مخالفت رییس سازمان سینمایی با ادعای قیمومیت صداوسیما بر سامانه‌های ویدیوی درخواستی⇐برای راه‌اندازی شرکت «سروش» هم از ارشاد مجوز گرفتند

محمدمهدی حیدریان

نمایش خانگی: تلاشهای صداوسیما برای تحت پوشش بردن تمامی سامانه های آنلاین تولید محتوای تصویری از تلویزیونهای پروتکلی(آی.پی.تیوی) تا سامانه های ویدیوی درخواستی(وی.اُ.دی) ادامه دارد ولی محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی اعتقاد دارد مجوز سامانه های ویدیوی درخواستی صرفا باید از طریق وزارت ارشاد صادر شود.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» محمدمهدی حیدریان درباره سوالی پیرامون بحث‌هایی که این روزها درباره صدور مجوز موسسات VOD توسط صداوسیما مطرح شده به «ایلنا» گفت: مصوبه‌ای که این روزها پیرامون آن بحث شده؛ مصوبه‌ای‌ست که در یکی از کمیته‌های کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شده و این مصوبه به قانون اداره صداوسیما اشاره داشت و منظورش فعالیت انحصاری رسانه‌ای فراگیر است که در اختیار صداوسیماست.

حیدریان با اشاره به اینکه مبنایی که در این مصوبه مطرح شده با نتیجه‌گیری صورت گرفته هیچ سنخیت و ارتباطی ندارد، گفت: اساسا امور اجرایی در کشور براساس قانون برعهده قوه مجریه است و صدور مجوز نیز یک امر اجرایی است که برعهده قوه مجریه است البته صداوسیما از روز اول در محدوده تولید و پخش براساس قانون مستثنی شده است و خود این سازمان می‌تواند به‌صورت مستقل تولید و پخش را انجام بدهد. اما سازمان صداوسیما همان زمانی که قصد داشت شرکت سروش را تاسیس کند و آن زمان که قصد داشت محصولاتش را از طریق ویدئو یا نوار کاست عرضه کند، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفت.

رییس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه رشد تکنولوژی و بستر ارایه آثار باعث تغییر مرجع صدور مجوز نمی‌شود، ادامه داد: پخش فراگیر معنایش این است که زمان و مخاطبی که اثر برای او پخش می‌شود، مشخص نیست اما اینکه من به عنوان مخاطب می‌خواهم در یک زمان مشخص یک اثر مشخص را از یک منبع مشخص تماشا کنم و دریافت کنم، معنای فراگیری نمی‌دهد حتی اگر تعداد مخاطبان شکل دوم زیاد باشد بازهم معنای فراگیر نمی‌دهد.

وی ادامه داد: تکلیف قانونی در محدوده غیرفراگیر مشخص است اما در محدوده فراگیر مشخص نیست. توصیه ما این است که واحد مربوطه در صداوسیما و بخش خصوصی تا تعیین تکلیف طبق روالی که بوده؛ اقدام کند تا بخش خصوصی دچار زیان اقتصادی نشود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید