ارتباط نزول “هم‌گناه” با اختلاط حیطه‌های تولید و کارگردانی!/چرا ارشاد بر تهیه‌کنندگی سریالهای خانگی نظارت کافی ندارد؟؟

هم+گناه
هم+گناه

 

نمایش خانگی: ازجمله سریالهای عرضه شده به شبکه خانگی که توسط یکی از کارگردانان متوسط سینما ساخته شده “هم‌گناه” است. چرا مصطفی کیایی کارگردان متوسطی است؟ چون هم آثار خوبی مانند “چهارراه استانبول”، “ضدگلوله” و “خط ویژه” را ساخته و هم آثار ضعیفی مثل “بارکد” و “مطرب” را.

به گزارش “نمایش خانگی” و به نقل از “باشگاه خبرنگاران…” سریال “همگناه” تازه‌ترین کار کیایی بلحاظ کیفیت داستان‌پردازی آن قدر غیرواقعی و گرفتار تخیلات است که گویا سازنده از زیربنای درامش که وقوع جنایت در جغرافیای ایران است هیچ چیز نمی‌دانسته!

آدمهای باسمه‌ای، روابط غیرقابل باور و ماجراهایی یادآور فیلمفارسیها چنان سطح “همگناه” را تنزل داده که انگار نه انگار کارگردان “خط ویژه” آن را ساخته!

چرا کیایی چنین نزول کرده و حتی از استانداردهای دراماتیک “خط ویژه” هم عقب افتاده؟؟ یکی از مهمترین دلایل نزول کیایی از کارهای ابتدایی او شاید این است که در سالهای اخیر کیایی می‌خواهد تهیه‌کنندگی آثارش را هم خودش برعهده گیرد؛ برعکس آثار ابتدایی‌اش که با حضور تهیه‌کنندگانی کم و بیش آشنا به استانداردهای جذب مخاطب انجام شده بود.

در “همگناه” کیایی هم کارگردان است و هم تهیه‌کننده و این حضور همزمان در دو مسئولیت مهم از دقت نظر او بر کارگردانی بشدت کم کرده. شاید اگر یک مدیر تولید کارکشته و صاحب تجربه در پروداکشن‌های سنگین کنار کیایی بود باز دقتش در کارگردانی بالا میرفت ولی این اتفاق هم نیفتاده تا کیفیت تولید “همگناه” بشدت نزول کند‌.

اینکه در سینما صنفی با نام تهیه‌کننده-کارگردانان به‌عنوان یکی از چهار صنف کلیدی تهیه‌کنندگان راه افتاده و همین اسباب تهیه‌کننده شدن بسیاری از کارگردانان را فراهم آورده دلیلی کافی برای آن است که در تولیدات سنگین سریالی هم باز پروانه تولید را همزمان برای یک نفر بعنوان کارگردان و تهیه‌کننده صادر کنند؟؟

هیچ جای دنیا این طور نیست که کار تولید سریالهای سنگین را به کارگردان واگذار کنند و در همین تلویزیون یا شبکه خانگی هم موفق‌ترین سریالها آنهایی هستند که تهیه‌کننده‌ای کارکشته جدا از کارگردان در عقبه تولید آنها وجود دارد.

زیر ذره‌بین بردن “همگناه” و خستی که در طراحی صحنه و لباس یا مثلا انتخاب لوکیشن صورت گرفته حکایت از آن دارد که سریال با نگاهی گشاده‌دستانه نسبت به مخاطب تولید نشده.
چرا چنین شده وقتی بودجه کافی برای تولید هم موجود بوده؟
جز این است که یکی شدن کارگردان و تهیه‌کننده، جاه‌طلبی پروژه را پایین آورده و کاری کرده که واهمه عدم سوددهی در تولید چنان بختک باعث رکود سریال شود؟

کیایی کارگردانی متوسط ولی مستعد است و اگر تهیه‌کننده‌ای مجرب کنارش باشد خروجیش به‌مراتب بالاتر از اینی می‌شود که در “همگناه” می‌بینیم‌.
اینکه چرا وزارت ارشاد به‌عنوان ارگانی که می‌تواند به‌هنگام صدور پروانه ساخت سریالهایی این‌چنینی با تفکیک مسئولیت تهیه‌کنندگی از کارگردانی، اسباب ارتقای تولید را موجب شود با سهل‌گیری، کیفیت تولید را تنزل می‌دهد؟؟

آیا ارشاد نباید با تفکیک تهیه‌کنندگی از کارگردانی در سریالهای پرهزینه شبکه خانگی هم صنف تهیه‌کنندگان را ارج نهد و هم راهی سرراست‌تر برای افزایش رونق کیفی شبکه خانگی پدید آورد؟؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید