اظهارات مدیرعامل یک ویدیورسانه خصوصی در واکنش به بریز و بپاشهای ویدیورسانه‌های ارگانی⇐برخی ویدیورسانه های دولتی ارقامی را صرف خرید رایت آثار سینمایی می‌کنند که ابدا منطقی نیست/رقم خرید محصولات سینمایی باید براساس منطق عرضه و تقاضا تعیین شود و نه بر مدار ارقامی که به بهانه حمایت یا دستور از بالا پرداخت می‌شود/در بخش خصوصی باید برای فروش تک تک نسخه‌های یک فیلم حساب باز کرد و نمی‌شود پول بی‌حساب و کتاب خرج کرد/ سودآوری شبکه خانگی در توزیع فیلمهای ایرانی بسیار اندک است

ویدیوکلوب-شبکه خانگی

نمایش خانگی: حضور موسسات ویدیورسانه وابسته به برخی ارگانها و نهادهای عمومی در مدیوم شبکه خانگی و ارقامی که این موسسات برای خرید برخی محصولات شبکه خانگی صرف میکنند موجب ایجاد نوعی رقابت نابرابر میان این موسسات و موسسات خصوصی شده است.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» مسأله اینجاست ویدیورسانه های ارگانی به واسطه وابستگی مالی به منابع عمومی توانایی پیشنهاد ارقامی بالا به صاحبان آثار را دارند و این ارقام بالا و بدون منطق چون در موسسات ویدیورسانه بخش خصوصی جایی ندارد، در نهایت شرایط را به سمت رقابتی نابرابر می برد که از یک طرف رشد حبابی قیمت را پیش روی سینماگران می گذارد و از طرف دیگر موسسات بخش خصوصی را به سمت انزوا می برد.

سیروس ذوالفقاری مدیرعامل موسسه ویدیورسانه «تدبیر و امیدماندگار» از جمله ویدیورسانه های بخش خصوصی است که اعتقاد دارد قیمت محصولات سینمایی در شبکه خانگی باید براساس میزان فروش آنها در سینماها و میزان تقاضایی تعیین شود که به هنگام عرضه وجود دارد.

سیروس در گفتگو با «نمایش خانگی» با اشاره به تایید رد و بدل شدن ارقام میلیاردی برای خرید رایت خانگی برخی محصولات سینمایی در ماههای اخیر گفت: باید یادمان باشد که این ارقام کاملا استثناست و فقط میتواند شامل فیلمهایی شود که به هنگام اکران فروش بالایی را تجربه کرده باشند.

وی درباره نقش شرکتهای ویدیورسانه وابسته به ارگانهای متصل به منابع عمومی نظیر موسسه هنرهای تصویری سوره در بالا بردن متوسط قیمت خرید فیلمها بیان داشت: برخی شرکتهای این گونه یا به دلیل حمایت یا به دلیل دستوراتی که از بالا به آنها میدهند ارقامی را به فیلمسازان میدهند که ابدا منطقی نیست و گاهی دیده ایم حتی قبل از اکران هم رایت فیلمهایی را می خرند که شاید شکست تجاری شان حتمی باشد. طبیعی است که از فعالان خصوصی خانگی نمیتوان انتظار داشت چنین روندی را درپی گیرند.

ذوالفقاری ادامه داد: در بخش خصوصی اولویت بر منطق عرضه و تقاضاست یعنی باید تقاضا وجود داشته باشد تا بتوان رقم قابل قبولی را برای خرید محصول پرداخت کرد و شاید چون در بخش دولتی ردیف بودجه ای وجود دارد که اهمیت سودآوری در توزیع را کم میکند، رایت آثار خریده میشود حتی اگر تقاضا وجود نداشته باشد اما در بخش خصوصی فقط باید زمانی رقم بالا پرداخت که فیلم دارای پتانسیل فروش باشد.

مدیدعامل تدبیروامید ماندگار خاطرنشان ساخت: رقم منطقی خرید محصولات باید براساس منطق عرضه و تقاضا تعیین شود و نه بر مدار ارقامی که به بهانه حمایت یا دستور از بالا پرداخت میشود.

وی تاکید کرد: سینماگران هم حواس شان باشد اینکه به یک فیلم خاص رقمی میلیاردی برای رایت ویدیویی داده اند به معنای آن نیست که همه موسسات دیگر فعال در شبکه خانگی باید چنین ارقامی را پرداخت کنند چون این یک واقعیت تلخ است که سودآوری شبکه خانگی در خرید رایت و توزیع فیلمهای ایرانی بسیار اندک است و شخصا اگر فیلمسازی بخواهد با مقایسه رقم داده شده در یک شرکت دولتی از من رقم بالا بخواهد به او توصیه میکنم به سراغ همان موسسه دولتی برود چون در بخش خصوصی باید برای فروش تک تک نسخه های یک فیلم حساب باز کرد و نمی‌شود پول بی‌حساب و کتاب خرج کرد.

سیروس ذوالفقاری
سیروس ذوالفقاری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید