نمایش خانگی/عطیه موذن: یک سرایدار افغان که به طور آماتور به مجسمه سازی میپردازد در برنامه تلویزیونی “محاکات” به روایت دیداری پیش بینی نشده با نوید محمدزاده و شرح وعدهای پرداخت که نوید به او داده!
به گزارش نمایش خانگی و به نقل از خبرگزاری مهر، علیخان عبدالهی که به همراه همسرش زهرا رضایی در برنامه “محاکات” حاضر شده بود با اشاره به مشکلات زندگی در افغانستان گفت: در اواخر دهه شصت و به خاطر درگیریهای قومی-قبیله ای از افغانستان به پاکستان و درنهایت به ایران آمدم.
این مرد افغان ادامه داد: در برهه ای از زمان به خاطر مخالفت های خانواده همسرم مجبور شدم او را دزدیده و به تهران بیاییم. در تهران به سرایداری ساختمانی حوالی پل کریم خان پرداختم.
علیخان عبدالهی در چگونگی شروع مجسمه سازی گفت: به تشویق یک پیرمرد دستفروش و با استفاده از خمیر نان باگت، کار مجسمه سازی را به صورت کاملا ابتدایی شروع کردم و جالب اینکه اولین خریدار مجسمه هایم کامبیز درمبخش بود.
این سرایدار افغان بیان کرد: کامبیز درمبخش را نمی شناختم و یکی از روزها که مجسمه هایم را بساط کرده بودم، او سر رسید و کل مجسمه ها را خرید و سفارش بعدی را داد. تازه بعد از سفارش بود که خودش را معرفی کرد.
علیخان عبدالهی ادامه داد: برخی مجسمه هایم تا گالریهایی در اروپا و آمریکا رفته است ولی خودم هنوز در همان خانه سرایداری ساکنم چون روح آن ساختمان و کمک ساکنانش بود که باعث شد بتوانم کنار سرایداری، کار مجسمه سازی را هم پیگیری کنم. این مجسمه ساز افغان درباره دیدار با نوید محمدزاده در محاکات گفت: روزی از روزها مشغول مجسمه سازی بودم که فرشته حسینی از هموطنان بازیگرم که گویا مشغول همکاری با نوید محمدزاده در سریال “قورباغه” بود، تماس گرفت و خواستار دیدار شد. عبدالهی ادامه داد: وقتی فرشته حسینی به انبار مجسمه ها آمد، یک جوان خوش برخورد هم همراهش بود که مدام قیمت مجسمه ها را میگرفت و هر قیمتی من میگفتم، کمی هم بیشتر حساب میکرد و درنهایت چندین مجسمه مرا با قیمتی بالا خرید و وعده حمایت برای راهاندازی یک کارگاه آموزشی داد…
عبدالهی افزود: تازه پس از فروش مجسمه ها بود که از طریق فرشته حسینی فهمیدم، خریدار مجسمه هایم کسی نبوده جز نوید محمدزاده بازیگر “مغزها…” که اخیرا هم سریال “قورباغه” را بازی کرده بود.
علیخان عبدالهی و همسرش در محاکات
این سرایدار-مجسمه ساز افغان تاکید کرد: آنچه از نوید محمدزاده و کامبیز درمبخش دیدم جز تواضع و خوش برخوردی و مهربانی نبود و بسیار خوشحالم که در کشوری ساکنم که چنین هنرمندانی دارد و ای کاش که وعده نوید هم محقق شود تا بتوانم تعدادی از علاقمندان را تربیت کنم و آموزش دهم.
علیخان عبدالهی گفت: وطنم که افغانستان است، مثل مادرم است ولی از ایرانیان سپاسگزارم که مثل برادر و خواهر کنار ما بودند. اگر ایران و ایرانیان نبودند شاید نمی توانستم در آرامش کار مجسمه سازی را انجام دهد. در اوج نداری با همسرم به تهران آمدم و حالا سه فرزند دارم که دو تای آنها دانشجو هستند.
گفتنی است برنامه تلویزیونی “محاکات” به تهیه کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی مریم نوابی نژاد، حوالی 23 از شبکه دوم سیما روی آنتن میرود.
نمایش خانگی/مجید ناصری: قسمت دوازدهم سریال خانگی “سیاوش” سروش محمدزاده به تهیهکنندگی مهدی یاری از طریق نماوا وارد شبکه نمایش خانگی شد.
در قسمت تازه سریال با بارداری مارال(ترلان پروانه) و ارائه خبر بارداری به سیاوش(میلاد کیمرام) مواجهیم. در عین حال صابر(مجید صالحی) میخواهد با جمع کردن همه خواهران و برادرانش، تکلیف زمین پدری را روشن کند.
میلاد کیمرام، رضا کیانیان، ترلان پروانه، مجید صالحی، خسرو شهراز، گیتی قاسمی، سوگل خلیق، علیرضا جعفری، محمد ولیزادگان، مهدی حسینینیا، محمدرضا صولتی، مرجان اتفاقیان، مهدخت مولایی، علی عامل هاشمی، رویا جاویدنیا، ناهید مسلمی، الهام جدی و مرجان قمری بازیگران سریالند.
نمایش خانگی/امیررضا احمدی: خرید زودهنگام رایت تلویزیونی دو فیلم ارگانی “یدو” و “تک تیرانداز” و “مهران” که با حمایت فارابی، کانون و انجمن دفاع مقدس تولید شدهاند با واکنش یکی از مدیران جشنواره عمار مواجه شده است.
بهگزارش نمایش خانگی این مدیر ارزشی، این اقدام را ناشی از رقابت اشتباه تلویزیون با ویاودیها دانسته است.
حامد بامروتنژاد از مدیران جشنواره ارزشی عمار با اشاره به بحث جلسه و پخش تلویزیونی فیلم های “یدو” و “تک تیرانداز” و “مهران” پیش از اکران در سینما به سینماپرس اظهار داشت: این اقدام صدا و سیما نخست ضرر و خیانت کردن به سینما است و برداشت پول از جیب مردم و اسراف است و دلیل این اقدام صداوسیما به نظرم رقابت با VOD ها است و آنها راهبرد اشتباهی را برای این رقابت انتخاب کردهاند و این راهبرد اشتباه آنها را به اینجا رسانده است.
بامروت نژاد در ادامه گفت: از منظر سرمایهگذاری و اقتصادی، اقدام تهیهکنندگان این آثار کار پر سودی بوده چرا که «یدو» با ۶ جایزه و هفت نامزدی در جشنواره فجر و به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر و با توجه به این که دو ارگان حاکمیتی پشت آن بودند و با فرض داشتن سینمای مناسب در اکران با وجود تمام شرایط کرونایی میتوانست امید داشت فقط یک میلیارد در سینما بفروشد.
این مدیر ارزشی افزود: این فیلم در اکران آنلاین هم میتوانست به فروش متوسط یک میلیاردی برسد. در پخش VOD ها و تکفروشیهای مجازی نهایتا تا ۶۰۰ میلیون درآمد میرسد. فروش حق پخش تلویزیونی به میزان ۱۵۰ میلیون تومان هم وجود داشت که با کسر حق سینمادار و توزیع کننده و پخش کننده این فیلم میتوانست در شرایط کرونایی متوسط یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون بازگشت سرمایه از مردم و مخاطب نهایی داشته باشد که دربرابر هزینه چندمیلیاردی تولید فیلم واقعا ناچیز است. عین این فرضیه برای دیگر آثار هم هست. سود خرید رایت تلویزیونی این فیلمها فقط برای صاحبان آثارشان است و نه مخاطب و نه بدنه سینما، سودی از آن نمیبرد چون هر سه فیلم با حمایت نهادهای بودجهدار تولید شدهاند.
نمایش خانگی/مجید ناصری: قسمت هفتم سریال خانگی “گیسو”ی منوچهر هادی به تهیهکنندگی هومن کبیری از طریق نماوا عرضه شد.
در قسمت تازه سریال، پگاه به لوسی کمک میکند تا بتواند اطلاعاتی از پدر و مادرش بدست بیاورد. سهیل و پیمان هم که فکر میکنند رضا دستگیر شده، پیش حاج یونس میروند …
نمایش خانگی/مجید ناصری: پانزدهمین قسمت سریال “ملکه گدایان”حسین سهیلی زاده از طریق فیلیمو وارد شبکه نمایش خانگی شد.
در قسمت تازه سریال با ابراز علاقه فرزاد فرزین(پارسا) به یک شوگرمامی خطرناک(با بازی رویا نونهالی) مواجهیم؛ ابراز عشقی که بناست به ازدواج منجر شود و در عین حال موجب رسیدن افرا(باران کوثری) به البرز(آرمان درویش) میگردد…
نمایش خانگی/مجید ناصری: قسمت چهارم سریال خانگی “دراکولا”ی مهران مدیری محصول اول مارکت مخابرات از طریق فیلیمو و نماوا عرضه شد.
در قسمت چهارم “دراکولا” جز آشنایی همسران مختلف کامران(مدیری) بعد از مرگ وی و درعین حال پیشنهادات مختلف ازدواج به بیوههایش، هیچ اتفاق تازهای ندارد.
سیر داستانی سریال “دراکولا” بعد از چهار قسمت تقریبا هیچ تازگی ندارد و همچنان در بر پاشنه قسمت اول میگردد.
پر کردن نماهای داخلی با انبوه هنرور، پر کردن نماهای بیرونی با انبوه جانور، بازخوانی یک قطعه خاطرهانگیز توسط مدیری یا دیگران، گریمهای تند و اگزجره بازیگران زن و تقلیل تمام مردان داستان به زنذلیلان عاشق ارتباط با نامحرم ازجمله موتیفهای تکراری “دراکولا” بوده است.
اینکه چرا مدیری نکوشیده با یک خط داستانی تازه و وارد کردن کاراکترهای پردازش شده، داستان “هیولا” را ادامه دهد، معلوم نیست؟ همین که اسپانسری مثل اولمارکت داریم شرط لازم و کافی برای سریال سازی است؟؟
نمایش خانگی/امیررضا احمدی: گرانفروشی برخی سامانههای ویاودی درخواستی با ورود مجلس به انتها خواهد رسید؟
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی شکایات مردمی از سامانههای ویدیوی درخواستی در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت که قرار است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش دقیقی از تخلفات و اقدامات قانونی انجامشده و همچنین نحوه جبران خسارات وارده به مردم را به کمیسیون ارائه کند.
علی خضریان گفت: بررسی شکایات واصله مردمی پیرامون عملکرد ترافیکی و نحوه تعیین تعرفه مواردی از ارائهکنندگان سرویسهای خدماتی صوت و تصویر در فضای مجازی در دستور کار امروز نمایندگان قرار داشت.
وی درباره شکایات واصله و سؤالات نمایندگان، گفت: در گذشته کاربران برای استفاده از سامانههای مذکور اقدام به خرید اشتراک میکردند و در مقابل از ترافیک نیمبها برخوردار بودند اما این مجموعهها در اقدامی خلاف مقررات، موضوع خرید اشتراک را حذف و اقدام به محاسبه ترافیک تمامبها کردند که این امر بدون اطلاعرسانی لازم بوده و سبب افزایش هزینههای کاربران شده است.
سخنگوی کمیسیون اصل نود در ادامه یادآور شد: به عبارتی اپراتورها ملزم به اعمال تعرفه نیمبها و سرعت متفاوت و بستههای ترجیحی برای تولیدکنندگان محتوای داخلی بوده و کلیه اپراتورهای داخلی موظف هستند امکان تفکیک ترافیک داخلی از بینالمللی را اعمال و تعرفه مصرف دیتای محتوای داخلی را به صورت ترجیحی و به میزان حداکثر ۵۰ درصد تعرفه دیتای بینالمللی محاسبه کنند. حسب بررسی و نظر کارشناسان امر در حال حاضر تعرفه ترافیک اینترنت در مقابل عدم خرید اشتراک به صورت تمامبها برای کاربران عمومی محاسبه میشود.
وی اضافه کرد: همچنین باید اذعان کرد اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به صورت انحصاری اقدام به ارائه خدمات مذکور به سامانههای نمایش آنلاین فیلم و سریال مانند نماوا و فیلیمو کردهاند که این امر تخلف است و باید شرایط برای دیگر سامانهها برابر باشد.
خضریان ادامه داد: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معتقد است مجموعههای مذکور دچار تخلف شدند و در برههای از زمان به آنها تذکر لازم داده شده که برخی از موارد رعایت و برخی دیگر همچنان ادامه دارد.
بر این اساس اکنون خساراتی به مشترکان این سامانهها رسیده که باید جبران شود از این رو مقرر شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به ارائه گزارش دقیق از تخلفات صورتگرفته، اقدامات قانونی انجامشده و نوع برخوردها برای جلوگیری از وقوع تخلفات احتمالی و همچنین نحوه جبران خسارات وارده به مردم طی ۱۰ روز آینده به کمیسیون ارائه دهند.
نمایش خانگی/امیررضا احمدی: بهمن فرمانآرا فیلمساز باسابقه در دو سال اخیر به دنبال ساخت سریال خانگی “داستان جاوید” بود ولی به جایی نرسید.
به گزارش نمایش خانگی، سریال “داستان جاوید” بنا بود با اقتباس از رمان اسماعیل فصیح با حمایت نماوا تولید شود ولی این اتفاق نیفتاد.
بهمن فرمانآرا درباره عدم تولید سریال خانگیش به روزنامه شرق گفت: ما هشت، ۹ ماه برای آمادهسازی سریال “داستان جاوید” فعالیت کرده بودیم در نهایت با تهیهکننده (نماوا) تماس گرفتند که اصلا چرا میخواهی با فرمانآرا کار کنی!؟
فرمانآرا ادامه داد: چهلوخردهای سال است و اتفاقی تکراری همین جلوگیری از کار کردن امثال ماست. البته هنوز عادت نکردهام، مثل دفعه ششم است که کتک میخوری، با دردش و نحوهاش آشنا هستی. اما از طرفی من در سنی هستم که دیگر وقت ندارم صبر کنم، دیگر نمیتوانم به راحتی بگویم حالا چند سال صبر میکنم بعد فیلم یا سریالم را میسازم. از طرفی من نمیتوانم با سیستم یا تهیهکننده راه بیایم یا مطابق سلیقه آنها رفتار کنم که مثلا آقایان را خوشحال کنم.
فرمانآرا مدعی شد: سر آخرین فیلمنامهای که سال گذشته دادم با اینکه هر شش نفر هیئت نظارت مخالف بودند، آقای داروغهزاده خودش پشتش ایستاد و گفت فلانی بعد این همه سال باید بتواند چیزی که دوست دارد بسازد. البته آقای شاهسواری خبر داد که «من گفتم بهت پروانه ندهند، چون فیلمنامهات خیلی سیاهنمایی است؛ اگر بسازی دچار مشکل و گرفتوگیر میشوی». حالا منظورش از سیاهنمایی چه بود، خدا میداند. کل فیلمنامه عین اتفاقاتی است که هر روز در مملکت میافتد و در اخبار میخوانیم. ببینید اگر یک کلمه درباره آزادی صحبت کنید، از هر طرف مدعی پیدا میکنید. شما عکاس را میگیرید که عکسهایش از سلبریتیها را به عنوان حق سکوت داشته باشید. از آن طرف کسی که با تعداد غیر قابل شمارش صفر مبلغ اختلاس کرده، بعد از سه سال آزاد میکنند. میدانید که در این زندگانی قیدوبندهای بسیاری هست. همین فیلم «حکایت دریا» با وجود اینکه یکونیم میلیارد سه سال پیش ساخته بودیم بازهم ضرر کردیم در حالی که واقعا نباید این اتفاق میافتاد.
فرمانآرا که در سالهای اخیر با حمایت آقازاده بانک آینده فیلم ساخته افزود: فیلمنامه جدیدم در تهران رخ میدهد؛ یک معلم بازنشسته است، هیچ پروداکشن بزرگی هم ندارد. قبل از عید برآورد کردند 4.5 میلیارد است. شما نگاه میکنید میبینید که من در همه فیلمها به بودجه توجه میکنم؛ مثل برخی دوستان نیستم که اگر فیلم موفق نشد بگویم خب میخواستند نسازند یا مثل برخی همکاران عزیز نیستم که به خودم از بودجههای دولتی دستمزد یکمیلیاردی بدهم؛ فوقش دستمزد خودم را در کار شریک شدهام. من همیشه سرمایهگذار داشتم. با توجه به دایره بسته پخش و وجود کرونا و… همیشه مراقبم که اگر فیلم را بسازیم و موفق نشود چه جوابی باید به سرمایهگذاران بدهم.
این کارگردان گفت: مثلا به من میگویند چرا جوانان فیلمنامه جدیدتان همهشان بد و مشکلدار هستند. حالا دختری است که فرار کرده به تهران آمده و بدون جا و مکان است و پسری که نمیدانیم چهکاره است ولی مدام معلم را تعقیب میکند. من که قرار نیست آرشین مالالان بسازم. در این چطور میشود خوب ماند؟ من خودم هدف شماره سه میرفتم، در میدان ژاله، وقتی تعطیل میشدیم به سرعت میرفتیم سراغ مدرسه دخترانه که نزدیکمان بود، چند لحظه و چند نگاه بود اما حالا وقتی میگویند در رابطه هستند،…. مگر قرار نبود که اخلاق قویتر شود؟؟
بهمن فرمانآرا درباره سانسور کتاب خاطراتش که اخیرا منتشر شده بیان کرد: حذف نام گوگوش و استفاده از نام کاراکتر گوگوش در فیلم “در امتداد شب”، انتخاب وزارت ارشاد بود. ممیزان ارشاد گفتند اصلا نمیشود حتی فائقه آتشین هم بگذارید چون همه میدانند و برای همین مجبور شدیم نام “پروانه”(کاراکتر در امتداد شب) استفاده کنیم!!
فرمانآرا با رد ارتباط خانوادگی با قاجار گفت: هیچ ربطی میان ما و قوم قجر نیست؛ این هم به اسم ما ربط دارد و از یک اشتباه روزنامهای ناشی شد که وقتی برای خانهای روی آب جایزه گرفتم، نوشت هشت جایزه برای شازده قاجار. فرمانآرا شغلش معلوم است و با فرمانفرما فرق دارد، ولی بارها این اشتباه تكرار شده است؛ اما نكته اصلی تفاوت من با شازدهها این است كه من از زیر كاركردن فرار نمیكنم. از صبح كار میكنم الی غیرالنهایه و همیشه هم آماده كار و پروژه جدید هستم، با وجود اینكه احتیاجی به پول ندارم.
نمایش خانگی/علیرضا مرادی: با وجود همه هشدارها درباره آسیبهای سوء قاچاق مجازی ولی همچنان روالی جدی برای مقابله با قاچاق آنلاین وجود ندارد.
محمدهادی کریمی کارگردان و نویسنده سینما با انتقاد از قاچاق مجازی به خبرگزاری ایرنا گفت: اکران آنلاین در کنار فواید، البته مشکلات خاص خود را دارد و عمده آن قاچاق است.
کریمی که با “پسرکشی” اکران آنلاین موفقی را تجربه کرده بود، ادامه داد: مبارزه با قاچاق عزم جدی و ملی میخواهد که در راس آن پذیرش یا تصویب قانون کپی رایت یا همان حقوق مولف و مصنف و بعد هم تناسبی بین جزا و جرم است.
کارگردان “برف روی شیروانی داغ” و “کمدی انسانی” تاکید کرد: جزای قاچاق یا هک کردن یک سایت و برداشتن فیلم نباید پانصد هزارتومان مثلا باشد که همین حدود هاست.
این نویسنده و کارگردان تاکید کرد: با قوانین دهه شصت که سهل است؛ انگار با قوانین دهه سی داریم به جنگ قاچاق میرویم. البته عزمی برای رونق شبکه آنلاین وجود ندارد زیرا متاسفانه این طرز تلقی وجود دارد که پلتفرمها رقیب صداوسیما هستند.