نمایش خانگی/مهدی موسویتبار: طبق آنچه در آمار سالانه مهمترین سامانه ویاودی ایران آمده مخاطبان، هرماه بیش از 36میلیون گیگابایت اینترنت برای دیدن فیلم مصرف کردهاند و در اسفند۹۸ که تازه با پدیده کرونا آشنا شده بودیم رکورد حجم مصرف اینترنت در این سامانه با بیش از 48میلیون گیگابایت در یکماه شکسته شد که عدد شگفتانگیزی است و عجیبتر از آن مصرف نزدیک به 1.6میلیون گیگابایت در ۲۸اسفند ۹۸ بوده است.
به گزارش نمایش خانگی و به نقل از روزنامه فرهیختگان، سوال اساسیتر این است که چه کسی از این میزان مصرف بیشتر سود میکند؟ بارها درباره نحوه محاسبه درآمد پلتفرمها و سهم مخابرات و اپراتورها از این میزان بازدید پیگیری کردیم و با این جواب مواجه شدیم که بهدلیل تنوع اشتراکات مخاطبان و همچنین تفاوت بستههای اینترنتی مصرفی مشترکان، امکان محاسبه دقیق وجود ندارد.
مثلا مشترکان شاتل بهطور رایگان میتوانند نماوا را نگاه کنند و مشترکان ایرانسل از تخفیف 50درصدی برای دیدن فیلیمو استفاده میکنند؛ اما پول این میزان بازدیدهای میلیونی به جیب چه کسی یا چه کسانی میرود؟ درحال حاضر و برای خریدن یک بسته 5گیگابایتی ماهانه باید نزدیک به 24هزار تومان بدون احتساب مالیات پرداخت کرد. با این روش، هر گیگابایت نزدیک به 5هزار تومان هزینه برای مخاطب ایجاد میکند.
ممکن است روش محاسبه دقیقی نباشد اما اگر 36میلیون مصرف ماهانه مشترکان را ضرب در پنجهزار تومان بابت هر گیگابایت بکنیم به عدد حدود 180میلیارد تومان در ماه میرسیم که مشخص نیست سهم پلتفرمها از این عدد چقدر است و سهم مخابرات و اپراتورها به چه میزان است؟
ایکاش همه پلتفرمها درکنار گزارش موفقیتهای سالانه خودشان، درباره میزان هزینه و درآمدهایشان هم شفافسازی کنند تا معلوم شود یک مشترک مثلا برای دیدن یک قسمت از سریالی خاص درمجموع چقدر هزینه میکند. از آنطرف هم مخاطب برای خرید بستهها و استفاده از اینترنتهای مختلف قدرت تصمیمگیری بهتر و بیشتری خواهد داشت.