کمال تبریزی: امیدوارم VOD ایرانی غیرقابل کپی باشد/در غیر این صورت آفتابه خرج لحیم خواهد شد!!!

کمال تبریزی ابله

نمایش خانگی: سامانه ویدیوی درخواستی VOD هرچند به گونه ای غیرمستقیم و از طریق تولید برنامه‌هایی برای فضای مجازی در ایران شروع به کار کرده است اما عرضه آنلاین فیلم و سریال از این سامانه هنوز در ایران راه نیفتاده است.

به گزارش نمایش خانگی یک دلیل این امر را باید واهمه از گسترش کپی های غیرمجازی دانست که تا پیش از این در سایتهای غیرمجاز عرضه محصولات تصویری وجود داشت و حالا ممکن است با گسترش ویدیوی درخواستی بر حجم آن افزوده شود.

کمال تبریزی کارگردانی که تنها تجربه حضورش در شبکه خانگی با سریال “ابله” نتوانست توجهاتی را برانگیزد در گفتگو با “شرق” از این گفته که اگر ویدیوی درخواستی هم قابل کپی باشد مصداق کامل آفتابه ایست که مرتب خرج لحیم آن را می دهند!!!

متن گفتگوی کمال تبریزی را بخوانید:

مدت‌هاست صحبت از گسترده‌شدن سیستم وی‌او‌دی در کشور مطرح است؛ اتفاقی که به‌نظر بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران تا حد زیادی از مشکلاتی که گریبانگیر قاچاق محصولات شبکه نمایش خانگی یا فیلم‌ها شده است را کم می‌کند. نگاه شما نسبت به گسترده‌شدن این سیستم چیست؟
قطعا همین‌طور است اگر در مرحله نمایش سینمایی تهیه‌کننده یا صاحب مادی فیلم بتواند محصولش را از گزند کپی‌برداری و توزیع قاچاق حفظ کند، خواهد توانست بعد از نمایش عمومی با قراردادن اختصاصی فیلم در شبکه vod از پخش غیرقانونی آن در حوزه‌های دیگر جلوگیری کند البته باید امیدوار بود vod در ایران از نوع واقعی و غیرقابل کپی و تکثیر باشد که در غیراین‌صورت آفتابه خرج لحیم خواهد شد!
به نظر شما مهم‌ترین مزیت آن چیست؟
قابلیت بسیار خوبی است و از مهم‌ترین مزیت‌های آن عدم امکان تکثیر و دانلود است ضمن اینکه بیننده قادر خواهد بود از میان برنامه‌های شبکه انتخاب کند و این مهم‌ترین و عادلانه‌ترین رفتار با مخاطب است و برخلاف تلویزیون نخواهد توانست او را وادار به دیدن برنامه‌هایی که دوست‌شان ندارد، کند؛ مزیت مهمی که احترام به نظر و عقیده دیگران را ترویج خواهد کرد! چیزی که این‌روزها جامعه به‌شدت نیازمند آن است!
به نظر شما راه‌حل‌هایی که تا امروز به منظور جلوگيري از قاچاق فیلم صورت گرفته است، نتیجه‌بخش بوده؟
به‌هرحال تا حدودی برای مبارزه با قاچاق فیلم روش‌های نسبتا مؤثر به کار گرفته شده اما واقعیت این است جلوگیری از قاچاق هرچیزی نیازمند عوامل مختلف است که مهم‌ترین آن ایجاد رفاه نسبی و برخورداری اقشار اجتماعی از یک حداقل برخورداری مالی قابل قبول است. مادامی که فقر گریبان جامعه را گرفته باشد و ثروت نامشروع در اختیار افراد معدود تجمیع شود، در بر همین پاشنه خواهد چرخید و مبارزه با قاچاق شکل صوری و ظاهری و مسکن‌وار به خود خواهد گرفت. فقر و نیازمندی و پیرو آن ضعف فرهنگی از دری وارد می‌شود که نیکی و اخلاق و دین از همان در خارج خواهد شد!
زمانی گفته می‌شد در زمینه جلوگیری از قاچاق فیلم باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، با همه اینها باز هم شاهد روند قاچاق فیلم‌ها در کشور هستیم.
به نظر من، هیچ راهی بهتر از آگاهی و فرهنگ‌سازی نیست! اگر شعور و وجدان جمعی به چیزی ایمان پیدا کند هرگز آن را زیر پا نخواهد گذاشت بنابراین شاید به‌جرئت بتوان گفت راه اصلی مبارزه با معضلات این‌چنینی ایجاد رفاه نسبی اجتماعی و مبارزه با فساد و اختلاسی است که کمر جامعه را شکسته است!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید