نمایش خانگی: امتداد قاچاق فیلمهای پرفروش اکران که از «گشت2» آغاز شده و به «50 کیلو آلبالو» رسیده بود با قاچاق نسخه ای با کیفیت پایین از «نهنگ2» در فضای مجازی امتداد یافته است.
به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» انفعال سازمان سینمایی و به ویژه مهدی یزدانی دبیر کمیته صیانت از آثار فرهنگی نسبت به قاچاق در فضای مجازی با انتقاد روزنامه اصولگرای «جوان» مواجه شده است.
این رسانه با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیتهای کمیته صیانت، امحای محصولات فیزیکی قاچاق بوده از انفعال آنها نسبت به قاچاق در شبکه های مجازی انتقاد کرده است.
متن گزارش «جوان» را بخوانید:
چندي پيش در مراسمي كه ستاد صيانت از آثار فرهنگي و پليس امنيت عمومي ترتيب دادند، بخشي از فيلمهاي غيرمجاز سطح شهر امحا شد، اما متأسفانه همچنان شاهد قاچاق كالاي فرهنگي هستيم.
فيلم پرفروش «نهنگ عنبر سلكشن رؤيا» هم در شبكه غيرمجاز توزيع شد و اين فيلم قبل از آنكه بتواند سير طبيعي خود را در شبكه نمايش خانگي تجربه كند، به صورت قاچاق در شبكه غيرمجاز توزيع شد. اين روند تا زماني كه نهادهاي مسئول فقط به فكر ترتيب دادن امحاي چند ميليون فيلم غيرمجاز باشند و به اين فعاليت بسنده كنند، همچنان ادامه خواهد داشت.
بسياري از تهيهكنندگان با اكران فيلم خارجي در سالنهاي سينما مخالف هستند و معتقدند علاقهمندان به سينماي جهان ميتوانند فيلمها را از طريق ماهواره يا اينترنت يا شبكه غيرمجاز كه توسط دوستان فيلمهاي آن امحا شد، تهيه كنند و ببينند، اما ظاهراً نگاه اين گروه به فيلمخارجي با عملكردشان مغايرت دارد و صرفاً بهدنبال شوآف هستند.
اگر اين امكان براي وزارت ارشاد يا متوليان امور وجود ندارد ميتوان راهكار مناسب ديگري فراهم كرد و با نظارت شوراي پروانه نمايش ويدئويي در وزارت ارشاد آثاري با مميزي مناسب و درست مجوز دريافت كنند و در شبكه نمايش خانگي و كانالهاي معتبر قرار گيرند، نه مانند فعاليت برخي از شركتهاي زيرمجموعه VOD كه فيلم را تغيير ميدهند و به بهانه اينكه بيننده ندارد، فيلم سه ساعته را به ۹۰ دقيقه تقليل ميدهند و مخاطب را از آنچه قرار است ببيند منزجر ميكنند.
اگر ستاد صيانت و دوستان در مؤسسه رسانههاي تصويري وظايف خود را به درستي انجام دهند و با نظارت وزارت ارشاد محتواي درست و قابل نمايش در شبكه نمايش خانگي تهيه كنند، به خودي خود بازار اكران خياباني برچيده ميشود.
به ياد بياوريم زماني كه فيلم سينمايي در سينما اكران ميشد و نسخه پردهاي آن به سرعت در بازار خياباني قرار ميگرفت، اما با تمهيدات وزارت ارشاد در مدتي كوتاه فيلم با كيفيت و با قيمت نازل در بازار شبكه نمايش خانگي قرار داده شد و به تبع آن با نظارت پخشكنندگان و سينماداران و وزارت ارشاد بازار قاچاق فيلم ايراني به صورت پردهاي منحل شد.
بهتر است به جاي برگزاري شوآف توسط برخي تهيهكنندگان و سوپراستارها به فكر راهكار درست برای حل معضل غارت محصولات فرهنگی در فضای مجازی باشيم. فعاليت ستاد صيانت محصولات فرهنگي در جمعآوري بازار قاچاق اگرچه مهم و كاملاً لازم است، اما تنها منجر به امحاي تعدادي از فيلمهاي غيرمجاز و پاك شدن صورتمسئله ميشود در حالی که بخش عمده قاچاق در فضای مجازی رخ میدهد که مسئولان موضعی انفعالی نسبت به آن دارند.
پیوند کوتاه: https://www.namayeshkhanegi.ir/?p=4085