علیرضا رئیسیان روی آنتن زنده مطرح کرد↵انحلال موسسه رسانه های تصویری نتیجه یکی از مشاوره‌های غلط بود/انتظامی خودش گفت به من مشاوره غلط دادند!/رسانه‌های تصویری می‌توانست یکی از مراکز مهمی باشد که بر عملکرد پلتفرمها نظارت داشته باشد و اجازه ندهد پلتفرم‌ها از زیرمجموعه ارشاد خارج شوند!/ متاسفانه سینما اصلا مساله وزیر ارشاد اعتدال نبود و در تمام سال‌های وزارت خود حتی یک جلسه کاری با بدنه سینما نداشت!/انگاری برای وزیر ارشاد اعتدال مهم نبود اگر ماموریتی را از وی می‌گیرند چه اتفاقی در حال شکل‌گیری است؟!

علیرضا رییسیان

نمایش خانگی: علیرضا رئیسیان کارگردان باسابقه در برنامه رادیویی “سینمامعیار” به انتقاد از انحلال موسسه‌ رسانه‌های تصویری و واسپاری زعامت شبکه خانگی به تلویزیون، پرداخت‌.

علیرضا رئیسیان در گفتگو با امیرعباس صباغ در برنامه سینمامعیار رادیوگفتگو درباره سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه سینما گفت: اگر قرار است تحولی در سینمای ایران رخ دهد باید در ساختار حاکم بر سازمان سینمایی تغییرات اساسی رخ دهد. بنیاد فارابی با تعاریف ۴۰ سال پیش امروز دیگر هیچ کارایی ندارد و در خدمت اهداف کلان سینما نیست.

کارگردان “ایستگاه متروک” ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه در سال ۱۳۷۷ آمده بود کاهش تصدی گری دولت در حوزه های مختلف از جمله فرهنگ و هنر که امروز بعد از گذشت بیش از دو دهه شاهد این هستیم که یک معاونت سینمایی در آن زمان تبدیل شده به سازمان سینمایی!!!

کارگردان “دوران عاشقی” افزود: فکر نکردند با گسترش این سازمان فقط بوروکراسی را زیاد کردند و هزینه ها را افزایش دادند و افرادی را سرکار گذاشتند که هیچ شناختی از سینما نداشتند؟؟؟

رئیسیان با اشاره به دیدار اخیرش با آخرین رئیس سینمای اعتدال بیان داشت: خود آقای انتظامی در دوجلسه آخری که با تهیه کنندگان داشتند به من گفتند که به من آدرس‌های غلط دادند. یکی از بزرگترین خطاهای انتظامی که خودش هم قبول داشت و به من گفت که به من آدرس اشتباه دادند تعطیلی موسسه رسانه های تصویری بود. در حالیکه این موسسه می‌توانست یک مرکز بزرگ سیاست گذاری باشد و نظارت بر پلتفرم های نمایشی را به عهده بگیرد و اجازه ندهد که پلتفرم های نمایشی زیر مجموعه ساترا قرار گیرد به ناگاه آن را منحل کردند و جالب آن که بخش عمده آنها که در زمان انحلال این موسسه در سازمان سینمایی مشغول به کار بودند، از نیروهای باسابقه تلویزیون بودند!!!

رئیسیان افزود: متاسفانه سینما اصلا مساله وزیر ارشاد نبود و در تمام سال‌های وزارت خود حتی یک جلسه کاری با بدنه سینما نداشت! انگاری برای وزیر ارشاد اعتدال مهم نبود اگر ماموریتی را از وی می‌گیرند چه اتفاقی در حال شکل‌گیری است؟!

رئیسیان تاکید کرد: در هیچ کجای مملکت خودمان ایران، نظارت پیشینی وجود ندارد جز سینما که کسی هم شجاعت ندارد سوال کند که معنای نظارت پیشینی چیست و چرا وزارت ارشاد باید پاسخگوی عملکرد انجام نشده هنرمندان باشد؟؟ می‌گویند مجلس گفته در حالیکه مجلس هم اشتباه می کند و باید برای آنها توضیح داد. این یک کار غلطی ست که هر دوره تکرار می‌شود.

کارگردان “چهل سالگی” اظهار داشت: اوایل انقلاب کلا یک اداره کل داشتیم که به افرادی که می خواستند فیلم بسازند و در سطح شهر تردد کنند یک مجوز می‌داد که بتوانند راحت فیلم بسازند و اصلا به معنای مجوز ساخت به معنای امروز نبود. اما از بعد سال ۱۳۶۵ که هیات وزیران اخذ مجوز را تصویب کرد، نظارت پیشینی بر همه چیز حتی گریم بازیگران آغاز شد و تا امروز ادامه دارد!!

رئیسیان خاطرنشان ساخت: جهان امروز با جهان گذشته فرق کرده و در همه این سالها فردی شهامت این را نداشته که جلوی این تصمیم بایستد و این آئین نامه را در همان هیات وزیران لغو کند. امیدواریم که رئیس تازه سینما هم بتواند شبکه خانگی را به ارشاد برگرداند و هم این ماجرای صدور مجوز قبل از تولید را رفع و رجوع کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید