تعیین قیمت 10 میلیاردی برای فروش رایت مجازی«شهرزاد2»!!!+استمداد از وزیر ارشاد برای تعدیل قیمت

"شهرزاد2"

نمایش خانگی: فصل دوم سریال «شهرزاد» این روزها همچنان در مرحله فیلمبرداری قرار داد تا نخستین قسمت آن 29 خردادماه و در آستانه عیدفطر به بازار بیاید.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» همزمان با عرضه نسخه های دی.وی.دی «شهرزاد2» نسخه های مجازی آن نیز از طریق سامانه های ویدیوی درخواستی عرضه خواهد شد تا عموم مخاطبان بتوانند در سراسر جهان آن را به راحتی خریداری کنند.

با این حال مشکلی که پیش آمده بالا بودن قیمت رایت ویدیوی درخواستی یا همان VOD «شهرزاد2» است که باعث شد هیچ کدام از شرکتهای فعال در این حیطه نتوانند رایت ویدیوی درخواستی را از آن خود کنند و همین باعث شده رییس صنف ویدیوی درخواستی از ارشاد بخواهد به ماجرا ورود کند.

به تازگی محمد صراف رییس انجمن تازه تأسیس VOD  و IPTV نیز به گلایه از بالا بودن رقم رایت ویدیوی درخواستی «شهرزاد2» که به 10 میلیارد رسیده پرداخته است. صراف به «صبا» گفته است: به‌خاطر نبودن نظارت‌های کافی از سوی نهاد‌های مسئول، سریال «شهرزاد۲» قیمت vod را ۱۰میلیارد تومان اعلام کرده است؛ ما که سرمایهگذاری بسیار زیادی در این حوزه انجام دادهایم و همچنان در شرایطی مشغول بهکار هستیم که دانلود‌های غیر مجاز وجود دارد، چطور می‌توانیم این سرمایهگذاری را جبران کنیم؟ چطور می‌توانیم شغل ایجاد کنیم؟ در حالی که تهیه‌کننده‌ سریالی، قیمت نجومی برای سریالش پیشنهاد می‌دهد، هیچ نظارتی از سوی نهاد‌های مربوطه وجود ندارد و ما خودمان تلاش می‌کنیم تا با فعالیت صنفی، قیمت محتوا را در بازار تنظیم کنیم.

صراف درباره اینکه عاقبت تکلیف عرضه نسخه ویدیوی درخواستی «شهرزاد2» چه خواهد شد بیان داشته است: ما برای اینکه حیات داشته و بتوانیم مخاطب جذب کنیم باید سریالهایی را که در نمایش خانگی توزیع می‌شوند هم داشته باشیم. این در تجارت ما منطقی است. نمیتوان گفت در سامانه vod و iptv، سریالی را که در سوپر مارکت‌ها عرضه شده است ما نداریم و اگر اینطور باشد کاربر به ما اعتماد نمیکند. اما هیچ نظارتی روی قیمت گذاری vodوجود ندارد. اکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش‌هایی وجود دارد که در تولید آثار نمایش خانگی و توزیع آن نظارت بسیار زیادی دارند. بهطور مثال قیمت عرضه DVD در سوپرمارکت معین و مشخص است و کسی نمیتواند بیشتر یا کمتر از این مبلغ آن را بفروشد. آیا پس از سه سال که بالغ بر بیست شرکت در حوزه VODو IPTV سرمایهگذاری کرده‌اند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید نظارتی بر قیمتگذاری رایت VOD آثار داشته باشد؟

وی ادامه داده است: البته بنده عضو شورای سند با مدیریت دکتر ابطحی رئیس موسسه رسانههای تصویری هستم. درهمین شورا قبل از حضور شرکت‌های فعال، تصمیماتی گرفته شده بود مبنی بر اینکه تهیه‌کنندگان موظفند آثار خود را بهصورت سهم از فروش در اختیار شرکت‌های VODقرار دهند که این مصوبه هیچوقت اجرا نشد و نخواهد شد. درهر حال انتظار داریم وزارت ارشاد و نهادهای نظارتی بهطور جدی بر قیمتگذاری آثاری نظیر «شهرزاد» نظارت کنند تا شرکت‌هایی که مبلغ سرمایهگذاری آن‌ها چند برابر تولید چنین سریال‌های است بتوانند به حیات خود ادامه دهند. در این صورت است که اشتغالزایی منطقی می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند توسعه پیدا کنند. در غیر اینصورت شرکت‌ها ضررده خواهند شد و مجبور می‌شوند تا همین تعداد کارمند‌ خود را تعدیل کنند.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید