خانه بلاگ صفحه 211

توضیحات علی نصیریان درباره همکاری مجدد با شهاب حسینی پس از «شهرزاد»⇐اجازه نمی‌دهند پایمان را از گلیم خود درازتر کنیم!!!/شرایط برای انتخاب باز و آزاد وجود ندارد!/چرا می‌گویند هنر نباید به فلان شهر بیاید؟/چطور مولوی در «مثنوی» کلمات زشت به کار برده اما هنرمندان امروز حق استفاده از همان کلمات را ندارند؟

شهاب حسینی-علی نصیریان

نمایش خانگی: علی نصیریان بازیگر باتجربه سینما و تلویزیون و تئاتر که سال گذشته به همراه شهاب حسینی جوان اول سینمای ایران در سریال خانگی «شهرزاد» ایفای نقش کرده بود هرچند به دلیل مرگ در فصل اول این سریال راهی به فصل دوم نیافته است اما به زودی در یک همکاری مشترک تئاتری با شهاب ظاهر خواهد شد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» این همکاری تازه «اعتراف» نام دارد که بناست در تئاترشهر و به کارگردانی شهاب حسینی اجرا شود.

علی نصیریان که آخرین بار با نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» روی صحنه تئاتر حاضر شده بود یعنی نمایشی که بعد از مدتی اجرا به ناگاه توقیف شد، درباره بازی در نمایش «اعتراف» آن هم پس از ماجراها و سختی‌هایی که بر س  «تانگوی تخم مرغ داغ» به «ایسنا» گفت: به دلیل ارادتی که به شهاب حسینی دارم، علاقه‌مند بودم با ایشان همکاری کنم. البته خود نمایش هم کار خوبی شده ولی حضور ایشان هم مرا به بازی در این نمایش ترغیب کرد.

وی ادامه داد: به نظرم بچه‌ها در تئاتر خیلی خوب کار می‌کنند، اما مسئله اینجاست که تئاتر به لحاظ امکانات اجرایی، مجوز و سالن مشکلات زیادی دارد. تئاتر با کمبودها و ضعف‌های زیادی روبرو است اما جوانان، استعدادها و خلاقیت‌ها جریان کار را پیش می‌برند. برخی از این جوانان با وجود مشکلات کارهای خوبی را روی صحنه می‌برند هرچند هیچ پشتیبانی جدی، مالی و معنوی از تئاتر صورت نمی‌گیرد. اصلا آنچه از تئاتر گفته می‌شود بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و همه چیز براساس تبلیغات جلو می‌رود نه واقعیات، در حالی که واقعیات چیز دیگری است و حرف‌ها، تبلیغات یک چیز دیگر.

او درباره وضع تئاتر در مقایسه با زمانی‌که خودش حضور پررنگ‌تری در این عرصه داشت، گفت: اصولا هنر در سال‌های گذشته پیشرفت خود را داشته است. هنر و فرهنگ یک مملکت و ملت که بر مردم آن خیلی تأکید دارم، جریان خلاقه خود را دارند؛ مثل آبی که به هر ترتیبی بالاخره نفوذ و راه خود را پیدا می‌کند بنابراین هنر چیزی نیست که بماند و سرانجام به هرشکل خود را ارائه می‌کند.

نصیریان با اشاره به افزایش جمعیت ایران و تقریبا سه برابر شدن آن نسبت به زمان جوانی‌اش اظهار کرد: در این سال‌ها استعدادها و نیروهای تازه‌ای آمده‌اند و کار می‌کنند. این‌ها نیاز به حمایت، جا، امکانات، تماشاگر، گسترش فکر و اندیشه و مطرح کردن کارهایشان دارند اما از آنجا که بسترهای لازم همه خصوصی نیست و متمرکز در دست دولت است مشکلاتی بوجود می‌آید چرا که مجوزها و سالن‌ها در اختیار دولت، شهرداری‌ یا به طور کلی دستگاه‌های رسمی است؛ به همین دلیل با وجود متمرکز بودن همه چیز در یک بخش، پشتیبانی و تحرک لازم و جدی را نمی‌بینیم.

این بازیگر معتقد است: شرایط برای انتخاب باز و آزاد وجود ندارد تا کارهای با ارزش پشتیبانی و حمایت شوند. البته منظور از پشتیبانی فقط به لحاظ مادی نیست بلکه به لحاظ معنوی هم باید حمایت شود. این در حالی است که گاهی شاهدیم به فرهنگ و هنر این مملکت اهانت می‌شود؛ یعنی یک جاهایی هست که هنر را به آنجا راه نمی‌دهند و می‌گویند اصلا هنر  به این استیج، این استان و این شهر مملکت نیاید که این یک توهین است.

نصیریان گفت: جالب است که این اتفاق برای کارهایی پیش می‌آید که مجوز مملکتی و دولتی دارند ولی مجوزشان لغو می‌شود و همه این‌ها توهین است. در نتیجه ما (از این شرایط) گله‌مندیم و من هم علاقه‌مند نبودم کار کنم، چون تئاتر برای سن ما دشواری‌های خود را دارد، اما به دلیل احترامی که هم برای شهاب و هم کارش قائل هستم علاقه‌مند شدم در این نمایش همکاری کنم و الان هم کار می‌کنم.

بازیگر فیلم‌های «گاو»، «بوی پیراهن یوسف» و «کفش‌های میرزا نوروز» و «ناخدا خورشید» ادامه داد: به همین دلیل نگاهی به امکانات موجود ندارم و معتقدم انسان‌هایی که خودشان کار خلاقه می‌کنند با توان و لیاقت‌ خودشان کاری را در این مملکت راه می‌اندازند. در این شرایط حضور کسی مثل شهاب حسینی که یکی از مهمترین جوایز بازیگری را در یکی از جشنواره‌های مهم دنیا گرفته و نیز اسم و رسم و کار و استعدادش ایجاب می‌کند که مردم به تماشای کارش بیایند، تصور هم می‌کنم نمایش‌اش با موفقیت همراه باشد.

او خاطرنشان کرد: این‌ها همه نشان می‌دهد اگر واقعیات مورد توجه کسانی باشد  که امور مملکت را می‌گردانند  باید کار را به دست خود مردم‌، کنندگان کار و استعدادها بسپارند تا با جوشش خود خلاقیت و رونق ایجاد کنند که هم به لحاظ معنوی و هنری و هم به لحاظ اقتصادی می‌توانند در هنر رونق بوجود آورند، البته تأکید می‌کنم این بخش از صحبتم درباره کار فرهنگی است.

علی نصیریان در ادامه این گفت‌وگو درباره متنی که شهاب حسینی برای اجرا انتخاب کرده و اینکه چه حرف جدیدی برای مخاطب تئاتر خواهد داشت، بیان کرد: این کار براساس مقدورات و واقع‌بینی اجرا می‌شود، چون اصولا محدوده‌ای در این کارهای هنری وجود دارد که بیشتر از آن نمی‌توان پا را از گلیم درازتر کرد یعنی اجازه نمی‌دهند. نمونه‌اش هم  همان نمایش«تانگوی تخم مرغ داغ» است که پس از 30 شب جلوی اجرایش را گرفتند با این بهانه که گفتند کلمات زشت در آن گفته می‌شود.

او افزود: وقتی می‌گویند کلمات زشت در یک نمایش وجود دارد؛ یعنی اینکه شما باید دیالوگ‌ها را عوض کنید، در حالی که دیالوگ یکی از ابعاد شخصیت است و اگر تغییر کند شخصیت هم تغییر می‌کند. حال چه زشت باشد چه زیبا. آن کلمات و زبانی که یک شخصیت به کار می‌گیرد، زبانی است که شخصیت را بیان می‌کند، اما این قضیه درک نمی‌شود چون تئاتر در اینجا معنا ندارد و آن کسی که نشسته، فقط به ظاهر قضیه نگاه می‌کند. یادم می‌آید آن زمان به مسئولانی که کار را متوقف کرده بودند؛ گفتم شما مثنوی را بخوانید، ببینید چه قصه‌ها و کلماتی در آن به کار رفته است، آن هم مثنوی که یک اثر معنوی است. آقای مولوی هم عقلش می‌رسیده که کلمات زشت به کار نبرد اما قصه‌ای را تعریف کرده تا مردم عادی آن را درک کنند و معنای حرف او را متوجه شوند چرا که می‌خواسته با زبان مردم با آن‌ها سخن بگوید. اگر شما داستان‌های هدایت، گلشیری یا چوبک را می‌خوانید و کلمه‌ای را در آن‌ها می‌بینید به این دلیل نبوده که او دوست داشته، کلمه زشت به کار ببرد بلکه مربوط به شخصیت و قصه آن داستان می‌شود.

این بازیگر گفت: آقای حسینی هم برای تئاتر خود انتخابی داشته که بر اساس شرایط موجود بوده و خودش هم دوست داشت آن را انجام دهد. ضمن اینکه معنا و مضمونی در آن وجود دارد که مورد نظرش بوده و به شکلی است که آن را تا حدودی می‌تواند اجرا کند.

علی نصیریان در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه آیا خودش قصد کارگردانی در تئاتر را ندارد، بیان کرد:‌ متأسفانه شرایطش را ندارم چون کارگردانی تئاتر، انرژی فوق‌العاده‌ای می‌خواهد و من کار خود را 60 سال است که انجام داده‌ام. الان هم که در تئاتر حضور پیدا می‌کنم به خاطر علاقه‌مندی و عشقم به تئاتر است و مهم نیست که حتما کارگردانی کنم، همین که در کنار بچه‌ها هستم برایم جای خوشحالی است. همین قدر که کسانی مثل شهاب حسینی را می‌بینم که استعدادهای جوان، پرانرژی، با معرفت و با فرهنگ این مملکت هستند، برایم ارزشمند است.

علیرغم صدور حکم قضایی توقیف⇐قسمت هفتم «عاشقانه» منتشر شد+عکس

عاشقانه

نمایش خانگی: علیرغم آن که پیشتر رییس صنف تازه تأسیس ویدیوی درخواستی ادعا کرده بود که حکم قضایی توقیف «عاشقانه» صادر شده است و البته تصویری از این حکم هم در رسانه ها منتشر شده بود(اینجا را بخوانید) و رییس موسسه رسانه های تصویری هم بر این توقیف تأکید کرده بود(اینجا را بخوانید) با این حال امروز هجدهم اردیبهشت ماه قسمت هفتم «عاشقانه» منتشر شد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» در روی جلد قسمت هفتم «عاشقانه» تصاویری از ساره بیات و محمدرضا گلزار را می بینیم؛ این دو در «عاشقانه» ایفاگر نقش یک زوج هستند که بر سر گم شدن یک سگ رابطه شان دستخوش آسیب میشود!!!

جالب است که در روی جلد قسمت هفتم «عاشقانه» نام مهدی گلستانه تهیه کننده اصلی کار بعد از نام هومن کبیری تهیه کننده‌ای که اخیرا وارد پروسه تولید شده آمده است.

همچنین مطابق با اعلان پوسترهای قسمت هفتم قسمت بعدی «عاشقانه» 27 اردیبهشت یعنی چهارشنبه آینده توزیع خواهد شد.

باید منتظر ماند و دید توزیع قسمت هفتم «عاشقانه» علیرغم صدور حکم توقیف آن با چه واکنشی از سوی نهادهای قضایی مواجه خواهد شد.

عاشقانه(7)
عاشقانه(7)

با حضور گلزار، هومن سیدی و سارا رسول‌زاده⇐سکانس پایانی «عاشقانه» مقابل دوربین می‌رود+توضیحات کارگردان «عاشقانه» درباره یک غافلگیری

عاشقانه

نمایش خانگی: کارگردان «عاشقانه» از فیلمبرداری سکانس پایانی این مجموعه در روزهای پیش رو خبر داد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» منوچهر هادی کارگردان مجموعه «عاشقانه» درباره وضعیت فیلمبرداری این پروژه گفت: طی یکی دو روز گذشته قسمت‌های مربوط به حسین یاری، فرزاد فرزین و ساره بیات در این پروژه فیلمبرداری شد و این سه بازیگر نیز بازی شان به طور کامل به پایان رسید. تا آخرین روز فیلمبرداری بازی محمدرضا گلزار، هومن سیدی و سارا رسول زاده ادامه خواهد داشت و سکانس پایانی نیز با حضور این بازیگران مقابل دوربین خواهد رفت.

وی افزود: پس از وقفه کوتاهی که در فیلمبرداری به وجود آمد خوشبختانه با همراهی صمیمانه بازیگران، سرمایه گذاران و عوامل پشت دوربین، این وقفه جبران شد و در نهایت مشکلی نیز برای توزیع قسمت‌های آینده مجموعه وجود نخواهد داشت.

هادی در پایان گفت: تمامی عوامل پروژه «عاشقانه» تلاش کردند تا اثری درخور مخاطب تولید کنند و خوشبختانه با بازخوردهایی که تاکنون نسبت به مجموعه داشتیم اکثر مخاطبان از محتوا و بازی بازیگران رضایت کامل داشتند که این جای خوشحالی دارد. با این حال امیدوارم مخاطبان تا قسمت پایانی «عاشقانه» همراه ما باشند و از اتفاقات غافلگیر کننده‌ای که تا قسمت ١٥ مجموعه رخ می‌دهد لذت ببرند.

محمدرضا گلزار، ساره بیات، بهاره کیان افشار، فرزاد فرزین، حمیدرضا پگاه، شمسی فضل اللهی، علیرضا سوزنچی، علیرضا زمانی نسب، (با هنرمندی) حسین یاری، پانته آ. بهرام، مسعود رایگان و هومن سیدی، (با حضور افتخاری) یکتا ناصر و (با معرفی) سارا رسول زاده و (با حضور) مهناز افشار در نقش گیسو بازیگران اصلی «عاشقانه» هستند.

هومن کبیری و مهدی گلستانه تهیه کنندگان و محمدرضا نادری و میلاد علینقی سرمایه گذاران این مجموعه هستند.

از الکل خون قباد تا بدقولی شهرزاد⇐اولین قطعه محسن چاوشی برای «شهرزاد2» منتشر شد+ آهنگ و فیلم

شهرزاد2

نمایش خانگی: «فندك تب دار» اولين قطعه و موزيك ويديوي فصل دوم سريال «شهرزاد» با صداي محسن چاوشي و سينا سرلك منتشر شد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» موزيك ويديوي اختصاصي سريال براي قطعه «فندك تب دار» به تدوين مسعود رفيع زاده تولید شده است و به مانند اغلب قطعاتی که چاوشی برای «شهرزاد» خوانده این قطعه هم حال و هوایی دردناک دارد و از غم دوری قباد و شهرزاد می گوید.

در بخشی از این قطعه آمده: خنده غمگینم/ پلکای سنگینم/ الکل تو خونم/ خونه زندونم/دوست دارن برگردی…

عوامل ساخت قطعه «فندك تب دار» عبارتند از:

شعر محسن چاوشى ، آهنگساز محسن چاوشى ، تنظيم شهاب اكبري ، گيتار الكتريك عادل روح نواز ، پيانو  توحيد نورى ، كيبورد شهاب اكبرى ، ميكس و مسترينگ محسن چاوشى.

سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی ، تهیه‌کنندگی و سرمایه گذاری سید محمد امامی در مسیر تولید است.

پخش هفتگی فصل دوم این سریال از روز دوشنبه ٢٩ خرداد ۱۳۹۶ آغاز خواهد شد.

برای شنیدن این قطعه اینجا را کلیک کنید.

⇔⇔⇔

برای دیدن این قطعه اینجا را کلیک کنید.

اعترافات «قباد» پیش روی «بزرگ آقا» در تئاتر شهر!!!

شهاب حسینی و علی نصیریان-شهرزاد

نمایش خانگی: هرچند علی نصیریان بازیگر کاراکتر «بزرگ آقا» در فصل دوم «شهرزاد» که بناست از 29 خردادماه به شبکه خانگی بیاید در کنار شهاب حضور ندارد اما علی نصیریان و شهاب حسینی به زودی در یک همکاری نمایشی در کنار هم ایفای نقش خواهند کرد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» شهاب حسینی بازیگر سینما و تلویزیون که سه سال قبل اولین فیلم بلند خود در مقام کارگردان با عنوان «ساکن طبقه وسط» را با فیلمنامه ای از محمدهادی کریمی ساخت و البته که فیلم در یکی از بدترین موعدهای اکران، فروش خوبی داشت و توانست در میان ده فیلم پرفروش سال جای گیرد، تصمیم گرفته دومین کارگردانی تئاتر خود را هم تجربه کند.

به گزارش سینماروزان شهاب حسینی که پیشتر نمایش «ملاقات با بانوی سالخورده» را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برده بود تصمیم گرفته تا نمایشنامه ای با نام «اعتراف» را در سالن اصلی تئاترشهر اجرا کند؛ نمایشی که درباره اعترافات فرزند یک کشیش نزد خود اوست و علاوه بر شهاب علی نصیریان، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، نیما رئیسی، صالح میرزاآقایی، غزاله نظر، میثاق زارع، شهرام ابراهیمی، ایلیا نصراللهی، تنی آواکیان و عباس حسنی به عنوان بازیگر در این اثر حضور دارند.

علی نصیریان در «اعتراف» نقش کشیش را ایفا خواهد کرد و شهاب حسینی هم نقش فرزند او را.

شهاب حسینی پیش از این در نمایش هایی چون «کرگدن» فرهاد آییش در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر و «ملاقات» احمد ساعتچیان در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران به ایفای نقش پرداخته بود.

آخرین اثر عرضه شده از شهاب حسینی در شبکه خانگی «فروشنده» بود که در زمره آثار پرمخاطب این مدیوم بود. فیلم «امتحان نهایی» به کارگردانی عادل یراقی این روزها با بازی شهاب حسینی روی پرده است که او را در نقش آموزگاری تصویر میکند که درگیریهای فراوانی با فرزندخوانده اش دارد. شهاب یک فیلم دیگر با نام «برادرم خسرو» که در آن در نقش یک بیمار دوقطبی ظاهر شده را هم آماده اکران دارد. این دو فیلم در نیمه دوم سال به شبکه خانگی می آیند.

واکنش صریح رییس موسسه رسانه‌های تصویری به یک ابهام⇐هم نسخه دی.وی.دی «عاشقانه» توقیف است و هم نسخه مجازی!!!

مصطفی ابطحی

نمایش خانگی: انتشار و عرضه سریال «عاشقانه» وارد مرحله پیچیده و جدیدی شده است. درحالی‌که در دو هفته گذشته قوه قضائیه دو حکم متناوب داده و دستور توقیف سریال عاشقانه در سامانه‌های ویدیوی درخواستی و به شکل لوح فشرده را صادر کرد اما شنیده می‌شود سازندگان سریال قصد دارند دوشنبه (18 اردیبهشت) قسمت هفتم را ارائه کنند.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» مصطفی ابطحی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری درباره آخرین وضعیت این سریال به «ایلنا» گفت: سریال «عاشقانه» یکی از سریال‌های خوب نمایش خانگی است که هم شرکت‌های قانونی ویدیوی درخواستی و هم موسسات ویدئو رسانه علاقه دارند آن را توزیع کنند اما متاسفانه پخش این سریال به دلیل اختلافات داخلی که به وجود آمده با مشکلاتی همراه شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه مهدی گلستانه تهیه‌کننده قبلی این سریال قراردادی را با شرکت‌های ویدیوی درخواستی منعقد کرده است ولی اختلافی که بین وی و سرمایه‌گذاران سریال به وجود آمد، باعث شد اجرای این قرارداد با مشکل همراه شود. از طرف دیگر موسسات ویدیوی درخواستی هزینه‌هایی را براساس قرارداد انجام داده‌اند و اگر در زمان قرارداد دقت بیشتری ازسوی سازندگان سریال صورت می‌گرفت این اتفاقات به وجود نمی‌آمد.

ابطحی افزود: ما چند جلسه درباره این سریال در موسسه رسانه‌های تصویری برگزار کردیم و طرفین را دعوت کردیم و در مذاکرات تلاش کردیم مشکل حل شود زیرا معتقدیم هر دو گروه از نیروهای خوب فرهنگی هستند و وضعیت به وجود آمده اصلا پسندیده نیست. تلاش کردیم با رایزنی و مشورت و حکمیت این مساله حل شود.

وی ادامه داد: متاسفانه رایزنی‌ها به سرانجام نرسید و طرفین به دادگاه رفتند. دستگاه قضایی نیز حکم توقیف توزیع این سریال به شکل ویدیوی درخواستی توسط موسسات و همچنین توزیع به شکل لوح فشرده را صادر کرد.

ابطحی افزود: باتوجه به ارتباطات خوبی که با طرفین دارم؛ تصور می‌کنم می‌توان موضوع را با مذاکره و حکمیت حل کرد و امروز یکشنبه 17 اردیبهشت، طرفین این موضوع را به موسسه رسانه‌های تصویری دعوت خواهم کرد تا تلاش کنیم مساله را با تفاهم حل کنیم زیرا توقف توزیع این سریال به شکل ویدیوی درخواستی و دی وی دی به ضرر هر دو طرف است.

وی ادامه داد: از آنجا که حکم قضایی برای این سریال صادر شده، اگر تفاهمی صورت نگیرد هرکدام از طرفین اقدامی برای انتشار این سریال انجام بدهد برخلاف دستور مقام قضایی عمل کرده است و قطعا برخوردهای قانونی را به دنبال خواهد داشت.

ابطحی افزود: ما تلاش داریم موضوع را با حکمیت و رایزنی حل کنیم زیرا دادگاه فرهنگ و رسانه به هر دو طرف این موضوع دستور داده تا از انتشار سریال «عاشقانه» خودداری کنند و حکم توقف داده است.

مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در پاسخ به این سوال که باتوجه به مجوزهایی که این شرکت‌ها گرفته‌اند چرا برخی تهیه‌کنندگان سریال‌های شبکه نمایش خانگی اقدام به راه‌اندازی سایت فروش محصولات خود می‌کنند، گفت: ارائه هرگونه سریال و فیلم و هرگونه اقدامی در این بخش باید از طریق موسسات مجوزدار ویدیوی درخواستی و آی.پی.تیوی صورت بگیرد و سایت‌های دیگری که بدون مجوز لازم اقدام به انتشار سریال‌ها بکنند؛ مرتکب تخلف شده‌اند.

وی ادامه داد: موسسه رسانه‌های تصویری و همچنین ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری تمام اتفاقات را رصد می‌کند و براساس قانون با تخلفات برخورد خواهد کرد.

چرا به‌جای کارگردان GEM نام یک تهیه‌کننده تلویزیون پای این سریال خانگی آمده؟؟؟⇐آقای تهیه‌کننده پاسخ داد

سیگنال موجود است

نمایش خانگی/احمد رنجبر: «سیگنال موجود است» که پیشتر از طریق موسسه تدبیروامیدماندگار به شبکه خانگی عرضه شده بود، بعد از سه سال كش و قوس هفته پیش روی آنتن رفت؛‌آن هم با یك تحریف بزرگ: نام تهیه كننده، جای كارگردان را گرفته. مساله را با مسعود فرخنده طینت مطرح كرده ایم و پرسیده ایم اگر مهدی مظلومی یعنی کارگردان مهاجر به جم، منشوری است چرا این عنوان را پذیرفته اید؟

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» و به نقل از «هفت صبح» بند آخر تیتراژ سریال «سیگنال…» چنین است: تهیه كننده و كارگردان: مسعود فرخنده طینت».

 این بند آخر كه خبر از«قلب واقعیت» در شبكه نسیم می دهد. آن ها كه می دانند سریال را چه كسی ساخته جز این،چیزی به ذهن شان نمی رسد. مهدی مظلومی هنوز به تركیه نرفته بود و با این شبكه طرح همكاری نریخته بود كه «سیگنال موجود است» را ساخت. نوشته ایم و در ادامه اشاره می كنیم كه سریال چه سرنوشتی پیدا كرد تا بعد از سه سال به شبكه نسیم رسید. عجالتا به بهانه اصلی گزارش بپردازیم یعنی حذف اسم كارگردان و قید نام تهیه كننده به جای او. پاسخ های مسعود فرخنده طینت قانع مان نمی كند كه حركتی حرفه ای در تلویزیون انجام شده. شما چه فكر می كنید؟

حرفه ای است؟

می دانیم مسعود فرخنده طینت برای فرجام «سیگنال موجود است» زحمت زیادی كشیده اما دلیل نمی شود نام او بجای كارگردان قرار گیرد. سوال اول مان این است قید عنوان شما بجای كارگردان اخلاقی و حرفه ای است؟:« دلم نمی خواست الان مصاحبه كنم ولی چون شما بحث اخلاق را مطرح كردید، لازم است توضیح دهم. این مدت اتفاقات زیادی برای من رخ داد كه نمی دانم اخلاقی است یا نه و اجازه دهید به جزئیاتش ورود نكنم.» او بعد از این مقدمه توضیحاتی می دهد كه «شاید» معنایش این است كه فرخنده طینت حق داشته اسمش را به جای كارگردان قید كند:« قبل از این كه آقای مهدی مظلومی‌ به عنوان كارگردان انتخاب شوند، دكور را من زدم، فیلمنامه را با كمك آقای مسعودی كه قرار بود كارگردانی كنند، به سرانجام رساندم، كست كار را چیدم و وقتی آقای مظلومی رفتند، تدوین،صدا گذاری و موسیقی تیتراژ و پی گیری آن ها بر عهده بنده بوده. یعنی خیلی از كارهای كارگردان را من انجام دادم. » فرخنده طینت به یك اتفاق دیگر كه بهانه قرار گرفتن نامش بجای كارگردان را تقویت می كند، اشاره دارد:«خود آقای مظلومی طی نامه ای كه سال گذشته به بنده و تلویزیون نوشته بودند اعلام كردند من هیچ گونه ادعایی روی این كار ندارم؛ تهیه كننده حق دارد هر گونه تغییری در كار بدهد؛ چه درباره نام كارگردان ، چه نام سریال. نه ادعای مادی دارم نه معنوی. نامه اش موجود دارد.»

این ها توجیه نیست؟

با شنیدن پاسخ  فرخنده طینت، یك نكته مطرح می كنیم و می پرسیم، سریال در شبكه نمایش خانگی با اسم مهدی مظلومی به عنوان كارگردان توزیع شد. چه اتفاقی رخ می دهد كه نام شما جای او را بگیرد:« آن موقع ایشان تازه رفته بود و هنوز مساله ای وجود نداشت. اگر قرار باشد اسمی بخورد، سزاورتر از تهیه كننده نیست. چون نامه را خود ایشان نوشته اند و مجوز را به ما داده اند. ضمن این كه طراحی دكور، انتخاب یك سری از بازیگرها مثل بیژن بفشه خواه، نادر سلیمانی و … بر عهده من بود. وقتی آقای مظلومی رفت خیلی از كارهای فنی مثل صداگذاری، اصلاح رنگ و نور، ساخت تیتراژ و تدوین بر عهده من بود.البته این قسمت های آخر را خود تلویزیون تدوین كرده. این ها را گفتم كه علت تصمیم مشخص شود.» می گوییم این ها توجیه است؛ یعنی جناب فرخنده طینت به عنوان تهیه كننده مولف زحمت كشیده ولی دلیل نمی شود كه اسمش جای كارگردان‌ را بگیرد. وظیفه كارگردان مشخص است؛ دكوپاژ، بازی گیری، كات دادن و … .

مقصر: تلویزیون

با مطرح كردن نكات بالا، مسعود فرخنده طینت مساله ای دیگر را پیش می كشد و تاكید می كند علاقه ای نداشته اسمش به عنوان كارگردان پای سریال بخورد ولی به تصمیم تلویزیون تمكین می كند:« آقای مظلومی نامه زده كه هر تصمیمی تهیه كننده و تلویزیون بگیرد، ادعایی ندارم. دوما من در مقام پاسخگویی نیستم و معتقدم تلویزیون هر تصمیمی بگیرد،‌باید تمكین كنم.راستش خیلی علاقمند نیستم اسمم در سریال به عنوان كارگردان قید شود. ولی خدا شاهد است كه چقدر برای این كار زحمت كشیدم. اگر تلاشم نمی بود سریال رها می شد. من خیلی علاقمند نیستم اسمم به عنوان كارگردان پای سریال باشد.» می پرسیم این تصمیم، نظر تلویزیون بوده؟با یك سوال، جواب می دهد:«بله ولی باید اسم یك نفر می خورد. نظر شما چیست؟» می گوییم با توجه به محذورات تلویزیون می شد اسم كارگردان را حذف كرد فقط به نام تهیه كننده اكتفا می شد:«این كه خیلی بدتر بود.» از «سه بیگانه»اسم می آوریم كه نام مهدی مظلومی در تیتراژ این فیلم سینمایی نیست. فرخنده طینت باز به گفته قبل رجوع می كند:«بینی و بین الله هیچ علاقه ای نداشتم كه اسمم به عنوان‌كارگردان پای سریال باشد. ولی اگر قرار بود اسمی بخورد سزاورترین تصمیم همین است كه تلویزیون گرفته.»

چرا سیگنال رفت؟

توضیحات فرخنده طینت را خواندید، ما كه قانع نشدیم. حالا گذری داشته باشیم به سرنوشت پر پیچ و خم سریال. مهدی مظلومی«سیگنال موجود است» را در واپسین روزهای حضور در ایران ساخته كه كمی بعد با شبكه جم در قامت كارگردان شروع به همكاری كرد. هنوز ماجرای مهاجرت او محرز نشده بود كه سریالش مُهر بی كیفیتی خورد و از كنداكتور شبكه سه بیرون ماند. تصویر این سریال مدت ها در سایت شبكه سه به عنوان یكی از گزینه های پخش قرار داشت اما با تغییر و تحول در صدا و سیما، امكان پخش نیافت.«سیگنال موجود است» كه با بودجه تلویزیون و بدون اسپانسر ساخته شده بود،‌در كنداكتور قرار گرفت و در آستانه پخش مدیریت تغییر كرد. به دستور محمد سرافراز اداره كل نمایش سیما تشكیل شد و این اداره تشخیص داد كه «سیگنال… » كیفیت لازم ندارد. مدتی بعد سریال در شبكه خانگی توزیع شد ولی دستپخت مهدی مظلومی به مذاق مخاطبان این مدیوم نیامد. شش قسمت از سریال توزیع شد و دیگر خبری از آن نبود تا این كه هفته پیش در كنداكتور شبكه نسیم قرار گرفت.

چرا سیگنال بازگشت؟

بخش پایانی گفت و گو با مسعود فرخنده طینت به ماجرای بارگشت «سیگنال…» از شبكه خانگی به تلویزیون است. می پرسیم فروش پایین آن در شبكه خانگی دلیل اصلی اتفاق است؟ پاسخ او منفی است:« سریال برای شش قسمت شش هزار نسخه فروخت كه این یعنی فروش خوبی داشته.» بعد هم می گوید بازگشت سریال به آنتن نظر تلویزیون بوده: «تصمیم گیرنده تلویزیون بود و من ذی نفع نبودم كه در موضوع دخالت كنم. تلویزیون با شبكه خانگی قراردادی داشت كه تیرماه تمام شد و حق داشت هر تصمیمی بگیرد.» تغییر شبكه سریال از سه به نسیم این شائبه را پیش می آورد كه «سیگنال …» هم مثل «همسایه ها» كیفیت لازم را نداشته و تبعید شده:« شبكه نسیم الان در حوزه طنز صاحب برند و جایگاه ویژه است و مردم این شبكه را دوست دارند پس این كه سریال ما را شبكه نسیم پخش می كند مایه خرسندی است؛آن هم در ساعتی خوب.»

كاش شبكه نسیم پافشاری نكند

گفته های مسعود فرخنده طینت (ولو درست) دلیل نمی شود كه تلویزیون روی اشتباهش پافشاری كند. امیدواریم شبكه این تحریف را اصلاح كند و جلوی بدعت غلط را بگیرد. روزی كه مهدی مظلومی از ایران رفته بود، شبكه نسیم سریال های او را با اسم خودش پخش می كرد و به شكل ضمنی تاكید داشت هر آن چه مظلومی در زمان حضورش در ایران ساخته دارای وجاهت است و ربطی به روزگار فعلی اش ندارد. چه بسا تلویزیون تحت فشارهای خارج از سازمان به این تصمیم رسیده، لااقل فقط اسم مظلومی را حذف می كرد نه این كه تهیه كننده را كارگردان می كرد؛. آنها فرق تهیه كننده و كارگردان را خوب می دانند.

ادعاهای تهیه‌کننده سریال «ساخت ایران»⇐تولید سریال برای شبکه خانگی جز ضرر به همراه ندارد/همه سریالهای این روزهای شبکه خانگی دچار ضرر مالی شده‌اند!

ساخت ایران

نمایش خانگی: امیر پروین‌حسینی از جمله تهیه کنندگان تلویزیون که به همراه شریک سالیانش منصور سهراب‌پور سریال خانگی «ساخت ایران» را تولید کرده بود اعتقاد دارد که سرمایه گذاری در شبکه خانگی با ضرر همراه است.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» این تهیه کننده که رایت پخش «ساخت ایران» را چند سال بعد از عرضه در شبکه خانگی به تلویزیون واگذار کرد و این سریال در شبکه های آیفیلم و نسیم روی آنتن رفت با اشاره به اینکه الویت کارش را بر سینما گذاشته به «مهر» گفت: اکثر فیلمنامه هایی که در دست دارم پروژه های سینمایی است و در حال حاضر هیچ برنامه ای برای تولید سریال در شبکه نمایش خانگی ندارم. البته معتقدم در حال حاضر تولید سریال برای شبکه نمایش خانگی تنها به ضرر تهیه کننده است.

این کارگردان توضیح داد: با توجه به اینکه من به عنوان یک تهیه کننده بخش خصوصی، نگاه اقتصادی به تولید در سینما دارم و به دنبال بازگشت سرمایه هستم در نتیجه نمی توانم مانند دیگر تهیه کنندگانی که چگونگی فروش سریال ها در شبکه نمایش خانگی برای آنها اهمیت ندارد، دست به تولید یک سریال بزنم.

پروین حسینی که به همراه سهراب پور در جشنواره یاس95 تندیس ویژه هیأت داوران را گرفته بود تاکید کرد: البته در صورتی که شرایط به گونه ای پیش رود که سریال های شبکه نمایش خانگی به سوددهی برسد، من نیز دوباره در این عرصه ورود پیدا خواهم کرد اما آنچه که می دانم این است که همه سریال هایی که این روزها وارد شبکه نمایش خانگی می شود با ضرر مالی همراه است.

تندیس ویژه هیأت داوران جشنواره یاس به تهیه کنندگان «ساخت ایران» اهدا شد
امیر پروین حسینی(راست) در کنار منصور سهراب پور شریکش در تولید «ساخت ایران»

چگونه نسخه دوبله غیرمجاز فصل پنجم «فرار از زندان» به شبکه خانگی رسید؟!+عکس و توضیحات مدیرکل نمایش خانگی ارشاد درباره این ماجرا

فرار از زندان

نمایش خانگی: یک ماه پیش در گفتگو با مدیرعامل موسسه قرن21 که از شرکتهای قدیمی فعال در دوبله و عرضه آثار مطرح خارجی در شبکه خانگی است به تفصیل درباره معضلی به نام دوبله های بدون مجوز محصولات خارجی و عرضه آن در سایتهای غیرمجاز اشاره کردیم.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» در اتفاقی تازه فصل پنجم سریال «فرار از زندان» از محصولات تلویزیون فاکس هم بلافاصله بعد از پخش دوبله شده و از طریق همین سایتهای غیرمجاز در حال عرضه است اما مشکل نه فقط این عرضه اینترنتی غیرمجاز بلکه ارائه این نسخه غیرمجاز به صورت دی.وی.دی در شبکه خانگی است.

از اواسط هفته گذشته قسمت اول سریال «فرار از زندان» با روی جلدی که نام شرکتی به نام «ایران فیلم» روی آن خورده است در شبکه خانگی توزیع شده است؛ شرکتی که پیگیری های «نمایش خانگی» نشان داده کاملا موهوم است و وجود خارجی ندارد.

نسخه عرضه شده از «فرار از زندان» در شبکه خانگی همان نسخه دوبله غیرمجاز است که در اینترنت هم پخش شده است ولی اینکه این نسخه غیرمجاز چگونه در شبکه خانگی توزیع شده و کار توزیع آن را کدام شرکت پخشی انجام داده مشخص نیست.

عجیب آنجاست که بر روی جلد این فیلم شماره ای با عنوان شماره مجوز و هولوگرام درج شده است و حتی ادعا شده تمام حقوق مادی و معنوی این اثر در اختیار همان شرکت موهوم است!!!

پیگیریهای «نمایش خانگی» از مدیرکل دفتر نمایش خانگی ارشاد هم حکایت از جعلی بودن شماره مجوزی دارد که روی این محصول آمده است. حسین پارسایی مدیرکل نمایش خانگی ارشاد با تکذیب صدور مجوز برای فصل پنجم «فرار از زندان» بیان داشت: متأسفانه مدتی است که نسخه های بدون مجوز آثار با شماره مجوزهایی کاملا جعلی و حتی هولوگرامهای جعلی به شبکه خانگی می آیند و البته کمیته صیانت نیز به شدت با دست اندرکاران تولید و توزیع چنین آثاری برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: فارغ از آن که شرکتی به نام «ایران فیلم» اصلا وجود خارجی ندارد و یک نام جعلی است اینکه شماره مجوزهای آثار دیگر روی این محصولات می آید تحت پیگیری حقوقی قرار خواهد گرفت چون مصداق کامل جعل است.

پارسایی با اشاره به تلاشهایی که در جهت حمایت از محصولات مجاز داشته خاطرنشان ساخت: ما سعی زیادی کرده ایم که شرایط عرضه نسخه های دوبله شده محصولات روز را فراهم کنیم و در این شرایط اینکه گروهی با فعالیت غیرمجاز و حتی جعل بخواهند سوداگری کنند قطعا با برخورد مقامات قضایی روبرو خواهد شد.

فرار از زندان
نسخه جعلی «فرار از زندان» در شبکه خانگی
فرار از زندان
نسخه جعلی «فرار از زندان» با شماره مجوز و هولوگرام جعلی

تازه‌ترین ادعاهای رییس یک صنف تازه تأسیس⇐از خلع قطعی مهدی گلستانه از تهیه‌کنندگی «عاشقانه» تا اقامه شکایت علیه وی/از حضور مدیرعامل هنرنمای پارسیان به عنوان سرمایه گذار جدید «عاشقانه» تا 5 برابر شدن حق رایت نسخه مجازی سریال و البته توقیف قطعی سریال!!!

عاشقانه

نمایش خانگی: برخلاف اعلام سازندگان سریال «عاشقانه» مبنی‌بر اینکه این مجموعه توقیف نشده، انجمن صنفی «شرکت‌های عرضه‌کننده VOD و IPTV» همچنان بر ادامه توقف این سریال تأکید می‌کند.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» این اطلاعیه که از سوی روابط‌عمومی انجمن صنفی «شرکت‌های عرضه‌کننده VOD و IPTV» منتشر شده، چنین سؤالی را به ذهن متبادر می‌کند که چرا سریال «عاشقانه» در ابتدای راه به چنین سرنوشتی دچار شد؟ به‌هرحال سریال «عاشقانه» با استقبال مخاطبان مواجه شده و به چه دلیل مردم باید به دلیل اختلافات پیش‌آمده از خوراک فرهنگی داخلی محروم شوند؟


این موضوع را با محمد صراف، ‌رئیس انجمن صنفی تازه تأسیس «شرکت‌های عرضه‌کننده VOD و IPTV»، در میان گذاشتیم. صراف در برابر این سؤال که «اساسا این انجمن صنفی چگونه و به چه علت شکل گرفت» به «شرق» گفت: «همان‌طور که می‌دانید، موضوع VOD و IPTV جدید است و تازه سه سال است که  شکل گرفته. در ایران تنها دو نهاد دولتی هستند که مجوز قانونی آن را صادر می‌کنند؛ یکی مؤسسه رسانه‌های تصویری که مجوز VOD و دیگری تلویزیون که مجوز IPTV می‌دهند».


مدیرعامل شرکت «فیلم‌نت» تأکید کرد: «با توجه به این موضوع تاکنون در ایران سرجمع ٢٠، ٢٥ شرکت خصوصی توانسته‌اند مجوز قانونی VOD را کسب کنند. این شرکت‌ها بعد از طی‌کردن مراحل قانونی ثابت کردند که زیرساخت‌های پشتیبانی تعداد بالای مخاطبان را دارند. چون بحث زیرساخت مهم است، وگرنه هرکسی می‌تواند با داشتن یک کامپیوتر به چنین کاری دست بزند. ما برای تنظیم قیمت محتوا و حمایت از این صنعت نوپا تصمیم گرفتیم انجمن صنفی VOD و IPTV را راه‌اندازی کنیم. بعد از اینکه دیدیم شرکت‌های دارای مجوز به تعداد مناسبی رسید، ‌پیشنهاد تأسیس انجمن صنفی را دادیم تا تشکل پشتوانه‌های صنفی و حمایتی داشته باشد. با این نگاه انجمن را مجهز به واحدهای حقوقی و مالی کردیم تا بعد از احراز مالکیت، ‌حق و حقوق متقاضی و عرضه‌کننده رعایت شود».


صراف در ادامه، به این پرسش که به چه دلیل انجمن صنفی با صاحبان سریال عاشقانه دچار اختلاف و توزیع این سریال متوقف شد چنین پاسخ داد: «ما براساس قانون برای انتشار هر محتوا قراردادی منعقد می‌کنیم. دراین‌میان پنج شرکت از جمله آیو، فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت و ‌ای‌سیما، قراردادی با تهیه‌کننده سریال «عاشقانه» بستند تا پخش اینترنتی آن را عهده‌دار شوند. این قرارداد سه ماه زودتر از اینکه اولین نسخه سریال توزیع شود، ‌منعقد و بلافاصله پول‌ها هم پرداخت شد. چند روز مانده بود به اینکه سریال پخش شود، ‌زمزمه‌ای آمد که اختلافاتی میان سرمایه‌گذاران و آقای مهدی گلستانه، تهیه‌کننده ‌سریال، به وجود آمده است. در این وضعیت دوستان فایل H.D قسمت‌های اول تا سوم را در اختیار شرکت‌ها قرار دادند. کم‌کم اختلافات در سریال بیشتر شد. آقای گلستانه را از مقام تهیه‌کنندگی خلع و علیه ایشان اقامه شکایت کردند. بعد از آن آقای کبیری به‌عنوان ‌تهیه‌کننده جدید و آقای نادری به‌عنوان سرمایه‌گذار جدید معرفی شدند. آقای اکبر نجفی(مدیرعامل هنرنمای پارسیان) که پیش از آن پخش‌کننده بود، ‌به‌عنوان سرمایه‌گذار جدید هم معرفی شد. با مذاکراتی که با ما انجام دادند گفتند رقم قرارداد را سه‌برابر کنید. ما هم موافقت کردیم. چون مردم سریال «عاشقانه» را دوست دارند، اما بعد از آن گفتند رقم قرارداد باید پنج‌برابر شود. ضمن اینکه قسمت پنج سریال وارد بازار شد و به شرکت‌های اینترنتی طرف قرارداد ندادند»!


این پخش‌کننده در ادامه توضیح داد: «صاحبان سریال ضمن شکایت از تهیه‌کننده قبلی از VOD هم شکایت کردند و دستور توقف VOD را گرفتند. آنها سریال را به شرکت‌های ویدئو- رسانه توزیع D.V.D دادند. ما هم دیدیم که یک روز بعد از توزیع D.V.D بسیاری از سایت‌های غیرقانونی سریال را در اینترنت پخش می‌کنند و تازه درگاه بانکی هم دارند! در این فضا که قانونی برای مسدودکردن سایت‌های غیرقانونی وجود ندارد، ‌ناچار شدیم از صاحبان فیلم شکایت کنیم و دستور توقف توزیع D.V.D را از مقام قضائی گرفتیم».


صراف به هزینه‌های مالی بیش از ٣٠٠‌میلیاردی شرکت‌های قانونی VOD اشاره کرد که سرمایه‌گذاری کرده‌ و توانسته‌اند بیش از دوهزار شغل ایجاد کنند. ضمن اینکه برخی از شرکت‌های ویدئو – رسانه محتوایی را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده‌اند که نظر تهیه‌کنندگان را جلب نکرده و هزینه‌های پخش آن را نداده بودند.


او خاطرنشان کرد: «ما خیلی تلاش کردیم که با صاحبان سریال تعامل کنیم، ولی متأسفانه نشد! ناچار به شکایت شدیم و بازپرس محترم شعبه ٢ دادسرای فرهنگ و رسانه دستور توقف توزیع D.V.D را صادر کردند. بااین‌حال هنوز هم اعتقاد به تعامل و مذاکره داریم و دوست داریم این موضوع حل‌وفصل شود تا مردم ما بتوانند نظاره‌گر این سریال باشند».