حرف‌های یک تهیه‌کننده جوان تلویزیون⇐جلوه‌‌های بصری سریالهای شبکه خانگی بسیار جلوتر از تلویزیون است!/امثال حسن فتحی حاضرند با نصف قیمت شبکه خانگی برای تلویزیون کار کنند ولی بسترش فراهم نیست!/برای تهیه‌کنندگان تلویزیون انتخاب بازیگر شناخته‌شده امکان‌پذیر نیست، چون اغلب درگیر سریالهای شبکه خانگی هستند!

زینب+تقوایی
زینب+تقوایی

نمایش خانگی: عدم اقبال ماههای اخیر مخاطبان به سریالهای تلویزیون موجب شده مخاطبان به سمت سریالهای خانگی و آثاری همچون‌ “آقازاده”، “دل” و “کرگدن” بیایند که هر یک‌ به نوبه خود کوشیده‌اند فضای داستانی یا ساختاری تازه را تجربه کنند.

به گزارش نمایش خانگی، زینب تقوایی تهیه‌کننده جوان سریالهایی مثل “دودکش” و “مدینه” با اشاره به جلوه‌های بصری سریالهای خانگی از محدودیتهای مالی تلویزیون به‌عنوان عاملی برای کاهش فعالیت چهره‌ها یاد کرد.

این تهیه‌کننده درباره دلایل دیده شدن سریالهای خانگی به فرهیختگان گفت: در بحث شبکه نمایش خانگی چند اتفاق رخ می‌دهد که همگی موثر هستند. یک عامل جلوه‌‌های بصری است. طبیعتا ‌بخش مهم فیلمسازی جلوه‌‌های بصری است. جلوه‌‌های بصری شبکه نمایش خانگی به لحاظ فضا‌هایی که نمایش می‌دهند به حوزه مالی و اقتصادی آنها برمی‎گردد و جلوتر از تلویزیون است. عموما بودجه‌‌های آنها چندین برابر بودجه‌‌های سریال‌‌های تلویزیونی است و از طرفی این توانایی را دارند ستاره‌‌های تلویزیون و سینما را به‌راحتی جذب کنند که این اتفاق برای تلویزیون خیلی سخت رخ می‌دهد. فاصله برآورد‌ها و بودجه‌‌های تلویزیون با شبکه نمایش خانگی بسیار زیاد است.

تقوایی ادامه داد: به‎عنوان کسی که در این حوزه کار می‌کند باید بگویم برای تولید در تلویزیون با فاجعه روب‏رو هستیم. نمی‌توانم به‎سمت این بروم که از سروته کار بزنم. نمی‌توانم از لوکیشن، بخش‌‌های ظاهری کار، بحث‌‌های کارگردانی و فیلمنامه‎ای بزنم. نمی‌توانم از ظواهر کار، رنگ و لعاب، بازیگر، لباس، لوکیشن تا همه مواردی که در حوزه جلوه‌‌های بصری کار تلقی می‌شود، بگذرم. همه اینها مهم است و هزینه این موارد همانند گذشته نیست که با عدد کوچکی بتوانیم مدیریت کنیم. وضعیت اقتصاد کشور حدود یک سال است با سیر صعودی زیادی پیش می‌رود و طبیعتا فیلمسازی را سخت و گران‌تر می‌کند. فیلمسازی کار پرخرجی است. در‌ بخش برآورد مساله داریم. اختلاف برآورد با ‌بخش خانگی داریم. این عنصر بسیار مهمی است.

زینب تقوایی تاکید کرد: خیلی از کسانی که به تلویزیون می‌آیند، از تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان و خیلی از عوامل و بازیگران، علاقه دارند برای مردم کار کنند. این تعارف نیست. تلویزیون به‎هرحال یک سازمان عمومی است که در خانه‌‌های مردم جا دارد. همین الان با این مساله مواجه هستم. وقتی کار شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود طبیعتا درصد محدودی از جامعه ما می‌توانند ببینند ولی کاری که در تلویزیون و رسانه ساخته می‌شود همه کشور می‌تواند با ضریب بالا ببیند. ضریب مخاطب تلویزیون قابل‎مقایسه با شبکه نمایش خانگی نیست. به همین دلیل کسی که علاقه‌مند به کار خود و وفادار به این حوزه است، دوست دارد برای مردم کار کند و تلویزیون جای جذابی برای او است. یک خلاء بزرگ اقتصادی داریم که هرجا بخواهیم جبران کنیم یک‌سری موارد و تصمیمات از حوزه کار ما خارج می‌شود و نمی‌توانیم مدیریت کنیم. مثلا من از بازیگر بتوانم خواهش کنم که کمتر پول بگیرد و او هم دوست داشته باشد کار کند، کارگردان و نویسنده و بقیه عوامل هم همین‎طور است ولی یک جا‌هایی مثل غذا و تدارکات و… با شبکه نمایش خانگی تفاوتی ندارد. پس یک بحث بودجه است که بسیار اهمیت دارد.

این تهیه‌کننده با اشاره به علاقه برخی کارگردانان شناخته‌شده برای کار با تلویزیون گفت: الان بسیاری از کارگردان‌ها و نویسندگان و تیم‌‌های خوب می‌خواهند در تلویزیون با نصف قیمت شبکه نمایش خانگی کار کنند یعنی دوست دارند در تلویزیون کار کنند. امثال حسن فتحی، داوود میرباقری و خیلیهای دیگر چنین هستند ولی بستر کار فراهم نیست. اگر بستر اقتصادی تلویزیون فراهم باشد، فکر می‌کنید برای شبکه نمایش خانگی کار می‌کنند؟ تلویزیون را ر‌ها نخواهند کرد و برای حوزه شبکه نمایش خانگی برای بیرون آوردن موی زن و خط قرمز‌های اروتیک کار نمی‌کنند. من فکر نمی‌کنم این موارد دلیل بر این باشد که به‎سمت شبکه نمایش خانگی بروند. اعتقاد دارم 99درصد این مساله به بحث اقتصادی برمی‎گردد و همان مشکلات اقتصادی سبب می‌شود مسائل دیگری نیز رقم بخورد.

زینب تقوایی اظهار داشت: شبکه خانگی مرحله‎ای از نظام سرمایه‎داری است. برای من بعنوان تهیه‌کننده تلویزیون الان انتخاب بازیگر امکان‌پذیر نیست، چون همه سر کار‌های شبکه نمایش خانگی هستند پس بازیگر تازه باید معرفی کنم و یکی از کار‌های ما این است که از بین بچه‌‌های بااستعداد و تئاتری بازیگر انتخاب کنیم. همین افراد را به تلویزیون می‌آوریم و در حجم بالا دیده می‌شوند ولی فردا باز در حوزه شبکه نمایش خانگی فعالیت می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید