خانه بلاگ صفحه 70

اعتراف شهاب حسینی به فقدان متن در “همرفیق”!

نمایش خانگی/امیررضا احمدی: انتقادات متعدد به عدم طراحی متن مناسب برای “همرفیق” بالاخره با واکنش شهاب حسینی مواجه شد.
شهاب حسینی در خلال گفتگو با میترا حجار که جزو کلیشه ترین گفتگوهای “همرفیق” بود از نبود متن برای این برنامه گفت.
شهاب حسینی گفت: من وقتی میخواهم به برنامه بیایم نه پلاتو میروم و نه میدانم چه میخواهم بگویم! من میایم جلوی دوربین و تازه فکر میکنم که چه بگویم!!!
اعتراف شهاب حسینی در شرایطی رخ داده که در اغلب تاک شوهای معتبر معمولا اتاق فکری دارند که مبادرت به طراحی پرسش مطابق با ویژگیهای مهمان میکند.
اینکه در “همرفیق” چنین اتاق فکری نیست موجب شده به طرح یک سری سوال تکراری در این برنامه.

سوالاتی مثل اینکه چه سازی دوست دارید؟ یا چه میکنید با اوضاع و احوال؟

و باز در یک روال پیش بینی شده مهمان از همان سازی نام میبرد که نوازنده اش در استودیو حاضر است!!! و از این میگوید که اوضاع دست خودمان نیست ولی احوال دست خودمان است…

فیلیمو و دو ملودرام استاندارد

ملکه گدایان+فیلیمو+میخواهم زنده بمانم
ملکه گدایان+فیلیمو+میخواهم زنده بمانم

نمایش خانگی/پیمان اسماعیلی: در دوران افول سریال‌سازی در شبکه خانگی و تلویزیون، فیلیمو با دو سریال ملودرام توانسته توجهات را جلب کند.

سریالهای “ملکه گدایان” و “می‌خواهم زنده بمانم” دو ملودرام فیلیمو هستند که هر دو با مایه‌های عاشقانه توانسته‌اند در شمار سریالهای محبوب شبکه خانگی باشند.

“ملکه گدایان” را حسین سهیلی زاده ساخته که سابقه فعالیت بالا در تلویزیون دارد و ازجمله سریالهای “ترانه مادری”،‌”فاصله‌ها”، “آوای باران” و “پریا” را برای تلویزیون ساخته که اغلب آنها در زمان خود توجه‌برانگیز بوده‌اند.

حسین سهیلی‌زاده در “ملکه گدایان” هم مایه‌های عاشقانه‌ آثاری مثل “فاصله ها” را به خدمت گرفته و هم مایه های اجتماعی و بخصوص مقوله کودکان کار در “آوای باران” را.

سهیلی‌زاده علاوه بر اینها نوعی رگه‌های تبهکارانه مرتبط با تولید مخدر را وارد کار کرده که بر تعلیق کار افزوده شود. این ترکیب بندی باعث شده “ملکه گدایان” قابل تحمل از کار دربیاید.

ملکه گدایان+فیلیمو+میخواهم زنده بمانم
ملکه گدایان+فیلیمو+میخواهم زنده بمانم

شهرام شاه حسینی که سابقه ساخت سریالهای “هشت و نیم دقیقه”،‌ “همه چیز آنجاست” و “پرگار” و فیلم پرحاشیه “خانه دختر” را در کارنامه دارد سازنده “میخواهم زنده بمانم” است؛ سریالی که قاب‌های خوش آب و رنگی دارد محصول فیلمبرداری محمد عزت‌خواه.

“میخواهم زنده بمانم” داستان دختری در آستانه ازدواج را روایت میکند که گرفتار دسیسه‌های مختلف میگردد؛ دسیسه‌هایی یادآور وضعیت نزهت در فیلمنامه تولیدنشده “آینه‌های روبرو”.

اینکه شاه‌حسینی که زمانی در گروه دستیاران “سگ‌کشی”بیضایی بوده به طور خودآگاه از “آینه های روبرو” برداشته یا نه، مشخص نیست ولی آنچه معلوم است اینکه شاه‌حسینی در دکوپاژ و تصویرسازی خیلی بادقت عمل کرده و سعی نموده باری به هرجهت نباشد.

“میخواهم زنده بمانم” سعی کرده در هر قسمت گره تازه و رودست متفاوتی برای مخاطب داشته باشد و همین‌ها موجب بالا رفتن جذابیت سریال شود.

فیلیمو با “ملکه گدایان” و “می‌خواهم زنده بمانم” در ملودرام سازی استاندارد عمل کرده و اگر این استانداردسازی به تمام محصولات این سامانه تعمیم یابد، اتفاقاتی بهتر برای کلیت سریال سازی ایران رخ خواهد داد.

مسئولیت‌پذیری را از این کارگردان بیاموزید!

منوچهر+هادی
منوچهر+هادی

نمایش خانگی/مجید ناصری: اظهارات کارگردان “گیسو” در توجیه ضعفهای سریال را باید تعریفی تازه از مسئولیت‌پذیری دانست.

کمتر کسی فکر می‌کرد سریال “گیسو” که فصل دوم “عاشقانه” است نتواند حتی نیمی از موفقیت آن سریال را تکرار کند.

“گیسو” بازیگران سرشناسی همچون محمدرضا گلزار، هومن سیدی، ساره بیات، حسین یاری و هانیه توسلی را دارد ولی کمبود ماده داستانی گیرا برای روایت و فقدان وسواس در کارگردانی، سریال را به محصولی باب دندان مخاطب بدل نکرده.

منوچهر هادی کارگردان سریال خیلی زود و قبل از آن که سریال به قسمت ششم برسد دست به توجیه ضعفها زده و در برنامه “منو بشناس” گفت: سریالی که فصل اولش موفق بوده وقتی قرار می شود ادامه پیدا کند حتی اگر فقط یک بازیگرش حذف شود امکان ندارد کار لطمه نخورد ولی ما در گیسو مجبور به این کار شدیم. تا قسمت چهارم داشتیم قصه‌ های دوستانی که در این فصل در خدمت شان نبودیم را توجیه می‌کردیم که این به کار لطمه زد. از آن جمع فقط یکی از بازیگرها را اساساً نمی توانستیم داشته باشیم، اما بقیه را می‌ توانستیم. ولی مسایلی هست که ترجیح می دهم در موردش حرف نزنم!

اینکه فقط با حذف یک بازیگر سریالی لطمه بخورد فقط درباره سریالهایی رخ می‌دهد که ماده داستانی لازم برای امتداد ماجرا یا خلق حادثه تازه را ندارند وگرنه این همه سریال موفق در دنیا تولید می‌شود که نه تنها بازیگران اصلیش عوض می‌شوند که در مسیر داستان از سریال حذف می‌شوند‌.

در سریال “فرار از زندان” از محصولات فاکس، از همان فصل اول به تدریج کاراکترهایی نظیر “جان آبروزی” که اتفاقا سمپاتیک هستند در خدمت خط اصلی سریال حذف می‌شوند ولی در فصول بعد شخصیت‌های جذاب‌ مثل “گرچن” یا “الکس ماهون” وارد سریال شده و به‌اندازه “آبروزی”، مورد توجه قرار گرفتند.

در همین سریال “پایتخت” کاراکترهایی مثل “بهبود” و “اوس موسی” نه در همه فصول بلکه در فصولی خاص و به تناسب قصه وارد سریال شدند ولی نبود آنها درمابقی فصول چندان به چشم نیامد چون سریال قائم به داستان است و نه شخصیت.

اینکه “گیسو” در امتداد “عاشقانه” ساخته شده این مزیت را برای سازندگان داشت که بتوانند مخاطبان اولیه‌ای برای سریال داشته باشند ولی وقتی قسمت به قسمت سریال به جای تازه و نو شدن، رنگ و بوی کهنگی و بازی با خاطرات “عاشقانه” دارند مشخص است که ریشه را باید در متن متزلزل سریال جستجو کرد.

سازنده “گیسو” اگر با داستانی تازه و شخصیت‌هایی ممزوج با داستان، سریال را کلید می‌زد مجبور نبود الان ضعف‌ها را تقصیر نبود بازیگران قسمت قبل بیندازد؛ بماند که این توجیه می‌تواند بی‌احترامی به امثال گلزار، سیدی، بیات و دیگرانی باشد که در “گیسو” حاضرند!

دیدار جیران، سیاوش و مارال در “سیاوش۱۱”+عکس

نمایش خانگی/مجید ناصری: قسمت یازدهم سریال خانگی “سیاوش”سروش محمدزاده از محصولات سرورسانه پارسیان از طریق نماوا عرضه شد.

در قسمت تازه سریال، جیران، سیاوش و مارال را در مهمانی می‌بیند. جلال هم که جیران را تعقیب کرده، به همراه صابر به مهمانی می‌روند. نصرت نیز مردی را زندانی کرده و می‌خواهد از او انتقام بگیرد و …

میلاد کی‌مرام (سیاوش ساقی)، رضا کیانیان (نصرت خالقی)، ترلان پروانه (مارال خالقی)، مجید صالحی (صابر ساقی)، خسرو شهراز (کمال ساقی)، گیتی قاسمی (سیمین ساقی)، سوگل خلیق (جیران)، علیرضا جعفری (جلال)، محمد ولی‌زادگان (سینا)، مهدی حسینی‌نیا (وحید)، محمدرضا صولتی (معین)، مرجان اتفاقیان (مرجان)، مهدخت مولایی (فروث ساقی)، علی عامل هاشمی (ابی)، رویا جاویدنیا، ناهید مسلمی، الهام جدی و مرجان قمری بازیگران سریالند.

سیاوش۱۱
سیاوش۱۱

کشف رازی تازه توسط سام+عکس

نمایش خانگی/مجید ناصری: قسمت یازدهم سریال خانگی”خوب بد جلف: رادیواکتیو”محسن چگینی از طریق فیلیمو عرضه شد.

در قسمت تازه سریال سام به رازی پی می برد که جانش را در معرض خطر قرار می دهد و او ناچار به سکوت و همکاری می شود؛ پژمان هم از سوی دیگری درگیر ماجرا می شود، و هر دو جداگانه و به روش های هوشمندانه خودشان سعی کشف اسرار گروه دارند و نمی دانند که شمارش معکوس برای اجرای مرحله نهایی عملیات و قتل آن دو آغاز شده است…

پژمان جمشیدی، سام درخشانی، حامد کمیلی (فربد مولویان)، فرهاد آئیش (دکتر مدنی)، گوهر خیراندیش (خانم بشارتی)، امیرمهدی ژوله (حسام کشمیری)، مارال فرجاد (نگین)، آناهیتا درگاهی، ستاره پسیانی، شکیب شجره (آصف خان علیمرادف)، فرزین محدث (سینا) و… بازیگران سریالند.

رادیواکتیو۱۱
رادیواکتیو۱۱

دستمزد بازیگران سریالهای خانگی چقدر است؟/یک مدیر تولید پاسخ داد+جدول

پول-شبکه خانگی-سرمایه

نمایش خانگی/مجتبی اردشیری: یک مدیر تولید سینمای ایران درباره میزان دستمزد بازیگران سریالهای خانگی، توضیحاتی ارائه داد.

این مدیر تولید شناخته‌شده سینمای ایران که علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن نام خود نداشت، در پاسخ روزنامه «فرهیختگان» مبنی‌بر میزان دریافتی بازیگران در آثار شبکه نمایش خانگی گفت: برخلاف آثار سینمایی که هر بازیگری می‌تواند رقمی را به تهیه‌کننده پیشنهاد کند، در شبکه نمایش خانگی، تقریبا نمودار منظمی برای دستمزد بازیگران وجود دارد.

وی ادامه داد: بازیگران خیلی چهره و موردعلاقه مردم که تعدادشان به عدد انگشتان دست هم نمی‌رسد، هر ماه 350 تا 500 میلیون تومان می‌گیرند. آنهایی که سلبریتی‌های شناخته‌شده هستند و جزء آن دسته اول قرار نمی‌گیرند، هر ماه 200 تا 300 میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.

این مدیر تولید افزود: بازیگران چهره‌ای که در رده اول و دوم قرار ندارند، هر ماه 100 تا 180 میلیون تومان و دیگر بازیگران نیز بسته به میزان نقش و محبوبیتی که میان مردم دارند، هر ماه زیر 100 میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.

اینکه چه میزان از بودجه چندمیلیاردی یک سریال شبکه نمایش خانگی به تهیه‌کننده می‌رسد، سوالی دیگر است که این مدیر تولید درباره‌اش گفت: شاید باورش برای شما سخت باشد اما میزان دریافتی تهیه‌کنندگان برای خود ما هم مشخص نشده است. چون منشأ بسیاری از این پول‌ها مشخص نیست و خیلی وقت‌ها نمی‌دانیم که بودجه واقعی فلان پروژه چقدر است. رقمی از سوی تهیه‌کننده به ما اعلام می‌شود که باید بر مبنای آن، تیم را بچینیم. اینکه تهیه‌کننده چه میزان از سرمایه‌گذار گرفته را ما نمی‌دانیم. اطلاعات ما بر مبنای همان رقمی است که تهیه‌کننده اعلام می‌کند و عموما آن‌قدر بالا نیست که بتوانیم بدون چک‌وچانه‌زدن، عوامل را پای قرارداد بکشانیم.

 

جدول دستمزد بازیگران سریالهای خانگی
جدول دستمزد بازیگران سریالهای خانگی

ورود هانیه توسلی به “گیسو۶”+عکس

نمایش خانگی/مجید ناصری: قسمت ششم سریال خانگی “گیسو”ی منوچهر هادی به تهیه کنندگی هومن کبیری از طریق نماوا عرضه شد.

ورود هانیه توسلی به سریال “گیسو” با کاراکتر کتایون بناست جلوه‌ای تازه به سریال دهد…

محمدرضا گلزار (سهیل بقایی)، هومن سیدی (پیمان رستاگ)، ساره بیات (پگاه دادگر)، هانیه توسلی (کتایون)، مسعود رایگان (یونس شکیبا)، شمسی فضل اللهی (مهین کیانی)، علیرضا زمانی نسب (محسن شکیبا)، سید جمشید حسینی، جولیا پانلی، آزاده ریاضی (مونا)، سانیا سالاری، بهاره رهنما و حسین یاری (رضا شکیبا) بازیگران سریالند.

گیسو۶
گیسو۶

شرط‌ و شروط تازه البرز در “ملکه گدایان۱۴”+عکس

نمایش خانگی/مجید ناصری: قسمت چهاردهم سریال خانگی”ملکه گدایان”حسین سهیلی‌زاده به تهیه‌کنندگی علی طلوعی از طریق فیلیمو عرضه شد.

در قسمت جدید سریال شاهد شرط جدید البرز برای تولید بمب هستیم؛ شرط البرز دیدار با افراست. در این میان سارا آلوده ی بمب شده و افرا برای ملاقات با البرز دست به دامان ملکه می شود …

باران کوثری (افرا بابایی)، رویا نونهالی (لعیا یکتا)، پانته‌آ بهرام (خورشید یکتا)، فرزاد فرزین (پارسا پارسا)، محمدرضا غفاری (آریا درخشان)، آرمان درویش، رضا بهبودی (شبیر)، یسنا میرطهماسب (سهیل)، الهام کردا (مهناز)، سولماز غنی (فریبا رضایی)، علی اوجی (سیامک)، بهشاد شریفیان (شنتیا)، مریم سرمدی (بتول)، شبنم قربانی (سارا محمودی) و… بازیگران سریالند.

ملکه گدایان۱۴
ملکه گدایان۱۴

تعدد زوجات مدیری در “دراکولا۳”!؟+عکس

نمایش خانگی/مجید ناصری: سومین قسمت سریال “دراکولا”ی مهران مدیری محصول اول مارکت مخابرات از طریق نماوا با همراهی فیلیمو وارد شبکه نمایش خانگی شد.

در قسمت تازه سریال با فلاش بک‌های مختلف شاهد اتفاقاتی هستیم که پیش از مرگ کامروا(مهران مدیری) رخ داده است و در عین حال داده‌هایی درباره تعدد زوجات کامروا ارائه می‌شود.

مهران مدیری، ویشکا آسایش، نیما شعبان نژاد، محمد بحرانی، سیما تیرانداز، بهنام تشکر، گلاره عباسی، اندیشه فولادوند، احسان امانی، گلاره دربندی، مرتضی زارع، شکیلا سماواتی، مرجان مومنی، فرنوش نیک اندیش و حامد وکیلی بازیگران سریالند.

به کامران کامروا خبر می‌رسد که پسرش را به جرم راه‌اندازی سایت‌های شرطبندی در خارج از کشور دستگیر کرده‌اند و ماموران به زودی به سراغ خود او خواهند آمد. کامروا پس از شنیدن این خبر به همراه چمچاره سوار هلیکوپتر شخصی‌اش می‌شود و …

دراکولا۳
دراکولا۳

چرا “همرفیق” به توفیق دست نیافت؟

همرفیق
همرفیق

نمایش خانگی: به نظر می‌رسد همرفیق همه ابزارهای لازم برای رسیدن به موفقیت را دارد. از یک مجری نام‌آشنا و موفق در عرصه بازیگری گرفته تا میهمانانی که هرکدام به نوعی واجد جذابیت‌هایی هستند.

به گزارش نمایش خانگی و به نقل از روزنامه شرق، شهاب حسینی در طول این سال‌ها آن‌چنان در عرصه سینما درخشیده و محبوبیت کسب کرده است که شاید کسی به یاد نیاورد او روزی، روزگاری با مجری‌گری پا به عرصه تصویر نهاده است. این به این معناست که حسینی هم به اصول و قواعد اجرا واقف است و هم آن‌قدر جذابیت دارد که مخاطب را به پای برنامه‌اش بکشاند. برنامه‌ای که او علاوه‌بر اجرا، کارگردانی آن را نیز بر عهده دارد تا بدین‌ترتیب نقشش از یک مجری ساده فراتر رود.‌

اما چرا همرفیق به آن توفیقی که انتظار می‌رود، دست نمی‌یابد؟ به نظر می‌رسد مشکل اصلی را باید در اتاق فکر برنامه جست‌وجو کرد. اتاق فکری که مجری برنامه را با دستانی تقریبا خالی به روی صحنه می‌فرستد تا اغلب جذابیت‌های برنامه به خلاقیت میهمان برنامه بستگی داشته باشد.

میهمان‌هایی که با پاسخ‌های جذاب‌شان یا مطرح‌کردن بحث‌های حاشیه‌ای، نقش مهمی در کیفیت نهایی برنامه ایفا می‌کنند. نقشی بسیار پررنگ‌تر از مجری برنامه که در اصل او باید خط‌دهنده اصلی برنامه باشد و اهداف از پیش تعیین‌شده را به پیش ببرد.

تمرکز برنامه روی واژه «رفیق» و نقش رفقای خوب در زندگی است. همین مسئله باعث شده که سؤالات محدودی در اختیار شهاب حسینی قرار گیرد و این سؤالات که در هر برنامه عینا تکرار می‌شوند، ملال‌انگیز و حوصله‌سربر به نظر برسند.

سؤالاتی نظیر اینکه «اوضاع و احوال چطور است؟» و بلافاصله توضیح مکرر این نکته که تغییر اوضاع دست خودمان نیست ولی احوال را که می‌توانیم تغییر دهیم. سؤالاتی جدی که یقینا پاسخ‌هایی جدی نیز می‌طلبند و به نظر می‌رسد در برخی لحظات، توی ذوق میهمانی می‌خورد که فکر می‌کند در برنامه‌ای کم‌و‌بیش سرگرمی‌محور حاضر شده است. این‌چنین است که خود میهمان مربوطه دست به کار می‌شود و سعی می‌کند با ذکر خاطره‌ای بامزه، حال‌و‌هوای برنامه را عوض کند.

مانند آنچه‌ در برنامه‌ای با حضور پژمان جمشیدی و سام درخشانی، اتفاق افتاد و راحتی و طنازی این دو، به همرفیق جذابیتی دوچندان بخشید. در برنامه پخش‌شده با حضور شبنم مقدمی نیز اتفاقی مشابه رخ داد و مقدمی که به نظر می‌رسید از سؤالات جدی شهاب حسینی کلافه شده، پیشنهاد حضور در کنار گروه موسیقی را داد و بدین‌ترتیب صورت و شکلی دیگر به برنامه داد و باعث شد به شکل جذاب‌تری دنبال شود.

استفاده از موسیقی یکی از برگ‌های برنده همرفیق محسوب می‌شود. در‌حالی‌که همچنان امکان نمایش سازهای موسیقی در برنامه‌های صداوسیما وجود ندارد، همرفیق در شبکه نمایش خانگی به‌خوبی از این مزیت بهره برده و با پخش آهنگ‌هایی زنده از گروه موسیقی بمرانی، حال‌و‌هوای متفاوتی به برنامه می‌بخشد.

همچنین به بهانه پرس‌وجو از ساز مورد علاقه میهمانان برنامه، فرصت تک‌نوازی سازهای مختلف فراهم می‌شود تا با این تمهید، واکنش میهمانان برنامه نیز به یکی از بخش‌های مهم برنامه تبدیل شود. واکنش‌هایی که البته گاهی تصنعی و نمایشی می‌نماید و این نمایشی‌بودن حتی در لحظه اعطای هدایای اسپانسر برنامه نیز به چشم می‌آید. ضعفی که به نظر می‌رسد به نوعی می‌شود آن را به سایر بخش‌های برنامه نیز تعمیم داد. حقیقت این است که خروجی برنامه همرفیق می‌توانست خودمانی‌تر از اینها باشد و کاری کند که هنرمندان میهمان برنامه، بیش از اینها خودشان باشند.

یقینا لذت و جذابیتی که در مشاهده خود واقعیِ افراد و درددل‌های آنها هست، در نقش بازی‌کردن ایشان و شنیدن حرف‌های به اصطلاح قلمبه و سلمبه آنها نیست. عمده جذابیت‌های چنین برنامه‌هایی، از رفاقت و نزدیکی مجری و میهمان برنامه ناشی می‌شود و به نظر می‌رسد همرفیق برخلاف اسم و رسالتش، هنوز به چنین جایگاهی نرسیده است.