به تهیه کنندگان ارقام بالاتر از رقم‌های رایج بازار پیشنهاد می کنیم، صحت ندارد. رواج این شایعه‌ها برای خارج کردن ما از بازار است.

20 فیلم ایرانی توزیع کردیم که دو فیلم ارزشی هم در این میان بود

مدیر عامل موسسه هنرهای تصویری سوره در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما امسال ۲۰ فیلم ایرانی را توزیع کردیم، هدف ما به عنوان زیر مجموعه ای از حوزه هنری صیانت از سینمای خانواده است و البته انتخاب فیلم‌هایی که برای مخاطب جذاب باشند. فیلم «هیهات» به عنوان اثری عاشورایی توسط موسسه هنرهای تصویری سوره توزیع شد. فیلم «اروند» به عنوان فیلمی دفاع مقدسی هم توسط این موسسه به بازار خواهد آمد. ما با این که محدودیت‌هایی در انتخاب و پرداخت رقم داریم اما ضرر نکرده‌ایم، گاهی سود جزئی داشته‌ایم اما در فضای رقابت باقی مانده‌ایم.

رایت خانگی سه فیلم «ویلایی‌ها»، «سارا و آیدا» و «یک روز بخصوص» را خریده‌ایم؛ راف کات «ویلایی ها» را دیدیم و دو فیلم دیگر را هم{بدون دیدن}به خاطر همایون اسعدیان خریدیم!!!

خندق آبادی ادامه داد: امسال پیش از شروع جشنواره فیلم فجر رایت سه فیلم «یک روز بخصوص»، «سارا و آیدا» و «ویلایی‌ها» را خریداری کرده‌ایم. فیلم «یک روز بخصوص» ساخته آقای اسعدیان را دیدیم، فیلم «ویلایی‌ها» را هم در مرحله راف کات دیدیم و «سارا و آیدا» را هم به دلیل این که تهیه‌کننده آن آقای اسعدیان است و قصه و فضای آن را می‌دانیم خریداری کردیم. هدف ما حمایت از سینمای ایران است، بخش نمایش خانگی می‌تواند حامی سینما باشد و در کنار آن گام بردارد.

وزارت ارشاد و نهادهای متولی برای مبارزه با قاچاق اقدام جدی نمی کنند

وی در پایان درباره مهم ترین مشکلی که در شبکه نمایش خانگی وجود دارد، گفت: قاچاق بزرگترین معضل ماست، متاسفانه وزارت ارشاد و نهادهای متولی برای مبارزه با قاچاق اقدام جدی نمی کنند. فیلم خوب «ابد و یک روز» که به تازگی وارد بازار شده توسط مردم دانلود غیرقانونی شده است. این دانلودهای غیرمجاز باعث افت فروش در شبکه نمایش خانگی و افت تیراژ شده است. فیلم ایرانی باید برای همه سازمان های سینمایی و نهادهای فرهنگی مهم باشد، حمایت از تولید ملی را باید سرلوحه کارمان قرار بدهیم و اجازه ندهیم قاچاق ریشه تولید در سینمای ایران را خشک کند.

گلایه‌های کارگردان «شهرزاد» از خانه سینما، کانون کارگردانان و انجمن بازیگران⇐چرا سکوت کرده‌اید؟

حسن فتحی

نمایش خانگی: سریال “شهرزاد” برنده اصلی جوایز بخش سریال خانگی جشنواره فیلم یاس بود و در این بین حسن فتحی که جایزه بهترین کارگردانی و فیلمنامه را به طور اشتراکی با نغمه ثمینی گرفته بود وقتی روی سن رفت مجالی فراهم شد برای بیان برخی درددلهایش.

به گزارش نمایش خانگی فتحی بعد از دریافت جایزه‌اش در سخنانی گفت: چهار سال وقتم را از مرحله نگارش تا تولید و پخش صرف این کار کردم و به نمایندگی همکارانم در ساخت این سریال اعلام می‌کنم ما  برده جریان سیاسی و اقتصادی خاصی نیستیم و مستقل هستیم. رویه من استقلال بوده و تردیدی ندارم که امروز به همین دلیل تاوان می‌دهم. در این میان اما بهت و حیرت من از تشکل‌های سینمایی مانند خانه سینما و کانون کارگردانان و انجمن بازیگران است.

این کارگردان افزود: مگر من و همکارانم عضو این تشکل‌ها نیستیم؟! مگر ما را نمی‌شناسند؟ چرا سکوت کرده‌اند؟ مگر خانواده‌هایشان بیننده این سریال نیستند؟ مگر نمی‌دانند این سریال موجب رونق نمایش خانگی و اشتغالزایی شده است؟! پس چرا سکوت کرده‌اند؟!

وی درباره ادامه تولید فصل دوم سریال “شهرزاد” گفت: ما دو راه داریم؛ یکی اینکه عافیت طلبانه در مقابل شانتاژ کوتاه بیاییم و کار را تعطیل کنیم؛ و دوم اینکه به احترام مردمی که فصل یک را دیده‌اند و دوست داشته‌اند، کار را ادامه بدهیم و ما کارمان را به خاطر مردم و به نام مردم و به احترام آنها ادامه می‌دهیم.

«شهرزاد»؛ برنده اصلی بخش سریال جشنواره یاس

نمایش خانگی: در اختتامیه جشنواره ویدیویی یاس برگزیدگان بخش سریال شبکه نمایش خانگی تقدیر شدند.

به گزارش نمایش خانگی جوایز بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه این بخش به «شهرزاد» رسید و «شاهگوش» و «دندون طلا» نیز جوایز بازیگری مرد و زن را گرفتند. «ساخت ایران» هم جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کرد.

فهرست برندگان به شرح زیر است:

–یاس زرین بهترین فیلمنامه سریال به حسن فتحی و نغمه ثمینی برای سریال «شهرزاد»

–یاس زرین بهترین بازیگر زن ستاره اسکندری برای سریال «دندون طلا»

–یاس زرین بهترین بازیگر مرد به محسن تنابنده برای سریال «شاهگوش»

–یاس زرین بهترین کارگردانی به حسن فتحی برای سریال «شهرزاد»

–هیئت داوران در بخش بهترین تهیه‌کنندگی سریال‌های نمایش خانگی تندیس خود را به دلیل «سال‌ها تلاش در حوزه ساخت فیلم و سریال،آشنایی با شرایط تولید و مدیریت موثر مراحل مختلف و پیچیده خلق یک سریال از تولید تا پخش» به منصور سهراب‌پور و سیدامیر پروین حسینی برای تهیه سریال «ساخت ایران» اهداء کرد.

شبکه نمایش خانگی در حال جبران ضرر بسیاری از فیلمسازان سینماست/چرا ارشاد اجازه نمی‌دهد فیلمهای خارجی به‌روز دوبله شده و به شبکه خانگی بیایند؟/قوانین لازم برای مبارزه با قاچاق محصولات هست اما اجرای قوانین، نه!/فارابی شده است مسئول بررسی قراردادهای نمایش خانگی!!!

حسن داها، نادر معماری، جواد معماری

نمایش خانگی: نشست بررسی فراز و فرود شبکه نمایش خانگی با حضور سه مدیر از شبکه نمایش خانگی در حاشیه جشنواره ویدیویی یاس برگزار شد.

به گزارش نمایش خانگی در ابتدای این نشست حسن داها مدیرعامل شرکت سینما رسانه آسیا طی سخنانی گفت:‌ در حال حاضر نزدیک به 30 شرکت نمایش خانگی وجود دارد که دارای مجوز هستند اما تعداد کمی از آنها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: چند شرکت پخش هم در عرضه این محصولات فعالیت دارند در شبکه نمایش خانگی محصولات سینمایی ایرانی و خارجی وجود دارد و بخش خصوصی در عرضه آنها تأثیر بسیار زیادی داشته و تحول نیز ایجاد کرده است. به خصوص در زمینه دوبله این آثار و همچنین تولید و توزیع آثار نمایش خانگی و در دسترس قرار دادن آنها در سطح کشور.

نمایش خانگی ضرر فیلمسازان را جبران می کند

مدیرعامل شرکت سینما رسانه آسیا گفت:‌ برخی از فروشگاه‌ها در سطح کشور آثار این رسانه را در اختیار مردم قرار می‌دادند که محدود بودند و دسترسی مردم به آنها کم بود. به همین دلیل ما با تیراژ واقعی روبه‌رو نبودیم. اما همکاران ما توانستند با راهکارها و ایده‌های مناسب مسیر جدیدی را برای توزیع این محصولات به صورت مویرگی اعمال کنند.

داها در ادامه افزود: دوستان ما سعی کردند در جشنواره‌های فیلم‌های ویدیویی به صورت مستقل حضور داشته باشند و اتفاق‌های از این دست باعث شد امروز شبکه نمایش خانگی به جایگاه واقعی خودش برسد. البته در حال حاضر نمایش خانگی توانسته به سینما و فیلم‌های سینمایی کمک کند. در سال‌های گذشته حق رایت در دست تهیه‌کننده بود و سینماگران ضرر می‌کردند اما امروز شاهد هستیم هزینه‌ آنها از طریق نمایش خانگی جبران می‌شود که این نکته بسیار امیدبخش است.

وی در ادامه سخنانش در ارتباط با دانلود غیر قانونی آثار شبکه نمایش خانگی گفت:‌ متأسفانه مدتی طولانی شاهد هستیم به بحث کپی‌رایت توجه نمی‌‌شود و این نکته برای ما مشکلات و گرفتاری‌های زیادی را به وجود آورده است. در حال حاضر همه ما به خوبی می‌بینیم بهترین فیلم‌های سینمایی که قابل پخش در شبکه نمایش خانگی هستند بلافاصله دوبله می‌شوند و ما نمی‌توانیم از آن جلوگیری کنیم چرا که در حیطه مسئولیت ما نیست. ما اعلام آمادگی کردیم که این فیلم‌ها وارد شبکه نمایش خانگی شوند که بهترین راهکار این است که درست و به شکل صحیح این اتفاق در این رسانه بیفتد. به همین دلیل ما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی اعلام کردیم که می‌توانیم این کار را انجام بدهیم و مدیریت را در دست بگیریم.

مدیرعامل شرکت سینما رسانه آسیا در پایان این بخش‌ از صحبت‌هایش گفت: ما مجبوریم کپی‌رایت بسیاری از کشورها را از کشورهای حاشیه‌ای خریداری کنیم. امیدوارم روزی روند کپی‌رایت در شبکه نمایش خانگی اصلاح شود.

قوانین لازم برای مبارزه برای قاچاق هست اما اجرای قوانین، نه!

در ادامه این نشست نادر معماری مدیرعامل شرکت کیمیانما گفت:‌سال‌های زیادی است که درگیر قضیه قاچاق هستیم که لطمه زیادی به شبکه نمایش خانگی زده است قوانینی برای مبارزه با قاچاق وجود دارد که از دیدگاه ما قوانین کامل و جامعی است که برای مبارزه با قاچاق در نظر گرفته شده است اما ما در شکل اجرایی آن با مشکل مواجه هستیم. با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی که وجود دارد جلوگیری از این مسائل در اولویت دوستان قرار ندارد.

وی در ادامه افزود: شاید به این فکر می‌کنند که برخی از این راه در حال ارتزاق مالی هستند که اگر جلوی کارشان گرفته شود مشکلات بیشتری در این عرصه به وجود خواهد آمد اما این نکته بسیار مهم است که یادآور شدم با جیب بخش خصوصی نمی‌شود به فرهنگ کمک کرد. از 18 سال گذشته که این رسانه‌ راه‌اندازی شد تا به امروز شرایط اقتصادی در این عرصه ضعیف‌تر شده است. ما دل‌خوش هستیم که چند پرسنل داریم و کار می‌کنیم و در پایان سال با تراز منفی مواجه نیستیم اما در شبکه نمایش خانگی یک نکته را باید بگویم و آن هم این است که اگر 10 درصد بیشتر از آنچه که الان در اختیار داریم داشتیم اوضاع‌مان بهتر می‌شد.

معماری در ادامه صحبت‌هایش در ارتباط با VOD گفت:‌ این محصول برای ما بسیار خوب است چون در زمانی که می‌خواهیم آثار خارجی و ایرانی را بخریم می‌توانیم از این امتیاز بهره کافی و لازم را ببریم.

بررسی قراردادهای شبکه نمایش خانگی از طریق فارابی!

جواد معماری مدیرعامل شرکت دنیای هنر که در جلسه حضور داشت، طی سخنانی گفت: ارشاد از طریق بنیاد سینمایی فارابی همواره قراردادهای ما را بررسی می‌کند و بعد از تأیید آنها به ما پروانه می‌دهد فقط تنها در 2 سال دولت دهم این اتفاق برای ما رخ نداد.

داها نیز در بخش دیگری از سخنانش ابراز کرد: در حال حاضر در 300 شبکه فارسی‌زبان خارجی شاهد هستیم که فیلم‌هایی با مضامین مختلف تولید می‌شود که اگر بگوییم آنها دارند دلسوزی می‌کنند واقعاً حرف غیرمنطقی است. سریال‌های تولید شده در رسانه نمایش خانگی جریان جدیدی را برای ما به وجود آورد. حضور سریال‌هایی در شبکه نمایش خانگی مانند “شهرزاد”، “قهوه تلخ” و یا “شاهگوش” توانست مخاطبان جدیدی را با ما همراه کند و با این اتفاق ناامیدی در بخش خارجی شبکه‌های فارسی‌زبان به وجود آمد.

قاچاق محصولات شبکه خانگی به تلگرام رسید⇔انفعال نهادهای نظارتی ادامه دارد

قاچاق، شبکه خانگی، قاچاقچی

نمایش خانگی/مهدی فلاح صابر: بعد از سایتهای غیرمجاز ارائه محصولات نمایش خانگی مدتیست شاهد به اشتراک گذاری غیرقانونی فیلم های سینمایی در برخی کانالهای تلگرامی هستیم؛ کانالهایی که مثل قارچ رشد می کنند و هنوز برخورد جدی با آنها را شاهد نبوده ایم.

به گزارش نمایش خانگی در سالهای اخیر اینترنت به فضایی برای دانلود غیرمجاز فیلمها و سریالهای نمایش خانگی و سایر محصولات فرهنگی تبدیل شده است و عدم مقابله جدی و ضربتی با این روند به ورشکستگی بسیاری از شرکتهای تولید و پخش محصولات شبکه خانگی منجر شده است.

در کشوری که قانون کپی رایت به شوخی شبیه است اینکه بی توجه به وجه غیراخلافی دزدی محصولات فرهنگی مدام با راه اندازی سایتهای غیرمجازی روبرو باشیم که محصولات شبکه خانگی را عرضه می کنند دیگر چندان عجیب نیست و جالب است که از این گذر از یک طرف سایتهای دانلود غیرمجاز به درآمدهای خیره کننده ای می رسند و از طرف دیگر شرکتهایی که میزبانی این سایتها را انجام می دهند و هاست در اختیار آنها قرار می دهند درآمد خوبی داشته اند و البته وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات که می تواند کنترل بیشتری بر شرکتهای ارائه دهنده هاست داشته باشد تقریبا بی تفاوت فقط نظاره گر اوضاع است.

اتفاق تازه ای که افتاده راه اندازی کانالهای تلگرامی است  که آثار نمایش خانگی را به صورت کاملا غیرقانونی بارگذاری می کنند و آن قدر هم وقیح شده اند که آگهی کانال خود را مانند آگهی یک کاسبی حلال در فضای اجتماعی منتشر می کنند. این کانالها که مرتب بر تعداد آنها هم افزوده می شود در کوتاه ترین زمان ممکن فیلمهای عرضه شده در شبکه خانگی را عرضه می کنند و طبیعی هم هست که مدام بر تعداد اعضایشان افزوده شود.

سوال اینجاست چرا نهادهای نظارتی که در برخورد با سایتها و کانالهای مستهجن قاطعانه اقدام به فیلترینگ مینمایند در برابر این سایتها و کانالها که آشکار به تاراج سرمایه های فرهنگی مشغولند حالت انفعالی به خود گرفته اند؟

این خوب نیست محصولات شرکتهای پخشی که کاملا در بخش خصوصی فعالیت می کنند و بر روی فروش تک تک دی.وی.دی هایشان حساب کرده اند این طور از سایتهای اینترنتی تا کانالهای تلگرامی عرضه شده و به یغما رود اما برخورد کوبنده ای را از نهادهای نظارتی شاهد نباشیم.

گلرنگ رسانه، اولین ورکشاپ «بلوری-3D» را در جشنواره یاس برگزار کرد

نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
نشست بلوری-3D در جشنواره یاس
برگزارکنندگان نشست بلوری-3D در جشنواره یاس

ارتباط تنگاتنگ فراگیری آثار سه بعدی با رواج فرمت بلوری/بلوری؛ فرمتی مطمئن برای انتقال حجم و کیفیت تصویری بالا

نشست بلوری-3D در جشنواره یاس

نمایش خانگی: از جمله ورکشاپ های راهبردی جشنواره ویدیویی یاس نشست بررسی جایگاه فناوری سه بعدی در سینما و شبکه خانگی و نقش فرمت بلوری در سه بعدی سازی بود؛ نشستی که توسط کارشناسان موسسه نمایش خانگی گلرنگ رسانه و صنایع الکترونیک گلرنگ برگزار شد.

به گزارش نمایش خانگی شهاب کاظمی معاون اجرایی گلرنگ رسانه و دانش آموخته آکادمیک گرایش های عکاسی، فیلمبرداری، کارگردانی سینما و ادبیات نمایشی،  علی میراحمدی کارشناس اتورینگ، مسترینگ، تدوین و ۳D و مهرداد سلیمانی مدرس دانشگاه در گرایش های فیلمسازی، مبانی دیجیتال، و تدوین سخنرانان نشست بودند و درباره “ماهیت و ساختار”، “فنون” و “نقش بلو- ری” در سه بعدی سازی سخن گفتند.

در ابتدای این ورک شاپ شهاب کاظمی با اشاره به این که موسسه گلرنگ رسانه نخستین آورنده فرمت تکنولوژی بلو-ری و تنها تولید کننده این فرمت در آسیای مرکزی است گفت: حتی در حال حاضر شرق اروپا هم چنین تکنیکی ندارند. ما می خواهیم با برگزاری این نشست فیلمسازان را تشویق کنیم تا وارد ساخت فیلم های سه بعدی شوند و ترس شان نسبت به استفاده از این تکنولوژی ریخته شود.

معاون اجرایی گلرنگ رسانه افزود: سیستم سه بُعدی به زبان ساده به معنی این است که شما به صورت همزمان با دو چشم محیط را ببینید یا با دو دوربین همزمان فیلم برداری کنید. اما ما اینجا هستیم تا درباره چگونگی تبدیل این تکنیک ساده به تکنیک اجرایی صحبت کنیم.

مهرداد سلیمانی، دیگر کارشناس حاضر در این ورک شاپ صحبت هایش را با تعریف کوچک ترین جزء سینمای دیجیتال یعنی پیکسل شروع کرد و گفت: بارها شاهد بوده ایم که فیلم ها یا سریال های فاخر گاهی در زمان حرکت دوربین از شبکه های ماهواره ای با لرزش مواجه می شوند چرا که سینمای دیجیتال یکباره در کشور ما بدون زمینه سازی وارد شد.

وی افزود: بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان در ابتدا مقاومت زیادی دربرابر این تکنولوژی داشتند و راضی نبودند تا ما به سمت سینمای دیجیتال برویم. چون شناخت خوبی از این سیستم وجود نداشت و آنها تصور می کردند که تصویر و صدای فیلم ها آنطور که می خواهند گرفته یا پخش نمی شود.

این استاد دانشگاه درباره پیکسل توضیح داد: پیکسل ها تاکنون به شکل مربع و مستطیل بوده اند چون اگر دقت کنید شکل پرده سینما و تلویزیون هم مستطیلی شکل است. اما این مستطیل ها و مربع ها می توانند سایزهای مختلفی داشته باشند.

سلیمانی ادامه داد: در کشور ما سیستم رنگی پال بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، البته سیستم رنگی ان تی اس سی هم پیش از این مورد استفاده قرار می گرفت که همیشه مشکل ساز بود. در واقع در سیستم ان تی اس سی پیکسل ها به شکل مستطیل عمودی بودند و در سیستم پال مستطیل ها به شکل افقی بودند. تا این که پیکسل ها به شکل مربع هم پدیدار شدند.  ما مجبور هستیم از لحظه ای که تصویربرداری آغاز می شود اشراف کامل به پیکسل داشته باشیم.

وی درباره تفاوت سینمای دیجیتال و نگاتیو تاکید کرد: ما هنوز در سینمای دیجیتال به کیفیت نگاتیو در رنگ و عمق میدان نرسیده ایم. فکر می کنم علت این موضوع هم ساختار مولکولی نگاتیو است که به آن شکل سه بعدی می دهد اما در دیجیتال ما فقط با نور و ال ای دی کار می کنیم. البته برای سینمای سه بعدی ما فقط باید از کیفیت Full HD به بالا استفاده کنیم.

علی میراحمدی  با اشاره به این که معمولا سیستم سه بُعدی برای فیلم های اکشن و کمدی یا انیمیشن به کار گرفته می شوند گفت: این سیستم به درد فیلم های دیالوگ محور و به صورت تک لوکیشن نمی خورد. برای رشد سینمای سه بعدی باید دوربین را از لوکیشنهای محدود و دایره بسته ایده های آپارتمانی بیرون کشید.

وی افزود: دیدن فضای سه بعدی از نتیجه اختلاف دید دو چشمی است. هنگام تصویربرداری یک تصویر سه بعدی دو دوربین مورد استفاده قرار می گیرند که هر دو از یک شی یکسان با کمی اختلاف در زاویه دید و از یک نقطه ثابت تصویر برمی دارند.

میراحمدی تاکید کرد:هنگام پخش یک پلان سه بعدی تصویر مربوط به دوربین سمت چپ فقط به چشم چپ نشان داده می شود و در مورد سمت راست هم همین اتفاق می افتد. مغز با تلفیق این دو تصویر باعث درک عمق می شود. با تنظیم فاصله دو دوربین به صورت پویا عمق تصویر را کاهش یا فزایش می دهیم.

میراحمدی با اشاره به اینکه فیلمهای سه بعدی یا باید در سینماها یا سینمای خانگی عرضه شوند گفت: حجم لازم برای ارائه فیلم سه بعدی بین 35 تا 50 گیگابایت است که قاعدتا برای ذخیره سازی این حجم باید به سمت استفاده از بلوری رفت بخصوص که فارغ از وضوح تصویر، دامنه طیفی رنگها در فیلمهای سه بعدی فقط از طریق بلوری است که قابلیت انتقال دارد.

شهاب کاظمی معاون اجرایی گلرنگ رسانه با اشاره به قابلیت بلوری در انتقال وضوح تصویری سینمای سه بعدی خاطرنشان ساخت: متاسفانه کاهش دانش آکادمیک باعث شده بسیاری گمان کنند فرمت بلوری منقضی شده در صورتی که فرمت بلوری در حال حاضر تنها فرمتی است که میتوان از آن برای انتقال وضوح تصویری FULL HD و بالاتر از آن مثلا 4K استفاده کرد.

این کارشناس ادامه داد: البته این طور نیست که بلوری فقط مخصوص عرضه آثار سه بعدی باشد بلکه این آثار سه بعدی هستند که برای لحاظ کیفیت می بایست در فرمت بلوری عرضه شوند. بلوری هم کیفیت تصویری بالا را پوشش می دهد هم حجم بالای انتقال اطلاعات را و این دو ویژگی است که باعث می شود در آینده بیشتر از اینها از این فرمت استفاده کرد.

کاظمی تاکید کرد: بلوری یک ویژگی مهم دیگر هم دارد و آن هم اینکه تولیدش به گونه ای کاملا امنیتی رخ می دهد و در نتیجه قاچاق آن به راحتی رخ نمی دهد. اینها همه باعث شد که صنایع الکترونیک گلرنگ در تولید و بومی سازی این تکنولوژی ورود کند.

«شهرزاد» پیشتاز نامزدیهای بخش سریال جشنواره یاس/«شاهگوش» و «دندون طلا» رقبای بعدی اند

نمایش خانگی: هیات داوران بخش سریال های نمایش خانگی جشنواره یاس متشکل از محمدمهدی جعفری ، مسعود فروتن، مهدی فرجی، ایرج محمدی و سیروس مقدم نامزدهای این بخش را معرفی کردند.

به گزارش نمایش خانگی “شهرزاد” با 6 نامزدی پیشتاز است و بعد از آن “شاهگوش” و “دندون طلا” با 5 نامزدی رقبای “شهرزاد”ند.

نامزدهای چهاربخش بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن و مرد بدین شرح است:

نامزدهای بهترین کارگردانی

*حسن فتحی برای سریال «شهرزاد»

*داوود میرباقری برای سریال «دندون طلا»

*محمدحسین لطیفی برای سریال «قلب یخی ۱ »

* داوود میرباقری برای سریال «شاهگوش»

نامزدهای بهترین فیلمنامه

* شاهگوش

*دندون طلا

*قلب یخی ۱

*شهرزاد

نامزدهای بهترین بازیگر زن

*ستاره اسکندری برای سریال «دندون طلا»

*مرجانه گلچین برای سریال «شاهگوش»

*ترانه علیدوستی برای سریال «شهرزاد»

*غزل شاکری برای سریال «شهرزاد»

نامزد بهترین بازیگر مرد

*محسن تنابنده برای سریال «شاهگوش»

*حمیدرضا آذرنگ برای سریال «دندون طلا»

*علی نصیریان برای سریال« شهرزاد»

*شهاب حسینی برای سریال «شهرزاد»

*فرهاد اصلانی برای سریال «شاهگوش»

*مهدی فخیم زاده برای سریال «دندون طلا»

برندگان بخش سریال های نمایش خانگی در آیین اختتامیه معرفی خواهند شد.