شبکه نمایش خانگی در حال جبران ضرر بسیاری از فیلمسازان سینماست/چرا ارشاد اجازه نمی‌دهد فیلمهای خارجی به‌روز دوبله شده و به شبکه خانگی بیایند؟/قوانین لازم برای مبارزه با قاچاق محصولات هست اما اجرای قوانین، نه!/فارابی شده است مسئول بررسی قراردادهای نمایش خانگی!!!

حسن داها، نادر معماری، جواد معماری

نمایش خانگی: نشست بررسی فراز و فرود شبکه نمایش خانگی با حضور سه مدیر از شبکه نمایش خانگی در حاشیه جشنواره ویدیویی یاس برگزار شد.

به گزارش نمایش خانگی در ابتدای این نشست حسن داها مدیرعامل شرکت سینما رسانه آسیا طی سخنانی گفت:‌ در حال حاضر نزدیک به 30 شرکت نمایش خانگی وجود دارد که دارای مجوز هستند اما تعداد کمی از آنها فعالیت می‌کنند.

وی افزود: چند شرکت پخش هم در عرضه این محصولات فعالیت دارند در شبکه نمایش خانگی محصولات سینمایی ایرانی و خارجی وجود دارد و بخش خصوصی در عرضه آنها تأثیر بسیار زیادی داشته و تحول نیز ایجاد کرده است. به خصوص در زمینه دوبله این آثار و همچنین تولید و توزیع آثار نمایش خانگی و در دسترس قرار دادن آنها در سطح کشور.

نمایش خانگی ضرر فیلمسازان را جبران می کند

مدیرعامل شرکت سینما رسانه آسیا گفت:‌ برخی از فروشگاه‌ها در سطح کشور آثار این رسانه را در اختیار مردم قرار می‌دادند که محدود بودند و دسترسی مردم به آنها کم بود. به همین دلیل ما با تیراژ واقعی روبه‌رو نبودیم. اما همکاران ما توانستند با راهکارها و ایده‌های مناسب مسیر جدیدی را برای توزیع این محصولات به صورت مویرگی اعمال کنند.

داها در ادامه افزود: دوستان ما سعی کردند در جشنواره‌های فیلم‌های ویدیویی به صورت مستقل حضور داشته باشند و اتفاق‌های از این دست باعث شد امروز شبکه نمایش خانگی به جایگاه واقعی خودش برسد. البته در حال حاضر نمایش خانگی توانسته به سینما و فیلم‌های سینمایی کمک کند. در سال‌های گذشته حق رایت در دست تهیه‌کننده بود و سینماگران ضرر می‌کردند اما امروز شاهد هستیم هزینه‌ آنها از طریق نمایش خانگی جبران می‌شود که این نکته بسیار امیدبخش است.

وی در ادامه سخنانش در ارتباط با دانلود غیر قانونی آثار شبکه نمایش خانگی گفت:‌ متأسفانه مدتی طولانی شاهد هستیم به بحث کپی‌رایت توجه نمی‌‌شود و این نکته برای ما مشکلات و گرفتاری‌های زیادی را به وجود آورده است. در حال حاضر همه ما به خوبی می‌بینیم بهترین فیلم‌های سینمایی که قابل پخش در شبکه نمایش خانگی هستند بلافاصله دوبله می‌شوند و ما نمی‌توانیم از آن جلوگیری کنیم چرا که در حیطه مسئولیت ما نیست. ما اعلام آمادگی کردیم که این فیلم‌ها وارد شبکه نمایش خانگی شوند که بهترین راهکار این است که درست و به شکل صحیح این اتفاق در این رسانه بیفتد. به همین دلیل ما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی اعلام کردیم که می‌توانیم این کار را انجام بدهیم و مدیریت را در دست بگیریم.

مدیرعامل شرکت سینما رسانه آسیا در پایان این بخش‌ از صحبت‌هایش گفت: ما مجبوریم کپی‌رایت بسیاری از کشورها را از کشورهای حاشیه‌ای خریداری کنیم. امیدوارم روزی روند کپی‌رایت در شبکه نمایش خانگی اصلاح شود.

قوانین لازم برای مبارزه برای قاچاق هست اما اجرای قوانین، نه!

در ادامه این نشست نادر معماری مدیرعامل شرکت کیمیانما گفت:‌سال‌های زیادی است که درگیر قضیه قاچاق هستیم که لطمه زیادی به شبکه نمایش خانگی زده است قوانینی برای مبارزه با قاچاق وجود دارد که از دیدگاه ما قوانین کامل و جامعی است که برای مبارزه با قاچاق در نظر گرفته شده است اما ما در شکل اجرایی آن با مشکل مواجه هستیم. با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی که وجود دارد جلوگیری از این مسائل در اولویت دوستان قرار ندارد.

وی در ادامه افزود: شاید به این فکر می‌کنند که برخی از این راه در حال ارتزاق مالی هستند که اگر جلوی کارشان گرفته شود مشکلات بیشتری در این عرصه به وجود خواهد آمد اما این نکته بسیار مهم است که یادآور شدم با جیب بخش خصوصی نمی‌شود به فرهنگ کمک کرد. از 18 سال گذشته که این رسانه‌ راه‌اندازی شد تا به امروز شرایط اقتصادی در این عرصه ضعیف‌تر شده است. ما دل‌خوش هستیم که چند پرسنل داریم و کار می‌کنیم و در پایان سال با تراز منفی مواجه نیستیم اما در شبکه نمایش خانگی یک نکته را باید بگویم و آن هم این است که اگر 10 درصد بیشتر از آنچه که الان در اختیار داریم داشتیم اوضاع‌مان بهتر می‌شد.

معماری در ادامه صحبت‌هایش در ارتباط با VOD گفت:‌ این محصول برای ما بسیار خوب است چون در زمانی که می‌خواهیم آثار خارجی و ایرانی را بخریم می‌توانیم از این امتیاز بهره کافی و لازم را ببریم.

بررسی قراردادهای شبکه نمایش خانگی از طریق فارابی!

جواد معماری مدیرعامل شرکت دنیای هنر که در جلسه حضور داشت، طی سخنانی گفت: ارشاد از طریق بنیاد سینمایی فارابی همواره قراردادهای ما را بررسی می‌کند و بعد از تأیید آنها به ما پروانه می‌دهد فقط تنها در 2 سال دولت دهم این اتفاق برای ما رخ نداد.

داها نیز در بخش دیگری از سخنانش ابراز کرد: در حال حاضر در 300 شبکه فارسی‌زبان خارجی شاهد هستیم که فیلم‌هایی با مضامین مختلف تولید می‌شود که اگر بگوییم آنها دارند دلسوزی می‌کنند واقعاً حرف غیرمنطقی است. سریال‌های تولید شده در رسانه نمایش خانگی جریان جدیدی را برای ما به وجود آورد. حضور سریال‌هایی در شبکه نمایش خانگی مانند “شهرزاد”، “قهوه تلخ” و یا “شاهگوش” توانست مخاطبان جدیدی را با ما همراه کند و با این اتفاق ناامیدی در بخش خارجی شبکه‌های فارسی‌زبان به وجود آمد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید