پشت پرده آمارسازی برای «همگناه» چیست؟ سفارش فیلیمو یا جهانی شدن و پشت سر گذاشتن «بریکبنگ بد» و «بازی تاج و تخت»؟؟

فیلیمو+همگناه
فیلیمو+همگناه

 

نمایش خانگی: به تازگی یکی از رسانه‌های مجازی آماری رویایی از میزان رضایت مخاطبان «همگناه» از این سریال را منتشر کرده است ولی آیا واقعا 99 درصد از مخاطبان از این سریال راضی هستند؟

ابهام اول
طبق این آمار، میانگین رضایت مخاطبان سامانه «فیلیمو» از سریال «همگناه» 99 درصد عنوان شده. حتی کم اطلاع ترین علاقه مند به فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی می داند بهترین سریال های تاریخ تلویزیون مثل «سوپرانوز»، «بریکینگ بد»، و «بازی تاج و تخت» هم میانگین رضایتمندی مخاطبشان به این عدد نمی رسد. این مساله با یک جستجسوی ساده قابل اثبات است. حتی در خودِ «فیلیمو» فیلم های اسکاری مثل «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» درصد رضایتشان به ترتیب 90 و 87 است و فیلم پرفروش «ابد و یک روز» 96 درصد از رضایت مخاطبان را بدست آورده.

ابهام دوم
طبق آمار موجود در «فیلیمو» کل 22 قسمت پخش شده این سریال بالای 95 درصد رضایت مخاطب داشته. با این حال هیچ اپیزودی از «همگناه» 99 درصد رضایتمندی بدست نیاورده. پس چطور وقتی هیچ امتیاز 99 درصدی وجود ندارد، میانگین رضایتمندی 99 درصد شود؟!

ابهام سوم
برای سریال هایی که محصول «فیلیمو» نیستند امتیازدهی مخاطب به شکل عادی رخ داده. هم در سریالهای به روزی مثل «دل» و «آقازاده» و هم در سریالهای قدیمی تری مثل «شهرزاد» و «عاشقانه» شاهد میانگین طبیعی بین امتیاز قسمت ها هستیم .میزان رضایت مخاطب در برخی قسمت های این سریال ها به 70 درصد هم رسیده است!

ابهام چهارم
ابهام دیگر به قسمت 22 سریال برمی گردد که دوشنبه پخش شد. آن ها که اهل آمار هستند به خوبی می دانند جهش آماری بسیار بالا نیازمند یک شوک یا تغییر اساسی در روند قبلی است. انگار این اتفاق برای قسمت 22 سریال «همگناه» رخ داده. یعنی سریالی که قسمت هایش به طور میانگین در طول پنج ماه گذشته میزبان نظر بین 30 تا 40 هزار مخاطب بوده ناگهان طی 24 ساعت حدود 70 هزار نفر برایش نظر گذاشته شده آن هم با رضایت 98 درصدی! آیا قسمت 22 سریال «همگناه» به لحاظ داستانی شبیه اپیزود «مگس» سریال «بریکینگ بد» یا اپیزود «نبرد حرامزده ها»ی سریال «بازی تاج و تخت» است که چنین جهشی داشته ؟!

ابهام پنجم
معمولا سازندگان آثار سینمایی و تلویزیونی از آمارها به عنوان رپورتاژ آگهی برای دیده شدن بیشتر محصول شان استفاده می کنند. تا این جا همه چیز طبیعی و اصولی است اما ماجرای آمارسازی فرق می کند. چند سالی است سینمای ایران با معضل «آمار فروش دروغ» دست به گریبان است و آسیب های زیادی از آن خورده. حالا هم آمار فیلمو برای «همگناه» از دو حالت خارج نیست. یا یک رپورتاژ آگهی ناشیانه از طرف «فیلمیو» به عنوان سرمایه گذار «همگناه» بوده، یا اینکه سریال مصطفی کیایی بهترین سریال تاریخ ایران و حتی جهان است. البته که سریال «همگناه» جزو سریال های محبوب چند سال اخیر است اما این واقعا 99 در میزان رضایت مخاطب دارد؟!

ماجرا هر چه هست مصطفی کیایی کارگردان “هم‌گناه” که در ماجرای واسپاری زعامت سریال‌سازی به تلویزیون هم واکنشی هوشمندانه داشته باید شخصا به این شکل اطلاع‌رسانی واکنش نشان دهد و اجازه ندهد کارنامه‌اش با اخبار شبهه‌دار پیوند بخورد؟؟

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید