کارگردان «شهرزاد» با ابراز تأسف از ممنوع‌الفعالیت شدن ناصر ملک مطيعي گفت⇐ در اين سال‌ها ملک‌مطيعي براي امرار‌معاش مشکلاتي داشت و وضع اقتصاد خوبي نداشت/سعيد کنگراني در گوشه‌اي از بندرانزلي دارد به سختي روزگار مي‌گذراند!!/به کنگراني مجوز بازي ندادند تا مجبور شود در طبقه دوم يک آموزشگاه زبان زندگي کند!!

ناصر ملک مطیعی

نمایش خانگی: درگذشت ناصر ملک مطیعی از معدود چهره های محبوب بازمانده از سینمای پیش از انقلاب سبب ساز واکنشهایی مختلف از سوی هنرمندان گوناگون شده و اغلب هم به گلایه از ممنوع الفعالیت شدن ناصر در دوران بعد از انقلاب پرداخته اند.

حسن فتحی کارگردان سریال «شهرزاد» با نگارش یادداشتی با ابراز تأسف از درگذشت ناصر به گلایه از ممنوع الفعالیت شدن امثال ناصر پرداخته است.

متن یادداشت کارگردان «شهرزاد» را بخوانید:

به‌هر‌حال ناصر ملک‌مطيعي بخشي از تاريخ سينماي ايران است و به‌هيچ‌وجه هيچ گروه و دسته‌اي هم نمي‌تواند خاطره حضور ملک‌مطيعي را از تاريخ سينماي ما پاک کند. من بسيار متأسفم که در اين 30، 40 سال اخير امکاني فراهم نشد که بتوانيم از توانايي‌هاي اين هنرمند و بازيگر فرهيخته سينماي ايران در آثار زيادي استفاده کنيم و متحيرم از اينکه چرا و به چه دليل بايد چهره‌هاي شاخصي مانند ملک‌مطيعي اين‌طور مورد بي‌مهري عده‌اي قرار بگيرند.
اگر ملاک ما ديني و اسلامي ‌هم باشد، بايد راجع به اين ماجراها قضاوت کنيم که حضرت رسول، پيامبر ختمي‌مرتبت (ص) در مواجهه با اين موارد چگونه عمل کرده است. در اين مورد مي‌توان برخورد پيامبر با حسان بن ثابت، شاعر نامدار کفار را نام برد که در زمان جنگ‌هاي اسلام با کفار در تهييج سپاه مخالف پيامبر شعرهاي بسيار گفته بود و وقتي پيامبر مکه را فتح کرد و او نزد پيامبر آمد و گفت که ديگر شعري نخواهد گفت پيامبر فرمود که اين استعداد و هنر توست و بعد از اين در وصف عظمت اسلام و خداي احد و يگانه شعر بگو. اين برخورد با حسان بن ثابت، بلند‌نظري پيامبر را مي‌رساند و اين‌گونه مي‌توان در برخورد با مخالفان بلند‌نظري کرد و چندان هم نياز به برخورد سفت‌وسختي نيست.
هنرمندان پيش از انقلاب نيز بنابر خواست‌هاي اجتماعي و دستگاه‌هاي فرهنگي آن زمان فيلم‌هايي را بازي کرده‌اند و اينها پس از انقلاب عنادي با اسلام و جمهوري اسلامي‌ نداشته و به دنبال دعوايي هم نبوده‌اند و فقط دلشان مي‌خواسته بنابر همان استعداد و هنرشان کار و اين‌گونه امرار‌معاش کنند. ناصر ملک‌مطيعي، بهمن مفيد، محمدعلي فردين و سعيد کنگراني در ايران ماندند که همچنان کار کنند. برخي از اينها به‌سختي مي‌توانستند در اين سال‌ها امرار‌معاش کنند، چنانچه امروز سعيد کنگراني در گوشه‌اي از بندر انزلي به‌سختي دارد روزگارش را مي‌گذراند.
ما اگر مي‌خواهيم برخوردي داشته باشيم حتما بايد ملاکمان کتاب خدا و سنت رسول‌الله باشد و همان برخورد بلندنظرانه با حسان بن ثابت بر ما معلوم مي‌کند که اينها مي‌توانستند بعد از انقلاب به کار گرفته شوند. بهمن مفيد، محمدعلي فردين، مرتضي عقيلي و سعيد کنگراني و ده‌ها نفر ديگر که الان در خاطرم نيست، اينها اصلا مخالفتي با دين نداشتند و هيچ‌گونه موضع‌گيري سياسي‌اي هم نداشتند و آدم‌هاي محجوبي بوده‌اند که در مملکت زندگي مي‌کردند و مي‌خواستند در چارچوب استعداد و هنرشان امرار‌معاش کنند.
اين مصيبت را به دنياي سينما، هنرمندان و طرفداران سينما تسليت مي‌گويم. من براي بازي سعيد کنگراني تلاش کردم و بعد از «ازدواج به سبک ايراني» پيشنهادهاي زيادي به او شد، ولي متأسفانه ديگر مجوزي براي بازي‌اش ندادند و نتيجه اين شد که زندگي خانوادگي‌اش از هم پاشيده شد و او براي درست‌شدن زندگي‌اش قرض‌و‌قوله‌هايي از ديگران کرده بود که بعد از درست‌شدن بازي‌اش بتواند اينها را برگرداند، اما هيچ چشم‌اندازي نبود و او سرآخر از تهران به بندر انزلي رفت تا در يک آموزشگاه زبان تدريس و در طبقه دوم آنجا زندگي کند.  اينها نماد خاطره‌هاي يک نسل از فرهنگ و سينماي ما هستند.
حتي باخبر بودم که در اين سال‌ها ملک‌مطيعي هم براي امرار‌معاش مشکلاتي داشت و وضع اقتصاد خوبي نداشت. اينها آدم‌هاي با‌آبرويي هستند که صورتشان را با سيلي سرخ مي‌کنند که ديگران نفهمند.
من اتفاقا بسيار متأسف و شرمنده‌ام که هيچ برش و نفوذ و قدرتي نداشته‌ام که بتوانم اين دوستان را به کارشان برگردانم و اميدوارم براي آنهايي که هنوز در قيد حيات هستند، بشود کاري کرد، چون اينها هم‌وطنان ما و سرمايه‌هاي فرهنگي اين مملکت هستند و در اين اوضاع که بيشتر از هر زمان ديگري نيازمند همبستگي ملي هستيم، بايد بتوانيم اين‌گونه بين ملت همبستگي ايجاد کنيم و ما در اين دوره نيازمند رفاقت و دوستي و همبستگي هستيم و بايد مراقب همديگر باشيم، چون از بيرون نيرنگ‌ها و دسيسه‌ها و توطئه‌ها و فشارهاي چنين‌وچنان بسيار مي‌شود تا ما تحت فشار باشيم و اين همبستگي ملي از بين برود. درحال‌حاضر مردم بايد مراقب جامعه و به فکر هم باشند و جامعه نيز بايد براي اين همبستگي برنامه داشته باشد، چون مي‌دانيم بسيار خطرناک است اگر چنين چيزي از بين برود. من با همه مردمي‌که با ملک‌مطيعي آشنا هستند احساس همدردي مي‌کنم و به آنها اين مصيبت را تسليت مي‌گويم. اين اتفاق بسيار غم‌انگيزي است.

یک دیدگاه

  1. آقاي فتحي دير نيست؟ ٤٠سال فرصت داشتيد و خالا بعد از درگذشت يك هنرمند بي جايگزين سوار موج ميشويد؟ “حسن فتحی کارگردان سریال «شهرزاد» با نگارش یادداشتی با ابراز تأسف از درگذشت ناصر به گلایه از ممنوع الفعالیت شدن امثال ناصر پرداخته است”؟!؟!؟!
    بليد گفت:
    نوشدارويي و بعد از مرگ سهراب آمدي
    زرنگ!!!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید