خانه بلاگ صفحه 2

سریال «سووشون»، چگونه تحريم ها را دور زد؟؟

نمایش خانگی/مجید ناصری: همزمان با عرضه سریال «سووشون»، بیلبوردهای سفید سریال در خیابان‌های پایتخت نصب شده با این حال این بیلبوردها، یک تفاوت عمده با اعلان های تبلیغی معمول دارند و آن هم اینکه به‌جای تصاویری از بازیگران سریال، رنگ سفید است که پس‌زمینه بیلبوردها را ساخته.

 

انگار نوعی محدودیت در استفاده از تصاویر اصلی سریال وجود داشته و همین امر، طراحان تبلیغاتی سریال را واداشته که با رنگ سفید و حداقلی از کلمات و اعداد به اطلاع رسانی درباره سریال بپردازند.

 

بیلبوردهای سریال «سووشون» حاوی جمله‌‌ی «قصه از اینجا شروع میشه» هستند با همراهی اعداد «۱۴۰۴/۳/۹» که به گونه‌ای مینی‌مال، خبر از تاریخ عرضه سریال می‌دهند بی آن که حتی اجازه درج عنوان سریال روی بیلبورد، صادر شده باشد. چه کسی فکرش را می‌کرد با وجود همه شعارهای مدیران فرهنگی در لزوم اقتباس از ادبیات ماندگار، اقتباس از رمان سووشون حتی نتواند نام خود را بر بیلبوردهایش‌ ببیند؟ و به سفیدی پناه ببرد و به عبارتِ دوپهلوی «قصه از اینجا شروع میشه…» تکیه کند که می‌تواند بیم و امید را یکجا داشته باشد و هم خرسندی از حل مساله پخش و هم نگرانی از اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ی حین عرضه را به ذهن مخاطب متبادر کند.

 

سریال «سووشون» اولین اقتباس از رمان سیمین دانشور محصولی است از پلتفرم نماوا و طراحی آیتم‌های تبلیغاتی آن در استودیوی نماآگهی انجام شده. این سریال را نرگس آبیار به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی ساخته با داستانی عاشقانه در بستر تاریخ و متاثر از رخداد‌های سیاسی.

 

بهنوش طباطبایی، میلاد کی‌مرام، فرشته صدرعرفایی، سام درخشانی، مریم سعادت، ترلان پروانه، آرمین رحیمیان، مزدک میرعابدینی، بابک کریمی، سهیل مستجابیان، هوتن شکیبا، آزاده صمدی و…و با هنرمندی مجید صالحی ازجمله بازیگران سریال «سووشون» هستند که از نهم خردادماه از طریق نماوا در شبکه خانگی عرضه شده…

صدور پروانه برای بازیگر “مارمولک”+صدور پنج پروانه دیگر

نمایش خانگی/مجید ناصری: شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی در جلسه اخیر، با ساخت شش فیلم‌نامه موافقت کرد.

در میان پروانه های صادره با یک فیلم بلند و پنج فیلم کوتاه مواجهیم و متن تنها فیلم بلند هم تعلق دارد به بازیگر فیلم “مارمولک”.

سیروس همتی بازیگر “مارمولک” فیلمنامه “کارگزار” را نوشته که بناست توسط محمد درویشی ساخته شود.

فهرست پروانه های صادره به شرح زیر است:

–فیلم‌نامه‌ بلند داستانی «کارگزار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد درویشی و نویسندگی سیروس همتی و احسان بدخشانی

**فیلم‌نامه های کوتاه داستانی

–«سی وسه درصد تخفیف» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی امیر علی آقا خانی

–«عمر» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی آرش یزدانی

–«تاریکخونه» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی محمد جواد فارسی

— «کدهای سیاه» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی حامد سراوانی

— «گیت تنفس» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی کیوان رضایی راد

اعلام رسمی تاریخ عرضه سریال «سووشون» +پوستر

نمایش خانگی/مجید ناصری: سریال «سووشون» اولین اقتباس تصویری از رمان سیمین دانشور از نهم خردادماه ۱۴۰۴ از طریق پلتفرم نماوا در شبکه خانگی عرضه خواهد شد.

 

سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی در سی قسمت تولید و آماده پخش شده است.

 

سریال «سووشون» تولید سنگینی را پشت سر گذاشته و پس از حدود چهار سال آماده نمایش شده است.

 

بهنوش طباطبایی، میلاد کی‌مرام، فرشته صدرعرفایی، سام درخشانی، مریم سعادت، ترلان پروانه، آرمین رحیمیان، مزدک میرعابدینی، بابک کریمی، سهیل مستجابیان، هوتن شکیبا، آزاده صمدی و…و با هنرمندی مجید صالحی ازجمله بازیگران سریالند‌.

 

سریال «سووشون» به زندگی خانواده‌ای ایرانی در زمان اشغال کشور توسط نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم می پردازد. داستان در شهر تاریخی شیراز می گذرد؛ زری، همسر و مادری جوان است که علاوه بر مواجهه با آرزوی داشتن یک زندگی خانوادگی سنتی و نیاز برای یافتن هویت فردی، تلاش می کند تا به طریقی با همسر کمال گرا و سخت گیر خود کنار آید…

 

سریال «سووشون» از نهم خردادماه از طریق پلتفرم نماوا در شبکه خانگی عرضه خواهد شد.

 

فهرست عوامل تولید سریال «سووشون» به قرار زیر است: اقتباسی از رمان سووشون ( سیمین دانشور )/سرپرست گروه نویسندگان و بازنویسی فیلمنامه و کارگردان: نرگس آبیار/تهیه کننده: محمدحسین قاسمی/مدیر فیلمبرداری: پویان کفیلی/تدوین: اشکان مهری/طراح صحنه: محمدرضا شجاعی/طراح چهره پردازی: ایمان امیدواری/طراح لباس: پگاه ترکی/مدیر صدابرداری: امید عاشوری/طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق/موسیقی: محمد بختیاری/طراح جلوه های بصری: فرید ناظر فصیحی/طراح جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیگ/سرپرست گروه فیلم برداری: اکبر مشکینی/فیلمبردار: طاها آبیار/اصلاح رنگ و نور: فرهاد قدسی/طراح انیمیشن، لوگو و تیتراژ: محمد لطفعلی/جانشینان تهیه کننده و مجریان طرح:علیرضا حاجی زاده، محمدحسن قاسمی، امیرحسین سربخشی/مشاورین پروژه: حسین سپهوند، اکبر منتجبی، حمید نجفی راد/مدیر تولید: حسین فرضی زاد/مدیر پروژه: میلاد امیری نژاد/مدیریت پس تولید: امیر ناصر سوقیان/سرپرست گروه کارگردانی و برنامه ریزی: امین خنکال/دستیار اول کارگردان: امید شیرانگیز/منشی صحنه: مهناز درودی/عکاس: حسن قائدی/مدیر برنامه ریزی: سعید عباسی/مدیریت تدارکات و جانشین تولید: محمود ریحان صفت/مشاورین رسانه: ایزد مهرآفرین، رامین مارالی/بازیگران: بهنوش طباطبایی، میلاد کی مرام، فرشته صدر عرفایی، مریم سعادت، مزدک میرعابدینی، علی نفیسی ، آرمین رحیمیان ، بابک کریمی ، الهه اذکاری ، سهیل مستجابیان، خالق استواری، شیما بخشنده، شیدا یوسفی، ریحانه رضی، حسین فرضی زاد، هادی آقا بزرگی، بهمن بهمن پور، هادی امامی مقدم، زهرا فراهانی، گیتا یاسری و سام درخشانی، ترلان پروانه/بازیگران کودک و نوجوان: پویا چهل تنان، یاسین کاظمی، آوینا پناهی، آتنا پناهی/ با حضور افتخاری: هوتن شکیبا /با نقش آفرینی: آزاده صمدی /با هنرمندی: مجید صالحی/محصول پلتفرم نماوا

صدور پروانه برای یک خواهر و برادر/صدور پروانه برای سازنده‌ی کمدی توقیفی که از جورج بوش تا گوگوش را ریشخند کرده بود+صدور چند پروانه دیگر

نمایش خانگی/مجید ناصری: شوراهای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت پنج فیلم‌نامه و نمایش هشت فیلم موافقت کردند‌.

در میان پروانه های صادره هم نام یک برادر و خواهر دیده می‌شود و هم نام سازنده یک کمدی سیاسی توقیفی.

سعید چاری کارگردان فیلم کمدی “فیلسوفهای احمق” که با زبانی کمدی فانتزی به پشت صحنه سینمای هالیوود و فیلمهای سیصد – آرگو – گلاب می پرداخت و همچنان توقیف است پروانه مستند “من میمیرد” را گرفته است.

چاری در “فیلسوفهای احمق”، شخصیت‌های مختلف از جورج بوش تا بن لادن و نتانیاهو و گوگوش و مورتون مظاهری و… را ریشخند کرده بود.

یک برادر و خواهر به نام حسین پورزنگی آبادی و شهین پورزنگی آبادی نیز پروانه دو فیلم کوتاه به نام‌های “پناه” و “خشاب خالی” را گرفته‌اند.

فهرست پروانه ساخت‌های صادره به شرح زیر است:

***فیلم‌نامه‌ بلند داستانی

— «روایت یک پرونده ناتمام » به تهیه‌کنندگی فرهاد دورودگر، کارگردانی و نویسندگی محمد منعم

*** فیلم‌نامه های کوتاه داستانی

— «وفا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نیلوفر عتیقی و نویسندگی فیروزه عتیقی

–«تلاطم مالیخولیا» به تهیه‌کنندگی مسعود شیرانی فرد، کارگردانی محمد علی اطمینان‌فر و نویسندگی مسعود شیرانی فرد

–«چراغ‌های خاموش» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی امیرمحمد رحمتی

***فیلم‌نامه مستند

–«برای پدران» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی اردلان فرهانچی

فهرست آثاری که پروانه نمایش ویدیویی گرفتند به قرار زیر است:

*** فیلم‌های مستند

–«فصل چیدن انگورها» به تهیه‌کنندگی جواد توانا و محمدمهدی جلیلی و کارگردانی جواد توانا

–«من می‌میرد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید روحی چاری

*** فیلم‌های بلند داستانی

–«زیر آب‌های سوزان» به تهیه‌کنندگی شیما پورسهم‌الدین و کارگردانی مسعود احمدی

–«شیطان عاشق نیست» به تهیه‌کنندگی سید زاهد رئیسی و کارگردانی جواد فرزادپور

–«جزر و مد عاشقانه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سید محمد امین خسروی

***فیلم‌های کوتاه داستانی

— «پناه» به تهیه‌کنندگی شهین پورزنگی آبادی و کارگردانی حسین پورزنگی آبادی

–«خشاب خالی» به تهیه‌کنندگی شهین پورزنگی آبادی و کارگردانی حسین پورزنگی آبادی

–«بختک رها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی میثم عباسی

پایان «آبان» با حضور اهالی رسانه/اقدام متفاوت سازندگان سریال پرمخاطب نمایش خانگی

نمایش خانگی/مجید ناصری: قسمت آخر سریال «آبان» با حضور اصحاب رسانه امروز در پردیس سینمایی باغ کتاب به نمایش درآمد.

در این برنامه که با حضور رضا دادویی کارگردان سریال برگزار شد اهالی رسانه نظرات‌شان را درباره این سریال، نقاط قوت و نقاط ضعفش را با او در میان گذاشتند تا برای اولین بار یک سریال برای قسمت پایانی پذیرای نقد و نظر اصحاب رسانه باشد.

سریال «آبان» که از پرمخاطب‌ترین سریال‌های نمایش خانگی‌ است و با پخش قسمت پایانی به انتها رسید.

بر اساس تازه‌ترین داده‌های آماری، در طول یک ماه گذشته، محتوای سریال «آبان» با ۴۵٪ سهم جست‌وجوی کاربران در گوگل، را از نظر میزان توجه مخاطبان به خود اختصاص داده است.

در این سریال، هنرمندانی چون شهاب حسینی، لاله مرزبان، امین حیایی، میرسعید مولویان، رضا اخلاقی‌راد، بهاره کیان‌افشار و با حضور ویژه مینا ساداتی ایفای نقش کرده‌اند.

واکنش پلتفرم نماوا به شایعات حول سریال «سووشون»

نمایش خانگی: عطف به شایعات شکل گرفته درباره توقیف سریال «سووشون» از محصولات پلتفرم نماوا، این پلتفرم در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که هیچ توقیف رسمی به آنها اعلام نشده است.

در بیانیه نماوا آمده است: انتشار شایعات حول توقیف سریال «سووشون» با واکنش های متفاوت از سوی مخاطبان و اهالی رسانه روبرو شده است و ضمن تشکر از حمایت مخاطبان و هنرمندان عزیز و بزرگوار، برای روشن شدن اذهان باید اعلام کنیم که تا این لحظه هیچ توقیف رسمی درباره کار صورت نگرفته ولی درعین حال مجوز پخش هم صادر نشده است.

تمام تلاش تولیدکنندگان سریال «سووشون» آن است که بتوانند هرچه سریعتر مجوزهای قانونی لازم برای عرضه را کسب کنند و همچنان در حال مذاکره و رایزنی برای حل مشکل هستیم و امیدواریم با تسریع در صدور مجوز، این سریال هرچه زودتر به مخاطبان عرضه گردد. اخبار تکمیلی درباره پروژه از طریق روابط عمومی نماوا ارائه خواهد شد.

سریال «سووشون» برآمده از رمان جاودانه سیمین دانشور با مرارت های بالا ساخته شده و تلاش تولیدکنندگان از پلتفرم نماوا تا تهیه‌کننده و کارگردان و دیگر همکاران، ارائه یک اقتباس شریف و دیدنی بوده و همه آرزوی مان این است که اثر به‌موقع به مخاطب ارائه گردد.

سریال “وحشی”؛ اتحاد متن و تصویر با یک قلّت/کارگردانان “سرخپوست” و “شماره ده” یاد بگیرند

نمایش خانگی/مجید ناصری: سریال “وحشی” ساخته هومن سیدی که از فیلمنت ارائه شده را نمیشد با دیدن فقط یک قسمت قصاوت کرد به دلیل یک قلت عمده در سریال‌.

سریال انگار به صورت یک فیلم سینمایی تولید شده و کل هشت قسمت تکه هایی از یک فیلم هستند که حالا جداگانه به سریال بدل شده اند و برای همین حداقل دو قسمت را باید دید تا دریافت با سریال استانداردی طرفیم.

قلت زمانی اپیزودهای سریال بخصوص زمان اندک قسمت اول باعث شد همه چیز قدری گنگ باشد ولی حالا که سریال کم کم از نیمه می‌گذرد می‌توان به هومن سیدی نمره قبولی داد بابت اتحادی که در متن و تصویر سریال به چشم می‌خورد.

“وحشی” سریالی است در مایه های فرار از زندان که در فصل اول بناست در ریشه های اولیه زندانی شدن یک بیگناه روایت شود و احتمالا در فصول بعدی درباره ماجرای فرار و عواقب آن خواهیم دید. در این مایه اخیرا فیلمهای “شماره ده” و “سرخپوست” را دیدیم که هر دو یک مشکل عمده داشتند و آن هم لکنت در روایت داستانی در جغرافیای زندان. “سرخپوست” شانس آورد که نوید محمدزاده را داشت و به این طریق توانست جلوتر بایستد چون مجید صالحی در “شماره ده” ابدا نتوانسته بود شمایل یک فراری را دربیاورد‌.

در “وحشی” داستان بر صحنه سوار نیست و برخلاف “سرخپوست” و “شماره ده” صحنه جلوتر از داستان پیش نمیرود و هومن سیدی چون پله پله در سینما بالا آمده و تجربیات متفاوتی مثل “چهارشنبه سوری”،‌”خط ویژه”، “کمدی انسانی” و “مصادره” را پشت سر گذاشته که تک‌تک آنها در گذر زمان دیدنی باقی ماند‌ه‌اند. هومن از “چهارشنبه سوری”اصغر فرهادی دریافته که گاهی بیگناه‌ترین آدم‌ها بدل می‌شوند به گناهکارِ عرف و از کار در “کمدی انسانی”محمدهادی کریمی دریافته که جامع‌الاطراف‌ترین مضمون با سیر داستانی قدرتمند است، که مخاطب را تا آخرین سکانس، کنجکاو نگه می‌دارد. برای همین او سعی کرده در هر قسمت وحشی، داستان هایی متفاوت از اعتصابات کارگری تا کودک آزاری، شایعه سازی، بدبیاری، آدم فروشی و… را به خرده داستان هایی معقول برای هدایتِ روایت بدل کند و ابدا دنبال قدیس سازی از آدمها نرود.

سریال “وحشی” وقتی وارد زندان می‌شود نیز بی کپی برداری از نمونه هایی مثل آلکاتراز و فرار از زندان، سعی می‌کند جغرافیای یک زندان ایرانی را به مخاطب ارائه کند و همین است که زندان او کاملا قابل باور می‌شود…

“وحشی” اگر بتواند به فاصله ای کوتاه از فصل اول، فصل دوم را هم با همین ریتم محرک و البته کنار گذاشتن قلت زمانی اپیزودها و پر و پیمان کردن قسمتها، ارائه نماید قطعا خواهد توانست به یک الگوسازی ایرانی در گونهٔ فرار از زندان تبدیل گردد.

 

صدور پروانه برای بازیگر سریال “طوبی”+صدور چندین پروانه دیگر

نمایش خانگی/مجید ناصری: شورای پروانه نمایش آثار غیرسینمایی، مجوز ساخت دوازده اثر اعم از فیلم بلند، کوتاه و مستند را صادر کرده است.

در میان مجوزهای صادره نام بازیگر سریال “طوبی” هم دیده می‌شود که گویا برای فیلمی بلند با عنوان “جای خالی تو” پروانه گرفته‌است.

شهروز آقایی پور بازیگر نقش فواد(همسر جمانه) در سریال طوبی، فیلمنامه “جای خالی تو” را نگاشته است که بناست توسط امید حسینی ساخته شود.

فهرست پروانه های صادره به شرح زیر است:

***فیلم‌نامه‌های بلند داستانی

–«قهوه عشق» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سید محمدهادی زواره‌ای

–«جای  خالی تو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امید حسینی و نویسندگی شهروز آقائی پور ایمنجویی

–«شام لیلی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین بخشی‌پور و نویسندگی شهریار صابری

–«ما» به تهیه‌کنندگی فریدون نجفی‌حاجیور، کارگردانی حسین وادی‌زاده و نویسندگی حمیدرضا مزرعه خطیری

***فیلم‌نامه‌های کوتاه داستانی

— «هفته‌ای یک روز» به تهیه‌کنندگی سارا مؤذن جولاندان، کارگردانی و نویسندگی یاسر نیک‌خواه آزاد

–«تنها رفیق» به تهیه‌کنندگی سعید خاک‌پور، کارگردانی و نویسندگی احسان غلامی نشاط

— «جانان» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی راضیه عباس‌تقی

— «نقاشی پاییز» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی فرهاد فتحی‌زاده

— «آخرین رز روز» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سیاوش شاه‌مرادی

–«مبینا عینک من کجاست» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی رضا ثابت‌پور

–«چهار» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی ساسان سلیمی

***مستند 

–«کتابخانه تئاتر شهر» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سهند خلج امیر حسینی

شروع به کار «مهرگان فیلم» با ترکیبی از آثار متنوع

نمایش خانگی: همزمان با افزایش تنوع اکران و آماده شدن فیلم‌هایی تازه برای نمایش، موسسه «مهرگان فیلم» شروع به فعالیت کرد.

«مهرگان فيلم»با مديريت حميد اسحاقی که پیشتر سابقه فعالیت در موسسات سینمایی مختلف و ازجمله هدایت‌فیلم را داشته، راه اندازی و با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خود را آغاز کرده است.

این موسسه امسال پخش چند فيلم مطرح سينماي ايران در ژانرهای مختلف از کمدی تا ملودرام و فانتزی و… را برعهده دارد.

«مهرگان فيلم» قصد کرده همزمان با پخش آثاری در گونه های مختلف از فیلم‌های جریان اصلی گرفته تا آثار هنری‌تر، توليدات سينمايي خود را نیز داشته باشد.

با ورود به کار شرکت های پخش تازه‌نفس، به نظر می‌رسد شرایطی متعادل‌تر برای اکران همه نوع فیلم فراهم آید و صاحبان آثار برای پخش فیلمهای خویش پیشنهادات بهتری داشته باشند.

پاسخ کارگردان سریال “آبان” به اتهام “بی‌حیایی”سریال و شباهت‌ها با “شهرزاد” و “پیشنهاد بی‌شرمانه”؟

نمایش خانگی: رضا دادویی کارگردان سریال “آبان” که ازجمله آثار پرمخاطب شبکه خانگی بوده در خلال یک گفتگوی تفصیلی هم درباره شباهت های سریال به فیلم “پیشنهاد بی شرمانه”آدریان لین توضیح داده و هم درباره اینکه سریال را متهم کرده اند به بی‌حیایی.

رضا دادویی که بعد از انصراف محسن قرایی فرصت یافت کارگردانی سریال “آبان” را برعهده گیرد به روزنامه فرهیختگان گفت: خودِ شباهت‌ها به شهرزاد یا پیشنهاد بی شرمانه، نه نقطه‌ضعف است و نه قوت؛ من اصولاً مشکلی در وجود شباهت نمی‌بینم. درام‌های بزرگ جهان دائماً از یک‌سری ساختار‌های مشترک مثلث عشقی یا تراژدی‌های انسانی بهره می‌برند. به طوری که دیگر قصه‌ نویی نیست، بلکه روایت‌ها از آن متفاوت است. همان‌طور که فیلم «درباره الی» با وجود آنکه فرض اولیه‌اش می‌تواند یادآور «ماجرا»(L’Avventura) باشد، به روایت اصغر فرهادی تبدیل می‌شود. همه ما یک فیل در تاریکی مولانا هستیم که برداشت‌های متفاوتی ارائه می‌کنیم.

وی ادامه داد: در «آبان» هم اگرچه ممکن است موقعیت‌های کلی یادآور آثار دیگر باشد، اما آنچه اهمیت دارد نحوه روایت و تمرکز بر تأثیر تصمیمات بر زندگی شخصیت‌هاست. بنابراین، اساساً بحث قصۀ جدید یا شباهت داشتن و نداشتن، به نظر من نه نقطه‌قوت محسوب می‌شود و نه نقطه‌ضعف. یعنی اگر شما توانسته باشید روایت خود را به‌درستی و به‌شیوه‌ای جذاب برای مخاطب ارائه دهید، دیگر هیچ اهمیتی ندارد که آیا به اثر دیگری شباهت دارد یا خیر. بله، تمام مثلث‌های عشقی و سه‌گانه‌ها در جهان به یکدیگر شباهت دارند. چه کسی می‌تواند بگوید ندارند؟ مگر سریال «شهرزاد» به داستان «خسرو و شیرین و فرهاد» شباهت ندارد؟ مگر خود این سریال برگرفته از آن اسطوره‌ها و افسانه‌ها نیست؟ خب، پس می‌توان گفت چون شبیه آن‌هاست، کار نویی نیست؟ خیر. «شهرزاد» روایت خوبی است که در زمان خود، بر بستر تاریخی مشخصی، رویدادی را به‌خوبی نمایش داده و درخشیده است. یا برای مثال، فیلم «پیشنهاد بی‌شرمانه»؛ آیا واقعاً غیر از اینکه مردی به زنی پیشنهادی خاص می‌دهد، شباهت دیگری میان داستان آن فیلم و سریال «آبان» وجود دارد؟ آیا اصلاً روند قصه شباهتی دارد؟ آیا هیچ ارجاع مستقیمی به آن ماجرا وجود دارد؟

دادویی درباره نقدهای تند علیه سریال گفت: برخی در نقدشان گفته‌اند که این سریال «بدترین، زشت‌ترین، بی‌حیاترین» سریال تاریخ ایران است. در پاسخ گفتم اگر چنین دیدگاهی داشته باشیم، پس باید تمام قصه‌های عرفانی، مذهبی و حتی متون مقدس را نیز زیر سؤال ببریم. تجربه‌های انسانی گسترده و متنوع است؛ نمی‌شود هر چه را که خود تجربه نکرده‌ایم، انکار کنیم. به نظر من، سکوت در برابر مشکلات جامعه، باعث نمی‌شود آن مشکلات از بین بروند. بلکه اگر امروز درباره‌شان حرف نزنیم، فردا دیگر قادر به مهارشان نخواهیم بود؛ مثل سیلی که اگر به موقع جلویش گرفته نشود، مهار کردنش غیرممکن می‌شود. من هم که همۀ اتفاقات جهان را تجربه نکرده‌ام. اینکه صرفاً چون تجربه‌ای نداشته‌ام، آن را نفی کنم، اشتباه است…