پرسش یک کارگردان⇐چرا بانک‌ها می‌توانند در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ شوند اما محصولات سینما و شبکه خانگی نمی‌توانند؟

مرتضی آتش زمزم مهران غفوریان

نمایش خانگی: مرتضی آتش زمزم از جمله کارگردانان ویدیویی است که اخیرا هم آثاری نظیر «مالیخولیا» و«مرگ سپید» را برای شبکه خانگی تولید کرده است.

به گزارش نمایش خانگی آتش زمزم درباره اینکه چرا تولیدات شبکه نمایش خانگی محدود به چند سریال مانند «شهرزاد» شد و پس از آن این شبکه بیشتر متکی به فیلم های در حال اکران شد و تولیدات ادامه پیدا نکرد، به «بانی فیلم» گفت: بستگی به سلیقه مسئولان دارد و اگر می خواهند شبکه نمایش خانگی به خوبی رشد کند و برای هنرمندان یک چرخه بسیار خوب ایجاد شود، باید حمایت کنند و علاوه بر این مباحث مربوط به دانلود نیز باید سامان پیدا کند.

وی ادامه داد: همان طور که می دانیم از فروش لوح فشرده درآمد چندانی به دست نمی آوریم و هر کاری سرمایه گذار داشته باشد، می تواند درآمد و سودآوری خود را داشته باشد و در این رابطه وجود سایت آپارات نیز ما را با مشکل رو به رو کرده بود. مسأله شبکه نمایش خانگی یکسویه نیست و نیازمند توجه چندسویه است تا به این موضوع بیشتر توجه شود و تبدیل به رقیبی برای شبکه نمایش خانگی شود.

او در پاسخ به این پرسش که چگونه به یکباره همه توجه ها سمت شبکه نمایش خانگی معطوف می شود، اما پس از آن کمتر فیلمسازی این موضوع را ادامه می دهد، عنوان کرد: در واقع نوعی موج راه می افتد و به نظرم سریال «شهرزاد» یک استثنا در شبکه نمایش خانگی بود و اگر حمایت مالی نداشت، تا این حد مطرح نمی شد. ما می توانیم با بودجه خوب کارگردان و کست خوب داشته باشیم و کاری انجام دهیم که با سلیقه مردم هماهنگ باشد.

طراح، کارگردان و تهیه کننده مجموعه مسابقه «با من خوش میگذره» درباره اینکه جامعه امروز از نظر محتوایی به چه مضامینی احتیاج دارد تا بیشتر به سمت آن جذب شود، توضیح داد: ذائقه جامعه ما اهل تنوع است و اگر شرایط برای کاری فراهم شود و امکان تبلیغات فراهم شود، حتما در این جامعه آماری بزرگ مخاطب خود را پیدا می کند. موضوع بسیار مهم در این میان تبلیغات است و فیلم های شبکه نمایش خانگی به این دلیل فروش می کند که قبلا در سینما اکران شده و مردم نسبت به آن ذهنیتی پیدا کرده اند. متأسفانه شبکه نمایش خانگی از تبلیغات تلویزیونی محروم است و شبکه های ماهواره ای هم برای دیوار کوتاه سینما و شبکه نمایش خانگی ممنوع شده. گهگاه می بینیم که بانک ها از شبکه های ماهواره ای تبلیغ می کنند، اما شبکه نمایش خانگی همیشه مهجور است. منظور از حمایت فرهنگی، معنوی و اقتصادی است و اگر مسئولان دوست دارند مقابله ای با شبکه های ماهواره ای داشته باشند، یک طرف آن می تواند ویدئو رسانه باشد، اما باید همراه با حمایت باشد. معمولا کسانی که در شبکه نمایش خانگی کار می کنند، بعضی مواقع فیلمشان اول و آخر می شود؛ یعنی آن قدر ضربه می خورند که عطای کار در این قالب را به لقای آن می بخشند.

آتش زمزم درباره اینکه چرا در شبکه نمایش خانگی تنوع کمتر دیده می شود، پاسخ داد: این مشکل از ما نیز هست و زمانی که کیفیت محصول پایین آمده و به صورت کپی کاری برنامه های آن طرف آب در بیاید، مردم اعتمادشان را از دست می دهند. ما باید به نظر و سلیقه مخاطب احترام بگذاریم، چون مخاطب ما هوشمند است و به طور همزمان در حال دیدن فیلم های روز دنیاست و کسانی که برای فرهنگ پول خرج می‌کنند و به سینما می روند- از هر قشری که باشند- قابل احترامند. ما باید به این قشر احترام بگذاریم و کمتر کپی کاری کنیم.

او با اشاره به اینکه حمایت کردن تنها به معنای حمایت مالی نیست، تشریح کرد: باید نوعی فرهنگسازی صورت گیرد که مردم از آن حمایت کنند و مسئولان ارشاد و قوه قضاییه و… راهکارهایی برای تبلیغ شبکه نمایش خانگی پیدا کنند.

کارگردان فیلم «مرگ سپید» در خصوص اینکه استفاده مردم از VOD چه تأثیری در استقبال از شبکه نمایش خانگی دارد، توضیح داد: استفاده از VOD مانند استفاده از شبکه های مجازی است که امروز به راحتی از آن بهره می برند و اگر سطح فرهنگ مردم برای استفاده از این قابلیت و فناوری افزایش پیدا کند و مجاز و غیرمجاز را بشناسند، شرایط بهتر خواهد شد. متأسفانه فردای روزی که فیلم ها در شبکه نمایش خانگی توزیع می شود، روی سایت است. فیلمساز نمی تواند دنبال توزیع کنندگان غیرمجاز برود و از طرفی هم نمی تواند تبلیغ خوبی داشته باشد و این باعث دلسردی او خواهد شد. به نظرم ظرفیت شبکه نمایش خانگی بالاست و با تنوع در آثار و افزایش کیفیت انگیزه خرید را در مردم بالا ببرند. خوشبختانه نشانه های خوبی از بهبود شرایط با فروش سینما دیده می شود و امیدوارم از این فرصت ها به درستی استفاده شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید