احسان ‌عبدی‌پور کارگردان⇐مخاطبان «تیک آف» در شبکه خانگی نسبت به زمان اکران خیلی بیشتر بوده/برای گرفتن پروانه نمایش سینمایی به فیلم ممیزی خورد اما نسخه خانگی همان نسخه اکران است/در دوران طلایی شبکه خانگی به سر می‌بریم/شرایط شبکه خانگی طوریست که هر فیلمسازی را تحریک می‌کند در این مدیوم تجربه کند/آفت محدودیت ژانر از سینما و تلویزیون به شبکه خانگی سرایت کرده/شبکه خانگی باید به ژانرهای کمترتجربه شده مانند جنایی یا هارور ورود کند

احسان عبدی پور-تیک آف

نمایش خانگی: از جمله آثار تازه عرضه شده به شبکه خانگی درام ماجرایی «تیک آف» است؛ فیلمی به کارگردانی احسان عبدی‌‌پور که داستان قماری را روایت میکند که چند جوان را در جنوب کشور درگیر میکند.

احسان عبدی‌پور کارگردان جوان این فیلم با اشاره به توزیع فیلم از سوی «ویدیورسانه فیلمسازان» و پخش «هنراول» به سایت «نمایش خانگی» گفت: توزیع فیلم بد نبوده و شاید در شهرستانها هم خیلی خوب دیده شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به نسبت زمانی که فیلم روی پرده بود بسنجیم واکنشهای خیلی بهتری از مخاطبان گرفته ایم. انگار مخاطبان بیشتری در شبکه خانگی فیلم را دیده اند یعنی مخاطبان ما نسبت به زمان اکران خیلی بیشتر بوده و همین باعث شده حجم نظراتی که نسبت به فیلم چه در ملاقاتهای حضوری چه در فضای مجازی وجود دارد بسیاری بیشتر از زمان اکران است.

عبدی‌پور درباره کیفیت نظرات مخاطبان و اینکه چنددرصد آنها مثبت است و چقدر منفی گفت: این یک عادت رفتاری در ایرانیان است که بیشتر به صورت رودررو تعریف می‌کنند و آنها که نقد منفی می‌کنند، مستقیم نقد نمی‌کنند و ترجیحشان این است که غیرمستقیم و از طریق یک واسطه دیداری یا شنیداری نقدهایشان را به گوش فیلمساز برسانند. بر این اساس کاملا طبیعی است که نقدهای مستقیم هم اغلب مثبت بوده باشد.

احسان عبدی‌پور که سابقه ساخت فیلمهایی مانند «تنهای تنهای تنها» و «پاپ» را هم در کارنامه دارد با اشاره به اینکه «تیک آف» را برای جوانان ساخته است به «نمایش خانگی» گفت: مخاطب هدفم در این فیلم جوانان هستند اما عنصر سرگرم کنندگی طوری در درام تزریق شده که مخاطبانی از طیفهای مختلف بتوانند با آن ارتباط گیرند. به هنگام عرضه در شبکه خانگی هم تقریبا از سنین مختلف مخاطب فیلم بوده اند.

حجم ممیزی «تیک آف» چقدر بوده است؟ عبدی‌پور اظهار داشت: برای گرفتن پروانه نمایش یک سری ممیزی به فیلم خورد که البته شامل حال بسیاری از آثار سینمای ایران میشود اما در شبکه خانگی ممیزی خاصی به فیلم وارد نیامد و همان نسخه سینمایی سر از شبکه خانگی درآورد.

عبدی‌پور با بیان اینکه شبکه خانگی در دوران طلاییش به سر می‌برد به «نمایش خانگی» گفت: چه در جهان و چه در ایران الان سالهای طلایی مدیوم شبکه خانگی است چون بسیاری از ممیزیهای مدیومهای دیگر در این حوزه نیست و راحتتر میشود کار کرد؛ از آن طرف مخاطب شبکه خانگی مانند مخاطب سینما محدود نیست یعنی شرایط شبکه خانگی طوری است که هر فیلمسازی را تحریک میکند که شانس خود را برای تولید سریال در این مدیوم بیازماید.

احسان عبدی‌پور درباره اینکه آیا خودش مخاطب سریالهای خانگی بوده یا نه اظهار داشت: جسته و گریخته سریالهای تولیدی خانگی را دیده ام اما متأسفانه فراغت ایجاد نشده که به طور برنامه ریزی شده کل یک سریال را ببینم و این ناشی از بی نظمی زندگی حرفه ای ماست و نه عدم ایجاد جاذبه در سریالهای تولیدی.

این کارگردان 37 ساله درباره محدود شدن سریالهای خانگی به ملودرام و کمدی بیان داشت: این آفتی است که از سینما و قبلتر تلویزیون به شبکه خانگی سرایت کرده است. همان قدر که در سینما و تلویزیون محدودیت ژانر داریم در شبکه خانگی هم محدودیت داریم. شما درنظربگیرید که با توجه به حجم بالای کودک و نوجوان هنوز شبکه خانگی به طور جدی در این حیطه ورود نکرده. درست همان طور که سینمای کودک را جدی نگرفته ایم.

عبدی‌پور ادامه داد: ژانرهایی مانند اکشن، جنایی یا هارور(ترسناک) ژانرهای به شدت سرگرم کننده در همه جای دنیا هستند اما متأسفانه سرمایه گذاران ما عادت کرده اند به تجربه کردن مسیرهای تکراری. تنها ژانری که در سینمای مان در کنار کمدی و ملودرام مانده همان ژانر جنگ است که آن هم به واسطه حمایتهای ارگانی است.

عبدی‎‌پور افزود: شبکه خانگی باید به ژانرهای کمترتجربه شده مانند جنایی یا هارور هم ورود کند و اتفاقا اگر ورود، آگاهانه باشد قطعا به موفقیت می‌انجامد. نیاز داریم به خط‌‌شکنی در این حوزه ها؛ باید تابوها را شکست و جلو رفت و از سرمایه‌گذاری نترسید. اگر داستان پردازی درست و اجرا استاندارد باشد قطعا واکنش مخاطبان هم به این خط شکنی مثبت خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید