خانه بلاگ صفحه 19

سرگیجه؛ الگوی موفق سریال‌سازی توسط سریال‌ساز

نمایش خانگی/هانیه مظفری: سریال سرگیجه ارائه شده از سوی #نماوا بعد از پنج قسمت نه تنها از ریتم نیفتاده که همچنان وجه معمایی خود را حفظ کرده و در عین حال در هر قسمت کاراکترهای تازه ای را وارد دایره اتفاقات خود می‌کند.

سرگیجه را بهرنگ توفیقی به تهیه‌کنندگی مهدی بدرلو ساخته. توفیقی با سابقه ساخت فراوان سریال تلویزیونی وارد شبکه خانگی شده و همین سابقه باعث شده اشتباه تازه‌کاران سریال سازی یعنی ارائه یک قسمت پر و پیمان و آب بندی به مابقی را تکرار نکند.

سرگیجه که عنوان آن یادآور اثری دیدنی از آلفرد هیچکاک کبیر است سعی کرده بر مدار مولفه های ژانر جنایی-عاشقانه پیش رفته و تا می‌تواند از لو رفتن داستان خویش پرهیز کند و به مخاطب رودست بزند.

داستان ناپدید شدن یک مرد مرموز و دارای گذشته خاکستری اگر در دست یکی از سینمایی‌سازان جدیدالورود به سریال سازی قرار می‌گرفت نهایتا یکی دو قسمت کشش داشت و بعد می افتاد به بازی آب بندی‌. متاسفانه آن قدر هم از این تیپ سریال‌ها برای پلتفرم ها تولید شده که بهتر است شاهد مثال برایش نیاوریم.

بهرنگ توفیقی که بعد از سالها دستیاری، کار سریال سازی را با تهیه‌کنندگان متخصصی مثل رامین عباسی زاده در انقلاب زیبا یا حامد عنقا در سریال‌های پدر و برسردوراهی و آقازاده، به خوبی آموخته حالا در سرگیجه نشان داده که برای سریال سازی روان و تحریک‌کننده بیش از هر چیز مفهوم ریتم و حفظ ریتم در تک تک قسمتهای سریال‌ را آموخته.

صدالبته استفاده از حمید نجفی راد با سابقه سالها تیررسازی در تدوین سرگیجه کمک بالایی کرده به این حفظ ریتم. نجفی راد که امسال هم علفزار و هم سگ بند را به عنوان تدوین‌گر روی پرده داشته در سرگیجه سعی کرده تا حد ممکن راش های اضافی را کنار بگذارد و به سراغ اصل کاری‌ها برود‌.

سرگیجه ورای داستان پیگیرانه از وسواس های توفیقی در انتخاب قاب و تاکید بر دامنه سورمه ای تیره برای انطباق با فضای ساختاری قصه به خوبی بهره برده است. فیلمبرداری سرگیجه را بهنام کریمی برعهده داشته که ذاتا فیلمبردار سریالهای تلویزیونی است و ازجمله در سریالهایی مثل زن بابا و خوش نشین‌ها فعالیت داشته…

بهرنگ توفیقی خیلی خوب توانسته از آموخته های خود در سریال سازی تلویزیونی برای ارائه محصولی جذاب در سرگیجه استفاده کند و بی آن که خودنمایی داشته باشد صرفا داستانی معمایی را با بازیگران خوب ارائه کند ولی سرگیجه سریال بازیگران نیست بلکه سریالی است که برای مخاطب است.

#خون_سرد و قاتلی که…!+عکس

نمایش خانگی/هانیه مظفری: سریال خون سرد ساخته امیرحسین ترابی که از طریق فیلمنت عرضه ميشود بعد از گذشت هفده قسمت رفته رفته به سمت تکمیل پازل اتفاقات و دستگیری قاتل سریالی می‌رود.

در قسمت‌های اخیر #خون_سرد، قاتل سریالی داستان-کسری- که یک پزشک است یکی دو بار تا مرز دستگیری و افتادن در تله پیش میرود ولی هر بار از تله می‌گریزد…

در قسمت اخیر سریال امیرعلى و سرهنگ شمس تله‌اى براى قاتل سریالى گذاشته‌اند و معتقدند که این بار قاتل در چنگ آنهاست ولی باز هم قاتل است که در می‌رود…

امیر آقایی، شهرام حقیقت‌دوست، سارا بهرامی، سارا رسول‌زاده، بهار قاسمی، نیما شعبان نژاد، لیندا کیانی، امیررضا دلاوری، احسان عباسی، فرخ نعمتی، حسن زارعی، نادر فلاح، حسین سحر‌خیز، جلال فاطمی، نیلوفر کوخانی، پیام اینالویی، مرتضی تقی زاده، مهدی محرابی، امیرحسین شام‌بیاتی، الهام ایمانی، عارفه معماریان، مرتضی علی‌آبادی، باسط رضایی و سارا امیری بازیگران سریالند.

سریال #خون_سرد هرچند به نوعی یادآور #دکستر است ولی شخصیت پردازی های سریال، بد نیست و داستان‌های مختلفی که در هر قسمت روایت می‌شود باعث گردیده، مخاطب چندان خسته نشود.

از نظر سطح بازیها، این سریال بازی‌های خوبی از شهرام حقیقت دوست و امیر آقایی دارد ولی برخی بازیگران نظیر سارا بهرامی چنان که باید نتوانسته اند حس و حال لازم برای نقش را تداعی کنند. شانسی که سریال آورده اینکه بهرامی نقش مکمل است و برای همین چربش حضور آقایی و حقیقت دوست به نفع سریال است.

سریال خون سرد
سریال خون سرد

صدور پروانه برای بازیگر #اخراجیها+صدور پروانه برای تهیه‌کننده #یاغی+صدور پروانه برای آقازاده کارگردان رکوردشکن+صدور پروانه برای بازیگر زن پرکار+صدور پروانه برای آقازاده سیروس گرجستانی+…

ویدیوکلوب-شبکه خانگی

نمایش خانگی/مجید ناصری: شورای صدور پروانه نمایش آثار غیرسینمایی با نمایش دوازده عنوان فیلم بلند داستانی، یازده عنوان مستند و نه عنوان فیلم کوتاه داستانی موافقت کرد.

در میان پروانه های صادره نام علی اوسیوند بازیگر فیلم اخراجیها به چشم می‌خورد که پروانه فیلم ۷۶۰۰ را گرفته.

مازیار هاشمی تهیه‌کننده یاغی و صحرا اسدالهی بازیگر پرکار این سالها و حمیدرضا اطیابی آقازاده مسعود اطیابی-کارگردان فیلم انفرادی رکوردشکن تاریخ سینمای ایران در فروش- پروانه فیلم‌های کوتاه مختلف را گرفته اند. در این بین مازیار هاشمی تهیه‌کننده فیلمی کوتاه به کارگردانی سیاوش گرجستانی آقازاده سیروس گرجستانی است.

فیلمهای بلند داستانی پروانه نمایش گرفته عبارتند از:

–«خانه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا خطائی و شاهرخ پناهی

— «هارمونیکا» به تهیه‌کنندگی مشترک ارسلان حسینی، مجید صادقی و کارگردانی امید حسینی

–«کوچه باغ انار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا اشکیانی

–«کشمات» به تهیه‌کنندگی مازیار محمدی نژاد و کارگردانی علی صادق زاده

–«گرم ترین روز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس داوودی

–«فرانکفورت 8 صبح» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد رضا یکانی

— «ده سال جدایی» به تهیه‌کنندگی فرهنگی هنری سینما رسانه آسیا و کارگردانی امین کاظم زاده

— «7600» به تهیه‌کنندگی علیرضا اوسیوند و کارگردانی بهروز باقری

–«آفتاب گرگ و میش» به تهیه‌کنندگی مشترک محسن دانشور‏، لیلا اشرفی و کارگردانی محسن دانشور

— «ماه پیشونی و مادر بزرگ» و «شب روشن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ناصر عباسی

— «وقتی خروس خواند» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مژگان ترانه موافقت کرد.

مستندهای پروانه نمایش گرفته به شرح زیرند:

–«قمرتاج» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هادی و مهدی زارعی

–«چشم ها و دست‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی پنابرخدا رضایی

— «رنج زیر پوست» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی محسن جعفری راد

–«با آخرین نفس‌ها» به تهیه‌کنندگی فرشاد فدائیان و کارگردانی فراز فدائیان

–«عمو سعید» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد حسین باقری و محمد جواد مزروعی

— «آقا نعمت» به تهیه‌کنندگی مریم نقیبی و کارگردانی علی تک روستا

–«همچون پرندگان ابراهیم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی بیگدلی

–مجموعه مستند «شرح حق،تاریخ شفاهی حقوق ایران» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی وحید آگاه

–«سفر بهانه تو بود»، «سهم ما از زندگی» و «دست‌هایی از جنس آسمان» به تهیه‌کنندگی شهرام مقصودی و کارگردانی ناصر طاهریان

فهرست آثار کوتاه پروانه نمایش گرفته به شرح زیر است:

— «واداشته» به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی و کارگردانی سیاوش گرجستانی

–«مرد و پرنده» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی امیدی نژاد

— «تو را می‌شناسم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمیدرضا اطیابی

–«آخرین زنگ» و «ایلدا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جعفر مهیاری

–«مارپله» به تهیه‌کنندگی مصطفی رستم پور و کارگردانی مشترک مصطفی رستم پور‏ و عاطفه رضایان

— «باقری» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی بیگدلی

— «پزشک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ایمانی

— «اتاق ماساژ» به تهیه‌کنندگی محمد قدس و کارگردانی صحرا فاطمه اسدالهی

«می میرم برات» یا «دونبش»؟!

نمایش خانگی/علیرضا فطرتی(فعال رسانه) : قبل از تعطیلی شبکه ایران کالا، برنامه ای از این شبکه پخش می شد با عنوان «دو نبش» که خیلی مورد توجه مخاطبان شبکه ایران کالا قرار گرفته بود.

برنامه در فضایی شاد، مفرح با پخش ترانه های جذاب از خواننده های مطرح کشور و طنازی های سید احمدرضا موسوی که سابقه اجرا در شبکه های نسیم (برنامه شب کوک)، سلامت، یک و… را دارد و همچنین سامان گوران از مجریان و طنز پردازان مطرح کشور به صورت زنده به روی آنتن می رفت.

دو نبش برنامه ای ساده و مردمی بود که خیلی زود و آسان با مخاطب ارتباط برقرار می کرد. از جمله آیتم های برنامه می توان به پلی بک مجریان روی صدای خوانندگان مطرح موسیقی کشور،  گفتمان دو نفره طنز مجریان با موضوعات اجتماعی ، پخش مسابقه تلفنی، معرفی کاسب های برتر و…  را می توان نام برد.

رویکرد برنامه  به گونه ای بود که مخاطب همه عوامل برنامه را جلو دوربین می دید و بر خلاف برنامه های دیگر تلویزیون که عوامل برنامه همیشه در پشت صحنه هستند، در دو نبش با نو آوری برنامه مردم با عوامل برنامه همراه می شدند.

دونبش به علت سادگی و خودمانی بودن مجریان و طرح مباحث اجتماعی با مردم، خیلی مخاطب پسند بود. از طرفی با توجه به شکل برنامه سازی، بدون شک بودجه کمی هم صرف برنامه می شد، اما خروجی مطلوب برنامه نشان از داشتن اتاق فکر کارشناسانه ای بود که پشت این برنامه فعالیت می کرد.

دو نبش در مقایسه با برنامه هایی  که  با دهها عوامل پشت صحنه و با بودجه ای زیاد، مخاطب گریز ساخته و روی آنتن می رود، برنامه ای موفق بوده است.
اما این همه ماجرا نیست، منطقی است که تلویزیون برنامه خوب و مخاطب پسند خود را که بابتش بودجه صرف کرده است، بدون دلیل تعطیل نخواهد کرد. با تعطیلی شبکه ایران کالا معاونت سیما با پخش تیزر در شبکه های مختلف از پخش برنامه دو نبش در شبکه نسیم خبر داد!

اما خبری از پخش دو نبش در شبکه نسیم نشد، تا اینکه در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال مجریان دو نبش سر از شبکه یک سیما در آورند!
برنامه «می میرم برات» با اجرای سامان گوران و احمدرضا موسوی به منظور پاسداشت ارزش پرچم جمهوری اسلامی ایران و جایگاه آن در تقویت همبستگی ملی و اجتماعی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت شبکه یک سیما روی آنتن رفت.

ویژه برنامه «می‌میرم برات» با سبک و سیاق اجرای دو نبش و به صورت طنز و شوخی  در قالب پویش مردمی در فضای مجازی به صورت ارسال عکس، فیلم، صوت و دلنوشته با محوریت گرامیداشت پرچم جمهوری اسلامی ایران و حمایت از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از شبکه اول پخش شد.
دیدن می میرم برات در همان دقایق اول یاد آور برنامه دو نبش بود. همان مجریان و تقریبا با همان  ادبیات و شوخی ها ولی این بار با این تفاوت که در عرصه ای مجری شدند که اشراف کامل به آن ندارند!
این اتفاق این قدر نمود داشت که گوران و موسوی خودشان در برنامه اعتراف کردند که فوتبالی نیستند و ادعایی در اجرای برنامه فوتبالی ندارند! این مجریان در دو نبش خیلی شیرین و خوب اجرا می کردند چون به فضای اجتماعی برنامه مسلط بودند.

چگونه است  که از محبوبیت دو مجری در برنامه ای استفاده شد تا برنامه ای دیگر روی آنتن برود و موفق باشد؟ چرا به جای پخش برنامه دونبش در شبکه نسیم با رویکرد جام جهانی، می میرم برات روی آنتن می‌رود و نه چندان موفق!؟

بدون شک می میرم برات به جهت شتابزدگی برنامه سازان و عدم تسلط مجریان موفق برنامه دونبش، نمی‌توانست نظر مخاطب را جلب نماید و با اقبال نسبی مواجه شد!

چرا در یک برنامه فوتبالی از مجریانی استفاده نکردند که فوتبالی باشند و بتوانند روی آنتن زنده اطلاعات فوتبالی شان را به مخاطب منتقل کنند؟

در هر صورت در این روزهایی که مردم ما نیاز به انرژی مثبت دارند، از برنامه دو نبش در شبکه نسیم خبر تازه ای نیست و شاید قرار است از شبکه ای دیگر روی آنتن برود و از طرفی مجریان دو نبش هم در برنامه ای حضور پیدا کردند که موفقیت قبلی شان را نیز زیر سئوال برده است.

در این روزهای رونق شبکه های مختلف برون مرزی، باشد که برنامه سازان تلویزیون با مخاطب شناسی درست و ایجاد اتاق فکر، برنامه هایی را تولید و روانه آنتن کنند که مردم را پای شبکه های مختلف سیما بنشاند.

فصل اول #پوست_شیر، هیجانی به اتمام رسید!+عکس

نمایش خانگی/رضا نقی نژاد اورنگ: قسمت هشتم سریال پوست شیر برادران محمودی از طریق فیلم‌نت عرضه شد.

قسمت هشتم پوست شیر، آخرین قسمت از فصل اول این سریال پلیسی است و مابقی سریال در فصل دوم عرضه خواهد شد.

در قسمت هشتم سریال و برخلاف قسمت‌های قبلی، دوز ماجراجویی، تعقیب و گریز و هیجان سریال بالا می‌رود و برخلاف قسمت‌های قبل از نماهای آهسته بی فایده خبری نیست.

فصل اول پوست شیر جستجوی همزمان پلیس و پدر یاغی برای یافتن ردی از ربایندگان دختر گمشده را روایت می‌کند و در آستانه انتقام پدر از تنها سرنخ ربایندگان است که سریال به پایان می‌رسد…

شهاب حسینی، هادی حجازی‌ فر، پردیس احمدیه، پانته‌آ بهرام، بابک کریمی، مهرداد صدیقیان، ابوالفضل امیری، علیرضا کمالی، بهزاد خلج، رضا بای، ژیلا شاهی، علی اوسیوند، علیرضا استادی، سعید دشتی، آناهیتا افشار، کامران تفتی و… بازیگران سریال پوست شیر هستند.

پوست شیر۸
پوست شیر۸

چرا #بیگناه نتوانست #خسوف را بگیرد؟

نمایش خانگی/مجید نظری: قسمت سیزدهم از سریال بیگناه ساخته مهران احمدی از طریق فیلیمو عرضه شده و این سریال از نیمه گذشته…

به نطر می‌رسید با حجم بالای بازیگران سرشناسی که در سریال وجود دارند و با سابقه ای که از مهران احمدی کارگردان و مصطفی کیایی تهیه‌کننده سریال در ذهن داریم، این سریال بتواند زودتر از اینها در کانون توجه قرار گیرد.

با این حال سریال بیگناه از نصف گذشته و به سمت پایان رهنمون می‌شود ولی هنوز آن جذابیت لازم برای یک ملودرام حادث نشده. #بیگناه را می‌توان در کنار #خسوف قرار داد و این دو را سنجید‌.

خسوف به کارگردانی مازیار میری از همان ابتدای کار و با نشان دادن بحران رخ داده در ارتباط یک دختر وپسر دانشجو، گره افکنی کرد و بعدتر با نشان دادن عقبه خانوادگی هر یک از این دو، مخاطب را هر قسمت کنجکاو برای ادامه داستان قرار می‌داد…

اما بیگناه از همان جذابیت ناکافی بحران اصلی ضربه می‌خورد؛ فرار از کشور جوان از ترس فعالیت سیاسی در دوران قبل از انقلاب -که با القای برادر بزرگتر صورت گرفته- ایده ای نه چندان تازه برای یک سریال ۲۲ قسمتی است و البته که ورسیون کمدی اش را خود مهران احمدی در #مصادره ارائه داده بود.

بیگناه به غیر از این در ادامه و با بازگشت به وطن آن جوان بیگناه که حالا میانسال گشته نیز اغلب گرفتار خرده‌روابط زن-مردی از سنین مختلف است و بدتر از همه چسباندن تکه هایی مانند تجارت بیت کوین، ماجرای می تو، استاد متجاوز و‌… هم هیچ کدام در ربط منطقی با اصل ماجرا نیستند.

مهران احمدی، محسن کیایی، شبنم مقدمی، مسعود رایگان، ماهور الوند، ویشکا آسایش، مهرانه مهین ترابی، آتیلا پسیانی، نسرین نصرتی، هدیه بازوند و… بازیگران سریال بیگناه هستند که جملگی حیران اند از قرارگیری در دل سریالی که راه نمی افتد…

اینکه سازندگان سریال بتوانند در قسمت‌های باقیمانده تا پایان، آن را راه بیندازند مسأله ای است که به زودی معلوم می‌شود.

چه کسی باورش می‌شود؟ ۳۴ قسمت از #جیران گذشت و…+عکس

نمایش خانگی/رضا نقی نژاد اورنگ: قسمت سی و چهارم سریال #جیران ساخته حسن فتحی از طریق فیلیمو عرضه شد.

در قسمت سی و چهارم سریال جیران، سرکشی‌های جیران موقعیت خانواده اش را در دربار به خطر می‌اندازد و میرزا اسدالله برای حفظ موقعیت تازه به چنگ آمده اش حتی حاضر است دست به جنایت بزند. جیران خشمش را نزد شاه بروز می دهد…

کمتر کسی باورش می‌شود سریالی از حسن فتحی در شبکه خانگی عرضه شده و به قسمت سی و چهارم برسد ولی نتوانسته باشد جریان سازی دیگر ساخته های این کارگردان همچون شهرزاد، میوه ممنوعه، شب دهم و حتی زمانه را داشته باشد.

در باب نقاط قوت و ضعف سریال جیران، فراوان سخن گفته شده ولی برخلاف دیگر سریالهایی که حین تولید، عرضه می‌شوند و همین امر موجب می‌گردد که نقدهای وارده بر سریال، عامل بهبود در قسمت‌های بعدی گردد ولی درباره سریال جیران برخی نواقص همچنان باقیست…

ازجمله نقصان های سریال گویش کاراکتر ناصرالدین شاه است که از قسمت ابتدایی محل نقد و نظر بود و شاید می‌شد با دوبله، اصلاح گردد ولی اصلاح نشد. تمرکز بخش عمده سریال بر اندرونی حرمسرای سلطانی از دیگر نواقص است که می‌شد تعدیل یابد ولی شاید به خاطر استواری متن اولیه بر این امر، تعدیل نیافت…

بهرام رادان، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی ور، کتانه افشارنژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل کاشی، هومن برق نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن پور، فاطمه مسعودی فر، بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، پاشا جمالی، حسن مؤذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، امیرعباس توفیقی، فرشید صمدی پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی اشمند، پرویز بزرگی و رضا داودوندی بازیگران سریال جیران هستند.

جیران۳۴
جیران۳۴

افشین هاشمی کارگردان سریال #شبکه_مخفی_زنان بیان داشت: برخلاف برخی تصورات، #شبکه_مخفی_زنان سندیت تاریخی ندارد!/ناتوانی‌های فنی و  تمایل کارگردانان به تکرارِ آثارِ موسوم به واقعگرا، امکانِ تجربه‌ در گونه‌های دیگر را گرفته!/سانسوری‌ که امکانِ بررسی تاریخِ حال را به فیلمسازان نمی‌دهد باعث می‌شود از حال به تاریخ برگردیم!/تا پیش از اتفاقات اجتماعی اخیر، سانسور چندانی بر کار وارد نشد ولی پس از آن…/نمی‌دانم چطور در تیتراژی که تک‌خوانیِ زن نبود، تک‌خوانیِ زن شنیدند؟/باورتان می‌شود حزب نازی، موسیلینی، استالین و نام‌هایی از این دست جزو مواردِ سانسور #شبکه_مخفی_زنان باشند؟!/ باورتان می‌شود کلمه‌ی مظلوم جزو موارد سانسور باشد؟ همچنین هیولای قلعه‌ی سنگباران؟

نمایش خانگی/پیمان مقیمی: در ساخت #سریال_شبکه_مخفی_زنان تلاشم این بود که در عین جلب نظر عموم، مخاطبان متفاوت در لایه‌های مختلف از تماشای سریال لذت ببرند و در عین توجه به عمومِ تثبیت‌شده با حفظِ کیفیت، گروهِ دیگری را هم به تماشا دعوت کنم.

افشین هاشمی کارگردان با بیان مطلب فوق به خبرگزاری ایلنا گفت: کمدی ساختن به معنای بی‌توجهی به دکوپاژ، دنبال کردن شوخی‌های کلامیِ بیهوده، بداهه‌گویی‌های سطحی بازیگران و… و در یک کلام، «بی‌کیفیتی» نیست.

افشین هاشمی در چرایی افزایش تولید محصول نمایشی با رگه های تاریخی گفت: گاهی سانسوری‌ که امکانِ بررسی تاریخِ حال را به فیلمسازان نمی‌دهد باعث می‌شود از حال به تاریخ برگردیم و در تاریخِ تلخِ این سرزمین، قصه‌های دراماتیک و تراژیک‌ بسیار می‌توان یافت…

هاشمی درباره میزان ممیزی شبکه مخفی زنان گفت: با سانسور قطعا مواجه هستیم. باورتان می‌شود حزب نازی، موسیلینی، استالین و نام‌هایی از این دست جزو مواردِ سانسور باشند؟! باورتان می‌شود کلمه‌ی مظلوم جزو موارد سانسور باشد، همچنین هیولای قلعه‌ی سنگباران؟ تا پیش از اتفاقات اجتماعی اخیر، این سریال با کمترین سانسور محتوایی پخش می‌شد. دو یا سه مورد سانسور بود که من را آزار داد، یکی از تیتراژ سریال که علی‌رغم آنکه تک‌خوانیِ زن نبود، تک‌خوانیِ زن می‌شنیدند و اجازه ندادند. ولی دیگر موارد چندان آزاردهنده نبود. اما در روزهای اخیر انگار تمامِ عزم‌شان را جزم کرده‌اند برای پاره پاره کردنِ سریال و نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است برای «شبکه مخفی زنان» رخ دهد.

افشین+هاشمی
افشین+هاشمی

افشین هاشمی درباره جنس بازی های عمدتا تئاتری سریالش گفت: ناتوانی‌های فنیِ سینمای ما (به غیر چند فیلمِ این سال‌ها) همچنین تمایل کارگردانان به تکرارِ آثارِ موفقِ فیلمسازانِ موسوم به واقعگرا، امکانِ تجربه‌ در گونه‌های دیگر را از سینمای ما گرفته است. به تبع این وضعیت ما منتقدانی داریم که سینمای ایران را تنها با واقع‌گرایی می‌شناسند. من در دو فیلم «خسته نباشید» و «پسران دریا» کاملاً پیرو بازی واقع‌گرا هستم یا خودم در «خیلی دور خیلی نزدیک»، «کودک و فرشته» واقع‌گرا بازی کرده‌ام. بازی باید همخوان با کلیت ساختمان اثر طراحی شود و من نباید به دلیل اینکه امروز واقع‌گرایی مد است باورپذیری را فقط در واقع‌گرایی بدانم. بازی بازیگر اگر در ساختمان این فیلم می‌گنجد درست است و اگر ارتباطی با ساختمان اثر ندارد بازی اشتباهی است.

این کارگردان با رد سندیت تاریخی سریال خود بیان داشت:  آن سال‌ها انجمن‌ها و تشکل‌هایی از این دست که در سریال هست، وجود داشته و فعالیت می‌کردند اما جزییات این چیزهایی که در سریال «شبکه مخفی زنان» شاهد هستیم سندیّتِ تاریخی ندارد ولی نمونه‌های مشابه در سال‌های قبل و بعد وجود دارد.

اسلوموشن‌بازی در #پوست_شیر+عکس

نمایش خانگی/پیمان مقیمی: قسمت هفتم سریال #پوست_شیر برادران محمودی از طریق فیلم‌نت عرضه شد.

در خلاصه داستان قسمت تازه سریال پوست شیر آمده است: به خدا اسلحه به ما نمیاد، کسی که اسلحه دستشه می‌ترسه.

در قسمت اخیر سریال پوست شیر نیز به مانند قسمت‌های قبل برادران محمودی سعی زیادی کرده اند با اسلوموشن کردن یکی از سکانس های عاشقانه و کنارش تصویرسازی رابطه عاطفی یک زن صیغه ای و شوهرش، دوز ترکی‌طور سریال را بالا ببرند.

این تقلید از سریالهای محصول ترکیه اگر در سطح همین عاشقانه بازی ها نمی ماند و به کلیت داستان پردازی سریال هم رسوخ می‌کرد خیلی خوب بود ولی چه فایده که برادران محمودی همچنان عیار سریال سازی شان همان عیار تلویزیون است و حواسشان نیستند مخاطبی که برای تماشای پوست شیر باید اشتراک بخرد تفاوت دارد با مخاطب تلویزیون.

غلبه همین نگاه تلویزیونی است که باعث شده بعد از هفت قسمت همچنان شخصیت هایی واحد برای هادی حجازی فر و شهاب حسینی شکل نگیرد و هر دو بازیگر با وجود تلاش‌های شان در خلق کاراکتر تازه ناکام بمانند…

شهاب حسینی، هادی حجازی‌ فر، پردیس احمدیه، پانته‌آ بهرام، بابک کریمی، مهرداد صدیقیان، ابوالفضل امیری، علیرضا کمالی، بهزاد خلج، رضا بای، ژیلا شاهی، علی اوسیوند، علیرضا استادی، سعید دشتی، آناهیتا افشار، کامران تفتی و… بازیگران سریالند.

پوست شیر۷
پوست شیر۷

پایان آبکی #آفتاب_پرست!+عکس

نمایش خانگی/پیمان مقیمی: قسمت آخر سریال آفتاب‌پرست ساخته برزو نیک‌نژاد از طریق فیلمنت عرضه شد.

در قسمت آخر سریال آفتاب‌پرست، جمال در دوراهی سختی گیر کرده و نهایتا تصمیم می‌گیرد تا راه پرخطر اما درست را انتخاب کند؛ او در این راه تنها نیست و دست‌هایی به کمکش ‌می‌آیند…

سریال آفتاب‌پرست اگرچه شروع خوبی داشت و نگاه طنزش به مقوله مفاسد افتصادی نوید اتفاقی تازه را در صنعت سریال سازی میداد ولی متاسفانه جدی نگرفتن مدیوم طنز باعث شد برزو نیک نژاد نتواند کار تازه ای نه در کارنامه خویش و نه در سریال سازی داشته باشد.

بسندگی به حداقل‌ها و همین که یکی مثل پژمان جمشیدی را مرکز داستان قرار دهیم و قاعده ی اتفاقات و جمعی از بازیگران بداهه پرداز نظیر غلامرضا نیکخواه را پیش رویش تا سریال ساخته شود بزرگترین ضربه را هم به سریال و هم به کارنامه پژمان وارد آورده است.

برزو نیک نژاد سالهاست در آثار طنز اعم از سینمایی یا سریال، روال ثابتی را طی می‌کند متکی بر خطوط داستانی ساده و بداهه های فراوان؛ پرکاری باعث شده اغلب آثار برزو گرفتار تنبلی از فرم تا روایت شود. شاید قدری استراحت ‌و پیگیری جریان سریال سازی روز دنیا باعث شود در آینده کارهای بهتری از برزو ببینیم.

آفتاب پرست۱۵
آفتاب پرست۱۵