حسين فرحبخش به‌عنوان يکي از اعضاي ستاد صيانت از آثار فرهنگي-هنري بيان کرد⇐وقتي فيلمي قاچاق شود حتي اگر تمام نيروهاي امنيتي جهان هم جمع شوند نمي‌توانند آن را جمع کنند!/عامل قاچاق «ابد…» و «فروشنده» را در اصفهان و کاشان پيدا کرديم/ماجراي قاچاق «گشت2» از طريق پليس امنيت در حال پيگيري است/لزومي ندارد که تلويزيون براي پخش تيزر محصولات مجوزدار کل فيلم را ببيند/قاچاق دو فيلم «مهمان» و «کما» از محصولات پويافيلم ضربات جبران ناپذيري را به ما وارد کرد

حسین فرحبخش

نمايش خانگي: قاچاق فيلمها در شبکه خانگي مدتهاست که وجود دارد و نبود برخوردهاي ضربتي با قاچاقچيان باعث امتداد قاچاق شده است.

به گزارش سايت خبري-تحليلي «نمايش خانگي» محمدحسين فرحبخش کارگردان، تهيه کننده و از شرکاي موسسه پويافيلم که در ستاد صيانت از آثار فرهنگي-هنري هم حضور دارد در گفتگو با «فيلمنت» با اشاره به اثرات جبران ناپذير قاچاق براي سينماگران از اقدامات ستاد متبوعش در پيدا کردن سرمنشأ تازه ترين فيلم قاچاق شده در شبکه زيرزميني يعني «گشت2» سخن گفته است.

فرحبخش با اشاره به گستردگی معضل قاچاق در سراسر جهان گفت: وقتي که نسخه قاچاق فيلمي منتشر مي‌شود، اگر تمام نيروهاي امنيتي جهان هم جمع شوند نمي‌توانند آن را جمع کنند چون در فضا پخش شده و هيچ کاري برايش نمي‌توان کرد. اين مسئله در آمريکا و اروپا هم وجود دارد.

او ادامه داد: به ياد دارم که 12 سال پيش من به آمريکا رفته بودم. در همان زمان فيلم «آقا و خانم اسميت» روي پرده سينماها در حال اکران بود و من رفتم در افتتاحيه فيلم آن را ديدم. در همان زمان در بخش مرکزي لس‌آنجلس ديدم که نسخه قاچاق آن فيلم را مي‌فروختند، اما در حال حاضر مسئله اصلي ما اين است که فيلم از يک مرجع قانوني مثل تلويزيون خارج شده . اين مسئله مهمي است.

عضو ستاد صيانت از آثار فرهنگي و هنري افزود: به همين دليل بايد تمام اهالي سينما و به ويژه نهادهاي صنفي دست به دست هم دهند و پي‌گير ماجرا باشند که اين فيلم چگونه از تلويزيون خارج و منتشر شده است.

او با اشاره به مشکل پيش آمده براي «گشت2» اظهار کرد: در حال حاضر ظاهرا تلويزيون هم مسئوليت اين مسئله را قبول نمي‌کند. از طرف ديگر دور از ذهن و عقل است که صاحب فيلم خودش چنين کاري کرده باشد، اما در نهايت اين همدلي که ايجاد شد و سبب شد تلويزيون قبول کند که از اين به بعد هر کس فيلمش را ببرد مسئولين ببينند و هيچ نسخه‌اي به تلويزيون تحويل داده نشود، گام رو به جلويي است هر چند که من کلا معتقدم لزومي براي ديدن تمام فيلم از سوي مسئولين تلويزيون وجود ندارد. زيرا قيمت تيزر تلويزيون به اندازه‌اي است که کسي نمي‌تواند هزينه پخش بيش از آنچه تلويزيون به صورت رايگان در اختيار فيلم‌ها قرار مي‌دهد، پرداخت کند و تلويزيون مي‌تواند آن تعداد تيزر که به صورت رايگان براي فيلم‌ها در نظر گرفته مي‌شود بدون سخت‌گيري‌هاي بيش از حد و لزوم ديدن کل فيلم در اختيار صاحبان آثار قرار دهد و چنانچه کسي تمايل داشت که تعداد بيشتري تيزر داشته باشد و توانايي پرداخت هزينه آن را هم داشت، در آن صورت ملزم به ارائه نسخه کامل فيلم به تلويزيون براي بازبيني آن هم با حضور خودش شود.

کارگردان و تهيه‌کننده فيلم «زندگي خصوصي» بيان کرد: به هر حال رخ دادن چنين اتفاقاتي براي همکاران ناراحت کننده است زيرا زندگي تهيه‌کننده را دچار اخلال مي‌کند. اين مشکل براي من هم پيش آمده، در نوروز سال 86 نسخه قاچاق فيلم «مهمان» که تهيه‌کنندگي آن را بر عهده داشتم، در حالي که در اوج فروش بود منتشر شد. در نوروز سال 83 نيز فيلم «کما» اکران بود اما نسخه‌اي که براي بازيبيني در اختيار تلويزيون قرار داده بوديم منتشر شد و ضربه بزرگي به ما زد. در مورد فيلم «کما» به دليل اينکه نزديک به زمان پخش نسخه ويدئويي بود ضرر کمتري را متحمل شديم اما در مورد فيلم «مهمان» به دليل اينکه نسخه خانگي فيلم‌ها از شکل کاست ويدئويي به شکل سي دي تغيير کرده بود، به سرعت و در حالي که فيلم تازه روي پرده آمده بود، منتشر شد و اين اتفاق به طور کلي موجب نابودي فيلم شد. الان هم ديگر نيازي به سي دي و دي وي دي نيست و به سرعت در سايت‌ها منتشر مي‌شود و کسي هم نمي‌تواند جلوي اين انتشار را بگيرد.

او ادامه داد: اتفاقي که براي فيلم «گشت2» سهيلي افتاده ناراحت‌کننده است و اصلا مهم نيست که اين فيلم در فروش تا چه اندازه موفق بوده، زيرا چنين اتفاقي در فروش هميشگي نيست و گاهي رخ مي‌دهد. حتي اگر اين فيلم فروش خيلي بيشتري هم داشت، انتشار نسخه قاچاق آن موجب ناراحتي و تاسف براي همه کساني است که در اين عرصه فعاليت مي‌کنند زيرا مي‌داند که زحمات يک گروه به واسطه چنين اتفاقاتي نابود مي‌شود.

فرحبخش يادآور شد: چندي پيش چنين اتفاق تاسف‌باري براي فيلم‌هاي «ابد و يک روز» و «فروشنده» هم پيش آمد. در رابطه با «ابد و يک روز» ما بر اساس اطلاعاتي که کسب کرده بوديم بلافاصله يک تيم تحقيق و تجسس به اصفهان و کاشان فرستاديم و منبع انتشار فيلم کشف شد. در مورد فيلم سهيلي هم وقتي که ايشان ديده بودند فيلمشان در يک سايتي منتشر شده بلافاصله با من تماس گرفتند و نيروي انتظامي، پليس فتا و پليس امنيت سريع وارد عمل شدند و ماجرا را پي‌گيري کردند و همچنان هم بررسي‌ها ادامه دارد.

او در مورد VOD و تاثير آن گفت: اگر کساني که مسئوليت سايت‌هاي VOD را دارند بتوانند اقداماتي انجام دهند که چنانچه سايتي فيلمي را به صورت غيرقانوني منتشر کرد، آن را به گونه‌اي مسدود کنند که ديگر حتي با تغيير نام‌هاي جزئي که معمولا شامل افزودن يک حرف يا عدد به آدرس سايت است، نتوانند به فعاليت خود ادامه دهند، مثمر ثمر خواهد بود.

اين تهيه‌کننده و کارگردان سينما افزود: همچنين بايد پهناي باند و سرعت اينترنت‌مان به اندازه‌اي باشد که مخاطبان به راحتي بتوانند به فيلم‌هاي مورد نياز خود در سامانه‌هاي VOD دسترسي داشته باشند. تا زماني که زيرساخت‌هاي مناسب فراهم نشود موفقيت مورد نظر در زمينه VOD حاصل نخواهد شد.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید