کارخانجات تولید لوح فشرده باید به ازای تک تک دی.وی.دی هایی که تولید می‌کنند از ارشاد مجوز بگیرند

حسین فرحبخش

نمایش خانگی: هرچند در روزهای اخیر و بعد از بازداشت گردانندگان یک سامانه اینترنتی عرضه محصولات سینمایی نگاهها به سمت قاچاقچیان حاضر در فضای مجازی رفته اما قاچاقچیان میدانی شبکه خانگی سالهاست آفت جان شبکه خانگی هستند.

نبود قوانین لازم برای نظارت بر کارخانجات تولید لوح فشرده موجب شده در ماههای اخیر برخی از این کارخانجات به همکار قاچاقچیان میدانی بدل شده و نه فقط نسخه غیرمجاز برخی سریالها مانند فصول تازه «فرار از زندان» و «بازی تاج و تخت» را به طور گسترده تکثیر کنند که نقش قابل توجهی هم در تکثیر انیمیشنهای غیرمجاز و در کنارش فیلمهای سینمایی داشته باشند.

حسین فرحبخش تهیه کننده قدیمی سینمای ایران که مدتهاست در کمیته صیانت از محصولات سمعی-بصری حضور دارد و بلحاظ عملیاتی فعالیتهای موثری در شناسایی قاچاقچیان داشته، با اشاره به اینکه مهمترین آفت قاچاق میدانی محصولات فرهنگی همین کارخانجات خلافکار هستند خواستار برخورد مقامات قضایی با آنها و در کنار آن نظارت ارشاد بر این کارخانجات شد.

فرحبخش به سایت «نمایش خانگی» گفت: تا زمانی که برخی کارخانجات تولید لوح فشرده به همکاری با شبکه قاچاق محصولات فرهنگی میپردارند و فیلمهای مختلف ایرانی و فرنگی بخصوص انیمیشنها را به صورت غیرمجاز تکثیر میکنند مشکل شبکه قاچاق میدانی حل نخواهد شد.

این تهیه کننده ادامه داد: فروشندگان میدانی محصولات غیرمجاز هرچند متخلف محسوب میشوند اما تخلف اصلی را تولیدکنندگان محصولات انجام میدهند که آنها هم رابطه نزدیکی پیدا کرده اند با برخی کارخانجات تولید لوح فشرده. این کارخانجات چون نظارت کافی بر آنها وجود ندارد و حواسشان به عواقب کارشان نیست به طور گسترده به تکثیر غیرمجاز مشغولند.

فرحبخش درباره چگونگی حل مشکل کارخانجات خلافکار گفت: برخورد با کارخانجات متخلف با تعامل وزارت ارشاد-نیروی انتظامی-مقامات قضایی میتواند بهترین روش ممانعت از ادامه فعالیت و کمکی موثر به بهبود نسبی اوضاع در شبکه مجاز ویدیویی و رونق آن باشد.

این عضو کمیته صیانت از محصولات سمعی-بصری خاطرنشان ساخت: تولید لوح فشرده در کارخانجات باید تحت نظارت مستقیم وزارت ارشاد باشد و تولیدکنندگان لوح فشرده باید به ازای تک تک دی.وی.دی هایی که تولید میکنند از وزارت ارشاد مجوز بگیرند.

فرحبخش افزود: با نظارت مستقیم ارشاد بر پروسه تولید لوح فشرده است که آمار تخلف پایین می آید. ارشاد میتواند در تمامی کارخانجات لوح فشرده ناظرانی را داشته باشد که شبانه روزی فعالیت کارخانجات را رصد کنند مبادا حتی یک دی.وی.دی غیرمجاز تولید شود. شک نباید داشت در صورت اجرایی شدن این نظارت، آمار قاچاق میدانی به طرز قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید