مدیر یک سامانه وی‌او‌دی اعلام کرد↵چرا عمده حمایت‌های دولت قبل معطوف به دو پلتفرم خاص بود؟/چطور این دو پلتفرم توانسته‌اند به تمکن مالی‌ برای تولید همزمان چند سریال برسند و سایر پلتفرم‌ها نتوانستند؟/مگر می‌شود بدون حمایت‌های خاص دولتی و شبه‌دولتی به سراغ تولید سریال‌هایی رفت که اغلب موفقیت تجاری چندانی هم ندارند؟؟/آیا بنا را بر این گذاشته‌اند که مابقی پلتفرم‌ها را نابود کنند؟

vodویدیوی درخواستی

نمایش خانگی/حامد مظفری:  فعالیت در حوزه شبکه نمایش خانگی «VOD» بدون حمایت‌های دولتی کار سختی است. برای شروع کار سرمایه‌گذاری شخصی کردیم و در زمینه تولید محتوا برای ساخت سریال «ساخت ایران» مشارکت کردیم، اما برای ادامه راه واقعا با کسری بودجه مواجه شدیم.

سعید شهبازی، مدیر پلتفرم فیلم ناب موسسه تصویر ستاره هنر با بیان مطلب فوق به نمایش خانگی گفت: موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی هنری نیازمند یک کار تبلیغاتی سنگین است و البته که هرچه کار پیش می‌رود، باید زیرساخت‌ها و نیروی انسانی توسعه پیدا کند. اما هر چه پیش رفتیم، ادامه فعالیت برای ما سخت شد.  در یکی دو سال اخیر با وجود شرایط سخت تورمی بر کشور، حمایت خاصی از ما نشد.

مدیر فیلم‌ناب افزود: عمده حمایت‌های مادی و معنوی معطوف به دو پلتفرم مشهور بود. با کم‌ شدن نقش وزارت فرهنگ و ارشاد در ارائه مجوزها و همچنین تصدی‌گری ساترا در بحث نظارت امیدوار بودیم که جنس حمایت‌ها از فضای رانتی خارج شود. اما شرایط خیلی پیچیده‌تر از این چیزی است که می‌بینید.

شهبازی گفت: برخی از این پلتفرم‌ها درحال برنامه‌ریزی برای تولید سریال هستند و قرار است هفته‌ای سه‌بار پخش سریال داشته باشند. اما واقعا سوال است که اینها چطور توانستند به چنین تمکن مالی‌ای برای تولید سریال برسند و سایر پلتفرم‌ها نتوانستند؟ مگر می‌شود بدون حمایت‌های خاص دولتی و شبه‌دولتی به سراغ تولید سریال‌هایی رفت که اغلب موفقیت تجاری چندانی هم ندارند؟؟ وقتی حمایت‌ها معطوف به یک یا دو پلتفرم شود، به‌طور طبیعی مابقی پلتفرم‌ها از رده خارج خواهند شد. وقتی مخاطب در همه تبلیغات‌ها اسم یکی دو پلتفرم را ببیند و تنوع سریال و اثر را هم در همین پلتفرم‌ها شاهد باشد، طبیعی است که بقیه از گردونه رقابت خارج خواهند شد.

سعید شهبازی تاکید کرد: فراموش نکنیم که پلتفرم‌ها فرصت‌های اشتغال‌زایی بسیاری را فراهم می‌کنند، به‌شرط اینکه انحصار در این بازار شکسته شود. بستر فعالیت این پلتفرم‌ها، شبکه اینترنتی ایران است که چند ده میلیون نفر کاربر فعال مجازی دارد و این بازار مخاطب درحال گسترش است. اما در فاصله دو سه سال اخیر و با آمدن موج کرونا و اقبال مردم به وی‌او‌دی‌ها، یک انحصار عجیب به‌وجود آمده و روزبه‌روز کار برای سایر پلتفرم‌ها سخت می‌شود.

مدیر فیلم‌ناب متذکر شد: این واقعیت غیرقابل انکاری است که دولت یا ارگان‌هایی خاص با حمایت مالی از دو پلتفرم‌، رقابت را برای سایر پلتفرم‌ها سخت کرد. مدیران دیگر پلتفرم‌ها که سوگلی دولت نبودند، نمی‌توانند از پس تورم و هزینه‌های سرسام‌آور تولید محتوا بربیایند. زمان را هم دارند از دست می‌دهند و محکوم به حذف و نابودی خواهند شد. آیا هدف نهایی این است که مابقی پلتفرم‌ها نابود شوند؟؟ انتظار ما این بود که عدالت در زمینه حمایت از تولید محتوا در وی‌اودی‌ها به‌وجود می‌آمد.

این مدیر وی‌او‌دی گفت: اگر قرار است وامی داده شود یا شرکتی تحت عنوان سرمایه‌گذاری با پلتفرم‌ها شراکت کند، برای همه این اتفاق رقم بخورد نه یک یا دو پلتفرم.  ما توقع زیادی نداشتیم و نداریم. می‌گوییم همان‌طور که کار یکی دو تا پلتفرم در وزارت ارشاد خوب پیش می‌رفت و الان در مجموعه ساترا خوب و سریع پیش می‌رود، برای ما هم به همان روال برخورد شود. این‌طور نباشد که انگار مابقی پلتفرم‌ها حضور ندارند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید