مدیرعامل اسبق موسسه رسانه‌های تصویری اظهار داشت⇐تهیه‌کنندگان سینمای ایران درآمدی 30میلیاردی از شبکه خانگی دارند/فاجعه این است که فیلمهای قاچاق با هولوگرام جعلی در سوپرمارکتها عرضه می‌شود!/حل معضل قاچاق اینترنتی فیلمها نیاز دارد به عزم جدی وزارت ارتباطات!

محمدرضا عباسیان

نمایش خانگی: محمدرضا عباسیان که در دولت دوم محمود احمدی نژاد تا مدیرعاملی موسسه رسانه های تصویری پیش رفته بود با اشاره به درآمد چند ده میلیاردی سینمای ایران از شبکه خانگی، راه حل مشکل قاچاق اینترنتی را عزم جدی وزارت ارتباطات دانست.

عباسیان با اشاره به نقش و اهمیت شبکه نمایش خانگی به «ایلنا» گفت: شبکه نمایش خانگی امروز نقش مهمی در تامین محتوای مورد نیاز مصرف‌کننده ایرانی ایفا می‌کند. وضعیت تعداد مخاطبان تلویزیون و ماهواره که کاملا مشخص است وضعیت اکران فیلم‌ها هم معلوم است اما تعداد مخاطبان شبکه نمایش خانگی بسیار بالا و رو به رشد است.

وی ادامه داد: امروز هرچند وضعیت اکران فیلم‌ها در سینما‌ها با توجه به راه‌اندازی پردیس‌های سینمایی بسیار بهتر از قبل شده اما همچنان درآمد صاحبان فیلم‌ها از شبکه نمایش خانگی رقم قابل توجهی است. براساس آمار رسمی هر سال حدود ۳۰ میلیارد تومان توسط موسسات ویدئو رسانه و نمایش خانگی به عنوان حق پخش به تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمای ایران پرداخت می‌شود که این رقم اگر در اکران قرار باشد به  تهیه‌کننده از سهم فروش فیلم‌ها برسد؛ باید فروشی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان داشته باشد.

 وی ادامه داد: استقبال مردم نیز از شبکه نمایش خانگی بسیار خوب است. در سال ۹۵ به صورت رسمی ۱۶۰ میلیارد تومان در شبکه نمایش خانگی از طرف مردم برای خرید محصولات هزینه شده است که این رقم غیر از‌ قاچاق و سرقتی است که پول آن به جیب سارقان و نه صاحبان آثار می‌رود.

 وی عرضه غیرمجاز و قاچاق فیلم را چالش اصلی حوزه نمایش خانگی دانست و افزود: بلایی که بعد از تولید در شبکه نمایش خانگی وجود دارد قاچاق و عرضه غیرمجاز و غیررسمی محصولات است.

عباسیان افزود: اینکه آثار غیرمجاز با آرم و پروانه نمایش جعلی در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود بسیار فاجعه است. در گذشته اگر به مردم می‌گفتیم که فیلم قاچاق و غیرمجاز یا کپی را نخرند، به نوعی مردم را مقصر می‌دانستیم اما امروز مردم مقصر نیستند.

 وی با اشاره به اینکه آثار شبکه نمایش خانگی به دو شکل لوح فشرده و وی او دی عرضه می‌شود، افزود: در کنار دانلودهای رسمی از طریق وی او دی‌ها ما یک غولی داریم به نام دانلودهای غیررسمی و قاچاق که در حال ضربه زدن به صنعت سینما است.

عباسیان با اشاره به اینکه در حال حاصر اینترنت اصلا به سینما و شبکه نمایش خانگی کمک نمی‌کند، افزود: اینکه گفته می‌شود دنیای اینترنت به سینما کمک می‌کند غلط است. صبح که یک نسخه لوح فشرده یک فیلم جدید توزیع می‌شود ظهر در بسیاری از سایت‌های مختلف این فیلم بصورت غیر مجاز وجود دارد. البته ستاد صیانت و سازمان سینمایی در دوره جدید تلاش‌هایی را آغاز کرده‌اند اما کافی نیست. قوه قضاییه و نیروی انتظامی هم همکاری خوبی دارند. اما نیازمند توجه بیشتر وزارت ارشاد، صدا وسیما و مشخصا وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی هستیم.

 عباسیان ادامه داد: امروز اگر وزارت ارتباطات و شورای‌عالی فضای مجازی عزم جدی برای برخورد با فضای مجازی که دانلود غیرمجاز فیلم‌ها در آن‌ها انجام می‌شود، داشته باشد، یک اتفاق بزرگ می‌افتد. امروز سایت‌هایی که فیلم‌های مستهجن عرضه می‌کنند، فیلتر می‌شوند اما کانال‌های تلگرامی که فیلم مستهجن عرضه می‌کنند همچنان فعال هستند و این مسئله ضربه بزرگی به شبکه نمایش خانگی می‌زند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید