مدیرکل دفتر نمایش خانگی به این پرسشها پاسخ داد⇐چرا از توزیع «پرونده هاوانا» جلوگیری شد؟/ماجرای شکایت سرمایه گذار ۶۰ درصدی «شهرزاد» چیست؟/ چه کسی مسئول مشکل آرایش غلیظ بازیگران سریال «عاشقانه» است؟/ چرا برای همکار GEM مجوز صادر شده؟

حسین پارسایی

نمایش خانگی: بعد از حضور حجت ا.. ایوبی در سازمان سینمایی به جای تکیه بر پتانسیل سینماگرانی که واجد اله مانهای لازم برای مدیریت هستند در تصمیمی عجیب شاهد حضور برخی مدیران تئاتری در مدیریت سینمایی بودیم.

به گزارش نمایش خانگی حسین پارسایی یکی از مدیران تئاتری کشور بود که از دی سال گذشته به عنوان مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه سازمان سینمایی انتخاب شد و جالب اینکه در همین مدت هم با حواشی فراوانی روبرو شد.

حسین پارسایی در تازه ترین گفتگویش که با “فارس” انجام شده کوشیده به نوبه خود به برخی از حاشیه های ماههای اخیر حوزه مدیریتی اش بپردازد.

متن کامل گفتگوی پارسایی را بخوانید:

یکی از مشکلاتی که سینما امروز با آن مواجه است تعداد زیاد مجوز تولید به سریال های خانگی است؛ این مشکل از دو جنبه گریبان سینما را گرفته اول میزان دستمزد بالایی که بازیگران برای حضور در سینما طلب می کنند نکته دوم این که اکثر بازیگران در سریال ها مشغول بازی هستند این درحالی است که در سالهای گذشته تعداد مجوز سریال ها محدودتر بود تا یک سریال تمام نمی شد سریال بعدی مجوز نمی گرفت.

نمی دانم درباره چه گذشته ای صحبت می کنید، اما جهت اطلاع تعداد مجوزها نسبت به گذشته تغییری نکرده است. چند سریال پروانه ساخت می گیرند و حداکثر دو یا سه سریال( بلند و کوتاه) به نتیجه می رسد. باید عرض کنم علیرغم مجموعه مقررات و دستورالعمل های ابلاغی دفتر نمایش خانگی در حوزه تولید سریال تا کنون از ظرفیت های آن استفاده نشده است.

سال های ٩٣ و ٩٤ تعداد ١٥ سریال پروانه ساخت گرفته اند اما در هر نیم سال یک سریال تولید و عرضه شده است و بقیه آنها از ساخت اثر بازمانده اند. سریال های «شاهگوش»، «ابله»، «دندون طلا» و «شهرزاد» محصولات این ۲ سال هستند. در سال ٩٥ هم به همین روال اقدام شده است که حاصل آن در نیم سال اول تنها سریال١٧ قسمتی «آسپرین» عرضه شد و در حال حاضر پروانه نمایش مینی سریال «عالیجناب» صادر شده که هنوز عرضه نشده است. این در حالی است که برابر آیین نامه های مصوب، نمایش خانگی می توانست برای هر فصل سال مجوز یک سریال را صادر کند یعنی ٤ سریال در یک سال. اما چنین نشد. دلیل آن هم دقت و وسواسی است که دفتر نمایش خانگی برای تولید و عرضه سریال در شبکه نمایش خانگی دارد.

بنابراین در پاسخ به سوال شما باید گفت خیر مجوزهای زیادی صادر نشده است و اتفاقا این توازن برای رعایت جریان تولید در سینمای حرفه ای لحاظ شده است. در واقع چیزی که حائز اهمیت است هماهنگی هر چه بیشتر در همزمانی تولیدات سینمایی با ساخت سریال هاست. من معتقدم سریال های نمایش خانگی علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند به عنوان مقوّم سینمای ایران عمل کند. عموم مردمی که امروزه از ساخت سریال در نمایش خانگی استقبال می کنند به تدریج مخاطبان سینما خواهند شد و همواره این سرمایه عظیم معنوی موجب رشد و توسعه فیلم سازی و اساسا جریال تولید در سینمای حرفه ای خواهد شد. البته من د یماه سال گذشته (٩٤) این مسئولیت را پذیرفتم و بخش زیادی از توفیقات و توسعه فعالیت ها درشبکه نمایش خانگی مربوط به تلاش همکاران و مدیران قبل از حضور من است.

در خصوص میزان دستمزد بازیگران من هم معتقدم باید ساماندهی لازم صورت پذیرد و این مستلزم نظارت و پیگیری های اداری و صنفی است که خوشبختانه این موضوع در دستور کار ما و اصناف مربوطه قرار دارد.

اینطور نیست همه در خواست ها از مرحله پروانه ساخت تا پروانه نمایش در شوراهای تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرد و از مجاری قانونی و صنفی عبور می کنند. صلاحیت حرفه ای تهیه کنندگان هم در اصناف مربوطه ارزیابی می شود.

تهیه کنندگانی که مجوز ساخت سریال گرفتند تهیه کنندگان با سابقه در این حوزه نیستند. براساس کدام شایستگی این تهیه کنندگان مجوز دریافت کردند؟

اینطور نیست همه در خواست ها از مرحله پروانه ساخت تا پروانه نمایش در شوراهای تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرد و از مجاری قانونی و صنفی عبور می کنند. صلاحیت حرفه ای تهیه کنندگان هم در اصناف مربوطه ارزیابی می شود.

به طور مثال یکی از تهیه کنندگان آقای مهدی گلستانه است که بیشتر به کارگردانی شهرت دارند تا تهیه کنندگی نکته بعد این که شنیده می شود سریال “عاشقانه” به تهیه کنندگی ایشان با مواردی چون بدحجابی، استفاده بیش از حد سیگار  و آرایش های غلیظ آماده شده که قابل ارایه در شبکه نمایش خانگی نیست.

انجمن صنفی شرکت ها و موسسات فیلم سازی آثار غیر سینمایی( آیفیک) صلاحیت افراد در حوزه تهیه کنندگی را بررسی و تایید می کنند. بنابراین صلاحیت حرفه ای افرادی که در این حوزه به عنوان تهیه کننده فعالیت می کنند از انجمن صنفی مربوطه اخذ خواهد شد. در مورد سریال «عاشقانه» هم باید عرض کنم هنوز نسخه ای برای ارزیابی ارائه نشده است.بی تردید آثار در چارچوب مقررات و ضوابط تعیین شده ارزیابی و ارائه خواهد شد.

رئیس اسبق شورایعالی تهیه کنندگان و رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل آقای موسوی معتقد به مدیریت تساهل و تسامح در شبکه نمایش خانگی است. این مطلب که ایشان در گفت و گو های متعدد به آن اشاره دارند در مدیریت شما صحت دارد؟

این نگرانی‌ها قابل اعتناء است. خوشبختانه در جلسه مشترکی که با این عزیزان داشتیم بسیاری از این موارد مطرح شد. دغدغه های مشترکی که نه تنها تساهل و تسامح نیست بلکه همه ما در حوزه نمایش خانگی نسبت به این مسئول هستیم. من فکر می کنم در ادامه این هم اندیشی با اصناف محترم نتایج خوبی حاصل شد و از همه ظرفیت های نمایش خانگی در راستای اعتلای سینمای ایران استفاده خواهد شد.

برخی تهیه کنندگان از نبود بازیگران برای ایفای نقش در کارهای سینمایی و مبالغ بالای دستمزد گلایه مند هستند.

البته معضل همزمانی تولیدات صرفا به سریال بر نمی گردد و ممکن است این همزمانی به ساخت چند سینمایی هم مربوط شود. اما آنچه مسلّم است موضوع به حضور چهره های تاثیر گذار و مدت همکاری آنها در یک سریال بر می گردد. صرف نظر از تمایل و توافق یک بازیگر برای همکاری در یک پروژه تقویم زمانی تولیدات سینمایی و سریال می تواند تا حدودی معضل حضور بازیگران و میزان دستمزد آنها را در تولیدات سینمایی مرتفع سازد، ما به سهم خود در دفتر نمایش خانگی همراه با خانه سینما و تهیه کنندگان محترم در جهت رفع این مشکل کوشا هستیم.

تاکنون چند سریال مجوز ساخت دریافت کردند؟

٣ سریال در مقاطع زمانی مختلف پروانه ساخت گرفته اند و در زمینه عرضه آن هم فاصله زمانی مناسب برای سال ٩٦ در نظر گرفته شده است.

دلیل عدم ارایه پروانه نمایش به فیلم «پرونده هاوانا» چه بود؟ علیرضا رئیسیان مدعی است پروانه صادر شده اما  جلوی ارایه آن از سوی معاونت ارزشیابی و نظارت گرفته شد

«پرونده هاوانا» همچنان در دست بررسی است برخی آثار به دلایل مختلف از جمله وقفه طولانی و یا عدم اکران تا زمان پخش مستلزم تمهیداتی است. آقای ایل بیگی تاکید دارند همکاری لازم برای پخش نمایش خانگی این اثر صورت پذیرد.

چگونه فیلم سینمایی «راز مهتاب»{ که کارگردان آن سعید ابراهیمی فر همکار فعلی جم است} پروانه نمایش گرفت و رسانه‌ای شد.

فیلم «راز مهتاب» در سال ۱۳۸۷توسط گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما ساخته و از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده و بازپخش تلویزیونی بود که شهریورماه سال جاری طی قرار دادی حقوق نمایش خانگی آن به یکی از موسسات ویدیو رسانه واگذارشده بود. همزمان با پیگیری پخش این اثر بنا بر دستور قضایی و ابلاغ سازمان سینمایی علاوه بر فعالیت جدید حتی آثار گذشته افرادی که با شبکه‌های معاند همکاری داشتند مجوز انتشار نداشتند و این اثر پروانه نمایش نگرفت.

یکی از سرمایه گذاران سریال «شهرزاد»{محمدهادی رضوی/سرمایه گذار ۶۰ درصدی سریال} مدعی شد که جلوی روند تولید و توزیع سریال را می گیرد و مدارکی را به ارشاد ارایه می دهد!؟

هر سرمایه گذاری بنا بر مستندات قانونی می تواند حقوق خود را از مراجع قضایی پیگیر شود. بنابراین دفتر نمایش خانگی در مقام قضاوت نیست و صرفا تابع داوری مراجع ذیربط است

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید