داریوش یاری کارگردان⇐گستردگی عرضه خانگی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» امیدوارمان می‌کند به بهتر دیده شدن فیلم/شبکه خانگی نیاز دارد به تولید سریالهای سرگرم‌کننده مبتنی بر مفاهیم اخلاقی/شک نکنید تولید سریالهای اخلاقی در بازگشت سرمایه هم جواب می‌دهد/با ارتقای کیفی سریالهای شبکه خانگی، تلویزیون هم مجبور است خودش را رشد دهد/در شبکه خانگی می‌توان وارد مرزهای حساس‌تر شد و حرفهای تازه زد

داریوش یاری-کریلا جغرافیای یک تاریخ

نمایش خانگی: ماه محرم امسال همراه بوده با عرضه فیلم عاشورایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ»داریوش یاری به شبکه خانگی؛ فیلمی که در ساختاری مستند-داستانی به مرور واقعه عاشورا می‌پردازد و شهاب حسینی هم به عنوان راوی در مستند حضور دارد.

داریوش یاری کارگردان این مستند درباره کیفیت عرضه این مستند به شبکه خانگی از سوی موسسه هنرهای تصویری سوره به سایت «نمایش خانگی» گفت: خوشبختانه نحوه عرضه خوب بوده است؛ هم گستردگی توزیع خوب بوده و هم گستردگی اعلانهای عرضه که از طریق پوستر انجام شده مفیدفایده بوده است.

یاری ادامه داد: متأسفانه در زمان اکران «کربلا…» کاملا مهجور واقع شد و نمایش فیلم آن قدر محدود بود که میتوان گفت اصلا فیلم اکران نشد اما عرضه در شبکه خانگی با توجه به داده‌های میدانی که همکاران به من داده‌اند گسترده بوده است و زمان عرضه که با ماه محرم همراه شد هم خیلی مناسب بود.

این کارگردان با اشاره به وضعیت نامناسب اکران فیلم افزود: «کریلا…» می‌توانست اکران ارزشمندی داشته باشد و خیلی بیشتر دیده شود اما به هر حال شرایط خوبی در اکران برایش فراهم نشد ولی گستره وسیع توزیع در شبکه خانگی امیدوارمان میکند به آن که فیلم بهتر دیده شود.

داریوش یاری در پاسخ به این پرسش «نمایش خانگی» که هیچ گاه پیشنهادی برای کار در شبکه خانگی نداشته اظهار داشت: پیشنهاد قابل تأملی نبوده اما شخصا دوست دارم برای شبکه خانگی کار کنم.

وی در تشریح علاقمندیهایش برای کار در این مدیوم ادامه داد: دوست دارم بر روی درامهای جذاب اجتماعی که مبتنی بر مفاهیم اخلاقی و دینی هستند کار کنم. البته لحن شعاری و سفارشی را در هیچ کاری نمی‌پسندم چون باید ابتدا به فکر سلیقه مخاطب و سرگرم کردنش بود پس بهتر آن است که در شبکه خانگی هم رگه‌های مخاطب‌پسند را با مفاهیم اخلاقی ترکیب کنیم و محصولاتی ماندگار خلق کنیم.

یاری درباره اینکه آیا ورود این گونه به مدیومی که اغلب سریالهای کمدی و ملودرام تولید کرده با خطر عدم بازگشت سرمایه مواجه نخواهد شد اظهار داشت: شک ندارم که تولید چنین سریالهایی در بازگشت سرمایه هم جواب میدهد. در شبکه خانگی بیشتر کمدی و ملودرام ساخته اند اما به نظرم چون در این مدیوم دست بازتر است و میشود وارد مرزهای حساس‌تر شد جولانگاه خوبی است برای زدن حرفهای تازه و استفاده از الحان نو و جدید.

این کارگردان که اخیرا درگیر تولید سریال تلویزیونی «هاتف» بوده خاطرنشان ساخت: هم اکنون در تلویزیون درباره بسیاری از مباحث نمی‌شود حرف زد یا برخی مباحث را فقط به گونه‌ای خاص باید در آثار تلویزیونی مطرح کرد درحالی که همان مباحث فرصت طرح در شبکه خانگی را دارد. همین «شهرزاد» را درنظر بگیرید؛ آیا امکان داشت که با چنین گریمهایی بتوان در تلویزیون سریال ساخت؟ مطمئنا خیر اما در شبکه خانگی شد و جواب داد و راه را باز کرد برای تولید فصل دوم.

داریوش یاری که سابقه ساخت سریالهایی مانند «خانه ای روی تپه» و «مدرسه ما» را برای تلویزیون دارد تأکید کرد: تلویزیون به دلیل سیاستگذاری‌هایی که باید منطبق با آن حرکت کند، جایگاه خودش را دارد و جایی نیست که بتوان در آن هر لحنی را تجربه کرد اما در شبکه خانگی می‌شود و برای همین است که مخاطبان به‌خصوص مخاطبان جوانتر از سریالهای این مدیوم استقبال می‌کنند.

یاری به اثرگذاری تولیدات خانگی بر تلویزیون هم معتقد است. او بیان داشت: به هر حال وقتی ارتقای تکنیکی یا دراماتیک در شبکه خانگی رخ می‌دهد تلویزیون هم مجبور است خودش را رشد دهد تا از رقابت عقب نماند و به بیان ساده تر در عین اینکه شبکه خانگی و تلویزیون رقیب هستند اما می‌توانند کمک کنند به رشد همدیگر.

داریوش یاری درباره آخرین ساخته سینمایی اش «فصل شکار» به «نمایش خانگی» گفت: فیلم در مرحله تدوین قرار دارد تا بعد از پایان تدوین برای حضور در جشنواره سی و ششم فجر آماده شود.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید