چهار شبهه وارده به بیانیه پنج بندی ساترا در ماجرای جیران-مارال چیست؟؟

نمایش خانگی/مجید ناصری: دعوی نویسنده سریال “آهوی من مارال” علیه سازندگان “جیران” تا اینجا منجر شده به تعلیق عرضه سریال “جیران”.

به گزارش نمایش خانگی، فیلیمو به‌عنوان حامی تولید “جیران”، تعلیق عرضه را به دلیل رعایت ملاحظات ساترا دانسته ولی سازندگان “آهوی من مارال”، از تعلیق عرضه “جیران” بدلیل پیگیری‌های حقوقی خود علیه سازندگان این سریال خبر داده‌اند.

به جز اینها  ساترا نیز بیانیه‌ای پنج بندی را درباره تعلیق عرضه “جیران” صادر کرده.

ابتدا متن بیانیه ساترا را بخوانید:

۱. حمایت از زیست‌بوم رسانه‌های آنلاین و توسعه محتوای بومی و ایرانی، همواره راهبرد کلیدی ساترا بوده است. برای نیل به آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در زنجیره ارزشی تولید تا انتشار محتوا و همچنین حمایت از فعالیت‌های قانونی هنرمندان هستیم.

۲. سریال «جیران» از اولین تجربه‌های بخش خصوصی در تولید سریال‌های تاریخی عظیم است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه زیست‌بوم محتوای بومی و بازاریابی بین‌المللی محصولات فرهنگی ایران داشته باشد.

۳. ناظر به این دیدگاه و با توجه به اینکه تولید سریال «جیران» هنوز به اتمام نرسیده است، توصیه راهبردی ساترا با توجه به حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های محتوایی سریال به رسانه فیلیمو، برنامه‌ریزی دقیق انتشار، انجام هماهنگی‌ها و تعاملات لازم در مسیری مطمئن و پرهیز از اختلال در روند پخش است و این برنامه‌ریزی در تعامل سازنده رسانه و ساترا شکل گرفته است. لذا تصمیم ساترا مبنی بر به تأخیر انداختن قسمت اول سریال به رسانه فیلیمو ابلاغ شده است.

۴. همچنین با توجه به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در سریال «جیران»، با توجه به عدم تمایل شاکی به ادامه رسیدگی توسط ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید سریال «آهوی من مارال» یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم انتشار سریال «جیران»، ارتباطی با آن ادعا ندارد.

۵. امید است با حل مسائل باقی مانده طی روزهای آینده، امکان پخش سریال مذکور مهیا شود و بر همین اساس پیشنهاد ساترا به رسانه فیلیمو این است که اقداماتی را در جهت احقاق حقوق کاربرانی که اقدام به خرید اشتراک کرده‌اند به انجام رساند.

شبهه‌های برآمده از بیانیه ساترا را می‌توان در چند بخش مرور کرد:

اول‌ آن که ساترا سریال “جیران” را از اولین تجربه‌های بخش خصوصی در تولید سریال‌های تاریخی عظیم قلمداد کرده؛

در حالی که پیش از این سریال‌هایی تاریخی مثل “شهرزاد”(در سه فصل)، “آشوب” و “خاتون” در شبکه خانگی عرضه شده!

دوم آن که ساترا از عدم تمایل شاکی دعوای “مارال” و “جیران”-که یقینا مهرداد غفارزاده است-به ادامه رسیدگی توسط ساترا خبر داده؛

در حالی که غفارزاده صراحتا گفته حاضر به بررسی شباهت‌های “جیران” با “مارال” در ساترا و اجرای حکم شورای داوری آیفیک از طریق ساتراست. غفارزاده به روزنامه صبا گفت: طرفین دعوا در ساترا توافق کردیم که طی روزهای پنجشنبه ۱۶ و جمعه ۱۷ دی ماه، طی جلساتی به تماشای سریال «جیران» و تطبیق آن با طرح سریال «آهوی من مارال» بپردازیم تا درباره وجود یا نبود مشابهت آن‌ها به صورت مشترک توافق کنیم، اما علی‌رغم موافقت اولیه، با استنکاف عفیفه تهیه‌کننده سریال «جیران» این جلسات برگزار نشد.

سوم آن که در بیانیه ساترا چنین ذکر شده که موضوع  دعوی “مارال” علیه “جیران”، تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید سریال «آهوی من مارال» یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت می‌ماند؛

در حالی که حکم شورای داوری ارائه شده از سوی مهرداد غفارزاده که توسط دادگاه عمومی مجتمع صدر تایید شده حکایت دارد از آن که سازندگان “جیران” باید شباهت‌ها با “مارال” را برطرف کنند.

چهارم آن که ساترا در بند چهارم بیانیه خود از عدم ارتباط تعلیق “جیران” با دعوی “مارال”ساز می‌گوید و در بند پنجم بیانیه خود، از امیدواری نسبت به “حل مسائل باقی مانده طی روزهای آینده” و درنهایت “امکان پخش جیران” می‌گوید.

سوال آن است که مگر نه اینکه ساترا خود مرجع ممیزی و صدور مجوز پخش “جیران” است پس چطور است که در بیانیه ساترا هیچ صراحتی درباره زمان عرضه “جیران” نیامده ؟ اصلا مسائل باقیمانده چیست که باید حل شود؟ اگر مساله ممیزی است که خود ساترا مسئول اعمال آن است؟ و اگر جز این است چرا اعلام نمی‌شود؟

حکم شورای داوری که به تایید قضایی رسیده
حکم شورای داوری آیفیک که‌ به تایید قضایی رسیده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید