شهاب کاظمی قائم‌مقام گلرنگ‌رسانه در گفتگویی تفصیلی بیان داشت⇐وقتی هیچ یارانه‌ای به شبکه خانگی تعلق نمی‌گیرد چگونه انتظار دارید قیمت محصولات خانگی مدام ثابت بماند؟/سینمای ایران با کلی سوبسید دولتی مدام قیمت بلیت را بالا می‌برد!!/قیمت فعلی محصولات خانگی فقط به‌اندازه قیمت بلیت سینماهای درجه دویی است که نه سیستم تصویری خوبی دارند و نه سیستم صوتی باکیفیتی!/هیچ کدام از مواد اولیه تولید لوح فشرده در داخل موجود نیست؛ پس کاملا بدیهی است که وقتی دلار ده هزار تومان را رد می‌کند، قیمت محصولات خانگی هم افزایش پیدا کند!

شهاب کاظمی-گلرنگ رسانه

نمایش خانگی: افزایش قیمت محصولات شبکه خانگی در روزهای اخیر که کاملا متأثر از افزایش سرسام آور قیمت دلار بوده، اسباب حملات برخی رسانه های سیاسی به مدیومی را موجب شده که در سالهای اخیر فعالان آن کمترین حمایت دولتی را دنبال خود داشته اند اما همواره بازوی محرکی برای سینما بوده است.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» شهاب کاظمی قائم مقام موسسه «گلرنگ رسانه» از جمله فعالان خانگی است که در گفتگویی تفصیلی درباره دلایل منطقی افزایش قیمت در شبکه خانگی، سخن گفته است.

شهاب کاظمی در خصوص افزایش یکباره قیمت محصولات خانگی از شش به 10 هزارتومان به «برنا» گفت: از ابتدای شکل گیری این صنعت سیاست گذاری در خصوص قیمت گذاری اشتباه بود، چون در زمانی که شبکه نمایش خانگی با سی دی وارد این صنعت شد، قیمت دیسک حدودا 15 تا 20 هزارتومان به دلار بود و معدود نفراتی بودند که آن را می خریدند، اما به مرور برای عمومی شدن، این قیمت ها شکسته شد و به 1500 تومان رسید و تیراژ بالاتر رفت.

او در خصوص همطراز بودن بلیت سینماهای درجه دوی فاقد کیفیت بالای سیستم صوت و تصویر با قیمت dvd در شبکه نمایش خانگی نیز بیان کرد: این فرمت نمایش خانگی تنها در ایران اجرا می شود و در کشورهای دیگر این کار به صورت آرشیو و محدود صورت می گیرد؛ یعنی در کشورهای دیگر لوح فشرده به صورت آرشیوی با تیراژ پایین و قیمت بالا عرضه می شود و فیلم ها در سوپرمارکت ها نیستند بلکه تنها در مراکز خاصی وجود دارد. این دقیقا شبیه زمان های قدیم در ایران است که ویدئو کلوب ها فعال بودند.

قائم مقام گلرنگ رسانه خاطرنشان کرد: ما سیاستی از 10 سال پیش در صنف و صنعت پیاده کردیم و این اتفاقات منجر به کاهش قیمت هر نسخه خانگی نسبت به بلیت سینما بود. هر فرد، برای اینکه به سینما برود باید این مبلغ را پرداخت کند و فیلم ها را ببینند، اما dvd این محدودیت نفرات را ندارد و می توانند بارها آن را ببینند. حتی اگر قیمت dvd ها از بلیت سینما گران تر باشد، غیر عادی نیست.

او در خصوص علت افزایش قیمت چهارهزار تومانی اخیر که در سال های گذشته به صورت قطره چکانی اضافه شده بود تشریح کرد: ما هر سال در کشور تورم داریم که شامل نمایش خانگی و کارگزاران آن نیز می شود؛ یعنی ما کارگران کارخانه و ویزیتور داریم و هر کدام هرسال افزایش دستمزد داشتند و در کنار آن افزایش مواد اولیه باعث رقم خوردن چنین اتفاقی می شود.

کاظمی با نقبی به گذشته گفت: در گذشته حمایت ها و یارانه هایی با ارز دولتی به نمایش خانگی تعلق می گرفت، اما از امسال و با توجه به اتفاقاتی که برای کشور و قیمت دلار و ارز افتاد، این یارانه ها تعلق نمی گیرد و مواد اولیه باید با ارز آزاد ترخیص شود. هیچکدام از مواد تشکیل دهنده لوح فشرده را داخل کشور نداریم و کیفیت آن به گونه ای نیست که قابلیت بهره برداری داشته باشد. به همین دلیل قیمت dvd افزایش 100 درصدی داشته است. در گذشته هر یک نسخه برای ما 800 یا 900 تومان تمام می شد، اما حالا این قیمت چندبرابر شده و به موازات آن افزایش دستمزد داریم.

او ادامه داد: این چرخه و سیکل باید به لحاظ مالی حمایت شود و ما با قیمت 5 یا 6 هزارتومانی که 20 درصد آن متعلق به فروشگاه عرضه کننده آن و 20 درصد متعلق به شرکت پخش است، نمی توانستیم با این مبلغ هزینه ها را مدیریت کنیم. در حال حاضر این صنعت در حال خارج شدن از دور است و تنها پنج یا شش ویدئو رسانه در حال فعالیتند. سینمای ایران با کلی سوبسید دولتی مدام قیمت بلیت را بالا می‌برد اما شبکه خانگی تازه بعد از بالا رفتن تصاعدی دلار بود که قیمت را افزایش داد. وقتی هیچ یارانه‌ای به شبکه خانگی تعلق نمی‌گیرد چگونه انتظار دارید قیمت محصولات خانگی مدام ثابت بماند؟ 

قائم مقام گلرنگ رسانه در پاسخ به این پرسش که آیا میزان مخاطبان شبکه نمایش خانگی با این افزایش قیمت کمتر می شود، یا نه، گفت: معتقدم با این افزایش قیمت، نه تغییری در روند سوددهی شرکت های نمایش خانگی اتفاق می افتد و نه ضرردهی چندانی ایجاد میشود چون هزینه های تولید و عرضه همچنان پوشش داده نمی شود. مخاطب ثابت شبکه نمایش خانگی نیز همچنان با وجود این تغییر قیمت حفظ می‌شود، چون این وضعیت را درک می کند. مردمان ما تا قبل از افزایش سرسام آور ارز از کالایی استفاده می کردند با قیمت ایکس و حالا و بعد از افزایش قیمت هم اگر واقعا نیازمند آن کالا باشند ناچارند آن را تهیه کنند. اگر برای مخاطب روشن و شفاف شود که علت افزایش قیمت در شبکه خانگی چیست و موسسات خانگی هم کمترین نقشی در این افزایش قیمت نداشته اند، قانع میشوند.

کاظمی در خصوص اینکه چطور باید این گرانی را مدیریت کرد، گفت: مسئولان چندان کاری نمی توانند انجام دهند، چون شبکه خانگی یک مدیوم کاملا خصوصی است و تولیدکنندگان صنعتی در حال تأمین هزینه مواد اولیه خود هستند و چرخه پخش و فروش هم به آن مربوط می شود مگر آن که مدیران بخواهند یارانه ای برای حمایت از تهیه مواد اولیه این صنعت اختصاص دهند که اگر هم این اتفاق بیفتد ممکن است باز ماجرای خودی غیرخودی که در بخشهای دیگر شاهدش هستیم رخ دهد و در نهایت آن یارانه هم به جای فعالان واقعی این حیطه به دست دیگران بیفتد!!

او با بیان اینکه قاچاق مجازی در حال حاضر بیشترین آسیب را به ما می زند، افزود: اگر مردم رعایت کنند و برخورد تندی با قاچاقچیان شود، ممکن است شبکه نمایش خانگی به راندمان مثبت مالی برسد و در کنار آن می تواند خدمات بیشتری به مخاطب ارائه دهد و او نیز از این وضع راضی تر باشد.

یک دیدگاه

  1. بنظر من همه باید یاد بگیرن که قانونی دانلود کنن دیگه اسرافی هم بابات دی وی دی انجام نمیشه در عین حال آرشیو کردنش هم راحتتره

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید