اظهارات شفاف معاون نظارت ارشاد⇐سامانه‌های ویدیوی درخواستی(vod) مصداق صوت و تصویر فراگیر نیستند!/هر فیلم و سریالی که بخواهد خارج از صداوسیما پخش شود باید برای تولید و عرضه محتوایش حتما از وزارت ارشاد مجوز بگیرد!

محمدمهدی+طباطبایی+نژاد

نمایش خانگی: بخش‌نامه رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بر عهده ساترا منسوب به سازمان صداوسیماست با واکنش‌های مختلفی روبرو شده و بسیاری آن را عاملی بر محدودیت سامانه‌های ویدیوی درخواستی می‌دانند.

با این حال محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت سینما خیلی صریح میگوید که سامانه‌های ویدیوی درخواستی مصداق صوت و تصویر فراگیر نیستند.

طباطبایی‌نژاد به ایسنا گفت: ما معتقدیم VOD‌ها مشمول صوت و تصویر فراگیر نمی‌شوند، چون مرکز ملی فضای مجازی یک تعریف مقدماتی دارد که صوت و تصویر فراگیر باید دارای دو ویژگی باشد؛ یکی اینکه کنداکتور روزانه داشته باشد و دیگر اینکه کاربر آن غیرقابل شناسایی باشد. در حالی که از نظر ما VOD‌ها، هم کنداکتور روزانه ندارند و هم کاربرشان قابل شناسایی است. پس مصداق آنچه عنوان شده نیستند ولی چون این موضوع باید به تصویب شورای عالی فضای مجازی به عنوان یک مرجع قانونی برسد، این مسئله تا تعیین مصداق دقیق صوت و تصویر فراگیر بلاتکلیف است.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی خاطرنشان کرد:‌ فارغ از اینها هر تصمیمی گرفته شود، مسئله تولید محتوا و صدور مجوز تولید و نمایش برای شبکه نمایش خانگی براساس مصوبه‌های متعدد قانونی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع قانون موکدا گفته است که سازمان صدا و سیما فقط برای آثاری که از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شوند، نیازی به مجوز وزارت ارشاد ندارد ولی هر فیلم و سریالی خارج از سیما، بخواهد پخش شود باید برای محتوایش از وزارت ارشاد مجوز بگیرد، یعنی ممکن است مجوز پلتفرم و زیرساخت نمایش را از ساترا بگیرند اما تولید و عرضه محتوا مشخصا برعهده ارشاد است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید