جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سریال “میدان سرخ” روی آنتن تلویزیون مطرح کرد↵ باید لااقل نیمی از یک سریال بگذرد تا بتوان گفت شکست خورده است یا نه!؟/با ورود ساترا، تمام برنامه‌ریزی‌های ذهنی ما نسبت به ممیزی به هم ریخته است!/ ممیزی‌های ساترا مانع جهانی شدن سریال‌های نمایش خانگی است!!!

نمایش خانگی: جواد نوروزبیگی تهیه کننده سریال «میدان سرخ» که مدتی است پخش خود را در پلتفرم های نمایش خانگی آغاز کرده و با انتقاداتی از سوی مخاطبان روبرو شد، با حضور در برنامه «بی چارچوب» درباره حواشی پیرامون این سریال و ممیزی های پیرامون سریال های نمایش خانگی گفت.

به گزارش نمایش خانگی، جواد نوروزبیگی با حضور در برنامه تلویزیونی «بی چارچوب» درباره تاثیر پلتفرم های نمایش خانگی در جریان سریال سازی گفت: پلتفرم ها به فضای فرهنگی جامعه کمک بسیار زیادی کردند. فکر می کنم هدفی که سالها دنبالش بودند که مردم را از ماهواره دور کنند، با پلتفرم ها اتفاق افتاد و موفقیت بسیار خوبی بود ولی متاسفانه خیلی زود دچار چالش شد و به نظرم اگر به فکر نباشند، آسیب بسیار بزرگی به آن زده خواهد شد.

وی ادامه داد: کرونا در تاثیرگذاری بیشتر پلتفرم ها در میان مردم نقش پررنگی داشت و باعث دیده شدن بیشتر آن در جامعه شد.

نوروزبیگی در پاسخ به این سوال که برای دیده شدن سریال های نمایش خانگی که می‌سازد، چه میزان از بازیگران ستاره برای دیده شدن بیشتر سریال و بازگشت سرمایه استفاده می‌کند؟ بیان کرد: من با بخش خصوصی کار می‌کنم؛ بخش خصوصی در بخش بزرگی بیزینس خود را می‌بیند و طبیعی است که بازیگر در این امر نقش پررنگی دارد؛ اما از نظر منِ تهیه کننده، عامل اصلی دیده شدن یک اثر در نمایش خانگی فیلمنامه آن است.

این تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوال که پلتفرم‌ها در انتخاب بازیگران سریال های نمایش خانگی چه میزان دخالت می‌کنند؟ افزود: واقعا دخالتی در این امر ندارند و کار کاملا مشورتی است؛ نماینگان پلتفرم‌ها، کار را همراه با نظارت، واگذار می‌کنند و تاکیدی بر انتخاب بازیگر ندارند.

نوروزبیگی که در حال حاضر سریال «میدان سرخ» را در پلتفرم نمایش خانگی در حال پخش دارد، در پاسخ به این سوال که آیا «میدان سرخ» سریالی شکست خورده است؟ گفت: از نظر من چنین نیست؛ استقبال و بازتاب نظر مردم چنین چیزی را نشان ‌نمی‌دهد و به نظرم سریال با اقبال خوبی مواجه شده و مردم آن را می‌بینند. طبیعتا شاید جامعه منتقدان و سینما از این سریال خوششان نیاید، ولی مردم آن را دوست دارند. به نظرم الان برای قضاوت این سریال زمان خوبی نیست و باید نیمی از آن بگذرد تا بتوان درباره آن نظر داد که شکست خورده است یا نه!

او اضافه کرد: سریال «میدان سرخ» شاید سریال ممتازی نباشد، اما جایگاه خودش را پیدا می‌کند. اگر این سریال شکست خورده بود، باید ما تعداد قسمتهای سریال را نصف می‌کردیم، ولی چنین اتفاقی برای ما نیفتاد و از نظر ما و پلتفرم، این سریال در مسیر خودش در حرکت است.

این تهیه کننده درباره ممیزی های این سریال که باعث ضعف های آن شده است، بیان کرد: ممیزی‌های داخل سریال یکی از دلایل انتقادات آن است ولی بخشی از آن مشکلات درون گروهی ماست. در همان اول با ورود ساترا چنان آسیبی به سریال ها زده می شود که چندین دقیقه از سکانس های مهم فیلم حذف می‌شود و باعث این انتقادات می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه ما از درون سینما آمده ایم و با استاندارهای فیلم های سینمایی آشنایی داریم، بیان کرد: طی شرایطی ما به جایی به نام ساترا معرفی شدیم و سپس تمام برنامه ریزی های ذهنی ما نسبت به ممیزی به هم ریخته است. در حال حاضر راکوردهای سریال «میدان سرخ» هم به همین دلایل به هم ریخته است. متاسفانه ما نسبت به ممیزی های جدید حرکت و تغییر می کنیم که قطعا آسیب های جدی را هم به همراه دارد.

او در ادامه این بحث اضافه کرد: شما از وزارت ارشاد مجوز گرفته اید، وسط کار به شما می گویند که باید برای ادامه مسیر به ساترا که اهداف دیگری را دنبال می کند، مراجعه کنید. به دلیل تغییر جایگاه  مجوزهای ما از وزارت ارشاد به ساترا، متاسفانه توقفی درعرصه  سریال سازی نمایش خانگی داشتیم، در صورتی که می‌توانستیم صادر کننده سریال به کشورهای دیگر باشیم.

نوروزبیگی پیرامون دیده شدن سریال های نمایش خانگی در مقایسه با سریال های تلویزیون گفت: کافی است بگوییم که تلویزیون هم پولی است، آن زمان است که همین میزان مخاطب تلویزیون هم ریزش می‌کند. من معتقدم نیمی از جمعیت، سریال های نمایش خانگی را به روش های مختلف می بینند، ولی تلویزیون دیگر محصولات سابق خودش را تولید نمی‌کند و مخاطبی ندارد و این از نداشتن مدیریت خوب است.

این تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوال که به چه دلیل سریال های نمایش خانگی ایران به کشورهای دیگر صادر نمی شوند که در شبکه های جهانی پخش شوند؟ بیان کرد: چون این سریال ها با استاندارهای جهانی ساخته نمی شوند. ما سریال های نمایش خانگی را برای محدوده و جغرافیای خاص می سازیم و در کشورهای دیگر کسی به این محدوده جغرافیایی فکر هم نمی کند. اینکه  توقع داشته باشیم سریال های ما در نتفلیکس قرار بگیرد هنوز زود است، چون شرایط و استاندارد نتفلیکس را نداریم و ممیزی های ساترا هم یکی از آن هاست.

نوروزبیگی در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود ممیزی ها، اگر فردی مانند اصغر فرهادی سریال بسازد، می تواند در نتفلکیس پخش شود؟ بیان کرد: سطح سینمای ما با سریال ها قابل مقایسه نیست. فیلم سعید روستایی در فرانسه در حال اکران است و فروش خوبی دارد، اما سریال های ما زیر دست وزارت ارشاد و ساترا با ممیزی های فراوان افتاده و نمی توان آن را با سطح سینمای ما در جهان مقایسه کرد.

این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل در برخی سریالهای نمایش خانگی، کارگردانان کم‌تجربه وارد شده و در میانه عوض می‌شوند، توضیح داد: دلیل اصلی این تغییر این است که ما عده ای را به سینما آورده ایم و تصور می کنیم که می توانند سریال سازی کنند، ولی میبینیم که مشکلاتی ایجاد می شود و نتیجه ای نخواهد داشت. به طور مثال در «میدان سرخ» کارگردان ها از من می‌خواستند که استعفا بدهند ولی ما آنها را عوض نکردیم.

نوروزبیگی در پایان بیان کرد: با شرایطی که ساترا رقم زده است، آینده خوبی را برای نمایش خانگی نمی بینم و باید به دنبال تعامل برای بهبود اوضاع باشیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید