تحلیل یک رسانه اصولگرا از مشکوک بودن ماجرای قاچاق «50 کیلو آلبالو» و «گشت2»

قاچاق، شبکه خانگی، قاچاقچی

نمایش خانگی: عرضه نسخه مجاز فیلمهای «50 کیلو آلبالو» و «گشت2» مدتی کوتاه بعد از عرضه نسخه قاچاق آنها موجب آن شده که روزنامه اصولگرای «جوان» در تحلیلی به مشکوک بودن این نوع قاچاق بپردازد.

به اعتقاد این رسانه عدم پیگری کامل ماجرای قاچاق از سوی دست اندرکاران تولید و عدم افشاگری درباره منشأ قاچاق فیلم از جمله مصادیقی است که باعث ایجاد شک و شبهه درباره ماجرای قاچاق میشود.

متن گزارش این رسانه را بخوانید:

قاچاق، بهانه‌اي براي ديده‌شدن فيلم توقيفي‌ها

در ادامه روند توزيع فيلم‌هاي توقيفي در اينترنت، فيلم «50 کيلو آلبالو» که به دليل سخيف بودنش از سوي دولت يازدهم توقيف شده بود به صورت غيرقانوني در فضاي مجازي منتشر شد. بالا رفتن تعداد فيلم‌هاي توقيف شده‌اي که از طريق انتشار در اينترنت در اختيار همگان قرار گرفته و ديده شده‌اند، سير صعودي معناداري را به خود گرفته و همين موضوع امکان اتفاقي بودن سير اتفاقات را ضعيف‌تر از قبل مي‌کند.
اکنون سؤال اينجاست که چرا فقط برخي از فيلم‌هاي خاص هستند که در اينترنت پخش مي‌شوند؟ آن هم دقيقاً فيلم‌هايي که توقيف‌شان با سروصدا همراه بوده است!
فيلم سينمايي «50 کيلو آلبالو» به کارگرداني ماني حقيقي چند روزي است در سايت‌هاي اينترنتي منتشر شده است. اين‌ بار اطلاع خاصي درباره منشأ انتشار اين فيلم منتشر نشده و نمي‌شود گفت که آيا وزارت ارشاد و سازمان سينمايي منبع درز فايل اين فيلم به بيرون بوده‌اند يا سازمان صداوسيما باعث لو رفتن نسخه اصلي 50 کيلو آلبالو شده است. شايد هم هيچ کدام از اين دو سازمان بدسابقه اين بار در موضوع قاچاق فيلم ماني حقيقي مقصر اصلي نباشند! حتي برعکس درست در زماني اين اتفاق مي‌افتد که بحث جدي براي انتشار اين فيلم در شبکه نمايش خانگي مطرح شده است. تقريباً سناريويي که براي «گشت2» پيش آمد در حال تکرار است، يعني ابتدا در فضاي مجازي فيلم منتشر مي‌شود و سايت‌هاي دانلود فيلم آن را در خروجي‌شان قرار مي‌دهند و بعد نسخه نمايش خانگي آن در شبکه مويرگي توزيع مي‌شود.
«50 کيلو آلبالو» جزو فيلم‌هاي پرفروش اکران نوروز 95 بود؛ فيلم کمدي که اکران خوبي داشت و به‌رغم مخالفت‌ها با محتواي مبتذلش، فيلم همچنان بر پرده سينماها بود، حتي بسيج دانشجويي دانشگاه ‌امام‌ صادق(ع) در اعتراض به اکران اين فيلم نامه‌اي سرگشاده منتشر کرد و متن نامه را به همراه پياله‌اي آلبالوي فاسد براي دفتر حجت‌الله ايوبي، رئيس وقت سازمان سينمايي ارسال کرد. در نامه بسيج دانشجويي تأکيد شده بود: جناب آقاي ايوبي، به شما پيشنهاد مي‌کنيم که همراه خانواده محترمتان از بعضي از فيلم‌هاي روي پرده اين روزهاي سينما بازديد فرماييد.
البته آن شخصي که بعد از ديدن فيلم «50‌کيلو‌آلبالو» دستور توقيف آن را داد، ايوبي نبود بلکه علي جنتي، وزير وقت ارشاد بود که پس از آنکه فيلم را ديد دستور توقيف آن را صادر کرد و گفت: اگر قبلاً اين فيلم را ديده بودم، اجازه صدور پروانه نمايش نمي‌دادم، اما به هر حال فيلم مجوز نمايش گرفته بود و ما نمي‌توانستيم آن را از پرده پايين بکشيم به همين دليل من بايد درباره فيلم اظهارنظر مي‌کردم تا نشان دهم با آن موافق نيستم و فيلم را تأييد نمي‌کنم. البته در مورد اکران فيلم در شهرستان‌ها و شبکه نمايش خانگي فکر ديگري خواهيم کرد.
اما عمر وزارت علي جنتي امسال نکشيد و نتوانست تصميمي براي توزيع فيلم «50 کيلو آلبالو» در شبکه نمايش خانگي اتخاذ کند، اما اکنون برخلاف همه انتقادهايي که به محتواي اين فيلم وارد شده بود، قرار است در روزهاي آينده «50 کيلو آلبالو» با اصلاحاتي وارد شبکه نمايش خانگي شود و از سوي ديگر نسخه اصلي آن هم از سوي منبعي كه فعلاً ناشناس است در اينترنت منتشر شده و امکان دانلودش به راحتي فراهم شد است، اما اين بار هيچ‌کس به خاطر توزيع فيلم قاچاق «50 کيلو آلبالو» اعتراض نمي‌کند. اين مسئله در مقابل اعتراض شديد چند روز پيش سعيد سهيلي به انتشار نسخه قاچاق فيلمش که به سوزاندن کارت خانه سينما منجر شد، پارادوکسي را به وجود آورده است.

چرا از يک‌سو يک سينماگر براي اجحاف در حقش دست به اعتراض گسترده مي‌زند، اما ديگري هيچ واکنشي از خود نشان نمي‌دهد؟ نامشخص بودن منشأ انتشار فيلم نيز مسئله ديگري است که به مشکوک بودن عرضه نسخه قاچاق «50 کيلو آلبالو» مي‌افزايد! و مطرح شدن توزيع فيلم توقيفي در شبکه نمايش خانگي که باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن بحث توزيع نسخه قاچاق فيلم شده است، اين فرضيه را قوي‌تر مي‌کند که مسئله توزيع فيلم‌هاي توقيفي در فضاي مجازي تاکتيکي است براي ديده شدن فيلم‌هايي که قانون مانع ديده شدن آنها شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید