ادعای خبرگزاری مجلس⇐گردش مالی 500 میلیاردی در سایتهای غیرمجاز دانلود فیلم!!!+واکنش سه نماینده مجلس به این ماجرا

قاچاق، سرقت غیرمجاز، سارق اینترنتی

نمایش خانگی: علیرغم همه مخالفتهایی که مقامات رسمی در ظاهر با سرقت فرهنگی و به خصوص سایتهای غیرمجاز آپلود فیلم از خود نشان می دهند اما عدم برخوردهای دائمی و ضربتی با این سارقان، اسباب ادامه فعالیت روزافزون آنها را موجب شده است.

به گزارش نمایش خانگی به تازگی خبرگزاری مجلس «ایکانا» در گزارشی در کنار طرح ادعاهایی درباره گردش مالی 800 میلیاردی شبکه نمایش خانگی ادعایی را طرح کرده درباره  گردش مالی 500 میلیاردی سایتهای دانلود فیلم و کوشیده در گفتگو با سه نماینده مجلس واکنش آنها را درباره این سرقتهای فرهنگی منعکس کند.

متن کامل گزارش را بخوانید:

گردش مالی 500 میلیاردی سایتهای دانلود فیلم در برابر گردش مالی 800 میلیاردی شبکه خانگی

شاید باور آن سخت باشد اما شبکه نمایش خانگی به‌عنوان ناشر فیلم‌های سینمایی، سریال، تله فیلم و… به مراتب اوضاع اقتصادی پر و پیمان‌تری نسبت به سینما دارد. شاهد این مدعا قیاس عدد و رقم گردش مالی این دو حوزه است؛ به‌عنوان مثال چند سال پیش، گردش مالی اکران سینماها 50 میلیارد بوده اما در بخش نمایش خانگی در همان سال 800 میلیارد تومان؛ یعنی 16 برابر کل گردش مالی اکران سینماها.

این عدد و رقم جدا از نگرانی از اوضاع و احوال سینما، خبر از ایجاد فضا برای کسب درآمد، گردش مالی بالا و ایجاد اشتغال برای فعالان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فرهنگی و هنری به ویژه سینما در عرصه شبکه نمایش خانگی دارد اما علیرغم درآمد قابل ملاحظه فیلم‌ها در پی استقبال از شبکه نمایش خانگی، دانلودهای غیرمجاز و آسیب‌های پیرامون آن غیرقابل چشم‌پوشی است؛ چراکه آمارها از گردش مالی ۵۰۰ میلیارد تومانی سایت‌های دانلود غیرمجاز فیلم در سال جاری خبر می‌دهند اما در صورت مدیریت صحیح این حوزه می‌توان فروش فوق‌العاده‌ای را در شبکه نمایش خانگی شاهد بود. درواقع؛ شبکه نمایش خانگی توانمندی بالقوه‌ای برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی دارد اما به دلیل فعالیت گسترده قاچاقچیان و دانلودهای غیرمجاز هنوز به معنای واقعی فرصت بالفعل شدن را بدست نیاورده است.

خلاء تقنینی و اجرایی در مسئله مبارزه با کپی‌رایت‌های غیرمجاز، عدم عضویت در کنوانسیون برن، نبود برنامه مناسب برای مبارزه با مدیریت صحیح فضای مجازی از جمله علل به وجود آمدن شرایط از منظر نمایندگان مجلس است.

رونق شبکه نمایش خانگی، بسترساز به حاشیه رفتن شبکه‌های ماهواره‌ای

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درآمدهای میلیاردی که از فروش فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی حاصل می‌شود را از چند منظر مورد بررسی قرار داد و گفت: کسب درآمدهای بالا از شبکه نمایش خانگی به دلیل به جریان انداختن چرخه تولید و اشتغال، حضور بیشتر بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در این عرصه قابل تامل است؛ هرچند رونق این شبکه نشان از فاصله مردم از سینما به دلایل مختلفی همچون عدم صرفه اقتصادی و فاصله از تلویزیون به دلیل کیفیت پایین سریال‌ها در خود دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است ادامه رشد و رونق شبکه نمایش خانگی با حفظ جذابیت فیلمنامه‌ها و کمتر بودن خطوط قرمز در سریال‌های آن نسبت به نمونه‌های مشابه تلویزیونی، می‌تواند بسترساز به حاشیه رفتن شبکه‌های ماهواره‌ای شود.

وی همچنین افزود: باید به افزایش کیفیت فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی نیز توجه کرد چراکه در هر صورت مدیوم تلویزیون مخاطبان بسیار وسیعی دارد لذا قدرت تاثیرگذاری آن نیز بیشتر است و سینما نیز می‌تواند برای کشور ثروت‌آفرینی به دنبال داشته باشد.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه در مجموع پاگرفتن یک صنعت دیگر باعنوان شبکه نمایش خانگی و پهلو زدن آن به صنعت بزرگتری همچون سینما به خودی خود اتفاق خوشایندی است، افزود: مسئولان باید مراقب باشند شبکه نمایش خانگی با تولیدات متفاوت از سینما به کار خود ادامه دهد نه آنکه مردم به دلیل گرانی سینما ترجیح دهند آثار سینمایی را پس از پایین آمدن از پرده و توزیع در شبکه نمایش خانگی در خانه‌های خود به تماشا بنشینند. درواقع با ساخت فیلم‌های با کیفیت در سینما، شرایط ادامه حیات و رونق سینما و شبکه نمایش خانگی را موازی با فراهم کنند.

خلاءهای نظارتی زمینه‌ساز افزایش کپی‌رایت‌های غیرقانونی از فیلم‌ها

همچنین احد آزادی‌خواه با اشاره به کاهش میزان نسخه‌های رسمی فیلم‌هایی که وارد شبکه نمایش‌خانگی می‌شود به دلیل افزایش دانلودهای غیرمجاز فیلم‌های سینمایی به خانه ملت، گفت: دلایل بی‌ضابطه بودن کپی‌رایت در ایران از دو منظر تقنینی و اجرایی قابل بررسی است؛ چراکه متاسفانه خلاءهای نظارتی بسیاری در مبارزه با دانلودها و کپی‌رایت‌های غیرقانونی از آثار هنری به ویژه فیلم‌های سینمایی وجود دارد این درحالی  است که مسئولان اجرایی نیز معتقد به خلاءهای قانونی هستند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان اگر معتقد به خلاءقانونی هستند باید پس از انجام کارهایی پژوهشی لایحه‌ای را تدوین و به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دهند تا با تصویب آن در صحن علنی مجلس به معضل ویران‌گر کپی غیرمجاز پایان داد.

وی با بیان اینکه باید با مدیریت صحیح فضای مجازی به شبکه نمایش خانگی فرصت فعالیت داد تا سرمایه تهیه‌کننده‌ها به آن‌ها بازگشته و چرخه تولید و اشتغال در بخش خصوصی به کار افتد، افزود: شورای عالی فضای مجازی هنوز نتوانسته فضای مجازی را آنطور که باید مدیریت کند لذا این شورا و وزارت فرهنگ باید برای مبارزه با این پدیده جدید برنامه داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نظارت بر فضای مجازی کار سختی است لذا تحقق این مهم به بهترین شکل، همت بیشتر مسئولان را می‌طلبد و هنرمندان نیز باید اثر هنری خود را دقت بیشتری محافظت کنند، گفت: ادامه دانلودهای غیرمجاز، اقتصاد سینما را بیش از این از بین برده و برای تحصیلکردگان این رشته هنری فرصت‌های مناسب اشتغال و درآمدزایی ایجاد نخواهد شد.

دود نپیوستن به کنوانسیون برن در چشم صاحبان آثار هنری و فرهنگی/ عواقبی بر خاطیان مترتب نیست

همچنین محمداسماعیل سعیدی با اشاره به کاهش میزان نسخه‌های رسمی فیلم‌های شبکه نمایش‌خانگی به دلیل افزایش دانلودهای غیرمجاز فیلم‌های سینمایی گفت: متاسفانه هنوز برخی پیش‌نیازهای بدیهی نظیر کنترل و حفاظت از حقوق تولیدکنندگان آثار سینمایی در ایران جدی گرفته نشده؛ بنابراین در این شرایط دورخیزی برای ورود به بازارهای تازه اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین دلیل ضعف اقتصادی سینما و  دیگر حوزه‌های ادبی و هنری را عدم اهتمام جامع نهادهای مسئول در حوزه نظارت بر اینترنت و دانلود غیرقانونی این آثار دانست و افزود: دستگاه‌های نظارتی و مسئول باید برنامه‌های جدی و کلان‌تری را درخصوص جلوگیری از کپی غیرمجاز از آثار هنری دنبال کنند؛ ضمن آنکه فرهنگ‌سازی باید در رأس برنامه‌های آن‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه چارچوب‌های مشخصی در رابطه با کپی رایت در قانون آمده که اگر رعایت شوند می‌توان مانع از تکثیرهای غیرمجاز آثار ادبی و هنری شد، ادامه داد: خلاء قانونی در داخل کشور به معنای واقعی که عواقبی برای افراد خاطی در پی داشته باشد، وجود ندارد؛ لذا ضعف نظارتی را باید دلیل افزایش کپی‌ها و دانلودهای غیرمجاز در کشور دانست.

سعیدی مجلس تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان باید برای تسلط به فضای مجازی تلاش بیشتری کنند و هنرمندان خود برای احقاق حق‌شان وارد میدان شوند.

وی همچنین توضیح داد: کنوانسیون برن در جهان با هدف جلوگیری از کپی‌های غیرمجاز از آثار هنری و ادبی تشکیل شده است به همین دلیل کشورهای عضو این معاهده بین‌المللی از عواقب کپی‌های غیرمجاز در امان مانده‌اند و چنین مشکلی را در داخل و خارج از کشورشان ندارند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: عواقب عدم جلوگیری از دانلود و تکثیر فیلم‌های خارجی در ایران به آثار داخلی نیز رسیده است به همین دلیل امروزه عدم پایبندی به حقوق مولف در کشور مشاهده می‌شود لذا با این اوصاف باید گفت؛ تا زمانی که ایران عضو کنوانسیون برن نشود نخواهد توانست به وضعیت کپی‌رایت حتی در داخل کشور نیز سامان دهد.

 

یک دیدگاه

  1. […] ادعای خبرگزاری مجلس گردش مالی 500 میلیاردی در سایتها &#8230… […]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید