خانه بلاگ صفحه 181

محمدمهدی جعفری مدیرعامل⇐راه‌ندازی «فیلم21» با نزدیک به 23 هزار دقیقه سریال، انیمیشن و فیلم دوبله خارجی/کاربران میتوانند با اشتراک ماهانه فقط 15 هزار تومان هرچقدر که میخواهند فیلم و سریال و انیمیشن ببینند/جزو اولین نفراتی بودم که از «تاینی موویز» به خاطر سرقت محصولات «قرن21» شکایت کردم/«تاینی موویز» دنبال رقابت نابرابر بود وگرنه می‌توانست خیلی زودتر از اینها قانونی شود/اینها نه حقوق خارجی فیلمها را می‌خریدند و نه حق دارندگان داخلی رایتها را به رسمیت می‌شناختند

محمدمهدی جعفری

نمایش خانگی/محمد شاکری: «فیلم21» تازه‌ترین سامانه ویدیوی درخواستی است که در فضای مجازی راه افتاده است؛ سامانه‌ای متعلق به موسسه «قرن21» که مخاطبان از دوبله فیلمهای خارجی این موسسه خاطره ها دارند.

محمدمهدی جعفری مدیرعامل «قرن21» با اشاره به تلاش برای جلب مخاطبان مجازی در سامانه «فیلم21» به سایت «نمایش خانگی» گفت: «فیلم21» در واقع ادامه موسسه «قرن21» است و تلاش خواهیم کرد از فضای مجازی برای ارتباط بیشتر برای مخاطبان بهره بگیریم.

جعفری ادامه داد: در ابتدای راه اندازی «فیلم21» نزدیک به 23 هزار دقیقه سریال، انیمیشن و فیلم سینمایی دوبله شده خارجی که همگی دارای مجوز هستند را در سامانه ارائه داده ایم. نزدیک به 400 تا 500 عنوان فیلم ایرانی هم در سامانه بارگذاری شده و به تدریج هم بخش خارجی و هم بخش ایرانی به غنای بیشتری خواهد رسید. عرضه این حجم عناوین مجاز در تاریخ ویدیوی درخواستی ما بی سابقه است.

مدیرعامل «قرن21» افزود: قابلیت مهمی را که در «فیلم21» ایجاد کرده‌ایم استفاده محصولات برای همه جور سرعت اینترنتی است. تماشای آنلاین محصولات، از پخش معمولی تا اچ.دی را دربرمیگیرد و همین باعث میشود مخاطبانی حتی با اینترنتهای سرعت پایین هم بتوانند از محصولات استفاده کنند.

محمدمهدی جعفری درباره هزینه‌ای که کاربران برای استفاده از «فیلم21» باید بدهند اظهار داشت: کاربران می‌توانند با اشتراک ماهانه فقط 15 هزار تومان هرچقدر که می‌خواهند فیلم و سریال و انیمیشن ببینند. ضمن اینکه اگر کسی بخواهد فیلمها را به صورت تکی ببیند هم می‌تواند با صرف هزینه‌ای بین هزار تا 3هزار تومان این کار را انجام دهد. درباره مصرف اینترنت هم برای کاربرانی که از شرکتهای طرف قرارداد استفاده میکنند اینترنت رایگان است.

جعفری با اشاره به اینکه در حیطه ویدیوی درخواستی به عرضه فیلم و سریال بسنده نخواهد کرد خاطرنشان ساخت: در حیطه سینمای ایران به دنبال برنامه‌سازی با محتوای قوی هستیم و در بحث خارجی هم سعی می‌کنیم برنامه های سینمایی باکیفیت خارجی را دوبله کرده و عرضه کنیم.

مدیرعامل موسسه باسابقه «قرن21» تأکید کرد: سعی می‌کنیم پیشروی حضور موسسات ویدیورسانه در حوزه ویدیوی درخواستی باشیم؛ آینده برای این مدیوم است. تا یکی دو سال آینده دیگر فقط ویدیوی درخواستی است که به کار مخاطبان می‌آید و ما سعی خواهیم کرد هم برای محصولات خودمان و هم برای محصولات دیگر موسسات فضایی آرمانی برای عرضه فراهم کنیم.

یکی از اخبار مرتبط با ویدیوی درخواستی هفته های اخیر تعطیلی سامانه عرضه فیلم «تاینی موویز» بود. محمدمهدی جعفری با اشاره به اینکه از هر گونه رقابت مجاز در حیطه ویدیوی درخواستی استقبال میکند به سایت «نمایش خانگی» گفت: خودم جزو اولین نفراتی بودم که از «تاینی موویز» به خاطر سرقت محصولات «قرن21» شکایت کردم. متأسفانه دست اندرکاران این سایت بدون هر گونه پرداخت حق مولف بسیاری از عناوین دوبله شده «قرن21» را در سایتشان بارگذاری کرده بودند و این رویه اصلا حرفه ای نبود.

جعفری با اشاره به اینکه تا مدتها آرشیو «تاینی موویز» متصل بود به آرشیو موسسات مجاز خانگی بیان داشت: اینها نه حقوق خارجی فیلمها را میخریدند و نه حق دارندگان داخلی رایتها را به رسمیت می شناختند. آرشیو ابتدایی شان متصل بود به فیلمهای موسسات مجاز و برخی محصولات تلویزیون و تازه در دو سال اخیر استودیوی دوبله راه انداخته بودند و برخی فیلمها را به صورت غیرمجاز دوبله میکردند. بماند که اصلا مجوز فعالیت نداشتند. آنها هم میتوانستند مثل خیلی دیگر از موسسات به طریق قانونی مجوز فعالیت بگیرند و قانونی کار کنند اما به سراغ حاضری‌خوری و کار غیرقانونی رفتند و عاقبت هم به گرفتاری دچار شدند.

مدیرعامل قرن21 درباره این دیدگاه برخی مخاطبان که حذف «تاینی موویز» را بخاطر ترس موسسات مجاز از رقابت دانسته اند بیان داشت: رقابت باید برابر باشد. وقتی قانون یک کشور را قبول می کنیم باید به قانون پای بند باشیم اما «تاینی موویز» دنبال رقابت نابرابر بود وگرنه میتوانست برود خیلی زودتر از اینها به دنبال دریافت مجوز قانونی فعالیت و البته دریافت حق پخش صاحبان آثار.

محمدمهدی جعفری تأکید کرد: این حق قانونی همه شهروندان است که در هر حیطه ای که فکر میکنند در آن استعداد دارند کار کنند اما این نمیشود که گروهی بدون دریافت مجوز و با پر کردن آرشیوشان با محصولات دیگران به درآمدزایی بپردازند.

 

راه‌اندازی «فیلم21» برای علاقمندان به محصولات متفاوت سینمای جهان و ایران

فیلم21

نمایش خانگی: موسسه «قرن21» از جمله موسسات ویدیورسانه قدیمی ایران محسوب میشود که همواره الویت خود را بر عرضه محصولات روز سینمای جهان با بهترین دوبله قرار داده است.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» موسسه «قرن21» به تازگی سامانه ویدیوی درخواستی خود را با نام «فیلم21» راه اندازی کرده است.

«فیلم21» در کنار عرضه عناوین مطرح سینمای جهان، آرشیوی از محصولات ایرانی را هم پیش روی مخاطبان قرار داده است.

کیفیت پخش فیلم در این سامانه براساس سرعت اینترنت مخاطبان متغیر بوده و شرایطی فراهم شده که عموم مخاطبان با هر نوع سطحی از سرعت اینترنت بتوانند فیلمهای موردعلاقه خود را در این سامانه ببینند.

برای تماشای آرشیو «فیلم21» اینجا را کلیک کنید.

شمس لنگرودی با فیلمی دوپهلو در شبکه خانگی+عکس

احتمال باران اسیدی

نمایش خانگی: فیلم «احتمال باران اسیدی»بهتاش صناعی‌ها از طریق موسسه ویدیورسانه فیلمسازان با پخش هنراول به شبکه خانگی آمد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» فیلم «احتمال…» از حضور شمس لنگرودی شاعر معاصر به عنوان بازیگر نقش اصلی سود می‌برد.

مریم مقدم، پوریا رحیمی سام و ارسلان عبداللهی دیگر بازیگران فیلم هستند.

«احتمال…» با روایتی دوپهلو که تداعیگر برخی رفتارهای غیرمتعارف است، به روایت زندگی یک پیرمرد بازنشسته می‌پردازد که در پی پیدا کردن دوست دوران کودکیش سفری پرماجرا را تجربه می‌کند.

احتمال باران اسیدی
احتمال باران اسیدی

«اروند» با غواصی صداپیشه «جیگر» آمد+عکس

اروند-کاظم سیاحی-حسین سلیمانی

نمایش خانگی: فیلم دفاع مقدسی «اروند»پوریا آذربایجانی از طریق موسسه هنراول به شبکه خانگی آمد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» فیلم «اروند» نخستین فیلم سینمایی است که با نگاهی به ماجرای شهادت 175 غواص ایرانی در جریان عملیات کربلای 4 ساخته شده است.

 سعيد آقاخاني، مهرداد صديقيان، پانته آ پناهي ها، حسين سليماني، طناز طباطبايي و علی شادمان از جمله بازیگران «اروند» هستند.

در این بین سعید آقاخانی در فیلم نقش یک جانباز که دچار موج گرفتگی شده را ایفا میکند. کاظم سیاحی دوبلور «جیگر» مجموعه «کلاه قرمزی» نیز ایفاگر نقش یکی از غواصان شهید است.

اروند
اروند

 

کاظم راست‌گفتار کارگردان خبر داد⇐عرضه مینی‌سریال موزیکال-تاریخی «آشوب» از اوایل آبان در شبکه خانگی/سریال اقتباسی «شوهر آهو خانم» تا انتهای پاییز کلید می‌خورد

کاظم راست گفتار

نمایش خانگی: کاظم راست گفتار کارگردانی که تجربه هایی همچون «نقاب»، «چک»، «پسر تهرونی» و «زنان ونوسی مردان مریخی» را در سینما داشته است به زودی با مینی سریال «آشوب» به شبکه خانگی می آید.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» مینی سریال «آشوب» یک موزیکال-تاریخی است و در واقع نسخه سریالی فیلمی به همین نام که تابستان امسال روی پرده رفت.

راست گفتار درباره عرضه سریال «آشوب» به «فارس» گفت: چندی پیش که اکران فیلم سینمایی «آشوب» به پایان رسید تصمیم گرفتیم که این فیلم سینمایی را به صورت مینی سریال وارد شبکه نمایش خانگی کنیم و پخش آن با اتمام مجموعه «شهرزاد 2» در اوایل آبان آغاز خواهد شد.

وی در ادامه گفت: تعداد قسمت‌های این سریال که قرار است به زودی پخش شود مشخص نیست. این در حالی است که این روزها مشغول  فراهم کردن شرایط برای آغاز ساخت سریال «شوهر آهو خانوم» برای شبکه نمایش خانگی هستم.

این کارگردان سینما درباره زمان فیلمبرداری این سریال اذعان کرد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوز و سایر توافقات همکاری کند و در زمان صرفه جویی شود به احتمال زیاد تا انتهای فصل پاییز سریال «شوهر آهو خانوم» را کلید خواهیم زد.

 

مهدی سلطانی بیان کرد⇐اگر «شهرزاد» به فصل‌های مجزا تقسیم نمی‌شد پذیرش داستان بهتر صورت می‌گرفت/شخصیت‌های دیگری هم برای فصل دوم نوشته شده بودند که حذف شدند/در فصل سوم متوجه تأثیرات شخصیتهای فصل دوم خواهید شد/همواره سعی کرده‌ام مطلوب باشم و نه طالب/هرچه طالب‌تر باشید مورد سوءاستفاده بیشتری قرار می‌گیرید

شهرزاد2

نمایش خانگی: مهدی سلطانی را می‌توان در زمره بازیگرانی به حساب آورد که با تلاش و دانش و صبر، اتفاق‌های ویژه‌ای رقم می‌زنند. حضورش در صحنه تئاتر از  زمان همکاری با «گروه زیتون» شروع شد و رفته‌رفته مخاطبان تلویزیون و سینما با چهره و بازی او آشنا و آشنا‌تر شدند.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» و به نقل از «شرق» هاشم دماوندی سریال «شهرزاد» به‌جز پرداخت شخصیت در متن، به‌واسطه بازی تأثیرگذارش هم برجسته‌تر شده است و در فصل دوم شاهد اتفاقات ویژه‌تری در شخصیت‌پردازی او هستیم.

مهدی سلطانی درباره نگاهش به شخصیت «هاشم دماوندی» و البته سریال «شهرزاد» که به فصل سوم ساختش رسیده است صحبت کرده است.

در جایی از شما خواندم که اساسا نقش را قضاوت نمی‌کنید و از دریچه چشمان نقش به پیرامون نگاه می‌کنید، این ویژگی تا چه حد برآمده از فردیت شماست؟
کم‌وبیش این‌گونه‌ام. آدمی هرچقدر در کوچه پس‌کوچه‌های روزگار بیشتر تردد می‌کند و بر تجربیاتش افزوده می‌شود به این نتیجه می‌رسد که انسان‌ها همه «گنهکاران بی‌تقصیرند». شرایط محیطی و وراثت است که شخصیت ما را شکل می‌دهند و انسان در مواجهه با کنش‌ها، متناسب با شخصیتش واکنش نشان می‌دهد. ازاین‌رو واکنش آدم‌ها نسبت به یک امر مشابه، ممکن است متفاوت باشد و همین باعث می‌شود که نسبت به تعاریف بشری در فرهنگ‌های مختلف، یکی خوب به نظر برسد و دیگری بد. درصورتی‌که رفتارهای متفاوت، برآمده از شرایط متفاوتند. بحث در رابطه با این موضوع، به دایره مبهم جبر و اختیار برمی‌گردد که بسیار گسترده است و مجال پرداختن به آن در اینجا میسر نیست، اما در رابطه با بازیگری، به‌ویژه از نوع واقع‌گرایی‌اش، قضاوت‌نکردن نقش ازسوي بازیگر، یک اساس یا یک ضرورت حیاتی است. اگر ما جهان را از دریچه شخصیت نمایشی نبینیم، آنچه ارائه می‌شود مطلقا یا اهریمن است یا اهورا و از آنجایی که در دنیای واقعی همه‌چیز نسبی است و نه مطلق، آنچه دیده می‌شود موجودی تک‌بُعدی، نامأنوس، غیرقابل‌پذیرش و فاقد جذابیت است که چون نمی‌تواند ارتباطی با مخاطبش برقرار كند، اخته و بی‌ارزش و بی‌تأثیر هم هست.
هاشم دماوندی شخصیتی است که مدام بین مصلحت و اخلاق و وظیفه در رفت‌وآمد است و مخاطب مدام منتظر واکنشی از اوست. کمی از رنگ‌آمیزی نقش در فصل دوم سریال صحبت کنیم. پیشنهادی برای این شخصیت به حسن فتحی داشتید؟
رمان‌نویس، خود به‌تنهایی در صدها و بلکه ‌هزاران صفحه، شخصیت و شرایط مفروضش را توصیف می‌کند تا ما با کمک تخیلمان وارد دنیایی شویم که کاملا ساخته‌وپرداخته ذهن نویسنده است، اما در درام این‌گونه نیست. درام‌نویس، ذهنیت خود را راجع به یک کاراکتر روی کاغذ می‌آورد و بازیگر آن را با ذهنیت خود مخلوط می‌کند و به عینیت درمی‌آورد. او این کار را با کمک کارگردان انجام می‌دهد، اما در درام، حتی کار به اینجا ختم نمی‌شود، عناصر دیگر نمایشی و گروه‌های متعدد فنی و هنری هم در فراهم‌کردن شرایط مناسب برای روایت قصه یا ایجاد یک اتمسفر مؤثرند. این خاصیت اجتناب‌ناپذیر درام است و اگر قرار باشد یک اثر دراماتیک، خروجی خوبی داشته باشد، تعامل هنرمندان با همدیگر امری ضروری است. بازیگر اگر پیشنهادی برای ارائه نقشش نداشته باشد، یعنی اینکه خلاق نیست. این بازیگر یا بی‌استعداد است یا بی‌تفاوت یا بی‌انگیزه که نه‌تنها هیچ کمکی به ساخت اثر نمی‌کند، بلکه محصولی مخرب و آفت زده به بار می‌آورد. هیچ باغبانی از محصول آفت‌زده سودی نمی‌برد. هیچ تیم فوتبالی با بازیکنان بی‌انگیزه و خنثی به جایی نمی‌رسد و هیچ کارگرداني با درایت و کاربلدی مانع پیشنهادهای خلاقانه متناسب با کار نمی‌شود. خوشبختانه آقای فتحی کارگردانی بادرایت و کاربلد است. به‌این‌ترتیب، هاشم دماوندی به‌عنوان یک شخصیت دراماتیک ازسوي نویسندگان نوشته شد و سپس ازسوي بازیگر به اجرا درآمد و با مدیریت کارگردان، با عناصر دیگر درام هماهنگ و در قالب یک اثر تصویری ارائه شد.
بسیاری از مخاطبان به پررنگ‌شدن فضاهای اکشن و پرهیجان در فصل دوم سریال اشاره می‌کنند که کمی با تم اجتماعی- عاشقانه سریال در تضاد است. نظر شما دراین‌باره چیست؟
به اعتقاد من این ضرورت قصه و درام است. اگر رویداد را به یک قطار تشبیه کنیم و قصه را به مسیر راه‌آهن؛ این قطار برای رسیدن به مقصد مجبور است از مناطق مختلف عبور کند؛ مناطق سرسبز، کوهستانی، کویری و… . قطار نمی‌تواند همیشه از جنگل بگذرد در صورتی که مقصد آن‌سوی کویر است. دنیای واقعی هم همین است. این خاصیت درخت واقعیت است که با نهال خشونت پیوند زده شده است. البته از منظری این تنوع جغرافیایی، چون ایجاد تنوع می‌کند می‌تواند جذاب هم باشد. از سوی دیگر، گاهی پدیده‌ها در تضاد است که هویتشان پدیدار می‌شود. اگر تاریکی نباشد، روشنایی معنایی ندارد. زیبایی در کنار زشتی تعریف می‌شود. عشق در کنار خشونت است که ارزش‌هایش را با تلألوی بیشتری نمایان مي‌كند. به‌لحاظ استعاری یا نمادین، هرجا عشق بمیرد یا سرکوب شود، جایش را خشونت می‌گیرد. احترام و مهربانی محصول عشق است و خشونت و انتقام محصول تحقیر. اساسا یکی از بن‌اندیشه‌های سریال شهرزاد پرداختن به همین موضوع است. شخصیت‌های نمایشی در شهرزاد هرکدام به تناسب رویدادها و موقعیت‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شوند ناگزیر، دست به رفتاری می‌زنند که گاهی خشونت‌بار است و این ریشه در واقعیتی دارد که در آن زندگی کرده‌اند. شاید اگر سریال به فصل‌های مجزا تقسیم نمی‌شد و همه این قصه در یک فصل واحد اتفاق می‌افتاد، پذیرش این روند از سوی مخاطب، بدون مقایسه فصل‌ها، بهتر صورت می‌گرفت.
هاشم دماوندی و گذشته و رابطه عاشقانه‌ای که در فصل دوم سریال به آن اشاره شد، شمایل دیگری از این شخصیت را به مخاطب نشان داد و به نظر می‌رسد سرانجام رابطه گذشته آنها و تأثیرش در زمان حال ادامه داشته باشد، در مورد این فصل از زندگی هاشم صحبت کنید. نگاه شما به این موضوع چیست؟
اساسا ایجاد عواطف، احساسات یا هیجانات روحی از اراده و اختیار انسان‌ها به‌دور است؛ یعنی اینکه در شرایط نرمال، ما نمی‌توانیم بالاجبار از کسی متنفر باشیم یا خوشمان بیاید. اگر میوه‌ای ترش است حس چشایی ما قادر نیست خلاف قاعده عمل كند و آن را شیرین یا شور احساس کند، مگر اینکه اختلالی در حس ما وجود داشته باشد یا ما بیمار باشیم. پدیده عشق و دلدادگی هم از این قاعده مستثنا نیست. عشق و عاشقی سن و جنسیت نمی‌شناسد. به اختیار نمی‌آید و به اختیار هم نمی‌رود. پدیده‌ای است که با چون‌وچرا و اماواگر بیگانه است. ما نمی‌توانیم از میان برداریمش، تنها می‌توانیم مدیریتش کنیم. در سریال شهرزاد کیفیت عشق و دلدادگی متناسب با شخصیت، جنسیت، سن، جایگاه اقتصادی و اجتماعی آدم‌ها اتفاق می‌افتد. دلدادگی هاشم و بلقیس، عشقی است که هیچ‌گاه به وصلتی نینجامیده و با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد که به وصلتی هم نینجامد و این یک تراژدی است؛ یک تراژدی بزرگ که می‌تواند با مرگ استعاری انسان مترادف شود. هاشم در قبرستان خطاب به فرهاد می‌گوید: «عشقی که امید به وصلت درش نباشه، همسایه دیواربه‌دیوار مرگه» و البته به روایتی، اگر عشق به وصلت منجر شود کیفیت و ماهیتش را از دست می‌دهد، زیرا به گفته بزرگ آقا در این دنیا اساس بر نرسیدن است و این اساس تلخ در رابطه با هاشم و بلقیس به واقعیتی تراژیک منجر می‌شود.
این سریال قهرمان‌هایی دارد که هرکدام تأثیری در پیشبرد داستان دارند. از نظر شما فصل دوم سریال به جهت پرداختن به شخصیت‌ها چطور است؟
 البته شخصیت‌های دیگری هم نوشته شده بودند که حذف شدند. این شخصیت‌ها هرکدام به‌تنهایی قصه‌ای جذاب و دراماتیک داشتند، اما به دلیل اینکه ممکن بود داستانک‌های آنها، مزاحم روایت قصه اصلی شود کنار گذاشته شدند، اما شخصیت‌هایی که در فصل دوم اضافه شدند و حضور دارند درواقع آنهایی هستند که در پیشبرد قصه و درام نقش مهمی ایفا می‌کنند که در فصل سوم بیشتر متوجه تأثیرات حضور آنها خواهیم شد.
«شهرزاد» از جمله سریال‌هایی است که تداوم پیدا کرد. برخی از افت کیفی مجموعه در فصل دوم صحبت می‌کنند. تا چه حد این انتقاد را می‌پذیرید؟
ممکن است بعضی از قسمت‌ها رضایت مخاطبان را بیشتر جلب کرده باشد و بعضی قسمت‌ها کمتر، همان‌طور که در فصل اول هم این‌گونه بود. در فصل اول هم بینندگان از بعضی قسمت‌ها راضی‌تر بودند. من این را افت کیفی فصل تعریف نمی‌کنم. حتی در فصل دوم سعی شد اشتباهات و غفلت‌های فنی و غیرفنی فصل یک تکرار نشود، با وجود برخی حاشیه‌ها، کارگردان و دست‌اندرکاران فنی و هنری سعی کردند با وسواس و دقت بیشتری به کار تولید بپردازند. البته لزوما قرار نیست داستان و درام کاملا موافق خواسته مخاطبان ادامه یابد و چون این اتفاق نمی‌افتد ممکن است گروهی سرخورده و ناراضی شوند. برخی روابط عاشقانه را می‌پسندند، برخی هم طالب رویدادهای اکشن و هیجان‌انگیزند. در هر صورت این خاصیت درام است که به موقعیت‌های متفاوت سرک می‌کشد و از آنها می‌گذرد و گاهی این امر همچون زندگی واقعی اجتناب‌ناپذیر است. گاهی از بی‌علاقگی از چیزهایی دوری می‌کنیم که ممکن است همان چیزها برای دیگران جذابیت داشته باشند.
روند بازی شما و حضورتان در سینما یا تلویزیون تا حد زیادی برآمده از دانش و صبری است که سال‌ها برای آن تلاش کردید و از نظر من شما نمونه صبر و تلاش براي رسیدن به هدف هستید. اگر قرار باشد برای نسل جوان علاقه‌مند به این هنر نکته‌ای یا توصیه‌ای داشته باشید، چیست؟
به‌طور خلاصه عرض کنم که من همیشه سعی کرده‌ام در جایگاه مطلوب قرار گیرم و نه در جایگاه طالب. وقتی مطلوب یا خواستنی باشید، فرصت انتخاب دارید که خواسته‌ها و شرایط را بپذیرید یا خیر، اما اگر صرفا طالب یا خواهان باشید، این دیگران هستند که شما را انتخاب می‌کنند و در این انتخاب ممکن است شرط‌وشروط‌های سخت و غیرقانونی هم داشته باشند. هرچه طالب‌تر باشید ممکن است مورد سوءاستفاده بیشتری قرار بگیرید و البته به‌راحتی هم جایگزین برای شما پیدا می‌شود، زیرا بسیارند افراد طالبی که همیشه تن به شرایط و خواست‌های سخت‌تر بدهند، اما برای مطلوب‌شدن باید دانشمان را افزایش دهیم، تلاش کنیم و صبر و استقامت داشته باشیم. البته تلاشمان باید با دیدی واقع‌گرایانه و در مسیری درست و متناسب با استعداد و توانایی‌هایمان باشد، در غیر این صورت صبر، تلاش و استقامتمان، به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

با سوگواری شهاب حسینی و شرکاء⇐قسمت آخر «شهرزاد2» به شبکه خانگی آمد+عکس

شهرزاد2(قسمت 15)

نمایش خانگی: قسمت آخر فصل دوم «شهرزاد» از طریق موسسه تصویرگسترپاسارگاد به شبکه خانگی آمد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» روی جلد قسمت پانزدهم «شهرزاد2» تصویری از قباد، نصرت و مابقی را در مراسم تشییع می بینیم.

«شهرزاد2» را حسن فتحی به تهیه کنندگی محمد امامی ساخته است.

شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، پرویز فلاحی پور، رویا نونهالی، گلاره عباسی، مصطفی زمانی و مهدی سلطانی از جمله بازیگران این مجموعه بودند.

شهرزاد2(قسمت 15)
شهرزاد2(قسمت 15)

انتقاد رسانه اصولگرا از یک سامانه ویدیوی درخواستی⇐با ايجاد جاذبه‌هاي جنسيتي، بيننده‌ها را بالا می‌برد؟/هدفشان در استفاده از تصاویر عرق‌خوری چیست؟/چرا مسائل حقوقی اسلام را زیر سوال می‌برند؟

آپارات

نمایش خانگی: افزایش دامنه فعالیت سامانه های ویدیوی درخواستی که برخی از آنها هم به صورت کاربرمحور اداره میشوند هرازگاه نقدهایی را هم به شیوه اداره آنها موجب می‌شود.

روزنامه اصولگرای «جوان» به تازگی در گزارشی با زیر ذره‌بین بردن یکی از این سامانه‌ها انتقادات تند و تیزی را نسبت به کیفیت محصولات عرضه شده در این سامانه طرح کرده است.
متن گزارش «جوان» را بخوانید:
قبح‌زدايي اجتماعي از تابوها، در برنامه‌هاي يك سايت اشتراك ويدئو براي تضمين درآمد
بازداشت عوامل يك سايت مشهور دانلود فيلم و تعطيلي آن سايت، بار ديگر توجه‌ها را به سمت سايت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات دانلود فيلم و ويدئو معطوف كرد؛ سايت‌هايي كه بيشترين بهره را از حذف رقباي غيرمجاز خود مي‌برند؛ مجموعه‌هايي كه ادعا دارند طبق قوانين جمهوري اسلامي ايران فعاليت دارند و از انواع رانت‌ها براي ادامه فعاليت‌شان بهره مي‌برند.  اما تا چه حد ادعاي اين سايت‌ها را مي‌توان قبول كرد. براي روشن‌شدن صحت اين ادعا مي‌توان سري به محتواي برخي VOD‌ها زد.
يوتيوب ايراني!
سرشناس‌ترين VOD ايراني سايت«آپارات» است؛ سايتي كه از زمان فيلتر شدن «يوتيوب» در ايران، به عنوان «يوتيوب ايراني» شناخته مي‌شود. خبرگزاري آلمان چند ماه بعد از راه‌اندازي «آپارات» در گزارشي به اين وب‌سايت ايراني مي‌پردازد و مي‌نويسد: در وب‌سايت «آپارات» نيز همچون «يوتيوب» كاربران مي‌توانند بدون نياز به دعوتنامه به عضويت سايت درآيند و ويدئو به اشتراك گذارند. «آپارات» هم باز مثل «يوتيوب» امكان دانلود ويدئو ندارد و كاربران تنها مي‌توانند  ويدئوها را با ورود به وب‌سايت تماشا كنند. «آپارات» براي دسترسي آسان‌تر كاربران به  ويدئوها، گروه‌هاي مختلف موضوعي تعريف كرده است كه كاربر مي‌تواند  ويدئوها را در يكي از اين گروه‌هاي مرتبط به اشتراك گذارد. ديگر كاربران نيز با مراجعه به گروه‌هاي موضوعي، مي‌توانند سريع‌تر و آسان‌تر  ويدئوي موردنظر خود را پيدا كنند. اين گروه‌هاي موضوعي عناويني چون طنز، شخصي، خبري، حيوانات، تبليغات، هنري، ورزشي، فيلم و تفريحي را شامل مي‌شود. نكته مهم در گزارش DW پرداختن به بارگذاري ويدئو‌هايي با «رعايت شئونات اسلامي» است.
اين گزارش مي‌افزايد: گردانندگان «آپارات» همچنين تأكيد دارند كه «به اشتراك گذاشتن ويدئوهايي كه مغاير با قوانين و مقررات جاري كشور و مصداق توهين به نظام، شخصيت‌هاي مذهبي، كشوري و لشكري باشد، ممنوع است.‌» اين وب‌سايت به صراحت اعلام كرده است كه همه فيلم‌هاي به اشتراك گذاشته در «آپارات» بازبيني مي‌شوند و اگر محتوا مغاير با شئونات اسلامي و قوانين كشور باشد، به سرعت حذف خواهد شد. «آپارات» نيز همچون «يوتيوب» كه به تقليد از آن ساخته شده است، پربيننده‌ترين  ويدئوهاي هفته را معرفي مي‌كند. نگاهي به پربيننده‌هاي اين وب‌سايت حاكي از آن است كه بيشتر  ويدئوهاي با موضوع طنز، سرگرمي و مذهبي براي كاربران اين وب‌سايت جذاب است.
يوتيوب ايراني، اسلامي هم هست؟!
با اين اوصاف، تصور اوليه اين است كه در «آپارات» قرار است با فضايي روبه‌رو شويم كه در آن «رعايت اصول اسلامي» شده باشد، اما كافي است نگاهي به محتواي برخي از ويدئو‌هاي بارگذاري‌شده در اين سايت بيندازيم تا مسئله شكل بهتري پيدا كند.
ابتدا بايد تأكيد كرد كه «آپارات» چند سالي است از يك سايت به اشتراك گذارنده ويدئو فاصله گرفته و با مشاركت بخش خصوصي و توليدكنندگان غير دولتي آثار ويدئويي اقدام به توليد برنامه‌هاي اينترنتي مي‌كند. «آپارات» همچنين «فيليمو» را دارد كه مدعي ارائه هزاران عنوان فيلم و سريال ايراني و خارجي است.
طبق آمار ارائه شده توسط«آپارات» توليدات اختصاصي اين سايت شامل 62 عنوان برنامه مي‌شود كه در زمينه‌هاي مختلفي توليد مي‌شود. از برنامه‌هاي گفت‌و‌گو‌محور گرفته تا برنامه‌هاي گزارشي و فان و توجه ويژه‌اي كه در اين ميان به حوزه‌هايي مانند سينما و موسيقي مي‌شود. «آپاراتچي»، «تاپ‌تن»، «شيش و چهاي»، «ويدئوگرام»، «آبان»، «رزم آور»، «جعبه‌سياه»، «ورود ممنوع»، «فصل زندگي» و «ديش و ميش» برخي از عناوين توليدات اين سايت است.
پوشش‌هاي ناهنجار با شعار رفتار قانوني
به طور كل حجاب و نوع پوشش اسلامي بانواني كه در اين برنامه‌ها حضور دارند، با آنچه در عرف جامعه به عنوان پوشش مناسب ياد مي‌شود، فاصله زيادي دارد چه آن زن به عنوان مجري در برنامه حضور داشته باشد و چه به عنوان مهمان يا مصاحبه‌شونده مردمي! وسعت اين موضوع تا حدي است كه اين تصور را به وجود مي‌آورد که «آپارات» عامدانه به اين سمت حركت كرده‌است تا فضايي را شكل دهد که با ايجاد جاذبه‌هاي زنانه و نگاه‌هاي جنسيتي، بيننده‌هاي ويدئوها را بالا ببرد، افزايش كليك‌ها براي تماشاي ويدئوهاي اين چنيني مي‌تواند تضمين‌كننده رنكينگ مناسب سايت و ادامه درآمدزايي براي گردانندگان اين سايت باشد. اين سياست نه‌تنها در ويدئو‌ها بلكه در محتواي برنامه‌ها هم ديده مي‌شود. قبح‌زدايي از برخي مسائل اجتماعي شايد دومين راهكاري باشد كه برنامه‌سازان «آپارات» براي ايجاد جاذبه سراغ آن رفته‌اند. براي نمونه كافي است نگاهي بيندازيم به بخش از برنامه «كوچه به كوچه» كه در آپارات منتشر شد. ويدئويي از اين برنامه اخيراً در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود كه در آن از افرادي در خيابان «لاله‌زار» تهران درباره «عرق‌خوري» و نوع مشروباتي كه در گذشته مصرف مي‌كرده‌اند، سؤال مي‌شود! علاوه بر اين در ويدئو‌هاي آپلود شده در اين سايت، تصاوير مجالس عرق‌خوري، نيز وجود دارد كه مشخص نيست بر چه مبنايي اين ويدئو‌ها در سايتي كه مدعي فعاليت بر اساس موازين اسلامي است، آپلود شده‌است. 
در برنامه دیگر این سایت یعنی «شبکه صفر»، گزارش میدانی «صفر درجه» پخش می‌شود. در یکی از قسمت‌های این برنامه که با عنوان«با نیاز جنسی‌مون باید چه کار کنیم؟» از مردم سؤال می‌شود که چطور نیاز جنسی‌شان را برآورده می‌کنند؟ در نهایت نیز بحث به ازدواج موقت یا رابطه جنسی با یک دوست کشیده‌می‌شود و جالب است که اکثراً در جواب‌های منتشر‌شده معتقدند رابطه جنسی با یک دوست بهتر از ازدواج موقت است.
ترويج سبك خاصي از زندگي در ويدئو‌هاي اجتماعي آپارات كاملاً به چشم مي‌آيد. از جمله ويدئوهايي كه در آن از مخاطبان پرسيده مي‌شود«آيا با دوست دخترت ازدواج مي‌كني؟»، يا از مردم پرسيده مي‌شود حاضرند با يك روحاني ازدواج كنند؟ برنامه «آبان» اين سايت نيز بر اساس ديدگاه‌هاي فمينيستي توليد مي‌شود كه از نظر فرهنگ اسلامي مذموم شمرده مي‌شود.
ویدئوهای آپلود‌شده توسط کاربران این سایت نیز قابل‌توجه است، از دابسمش‌ها و کلیپ‌های تولید‌شده که در آنها دختر‌ها‌ی بدون حجاب و با پوشش نامناسب حضور دارند گرفته تا مجريانش  که كاملاً كشف حجاب كرده‌اند مانند برنامه «قانون به زبان ساده» كه در آن نرگس توسليان دختر شيرين عبادي، به همراه سپيده عبدي به بررسي برخي مسائل حقوقي مي‌پردازند و در آن آشكارا برخي از مسائل حقوقي اسلامي زير سؤال برده مي‌شود يا مورد تشكيك قرار مي‌گيرد؛ مانند بيان اينكه مردها بعد از دستگيري براي فرار از اتهام رابطه نامشروع يا زنا به دروغ مي‌گويند كه صيغه كرده‌اند يا در برخي از اين ويدئو‌ها توسليان درباره شهادت زن در محاكم مي‌گويد شهادت چهار مرد براي حكم زنا و تأثير نداشتن شهادت زنان در اين باره جزو «احكام تبعيض‌آميز» است.
اين موارد تنها بخشي از ايرادات متعددي است كه به فعاليت «آپارات» وارد است. اين سايت همچنين زماني با بارگذاري و انتشار ويدئوهايي درباره «عرفان حلقه» به تبليغ تفكرات انحرافي متهم بوده است.
چيدمان هدفمند سايت توسط چه كسي صورت مي‌گيرد؟‌
شاید گفته شود سایت تنها محل برای انتشار اینگونه آثار است، اما چه کسی غیر از مدیران «آپارات» این نوع ویدئو‌ها را در صفحه اصلی سایت فیچر می‌کنند و آیا می‌توان پذیرفت یک ویدئو بدون اینکه محتوایش بازبینی شده‌باشد، در سایت آپلود شده و سر از صفحه اصلی سایت در بیاورد؟
 نظارت بر محتواي سايت‌هايي مانند «آپارات» كه به واسطه فعاليت قانوني، از نظر خانواده‌ها سايت پاك به شمار مي‌رود، خواسته‌اي است كه بايد بيش از گذشته از سوي متوليان نظارت بر محتواي فضاي مجازي بر آن تأكيد شود.  قطعاً در اين بين نگاه به اصالت فيلم‌هاي سينمايي خارجي بارگذاري‌شده در «آپارات» و «فيليمو» مي‌تواند نكات خوبي را درباره ميزان رعايت حقوق مؤلفان در سايت‌هاي ايراني مدعي قانون‌گرايي به نمايش بگذارد.

روی آنتن زنده شبکه خبر بیان شد⇐به‌خاطر طنز ماهواره‌ای مهران مدیری شبکه قاچاق مجددا جان گرفت!!/سرعت پیگیری حقوقی قاچاقچیان قابل مقایسه با سرعت شبکه قاچاق نیست/فیلمهای غیرمجاز را با جعل مجوز ارشاد در شبکه خانگی توزیع کرده‌اند/چرا رییس سازمان سینمایی علاقه‌ای به تعامل با فعالان شبکه خانگی ندارد؟/چرا سازمان سینمایی با فعالان شبکه خانگی مثل ارباب رجوع رفتار می‌کند؟/کار به جایی رسیده که قاچاقچیان از کمیته صیانت شکایت میکنند و حتی نسخه‌های قاچاق را پس می‌گیرند!/با جریمه ده میلیونی برای قاچاقچیانی که درآمد چندصدمیلیونی دارند معلوم است که مشکل قاچاق حل نمی‌شود/مجلس باید برای قاچاقچیان مجازات سنگین تصویب کند

حسین حاحی بیگی-مجتبی فرآورده-شهرفرنگ

نمایش خانگی: افشاگریهای اخیر حسین فرحبخش از اعضای کمیته صیانت از آثار سمعی-بصری که به همکاری برخی از کارخانجات تولید لوح فشرده با شبکه قاچاق محصولات خانگی اشاره کرده بود موجب آن شد که در برنامه اخیر «شهرفرنگ»شبکه خبر موضوع قاچاق فیلم محور بحث قرار گیرد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» حسین حاجی‌بیگی از فعالان حیطه نمایش خانگی و مجتبی فرآورده تهیه‌کننده سینما مهمانان این برنامه بودند و هر یک کوشیدند به نوبه خود مسائلی را درباره شبکه قاچاق محصولات خانگی بیان کنند.

حسین حاجی بیگی که مدیرپخش موسسه «هنراول» است گفت: اوضاع در شبکه قاچاق آن قدر پیچیده شده که فیلمهای غیرمجاز را در بسته بندیهای مجاز ارائه میدهند!!! مثلا نسخه دوبله شده انیمیشنهای غیرمجاز را با جعل مجوز ارشاد در شبکه خانگی توزیع کرده‌اند و هیچ کس هم حواسش نیست.

حاجی بیگی با اشاره به گلایه های صاحبان آثار از قاچاق فیلمشان پیش از عرضه قانونی به شبکه خانگی اظهار داشت: فیلم در بازه اکران تا شبکه خانگی در دست افراد مختلف است و هر یک از اینها میتواند عامل قاچاق باشد.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد قبلتر ده نسخه از موسسات میگرفت و برای بازبینی فیلم را به اعضاء شورای پروانه نمایش خانگی میداد ولی الان بخاطر حاشیه های پیش آمده در مسیر قاچاق فقط دو نسخه می گیرند.

حاجی بیگی درباره امکان همکاری برخی تهیه کنندگان با قاچاقچیان اظهار داشت: حتی اگر فردی وسوسه شود برای همکاری با قاچاقچی، چرایی اش به چرایی وجود شبکه قاچاق برمیگردد و برای حل مشکل هم باید ریشه را زد که همان شبکه قاچاق است.

این فعال شبکه خانگی با اشاره به سرعت بالای شبکه قاچاق گفت: حق نمایش فیلمها در شبکه خانگی بین صد میلیون تا یک میلیارد است اما در اغلب موارد همین هزینه ها هم برنمیگردد. چرایی اش هم سرعت بالای شبکه قاچاق است. مثلا به عنوان شرکت پخش خانگی امروز فیلم را خریده ایم و دو روز بعد که پنجشنبه روزیست فیلم در شبکه قاچاق آمده بیرون و پیگیری در روزهای تعطیل به جایی نمی رسد یعنی سرعت پیگیری حقوقی قابل مقایسه با سرعت شبکه قاچاق نیست.

حسین حاجی بیگی با تأکید بر ایجاد تعامل میان سازمان سینمایی و فعالان خانگی گفت: برای حل مساله قاچاق، رییس سازمان سینمایی باید از کمک بدنه صنف نمایش خانگی استفاده کند اما متأسفانه با ما مثل ارباب رجوع برخورد می‌کنند! چرا؟ رییس سازمان سینمایی باید بگوید چرا هنوز در ارشاد  قوانین نظارتی درست درباره شبکه خانگی نداریم. 

وی ادامه داد: بخاطر گستردگی شبکه قاچاق تیراژ پرفروشترین و کم فروشترین فیلم در شبکه خانگی فرق چندانی با هم ندارد و در همین اوضاع اتفاقاتی کاملا در ضدیت با شبکه مجاز می افتد مثلا اخیرا در اصفهان اجازه فروش فیلم در سوپرمارکتها را نمی دهند و کلی از فیلمهای مجاز را مصادره کرده اند. همین است که باعث شده از 30 موسسه ویدیورسانه فقط 5 تا 6 موسسه فعال باشند و هیچ کس هم حواسش نیست.

حاجی بیگی با بیان برخی تلاشهای صورت گرفته در کمیته صیانت از محصولات سمعی-بصری گفت: کمیته صیانت و شخص حسین فرحبخش خیلی زحمت کشیدند اما با تغییر مدیران سینمایی و تغییر ساختار در موسسه رسانه های تصویری بخش عمده زحمات زیر سوال می رود. کار به جایی رسیده که قاچاقچیان و متخلفان علیه کمیته صیانت شکایت میکنند و حتی نسخه های قاچاق خود را پس می گیرند! چرا؟ چون قوانین سختگیرانه ای درباره قاچاق نداریم.

این چهره فعال در شبکه خانگی تأکید کرد: در کنار مبارزه با قاچاقچیان باید در زمینه خرید حلال فرهنگ سازی کرد و حتی در کتابهای درسی به کودکان یاد داد که قاچاق مساوی دزدیست.

مجتبی فرآورده تهیه کننده حاضر در «شهرفرنگ» با تأیید حرفهای حسین فرحبخش در همکاری برخی کارخانجات تولید لوح فشرده با شبکه قاچاق و اشاره به تلاشهای وی برای مقابله با قاچاق گفت: مسأله قاچاق نه فقط در سینما بلکه در حوزه موسیقی و بازیهای رایانه ای هم وجود دارد و متخلفان بسیاری در حال ارتزاق از شبکه قاچاقند به جز صاحبان اصلی محصولات.

فرآورده درباره شائبه همراهی برخی تهیه کنندگان با شبکه قاچاق اظهار داشت: چرا فکر می کنید تهیه کنندگان خودمان در قاچاق دخیلند؟ یعنی تهیه کنندگان ما دارند سرمایه شان را آتش میزنند؟ امکان ندارد.

وی ادامه داد: اینکه سرتیپی گفته تهیه کنندگان مراقب مال شان باشند و دیگران را دزد نکنند پربیراه نیست ولی به هر حال مقابله با قاچاق هم لازم است.

این تهیه کننده افزود: متأسفانه قوانین سختگیرانه برای مقابله با قاچاق نداریم. مجلس باید ورود کند و طرح مالکیت معنوی را به طور جدی بررسی کرده و قانونی اش کند. با جریمه ده میلیونی برای قاچاقچیانی که سود چندصدمیلیاردی دارند معلوم است که مشکل قاچاق حل نمی‌شود. همزمان با مبارزه جدی با شبکه قاچاق باید قانونگذاری در این زمینه ارتقا یابد و مجازات سنگین برای قاچاقچیان قرار داده شود.

فرآورده با اشاره به ریشه‌کنی قاچاقچیان میدانی در میانه دهه هشتاد اظهار داشت:  فرحبخش و همکارانش در کمیته صیانت تلاش زیادی برای مقابله با شبکه قاچاق کردند و به جایی رسیدیم که حداقل در حوزه میدانی قاچاقچیان تار و مار شدند اما به ناگاه در سال 89 و به خاطر عرضه برنامه طنز ماهواره‌ای مهران مدیری که انگار توافقی نانوشته بر سر عرضه غیرمجاز شکل گرفته بود مجددا شبکه قاچاق جان گرفت!!

فرآورده در پایان سخنان خود گفت: بهتر است فرهنگ سازی در این جهت صورت گیرد که قاچاق را معادل سرقت بدانیم و از همان دوران کودکی و نوجوانی به مخاطبان بیاموزیم که خرید نسخه قاچاق مساوی دزدی است.

علیرضا رییسیان اظهار داشت⇐رقم رایت خانگی فیلمها واقعی نیست/فقط برخی فیلمها رایت خانگی خوبی می‌گیرند ولی اکثر فیلمها به پولی نمی‌رسند/باید رقم رایت خانگی فیلمها را واقعی کرد/فروش رایت خارجی فیلمها یکی از راههای بازگشت سرمایه تولید است/هم اکنون 5 پخش بین‌الملل در سازمان سینمایی فعالند ولی هیچ کدام خروجی مفیدی برای سینمای ایران ندارند/چرا سازمان سینمایی از طرح مفید اکران فیلمهای ایرانی در آمریکا، استرالیا و کانادا حمایت نکرد؟

علیرضا رییسیان

نمایش خانگی: علیرضا رئیسیان به تازگی و به‌واسطه یک شرکت ایرانی و آمریکایی (به نام Majsam) برای نمایش فیلمهایش با سایت آمازون قرارداد بسته است آن هم در شرایطی که چند شبکه ماهواره‌ای روسی و ایرانی فیلم‌های وی را به صورت غیرقانونی پخش می‌کنند.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» عیلرضا رئیسیان با اشاره به اینکه پایمال شدن حقوق فیلمسازان و فیلم‌های ایرانی در کشورهای دیگر و نمایش‌های خارج از کشور تبدیل به یک زخم کهنه شده است به «ایلنا» گفت: متأسفانه همه حقوق فیلم‌های ایرانی خلاصه شده در یک اکران عمومی داخل کشور آن هم با محدودیت‌های بسیار و این داستان بیش از ۳۰ سال است که تکرار می‌شود.

وی ادامه داد: فیلمسازان ایرانی کاملاً از حقوق تلویزیونی محروم هستند و درحالیکه حقوق و درآمدی که از نمایش فیلم‌ها در تلویزیون حاصل می‌شود در دنیا حدود ۳۰ درصد از  کل درآمد فروش آنهاست، در ایران این رقم به ۵ درصد نیز نمی‌رسد.

رئیسیان افزود: حقوق ویدئویی نیز به صورت کامل تأمین نمی‌شود و رقمی که پرداخت می‌شود خیلی واقعی نیست و اصلاً هزینه‌ها را جبران نمی‌کند البته فقط برخی فیلم‌ها در  زمان پخش حقوق ویدئویی سود خوبی می‌گیرند اما اکثر فیلم‌ها نمی‌توانند پولی در این بخش کسب کنند زیرا بحث قاچاق فیلم وجود دارد و قاچاق  بسیار به حقوق ویدئویی لطمه می‌زند.

کارگردان فیلم «دوران عاشقی» با تاکید بر اینکه پایمال شدن حقوق نمایش فیلم‌ها و مواردی همچون نمایش قاچاق  فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای، اتوبوس‌ها و سامانه حمل‌ونقل و هواپیماها افزود: راهکار مبارزه  با این مشکلات و حل کردن آنها این نیست که ما دائم کمیته تشکیل دهیم و فقط اطلاع‌رسانی کنیم که این حقوق رعایت شود و به مردم بگوییم که عمل نکردن به این حقوق از لحاظ شرعی و قانونی درست نیست، زیرا اگر این راهکار جواب لازم را داده بود بیش از ۳۰ سال سینمای ایران با این مشکل دست به گریبان نبود.

 کارگردان «چهل سالگی» ادامه داد: راه‌‌حل این مسئله این است که در کنار مبارزه محکم و شدید با قاچاق و نمایش غیرقانونی فیلم‌ها، میزان حقوق یک فیلم در  بخش‌های نمایشی غیراکران اعم از تلویزیون، شبکه نمایش خانگی و فروش بین‌المللی و موارد دیگر  را واقعی کنیم و تمامی بخش‌های دولت اعم از قوه مجریه، مجلس شورای اسلامی و صداوسیما برای این کار باید همت کنند و حتی اگر نیاز است برای واقعی کردن این کارها قانون تصویب شود.

وی ادامه داد: به‌طور مثال چرا باید تلویزیون که از بودجه عمومی تغذیه می‌کند فیلم‌های سینمای ایران که در داخل کشور و با مجوز ساخته شده‌اند را به بهانه اینکه این فیلم‌ها با ضوابطش یکی نیست، خریداری نکند درحالیکه انبوه  فیلم‌های سطحی خارجی با ارزش‌های بسیار پایین را نمایش می‌دهد. بعد از روی کار آمدن عزت الله ضرغامی در صداوسیما و تولید انبوه تله‌فیلم‌ها حدود دو دهه است که تلویزیون تعداد بسیاری کمی در حدود ۲ یا ۳ فیلم از سینمای ایران را  برای نمایش می‌خرد. چرا؟

رییسیان تأکید کرد: راهکار دوم حمایت دولت از بخش خصوصی است. هم‌اکنون پنج بخش بین‌الملل در زیرمجموعه سازمان سینمایی و مؤسسات وابسته فعالیت بین‌المللی می‌کنند و هیچ کدام خروجی مفیدی برای سینمای ایران ندارند و دولت  به جای آنکه این سرمایه را در این مراکز صرف کند باید آنها را تبدیل به یک دفتر کوچک کند و از بخش خصوصی حمایت کند.

 رئیسیان ادامه داد: من خودم با همکاری تعدادی از دوستان ۶ سال پیش سایتی را به شکل وی.او.دی در آمریکا راه‌اندازی کرده و به ثبت رساندیم ولی هیچ حمایتی از آن نشد. همچنین حدود هفت ماه پیش پیشنهاد و طرح مفید یک چرخه کامل اکران را برای نمایش فیلم‌های ایرانی در آمریکا، کانادا و استرالیا  آماده کردیم که هرگاه یک فیلم ایرانی به نمایش دربیاید وضعیتش مشخص باشد، اما دولت و سازمان سینمایی از این طرح هیچ حمایتی نکرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد این است که دولت به عنوان  یک پشتیبان و حامی با هدف تقویت زیرساخت‌های بخش نمایش و گسترش فضای نمایشی در خارج از ایران از اینگونه طرح‌ها حمایت کند اما متاسفانه شاهد هستیم که دولت قصد دارد خود به‌صورت مستقیم وارد عرصه شود و با روش‌هایی همچون اجاره سالن‌ها و نمایش فیلم‌ها بودجه‌هایی را هزینه کند که هیچ دستاورد و سودی ندارد و امتحان خود را قبلاً پس داده است و فقط سود آن به جیب واسطه‌ها می‌رود.

 وی ادامه داد: باید برنامه‌ریزی برای احقاق حقوق فیلم‌های ایرانی و مراقبت از نمایش این فیلم‌ها در خارج کشور مثلاً در کانادا و آمریکا توسط سینماگران آشنا و کاربلد و به‌صورت کاملاً غیردولتی در داخل و با حمایت دولت انجام شود.

رئیسیان  تاکید کرد: بخش خصوصی توانایی به سرانجام رساندن این مأموریت را دارد اما هزینه‌هایی دارد که از عهده او خارج است و بخش خصوصی نمی‌تواند همه هزینه را تأمین کند و دولت باید از این کار حمایت کند فقط کافی است یکبار برای این کارها هزینه کند. تنها راهکار همین است.