خانه بلاگ

سریال “وحشی”؛ اتحاد متن و تصویر با یک قلّت/کارگردانان “سرخپوست” و “شماره ده” یاد بگیرند

نمایش خانگی/مجید ناصری: سریال “وحشی” ساخته هومن سیدی که از فیلمنت ارائه شده را نمیشد با دیدن فقط یک قسمت قصاوت کرد به دلیل یک قلت عمده در سریال‌.

سریال انگار به صورت یک فیلم سینمایی تولید شده و کل هشت قسمت تکه هایی از یک فیلم هستند که حالا جداگانه به سریال بدل شده اند و برای همین حداقل دو قسمت را باید دید تا دریافت با سریال استانداردی طرفیم.

قلت زمانی اپیزودهای سریال بخصوص زمان اندک قسمت اول باعث شد همه چیز قدری گنگ باشد ولی حالا که سریال کم کم از نیمه می‌گذرد می‌توان به هومن سیدی نمره قبولی داد بابت اتحادی که در متن و تصویر سریال به چشم می‌خورد.

“وحشی” سریالی است در مایه های فرار از زندان که در فصل اول بناست در ریشه های اولیه زندانی شدن یک بیگناه روایت شود و احتمالا در فصول بعدی درباره ماجرای فرار و عواقب آن خواهیم دید. در این مایه اخیرا فیلمهای “شماره ده” و “سرخپوست” را دیدیم که هر دو یک مشکل عمده داشتند و آن هم لکنت در روایت داستانی در جغرافیای زندان. “سرخپوست” شانس آورد که نوید محمدزاده را داشت و به این طریق توانست جلوتر بایستد چون مجید صالحی در “شماره ده” ابدا نتوانسته بود شمایل یک فراری را دربیاورد‌.

در “وحشی” داستان بر صحنه سوار نیست و برخلاف “سرخپوست” و “شماره ده” صحنه جلوتر از داستان پیش نمیرود و هومن سیدی چون پله پله در سینما بالا آمده و تجربیات متفاوتی مثل “چهارشنبه سوری”،‌”خط ویژه”، “کمدی انسانی” و “مصادره” را پشت سر گذاشته که تک‌تک آنها در گذر زمان دیدنی باقی ماند‌ه‌اند. هومن از “چهارشنبه سوری”اصغر فرهادی دریافته که گاهی بیگناه‌ترین آدم‌ها بدل می‌شوند به گناهکارِ عرف و از کار در “کمدی انسانی”محمدهادی کریمی دریافته که جامع‌الاطراف‌ترین مضمون با سیر داستانی قدرتمند است، که مخاطب را تا آخرین سکانس، کنجکاو نگه می‌دارد. برای همین او سعی کرده در هر قسمت وحشی، داستان هایی متفاوت از اعتصابات کارگری تا کودک آزاری، شایعه سازی، بدبیاری، آدم فروشی و… را به خرده داستان هایی معقول برای هدایتِ روایت بدل کند و ابدا دنبال قدیس سازی از آدمها نرود.

سریال “وحشی” وقتی وارد زندان می‌شود نیز بی کپی برداری از نمونه هایی مثل آلکاتراز و فرار از زندان، سعی می‌کند جغرافیای یک زندان ایرانی را به مخاطب ارائه کند و همین است که زندان او کاملا قابل باور می‌شود…

“وحشی” اگر بتواند به فاصله ای کوتاه از فصل اول، فصل دوم را هم با همین ریتم محرک و البته کنار گذاشتن قلت زمانی اپیزودها و پر و پیمان کردن قسمتها، ارائه نماید قطعا خواهد توانست به یک الگوسازی ایرانی در گونهٔ فرار از زندان تبدیل گردد.

 

صدور پروانه برای بازیگر سریال “طوبی”+صدور چندین پروانه دیگر

نمایش خانگی/مجید ناصری: شورای پروانه نمایش آثار غیرسینمایی، مجوز ساخت دوازده اثر اعم از فیلم بلند، کوتاه و مستند را صادر کرده است.

در میان مجوزهای صادره نام بازیگر سریال “طوبی” هم دیده می‌شود که گویا برای فیلمی بلند با عنوان “جای خالی تو” پروانه گرفته‌است.

شهروز آقایی پور بازیگر نقش فواد(همسر جمانه) در سریال طوبی، فیلمنامه “جای خالی تو” را نگاشته است که بناست توسط امید حسینی ساخته شود.

فهرست پروانه های صادره به شرح زیر است:

***فیلم‌نامه‌های بلند داستانی

–«قهوه عشق» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سید محمدهادی زواره‌ای

–«جای  خالی تو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امید حسینی و نویسندگی شهروز آقائی پور ایمنجویی

–«شام لیلی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین بخشی‌پور و نویسندگی شهریار صابری

–«ما» به تهیه‌کنندگی فریدون نجفی‌حاجیور، کارگردانی حسین وادی‌زاده و نویسندگی حمیدرضا مزرعه خطیری

***فیلم‌نامه‌های کوتاه داستانی

— «هفته‌ای یک روز» به تهیه‌کنندگی سارا مؤذن جولاندان، کارگردانی و نویسندگی یاسر نیک‌خواه آزاد

–«تنها رفیق» به تهیه‌کنندگی سعید خاک‌پور، کارگردانی و نویسندگی احسان غلامی نشاط

— «جانان» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی راضیه عباس‌تقی

— «نقاشی پاییز» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی فرهاد فتحی‌زاده

— «آخرین رز روز» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سیاوش شاه‌مرادی

–«مبینا عینک من کجاست» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی رضا ثابت‌پور

–«چهار» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی ساسان سلیمی

***مستند 

–«کتابخانه تئاتر شهر» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سهند خلج امیر حسینی

شروع به کار «مهرگان فیلم» با ترکیبی از آثار متنوع

نمایش خانگی: همزمان با افزایش تنوع اکران و آماده شدن فیلم‌هایی تازه برای نمایش، موسسه «مهرگان فیلم» شروع به فعالیت کرد.

«مهرگان فيلم»با مديريت حميد اسحاقی که پیشتر سابقه فعالیت در موسسات سینمایی مختلف و ازجمله هدایت‌فیلم را داشته، راه اندازی و با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خود را آغاز کرده است.

این موسسه امسال پخش چند فيلم مطرح سينماي ايران در ژانرهای مختلف از کمدی تا ملودرام و فانتزی و… را برعهده دارد.

«مهرگان فيلم» قصد کرده همزمان با پخش آثاری در گونه های مختلف از فیلم‌های جریان اصلی گرفته تا آثار هنری‌تر، توليدات سينمايي خود را نیز داشته باشد.

با ورود به کار شرکت های پخش تازه‌نفس، به نظر می‌رسد شرایطی متعادل‌تر برای اکران همه نوع فیلم فراهم آید و صاحبان آثار برای پخش فیلمهای خویش پیشنهادات بهتری داشته باشند.

پاسخ کارگردان سریال “آبان” به اتهام “بی‌حیایی”سریال و شباهت‌ها با “شهرزاد” و “پیشنهاد بی‌شرمانه”؟

نمایش خانگی: رضا دادویی کارگردان سریال “آبان” که ازجمله آثار پرمخاطب شبکه خانگی بوده در خلال یک گفتگوی تفصیلی هم درباره شباهت های سریال به فیلم “پیشنهاد بی شرمانه”آدریان لین توضیح داده و هم درباره اینکه سریال را متهم کرده اند به بی‌حیایی.

رضا دادویی که بعد از انصراف محسن قرایی فرصت یافت کارگردانی سریال “آبان” را برعهده گیرد به روزنامه فرهیختگان گفت: خودِ شباهت‌ها به شهرزاد یا پیشنهاد بی شرمانه، نه نقطه‌ضعف است و نه قوت؛ من اصولاً مشکلی در وجود شباهت نمی‌بینم. درام‌های بزرگ جهان دائماً از یک‌سری ساختار‌های مشترک مثلث عشقی یا تراژدی‌های انسانی بهره می‌برند. به طوری که دیگر قصه‌ نویی نیست، بلکه روایت‌ها از آن متفاوت است. همان‌طور که فیلم «درباره الی» با وجود آنکه فرض اولیه‌اش می‌تواند یادآور «ماجرا»(L’Avventura) باشد، به روایت اصغر فرهادی تبدیل می‌شود. همه ما یک فیل در تاریکی مولانا هستیم که برداشت‌های متفاوتی ارائه می‌کنیم.

وی ادامه داد: در «آبان» هم اگرچه ممکن است موقعیت‌های کلی یادآور آثار دیگر باشد، اما آنچه اهمیت دارد نحوه روایت و تمرکز بر تأثیر تصمیمات بر زندگی شخصیت‌هاست. بنابراین، اساساً بحث قصۀ جدید یا شباهت داشتن و نداشتن، به نظر من نه نقطه‌قوت محسوب می‌شود و نه نقطه‌ضعف. یعنی اگر شما توانسته باشید روایت خود را به‌درستی و به‌شیوه‌ای جذاب برای مخاطب ارائه دهید، دیگر هیچ اهمیتی ندارد که آیا به اثر دیگری شباهت دارد یا خیر. بله، تمام مثلث‌های عشقی و سه‌گانه‌ها در جهان به یکدیگر شباهت دارند. چه کسی می‌تواند بگوید ندارند؟ مگر سریال «شهرزاد» به داستان «خسرو و شیرین و فرهاد» شباهت ندارد؟ مگر خود این سریال برگرفته از آن اسطوره‌ها و افسانه‌ها نیست؟ خب، پس می‌توان گفت چون شبیه آن‌هاست، کار نویی نیست؟ خیر. «شهرزاد» روایت خوبی است که در زمان خود، بر بستر تاریخی مشخصی، رویدادی را به‌خوبی نمایش داده و درخشیده است. یا برای مثال، فیلم «پیشنهاد بی‌شرمانه»؛ آیا واقعاً غیر از اینکه مردی به زنی پیشنهادی خاص می‌دهد، شباهت دیگری میان داستان آن فیلم و سریال «آبان» وجود دارد؟ آیا اصلاً روند قصه شباهتی دارد؟ آیا هیچ ارجاع مستقیمی به آن ماجرا وجود دارد؟

دادویی درباره نقدهای تند علیه سریال گفت: برخی در نقدشان گفته‌اند که این سریال «بدترین، زشت‌ترین، بی‌حیاترین» سریال تاریخ ایران است. در پاسخ گفتم اگر چنین دیدگاهی داشته باشیم، پس باید تمام قصه‌های عرفانی، مذهبی و حتی متون مقدس را نیز زیر سؤال ببریم. تجربه‌های انسانی گسترده و متنوع است؛ نمی‌شود هر چه را که خود تجربه نکرده‌ایم، انکار کنیم. به نظر من، سکوت در برابر مشکلات جامعه، باعث نمی‌شود آن مشکلات از بین بروند. بلکه اگر امروز درباره‌شان حرف نزنیم، فردا دیگر قادر به مهارشان نخواهیم بود؛ مثل سیلی که اگر به موقع جلویش گرفته نشود، مهار کردنش غیرممکن می‌شود. من هم که همۀ اتفاقات جهان را تجربه نکرده‌ام. اینکه صرفاً چون تجربه‌ای نداشته‌ام، آن را نفی کنم، اشتباه است…

پایان تقابل با پلتفرم‌ها؟؟/مدیر ساترا تغییر کرد/جواد رمضان‌نژاد مدیر ساترا شد

ساترا
ساترا

نمایش خانگی/مجید ناصری: بالاخره و بعد از مدتها حرف و حدیث مدیریت ساترا تغییر کرد و حضور مدیر جدید در ساترا شاید این امیدواری را پیش آورد که ساترا به سمت تعامل با پلتفرم ها برود و حتی اگر نهادهای بیرونی دربرابر محصولات پلتفرم ها موضع گیری کنند، از حالا به بعد خود ساترا باشد که کنار پلتفرم ها در جهت حل و فصل مشکلات حرکت کند.

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در حکمی «جواد رمضان‌نژاد» را به سمت معاون خود و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) منصوب کرد تا جای سعید مقیسه در این نهاد را بگیرد.

رمضان‌نژاد چهارمین مدیر ساتراست. لطف‌الله سیاهکلی اولین مدیر ساترا بود و بعد از آن محمدصادق امامیان برای این سمت انتخاب شد و بعد سعید مقیسه آمد و حالا جواد رمضان نژاد مدیر ساترا شده.

رمضان نژاد سابقه مدیریت شبکه های دو و پنج و افق را در کارنامه دارد و البته حین مدیریت در شبکه پنج و به خاطر پخش اظهارات دوپهلوی یک مداح، از این شبکه برکنار شد. رمضان‌نژاد مدتی مدیریت سیمافیلم را هم برعهده داشت و در مدت حضور خود شرایط تولید فیلم-سریال «موقعیت مهدی» و سریال‌هایی مثل «خانه امن» و «زیرخاکی» و «نون خ» را فراهم آورد.

حضور جواد رمضان‌نژاد در مدیریت ساترا این امیدواری را برای پلتفرم های شبکه خانگی ایجاد کرده که بتوانند از حالا به بعد در شرایطی متعاملانه با خواسته های نظارتی پیش بروند تا در این رهگذر بر حجم پلتفرم های فعال نیز افزوده گردد.
درست است که ساترا در سال‌های اخیر صدها مجوز پلتفرم داده اما همچنان کمتر از پنج پلتفرم واقعا فعال داریم در شرایطی که جامعه متکثر ایران نیاز به حداقل دو برابر این رقم پلتفرم فعال و کاملا حرفه ای را در خود دارد.

جواد رمضان‌نژاد مدیر ساترا شد
جواد رمضان‌نژاد مدیر ساترا شد

روشنگری نماوا: اختلافات سریال “ازازیل” بین کارگردان و تهیه‌کننده است/تمام تعهدات مالی پروژه انجام شده

نمایش خانگی: با پایان فصل اول سریال معمایی-رازآلود «ازازیل»، حسن فتحی کارگردان سریال از اختلافات پیش آمده با تهیه‌کننده سریال نوشت و نسبت به کناره‌گیری از کارگردانی علیرغم فیلمبرداری بخش عمده‌ای از فصل دوم‌ سریال(!) خبر داد.

اظهارات فتحی با واکنش پلتفرم عرضه‌کننده سریال-نماوا-مواجه شده که در بیانیه ای، مشکلات «ازازیل» را ناشی از اختلافات میان تهیه‌کننده و کارگردان دانسته و در عین حال نوید حل مشکل و عرضه فصل دوم را داده است.

متن بیانیه پلتفرم نماوا را به نقل از روابط عمومی این پلتفرم بخوانید: 

ضمن قدردانی و تشکر از زحمات کارگردان و تهیه‌کننده محترم و تمامی عوامل تولید این مجموعه، که با تلاش خود منجر به تولید اثری کمتر دیده‌شده در این ژانر شده‌اند و همچنین تشکر از همراهی و حمایت مخاطبان محترم، بر خود واجب دانسته‌ایم که توضیحاتی را در خصوص اظهارات کارگردان محترم اثر ارائه دهیم:

نماوا جهت حفظ حقوق مخاطبان گرامی، تمامی تلاش خود را در طول فرایند تولید و پخش در جهت رفع اختلافات به وجود آمده بین کارگردان و تهیه‌کننده محترم انجام نموده و در این راستا با برگزاری جلسات متعدد و رایزنی با تهیه‌کننده همواره سعی در حفظ خواسته و منویات کارگردان داشته است. گرچه این اختلافات منجر به تاخیرهای مکرر در زمان‌بندی پخش شده و خسارات قابل توجهی برای پلتفرم نماوا به همراه داشته اما همه کوشش در جهت رفع سوءتفاهمات و ارائه بهترین خروجی به مخاطب بوده است.

نماوا به عنوان پلتفرم اثر، تعهدات مالی خود را -نه تنها براساس قرارداد اولیه، بلکه حتی با وجود افزایش هزینه‌های تولید و با انعقاد متمم قرارداد- برآورده کرده و مبالغ طرف قرارداد به صورت کامل به تهیه‌کننده محترم پرداخت شده است؛ این موضوعی است که جناب حسن فتحی نیز از جزئیات آن کاملا مطلع می‌باشند.

در حال حاضر جهت رعایت حقوق مخاطبین محترم و حمایت از زحمات شبانه‌روزی تیم اجرایی تولید که بخش عمده فیلم‌برداری فصل دوم را به پایان رسانیده‌اند، نماوا تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا با برگزاری جلسات فی‌‌مابین کارگردان و تهیه‌کننده، به اختلافات پایان داده تا شاهد ارائه به‌موقع فصل دوم سریال «ازازیل» به مخاطبان عزیز باشیم.

واکنش شبکه سلامت به یک حاشیه‌سازی

نمایش خانگی: یک اشتباه سهوی در پخش بدون ممیزی يک مستند در شبکه سلامت با واکنش روابط عمومی این شبکه مواجه شده است.

متن اطلاعیه روابط عمومی شبکه سلامت را بخوانید:

در پی اتفاقی که در این شبکه در بازبینی برنامه های تامینی آن روی داده، در میان هزاران تصویری که هر روز از قاب شبکه سلامت پخش می گردد، متاسفانه بدلیل خطا در بازبینی، تصویری نابهنجار و خارج از شان رسانه از آنتن شبکه سلامت پخش شده که به محض مطلع شدن مدیر شبکه، ایشان ضمن عذرخواهی از مردم عزیز دستور ویژه جهت بررسی این خطای محرز، برخورد و برکناری با عوامل آن را صادر کردند.
برای شبکه سلامت رعایت قوانین و حدود شرعی از مسلّمات و محکمات است و قصور یا تقصیر در این زمینه از سوی هیچ یک از عوامل پذیرفته نخواهد بود.

شادی و معنویت با فرشاد یاسر در «افطار خونه» بلوار کشاورز  

نمایش خانگی: دومین سال برگزاری رویداد فرهنگی و اجتماعی «افطارخونه» در بلوار کشاورز تهران از اذان مغرب تا ساعت ۲۱ پذیرای عموم مردم بود تا به عنوان یکی از ویژه‌ترین جشنواره‌های فرهنگی ماه رمضان، فضایی گرم و دلنشین در قلب پایتخت ایجاد کند.

برنامه فرهنگی افطارخونه از چهارم فروردین ۱۴۰۴ از اذان مغرب کار خود را در حالی آغاز  کرد که این برنامه فرهنگی نه‌تنها فرصتی برای افطار و عبادت بود، بلکه به عنوان محلی برای تجربه لحظات فرهنگی و معنوی در کنار برنامه‌های هنری و مشارکت مردمی، به یکی از برجسته‌ترین رویدادهای اجتماعی تهران تبدیل شده بود.

یکی از ویژگی‌های افطارخونه امسال تنوع برنامه‌های فرهنگی و هنری بود که در استیج‌های مختلف برگزار شد.

استیج اصلی با اجرای مسعود بینش پژوه مجری آشنای تلویزیون، واقع در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان فلسطین پذیرای برنامه‌هایی با حضور هنرمندان برجسته، خوانندگان مطرح و مداحان اهل بیت بود با میهمانان ویژه.

این استیج با ترکیب موسیقی زنده، مداحی‌های معنوی و سخنرانی‌های ویژه فضایی پرانرژی و شاد را در کنار لحظات معنوی افطار به بازدیدکنندگان هدیه داد.

این برنامه‌ها با هدف ایجاد لحظات به یادماندنی و معنوی برای حاضران به یکی از مرکزهای اصلی جشن‌های فرهنگی و هنری پایتخت تبدیل شده است.

در کنار استیج اصلی، سه استیج دیگر در طول مسیر «افطارخونه» به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری اختصاص دارد.

در استیج دوم با اجرای فرشاد یاسر، بازیگر طنز و دوربین مخفی چند سال اخیر تلویزیون، شور و هیجانی در بین مردم ایجاد شده بود.

در این استیج با اجرای گرم فرشاد یاسر، حضور مردم پر رنگ تر و برنامه ها شادتر و مقبول تر برگزار شد چرا که مهیمانان ویژه در استیج اول بودند و برنامه های این استیج خودمانی تر برگزار شد.

در دیگر استیج‌ها هم به معرفی هنرهای اصیل ایرانی مانند شاهنامه‌خوانی، پرده‌خوانی، سرودهای سنتی و موسیقی‌های ایرانی  پرداخته شد و فرصتی برای تماشای هنرمندان نام‌آشنا و نیز لذت بردن از برنامه‌های هنری به بازدیدکنندگان داد.

یادبود خواننده‌ی فقید لس‌آنجلسی و آهنگساز مرحوم افغان در برنامه «کنسرتینو»

نمایش خانگی: دوره جدید برنامه موزیکال «کنسرتینو» همزمان با عید سعید فطر از طریق نماوا در شبکه خانگی عرضه شد.

امید حاجیلی نوازنده و خواننده پاپ همراه با مهدی عباسی خواننده خوش‌صدا، مهمانان «کنسرتینو» بودند‌. امید حاجیلی با اجرای برخی قطعات شاد و عیدانه‌ی خود و مهدی عباسی با اجرای یکی از قطعات مشهور موسیقی پاپ، جلب توجه کردند.

امید حاجیلی درگفتگو با عصار درباره علاقه خود به موسیقی و راه یابی به هنرستان موسیقی از طریق یک آگهی مطبوعاتی سخن گفت و اینکه در آستانه اخراج از هنرستان مجبور می‌شود به یادگیری ترومپت و همان ترومپت نوازی او را می‌برد تا ارکستر سمفونیک تهران‌.. گویا مادر امید حاجیلی در حال سبزی پاک کردن یک آگهی جذب هنرجو در هنرستان موسیقی می‌بیند و امید را تشویق می‌کند که برود و بخت خود را بیازماید…

مهدی عباسی خواننده ای با تحریرهای دلنشین در «کنسرتینو» قطعاتی را اجرا کرد و ازجمله آنها قطعه «راز دل» از سروده های عبدالله شادان شاعر افغان که سالها پیش جلیل زولاند-موزیسین افغان و پدر فرید زولاند- ابتدا خودش آن را خواند و بعدتر آن را برای اجرا در اختیار معصومه دده‌بالا-هایده- قرار داد؛ قطعه‌ای که در جایی از آن می‌شنویم: روز نوروز بچینی گل سرخ/بر سر راه نگار پهن کنی…

پخش بخشهایی از اجرای بزرگ عصار در جشن صد سالگی سینما در باشگاه انقلاب از دیگر قسمت‌های ویژه‌برنامه‌ی عیدفطر «کنسرتینو» بود؛ در آن جشن ماندگار، عصار با یک ارکستر بزرگ به اجرای قطعه پرداخت و امید حاجیلی فاش کرد که یکی از نوازندگان آن کنسرت بوده و بعد از آن جذب گروه ناصر عبداللهی شده؛ خواننده ای که نحوه ی اجرای زنده و بده بستان روی صحنه با مخاطبان را به حاجیلی آموخت‌‌.

عصار در بخش‌های مختلف «کنسرتینو» سعی کرد به اندازه سرگرم کنندگی و تبدیل این برنامه به یک کنسرت متنوع، مجالی را هم جهت توصیه های عملی به علاقمندان خوانندگی فراهم نماید.

«کنسرتینو» با میزبانی علیرضا عصار، تهیه کنندگی محسن خباز و محمدرضا حسین زاده و کارگردانی میلاد رحیمی از طریق پلتفرم نماوا در دسترس مخاطبان قرار گرفته‌ است.

سریال “دیو و ماه پیشونی۲”؛ به نام کودک و به کام بزرگ و کوچک؟! 

نمایش خانگی/مجید ناصری: سریال “دیو و ماه پیشونی۲” در ادامه فصل اول سریال و تقریبا با همان گروه تولید و ساخت فصل اول تهیه شده است. این سریال در همان فصل اول نیز با این پرسش مواجه بود که برای کودک و نوجوان تولید شده یا برای بزرگسالان؟

برای یافتن پاسخ این پرسش لازم هم نبود که حتما کل سریال را دیده باشیم چون در آیین دیدار مخاطبان سریال با بازیگران و عوامل در باغ کتاب مواجه بودیم با انبوه مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسالی که در رونمایی حاضر بودند و واقعیت اینکه در کنار بچه‌ها، پدر و مادران نیز شخصیت های سریال و بازیگران را خیلی خوب می شناختند.

آنچه این سریال را در هر دو فصل مورد توجه قرار داده است هدف گذاری برای جلب توجه مخاطب کودک و بزرگسال با هم است. نه اینکه تولید سریال برای صرفا کودکان یا فقط بزرگسالان بد باشد اما در تولید سریال برای کودک بهتر آن است لحن سریال طوری باشد که والدین هم بتوانند کنار بچه ها سریال را ببینند و چنین ویژگی توانست “دیو و ماه پیشونی۲” را از همان قسمت اول در کانون توجه قرار دهد.

به نظر می‌رسد فانتزی سازی حول افسانه ها و امثال و حکم ایرانی همچنان جواب می‌دهد و “دیو و ماه پیشونی۲” با استفاده از شماری افسانه و شخصیت اساطیری و کشف حلقه های مفقوده داستانی آنها و استفاده از تخيل برای تکمیل داستان می‌تواند سرگرم کند.

آنچه کیفیت داستان گویی افسانه ای را همواره غنا بخشیده قدرت تصویرسازی هایی هست که بتوانند عین شنیده ها را به تصویر درآورند و همین است که مثلا “هری پاتر” را به سرآمد فانتزی سازی های سینمایی تبدیل می‌کند. حسین قناعت کارگردان سریال “دیو و ماه‌پیشونی۲” سنگ بزرگی را برای تصویرسازی از فانتزی های افسانه ای برداشته اما چون یک تهیه‌کننده باتجربه مثل مهدی یاری در تولید بوده سعی شده هم در تنوع تصاویر رئال و هم در استانداردهای تصویرسازی رایانه ای شاهد نوعی همگونی باشیم که مخاطب را از ابتدا تا انتهای اپیزودها خسته نمی‌کند و به قول معروف حوصله‌اش را سر نمی‌برد.

تیم بازیگران “دیو و ماه‌پیشونی۲” تیم متنوعی است و بازیگران مختلفی را دارد و مثلا مهدی سلطانی سروستانی را می بینیم که رستم شده یا بازیگرانی مثل کاظم هژیرآزاد، رامین ناصرنصیر، سوسن پرور و سیروس همتی که واقعا در ذات خود نقش‌آفرین هستند و خوشبختانه فانتزی کار می‌گذارد اینها هم جلوه هایی تازه از خود نشان دهند. امثال میرطاهر مظلومی، نگین معتضدی، آشا محرابی، سیاوش چراغی پور و… هم در مجموع توانسته اند برای متنوع شدن این سریال نماوا موفق ظاهر شوند.

درنهایت باید انتظار داشت تمام تهیه‌کننده و کارگردانان مدعی ژانر کودک همین قدر سعی کنند مخاطب کودک و بزرگسال را کنار هم راضی نگه دارند‌.