در نشست پرحاشیه مدیرعامل موسسه «هنرهای تصویری سوره» مطرح شد⇐پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی فقط 2میلیون مخاطب دارند اما شبکه خانگی گاهی تا 10میلیون مخاطب هم دارد/بیش از هفتاد درصد عناوین «هنرهای تصویری سوره» مربوط به آثار ارزشی است اما چاره‌ای نداریم که برای بازگشت سرمایه رایت فیلمهایی مانند «گشت2» و «هزارپا» را هم از آن خود کنیم!/اینکه در برخی رسانه‌ها درج شده که ما بودجه دولتی دریافت می کنیم کذب محض است!!/از 28 شرکت فعال شبکه خانگی فقط 6 شرکت باقی مانده!!/ارشاد نه تنها هیچ کمکی به موسسات خانگی نمی‌کند که به‌خاطر «برجام»(!!)حق عرضه نسخه دوبله محصولات فاخر خارجی را هم از ما گرفته!!!/به شرکتهای باسابقه خانگی اجازه عرضه فیلم خارجی نمی‌دهند اما نه فقط خودشان اکران خارجی راه انداخته‌اند بلکه سامانه‌های ویدیوی درخواستی نیز هر فیلمی را که بخواهند عرضه میکنند!!!

یزدان عشیری-سعید خندق آبادی-سمیه دهقانی

نمایش خانگی: نشست خبری مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره با اهالی رسانه دوم مهر ماه با حضور یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری، سعید خندق آبادی مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره و سمیه دهقانی مسئول روابط عمومی موسسه هنرهای تصویری سوره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» به دلیل حضور یزدان عشیری از قدیمی هایی حیطه روابط عمومی که فضا را باز میکند برای پاسخگویی به تمام پرسشهای چالش برانگیز، این نشست به یکی از معدود نشستهای پرحاشیه حیطه هنر تبدیل شد چون عشیری اجازه داد حتی انتقادی ترین پرسشها طرح شود ولو به قیمت آن که پاسخ به آنها، مدیر «هنرهای تصویری سوره» را به تناقض بیندازد!!

 در ابتدای این نشست یزدان عشیری  ضمن محکوم کردن عمل جنایت کارانه تروریست هایی که روز گذشته برخی هموطنان اهوازی را به شهادت رساندند؛ در رابطه با برگزاری این نشست بیان کرد: سازمان سینمایی حوزه هنری تنها کمپانی سینمایی است که از مرحله اولیه تولید تا آخرین زنجیره آن یعنی عرضه و پخش خانگی محصولات سینمایی را به عهده دارد و در کنار آن به تولید فیلم های کوتاه، مستند و انیمیشن نیز می پردازد. در ادامه این فعالیت ها موسسه بهمن سبز هم یکی از پخش کننده های مهم کشور در عرصه آثار سینمایی به شمار می رود.

وی افزود: تاثیرگذاری شبکه نمایش خانگی در ارائه خدمات فرهنگی حتی از سالن های سینما بیشتر است. همانطور که در آمار مخاطبان ارائه شده پرفروش ترین فیلم ها در بهترین حالت دو میلیون مخاطب را به سالن های سینما می کشانند اما دو الی 3 برابر این رقم مخاطبان نمایش خانگی هستند و گاهی مخاطبان برخی محصولات این مدیوم به 10میلیون نفر هم میرسد. موسسه هنرهای تصویری سوره آخرین حلقه این زنجیره سینمایی است که خوشبختانه، خانواده ها به اتکای سابقه و نسبتش با حوزه هنری به این موسسه اعتماد کرده و محصولات فرهنگی خود را از این نهاد تهیه می کنند.

به گفته وی ماموریت موسسه هنرهای تصویری سوره تداوم و استمرار ماموریت و رسالتی است که سازمان سینمایی حوزه هنری در سایر اضلاع و بخش هایش پیگیری می کند و همگی با ساختاری منسجم و هدفمند در راستای اهداف کلان فرهنگی و اجتماعی حوزه هنری فعالیت می کنند.

وی گفت: اهمیت شبکه نمایش خانگی و ضرورت و لزوم همفکری با رسانه ها ما را بر آن داشت تا سلسله نشست هایی را برای گفتمان پیش بینی کنیم که امروز اولین جلسه آن با حضور اهالی رسانه برگزار شد تا با اهداف و سیاست های این موسسه در آینده بیشتر آشنا شویم.

در ادامه سعید خندق آبادی بیان کرد: هنرهای تصویری سوره اولین موسسه ویدئویی در ایران است که از سال 81 فعالیت خود را آغاز کرد. از آنجا که حوزه هنری در تولید اکثر فیلم های سینمایی از بدو تاسیس خود نقش بسزایی داشته و در اکران و سالن سازی نیز خدمات شایانی انجام داده است؛ فضایی ایجاد کرد که از فیلم های سینمایی بعد از اکران نیز حمایت شود و آثار در چرخه توزیع و انتشار قرار بگیرند.

وی ادامه داد: از اولین محصولات به صورت VHS  بود تا امروز که با بهترین کیفیت ها آثار سینمایی توزیع می شود فراز و نشیب های بسیاری طی شده است و از زمانی که من عهده دار این مسئولیت شدم تلاش کردم شبکه نمایش خانگی به روزتر شود. با توجه به سیاست های حوزه هنری و معیارهای این سازمان بنا داشتیم تا آثار سینمایی در عرصه های دینی، انقلابی و دفاع مقدسی در اولویت قرار بگیرد و برای آنکه سبد ما از تنوع بیشتری برخوردار شود فیلم های پرفروش زمان اکران را نیز خریداری کنیم. بنابراین می توان گفت که ما بزرگترین حامی توزیع آثار دینی و انقلابی هستیم. از مجموع 120 فیلم عرضه شده توسط این موسسه از سال 90 تاکنون بیش از 70 درصد این فیلم ها با موضوعات انقلابی و دفاع مقدس بوده است.

مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره با اشاره به اینکه ما در امور مالی مستقل و خودکفا عمل می کنیم؛ افزود: اینکه در برخی رسانه ها درج شده که ما بودجه دولتی دریافت می کنیم کذب محض است چون بدون هیچ حمایتی به حیات خود ادامه می دهیم و با درآمدی که از فروش فیلم ها حاصل می شود روی آثار بعدی سرمایه گذاری می کنیم. تمام تلاش مان این است فیلم های بخریم که سودآور باشد و بتوانیم با کسب درآمد و سود هر ساله از فعالیت های مالی خودمان در مجمع سالانه مان دفاع کنیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته اگرچه شرایط مالی و اقتصادی به سامان نبود و همکاران ما در شرکت های مختلف متحمل زیان اقتصادی شدند ما توانستیم به سود 400میلیون تومان دست پیدا کنیم که اگرچه ناچیز است اما در شرایط نامساعدی که از سرگذراندیم و هر روز بدتر می شود رضایتبخش است. ضمن اینکه تمام تلاش ما بر ثابت نگه داشتن قیمت DVD است. ابتدای سال ما هر محصول را با قیمت 6 هزار تومان عرضه می کردیم اما به دلیل بالا رفتن قیمت متریال های تولید DVD متاسفانه مجبور شدیم فیلم ها را در تهران با قیمت 10هزار تومان و در شهرستان با نرخ 8 هزار تومان به فروش برسانیم.

خندق آبادی گفت: اگرچه افزایش قیمت ها کاهش تیراژ را سبب می شود اما علیرغم تلاش های مان جهت ثابت نگه داشتن قیمت، این بها دیگر مقرون به صرفه نبود. متاسفانه نه تنها در این زمینه دشواری های اقتصادی ما بیشتر شد بلکه با حضور VOD و عدم افزایش قیمت آنها کار ما روز به روز سخت تر می شود اما در پی راه هایی هستیم که نگذاریم DVD منسوخ شود. یکی از راهکارهای ما بستر فروش فیزیکی است که روی آن تمرکز خواهیم کرد به این صورت که آثار را بی واسطه به درب منازل برسانیم اما این هم شامل سازوکارهایی است که بتوان از این راه به سود رسید.

وی ادامه داد: از طرف دیگر متأسفانه ارشاد نیز حمایتی از شرکتهای خانگی نمی کند. تا چند سال گذشته منوال به این صورت بود که به ازای خرید هر 3 فیلم ایرانی پروانه توزیع یک اثر خارجی را در اختیار می گرفتیم و می توانستیم فیلم های خارجی فاخر و ارزنده را با کیفیت دوبله بسیار خوب به دست متقاضی برسانیم اما 5 سال است که به دلیل تبادلات بین المللی و مسایل برجام این حق سلب شده است. در حالیکه فیلم ها به صورت غیرقانونی با بدترین کیفیت دوبله توزیع می شود و در اختیار مردم قرار می گیرند. این مهم نه تنها به شبکه نمایش خانگی بلکه به جامعه دوبلورها نیز آسیب جدی وارد کرده است و بسیاری از هنرمندان ما به موسسات زیر زمینی روی آورده اند.

این مدیر فرهنگی بیان کرد: اگر عرضه فیلم های خارجی ممنوع است باید برای همه نهادها باشد و دیگر اکران خارجی هم معنا ندارد اما هم اکران خارجی راه انداخته اند و هم شرکت های VOD بدون هیچ اشکالی فیلمهای خارجی را در معرض نمایش قرار می دهند و این ضرر و زیان های ما را چند برابر می کند. در حالی که ما به عنوان مثال سال گذشته 15 میلیارد تومان فقط بابت رایت فیلم ها هزینه کرده ایم توقع داریم ارشاد در این وضعیت حمایت دلسوزانه تری از ما داشته باشد چرا که نه فقط در این موضوع بلکه بلافاصله بعد از توزیع فیلم نیز دچار ضرر اقتصادی می شویم. به محض اینکه یک اثر روانه بازار می شود شبکه های ماهواره ای چندین و چندبار اقدام به پخش آن اثر کرده و همین مشتریان رسانه خانگی را کمتر می کند.

وی همچنین اشاره کرد: در برنامه آینده این موسسه قرار است آثاری چون «خجالت نکش»، «دارکوب»، «در وجه حامل»، «به وقت خماری»، «خاله قورباغه»، «تنگه ابوقریب» و «فیلشاه» را در شبکه نمایش خانگی توزیع کند. با توجه به اینکه آثار پرفروشی در اکران را به اختیار گرفته ایم پیش بینی می شود نسبت به سال گذشته درآمد بهتری کسب کنیم. چرا که از 10 اثر اکران شده در سال 97، 70 درصد محصولات توسط موسسه هنرهای تصویری خریداری شده و به زودی توزیع خواهند شد.

سعید خندق آبادی گفت: متاسفانه شرایط فعالیت هر روز سخت می شود. ما تا چند سال پیش 28 شرکت فعال داشتیم که در حال حاضر تعدادشان به عدد 6 رسیده است. مهمترین سرمایه ما اعتمادی است که خانواده ها با موسسه دارند و این اعتماد هم به واسطه فعالیت ما در حوزه هنری به دست آمده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید