سرگیجه؛ الگوی موفق سریال‌سازی توسط سریال‌ساز

نمایش خانگی/هانیه مظفری: سریال سرگیجه ارائه شده از سوی #نماوا بعد از پنج قسمت نه تنها از ریتم نیفتاده که همچنان وجه معمایی خود را حفظ کرده و در عین حال در هر قسمت کاراکترهای تازه ای را وارد دایره اتفاقات خود می‌کند.

سرگیجه را بهرنگ توفیقی به تهیه‌کنندگی مهدی بدرلو ساخته. توفیقی با سابقه ساخت فراوان سریال تلویزیونی وارد شبکه خانگی شده و همین سابقه باعث شده اشتباه تازه‌کاران سریال سازی یعنی ارائه یک قسمت پر و پیمان و آب بندی به مابقی را تکرار نکند.

سرگیجه که عنوان آن یادآور اثری دیدنی از آلفرد هیچکاک کبیر است سعی کرده بر مدار مولفه های ژانر جنایی-عاشقانه پیش رفته و تا می‌تواند از لو رفتن داستان خویش پرهیز کند و به مخاطب رودست بزند.

داستان ناپدید شدن یک مرد مرموز و دارای گذشته خاکستری اگر در دست یکی از سینمایی‌سازان جدیدالورود به سریال سازی قرار می‌گرفت نهایتا یکی دو قسمت کشش داشت و بعد می افتاد به بازی آب بندی‌. متاسفانه آن قدر هم از این تیپ سریال‌ها برای پلتفرم ها تولید شده که بهتر است شاهد مثال برایش نیاوریم.

بهرنگ توفیقی که بعد از سالها دستیاری، کار سریال سازی را با تهیه‌کنندگان متخصصی مثل رامین عباسی زاده در انقلاب زیبا یا حامد عنقا در سریال‌های پدر و برسردوراهی و آقازاده، به خوبی آموخته حالا در سرگیجه نشان داده که برای سریال سازی روان و تحریک‌کننده بیش از هر چیز مفهوم ریتم و حفظ ریتم در تک تک قسمتهای سریال‌ را آموخته.

صدالبته استفاده از حمید نجفی راد با سابقه سالها تیررسازی در تدوین سرگیجه کمک بالایی کرده به این حفظ ریتم. نجفی راد که امسال هم علفزار و هم سگ بند را به عنوان تدوین‌گر روی پرده داشته در سرگیجه سعی کرده تا حد ممکن راش های اضافی را کنار بگذارد و به سراغ اصل کاری‌ها برود‌.

سرگیجه ورای داستان پیگیرانه از وسواس های توفیقی در انتخاب قاب و تاکید بر دامنه سورمه ای تیره برای انطباق با فضای ساختاری قصه به خوبی بهره برده است. فیلمبرداری سرگیجه را بهنام کریمی برعهده داشته که ذاتا فیلمبردار سریالهای تلویزیونی است و ازجمله در سریالهایی مثل زن بابا و خوش نشین‌ها فعالیت داشته…

بهرنگ توفیقی خیلی خوب توانسته از آموخته های خود در سریال سازی تلویزیونی برای ارائه محصولی جذاب در سرگیجه استفاده کند و بی آن که خودنمایی داشته باشد صرفا داستانی معمایی را با بازیگران خوب ارائه کند ولی سرگیجه سریال بازیگران نیست بلکه سریالی است که برای مخاطب است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید