خانه بلاگ صفحه 220

پرسش رسانه اصولگرا⇐نسخه بازبینی ارشاد «عصبانی نیستم» چگونه به شبکه قاچاق رسید؟

عصبانی نیستم

نمایش خانگی: دو سال پیش از این و مدتی بعد از توقیف فیلم ملتهب «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان نسخه ارژینال این فیلم با پایان بندی تراژیک آن با زیرنویس انگلیسی به شبکه قاچاق خانگی آمد؛ نسخه ای که مربوط بود به اکرانهای جشنواره ای فیلم.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» حالا و در انتهای سال 95 و در حالیکه همین امسال با عرضه نسخه بازبینی ارشاد فیلمهایی نظیر «ابد و یک روز» و «فروشنده» در شبکه قاچاق محصولات خانگی در برخی شهرستانها روبرو بوده ایم، نسخه بازبینی «عصبانی نیستم» هم در شبکه قاچاق محصولات خانگی توزیع شده است.

روزنامه اصولگرای «جوان» در گزارشی با پرداختن به توزیع این فیلم به طرح این پرسش پرداخته که چطور چنین فیلمی از اداره نظارت ارشاد به شبکه قاچاق رسیده است.

متن گزارش «جوان» را بخوانید:

در سكوت وزارت ارشاد بار ديگر نسخه بازبيني يك فيلم سينمايي سر از بازار در آورد، اين بار فيلم «عصباني نيستم» كه از جمله فيلم‌هاي توقيفي سينما است، در شبكه مويرگي پخش فيلم‌هاي قاچاق و غيرمجاز توزيع شده است.
 نسخه بازبيني وزارت ارشاد، به دليل واتر مارك خاص وزارت ارشاد از ساير نسخه‌هاي فيلم‌ها به راحتي قابل تفكيك و مجزا شدن است. اين نسخه براي بازبيني فيلم جهت اخذ پروانه نمايش است و دسترسي به آن كاملاً محدود و در اختيار وزارت ارشاد و سازمان سينمايي است. از آنجايي كه اين فيلم پيش از بازبيني نهايي ازسوي مميزان وزارت ارشاد تهيه مي‌شود، اغلب با نسخه فينال فيلم‌ها متفاوت بوده و داراي سكانس‌ها يا پلان‌هايي است كه در نسخه اكران عمومي فيلم وجود ندارد.
 با وجود اينكه نسخه بازبيني ارشاد در محيط ايزوله سازمان سينمايي نگهداري مي‌شود، تنها در امسال سه عنوان فيلم از اين نوع نسخه‌ها به صورت قاچاق عرضه شده است. فيلم‌هاي «ابد و يك روز» ساخته سعيد روستايي، « فروشنده» اصغر فرهادي و در آخرين نمونه «عصباني نيستم» به كارگرداني رضا درميشيان از جمله فيلم هايي بودند كه نسخه بازبيني ارشادشان به بيرون از وزارتخانه برده و فروخته شده است.
 هنوز مقامات وزارت ارشاد درباره اينكه چطور يك فيلم از داخل وزارتخانه به بيرون راه پيدا مي‌كند توضيحي نداده‌اند و با سكوت‌شان مهر تأييدي بر قاچاق اين فيلم‌ها زده‌اند. در عوض سازمان سينمايي با ايجاد «ستاد صيانت» و با كمك نيروي انتظامي بارها اقدام به جمع‌آوري فروشندگان خرده‌پاي فيلم‌هاي غيرمجاز از سطح شهر‌ها كرده است.
 قاچاق دو فيلم «ابد و يك روز» و «فروشنده»در حالي كه اكران آنها بدون مشكل بود، تنها از نظر اقتصادي به فيلمساز ضرر زده و جايگاه ارشاد را به عنوان حامي هنرمندان مخدوش كرده است. اما درباره نسخه قاچاق شده «عصباني نيستم» توزيع اين فيلم كه سه سال است در توقيف به سر مي‌برد، آن هم در شرايطي كه به انتخابات رياست جمهوري نزديك مي‌شويم، شبهه‌انگيز است.

«عصباني نيستم» دومين ساخته رضا درميشيان است. اين فيلم در حال و هواي سال 88 مي‌گذرد و به خاطر طرفداري از جريان فتنه 88، بعد از اكران در جشنواره فيلم فجر توقيف شد. خبرگزاري فارس در گزارشي از توزيع نسخه بازبيني ارشاد اين فيلم در استان البرز خبر داده است. نسخه‌اي كه در تاريخ 92/10/1 آماده شده است و حالا بعد از سه سال مشخص نيست چطور به خارج از وزارت ارشاد راه يافته است.

«آس و پاس» و «عاشقانه» در صدر فروش شبکه خانگی/عدم اقبال به «چهارشنبه…» و «این زن…»

ویدیوکلوب سینما آزادی

نمایش خانگی: آمار فروش شبکه خانگی در روزهای گذشته کاملا تحت تأثیر عرضه سریال «عاشقانه» قرار گرفته است و در کنار آن فانتزی-موزیکال «آس و پاس» هم از همان روز ابتدایی عرضه در کانون اقبال مخاطب قرار گرفته است.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» فضای شاد و مفرح «آس و پاس» و البته تکیه بر جلوه های ویژه رایانه ای برای فانتزی سازی هایی به سبک «غول و چراغ جادو»(!) سبب ساز استقبال مخاطبان از فیلم شده است و از آن سو «عاشقانه» هم به خاطر تعلیقی که در هر 4 قسمت ابتدایی آن قرار داده شده تا اینجای کار توانسته رشد خوبی در آمار مخاطب داشته باشد.

«سیانور» بهروز شعیبی شاید به خاطر ترکیب بازیگران آن در رده بعدی فروش قرار گرفته است؛ فیلم درونمایه سیاسی دارد اما حضور هانیه توسلی، بابک حمیدیان، مهدی هاشمی و شماری از بازیگران مطرح سینما موجب اقبال به آن شده است. «متولد65»مجید توکلی هم تقریبا فروش متوسط داشته است. کمدی «بازگشت لوک خوش شانس» مجید کاشی فروشان هم از جمله آثار با مخاطب متوسط شبکه خانگی بوده است.

«این زن حقش را میخواهد»محسن توکلی به واسطه ایفای نقش میترا حجار و لعیا زنگنه در آن علیرغم مضمون تلخ در رده بعدی فروش جای داشته است. «لاک قرمز»سیدجمال سیدحاتمی دیگر فیلم با درونمایه تلخ یک ماه اخیر شبکه خانگی است که توانسته فروشی متوسط داشته باشد درست مانند وضعیت اکرانی که در سینماها داشت. «چهارشنبه خون به پا میشود» حماسه پارسا اما فروشی که به خاطر حضور حامد بهداد در تصاویر پوستر از آن انتظار می رفته را نداشته است.

«نیمرخها»ی ایرج کریمی هرچند به خاطر تصویر روی جلد آن که بابک حمیدیان و سحر دولتشاهی را نشان می دهد در نگاه اول در سبد خرید مخاطبان جای گرفته است اما میزان رضایت از آن به دلیل فضای تجربه گرایانه فیلم چندان قابل توجه نبوده است.

در میان فیلمهایی مانند «حس خوب زندگی»فرناز امینی، «اسید» بهنود محمدی پور، «غزاله» محسن شاه محمدی، «مثبت.منفی» هادی رمضانپور و «رفقای خوب/کج دست»مصطفی الماسی که ویژه مدیوم شبکه خانگی تولید شده اند و تله‌فیلم «میان ماندن و رفتن»بهروز شعیبی که سالها پیش برای تلویزیون تولید شد و اخیرا به شبکه خانگی عرضه شد بیشترین آمار فروش برای «رفقای خوب» بوده که درونمایه ای کمدی دارد و پس از آن «حس خوب زندگی» بوده که به خاطر حضور علی انصاریان و یک سری فوتبالیست پیشکسوت و از جمله علی پروین در آن توانسته اقبال نسبی مخاطبان را شاهد باشد.

به تهیه‌کنندگی شراره رخام⇐آخرین تجربه بازیگری انوشیروان ارجمند به شبکه خانگی آمد+عکس

انوشیروان ارجمند

نمایش خانگی: یکی از تجربیات تهیه کنندگی سالهای اخیر شراره رخام با عنوان «آرزوهای ناتمام» به کارگردانی رضا حسینی از طریق موسسه رسانه های تصویری با پخش تصویردنیای هنر به شبکه خانگی آمد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» شراره رخام که در این سالها کوشیده در کنار بازیگری تهیه کنندگی در شبکه خانگی را هم تجربه کند «آرزوهای ناتمام» را دو سال پیش تولید کرده است و البته در آن ایفای نقش هم کرده است.

رامین راستاد، کامران تفتی، شراره رخام، افشین سنگ چاپ، بهار ارجمند و  محمود پاک نیت دیگر بازیگران «آرزوهای ناتمام» هستند.

«آرزوهای ناتمام» فیلمی ویدیویی درباره کودکان کار است و یکی از آخرین آثاری است که انوشیروان ارجمند بازیگر بااخلاق سینما و تئاتر و تلویزیون پیش از مرگ در آن ایفای نقش کوتاهی داشت.

آرزوهای ناتمام
آرزوهای ناتمام

«شهرزاد2» در آستانه عیدفطر96 می‌آید

شهاب حسینی در «شهرزاد2»

نمایش خانگی: هرچند پیش از حاشیه های شکل گرفته بر سر بازداشت تهیه کننده «شهرزاد» صحبت از نوروز96 به عنوان زمان پخش اولین قسمت «شهرزاد2» بود اما توقف فیلمبرداری بعد از بازداشت تهیه کننده موجب شد که در عرضه فصل دوم این سریال هم وقفه ای پیش آید.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» با این حال بعد از آزادی تهیه کننده و ادامه فیلمبرداری سریال شرایطی پیش آمده که نهایتا تا از اوایل تابستان و احتمالا در آستانه عیدفطر96 نخستین قسمت «شهرزاد2» به شبکه خانگی بیاید.

فیلمبرداری «شهرزاد ۲» این روزها با حضور بازیگران اصلی در لوکیشن های مختلفش از جمله خانه بزرگ آقا و شهرک شهید محلاتی ادامه دارد و طبق برنامه ریزی تمام بازیگران تا امروز جلوی دوربین رفته اند.

مصطفی زمانی، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و پرویز فلاحی پور از جمله بازیگران اصلی این مجموعه هستند که این روزها در لوکیشن شهرک شهید محلاتی مقابل دوربین می روند.

فیلمنامه سریال هم همچنان با حضور نغمه ثمینی در حال نگارش است و گروه در تلاشند تا وقفه به وجود آمده در تولید را جبران کنند.

در کنار برخی بازیگران فصل اول از جمله شهاب حسینی، پرویز فلاحی پور، مهدی سلطانی فر، ترانه علیدوستی، مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار و… بازیگران چهره دیگری نیز به این مجموعه اضافه شده اند که از آن جمله می توان به رضا کیانیان، آتنه فقیه نصیری، امیر جعفری، رویا نونهالی و… اشاره کرد.

صدور پروانه نمایش خانگی برای دو فیلم⇐یکی فیلمی که بخاطر GEM یک هفته توقیف شد و دیگری یک محصول مشترک+عکس

مشکل گیتی

نمایش خانگی: شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه 2عنوان موافقت کرد.

 به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» در جلسه22 اسفند شورای پروانه نمایش خانگی كه با حضور اكثريت اعضاء برگزار شد، با عرضه فیلمهاي «مشکل گیتی» به تهيه كنندگي و کارگردانی بهرام کاظمی و «خاطرات پاییزی» به تهيه كنندگي سید امیر سیدزاده و کارگردانی علی فخرموسوی موافقت شد.

«مشکل گیتی» که یک کمدی-فانتزی با مضمون زندگی دو زوج است؛ یکی زوجی میانسال که دچار توهم نسبت به یکدیگرند و دیگری زوجی جوان که قصد دارند به زوج اول کمک کنند در جهت خروج از توهم.

«مشکل گیتی» تنها فیلم تاریخ سینمای ایران است که بخاط پخش تیزر از جم حدودا یک هفته ای توقیف شد و بعد از آن و با رایزنی میان مقامات قضایی و صاحبان فیلم بود که توانست مجوز اکران پیدا کند. گویا رایت خانگی این فیلم را هنرهای تصویری سوره از آن خود کرده و به زودی آن را در شبکه خانگی عرضه خواهد کرد.

«خاطرات پاییزی» یک محصول مشترک میان ایران-اوکراین-چک است و قصه دختری را به تصویر می‌كشد كه خانه و خانواده‌اش مورد حمله و تجاوز گروه‌های تروریستی قرار گرفته است؛ این فیلم احتمالا با دریافت پروانه نمایش خانگی آماده اکران در گروه هنروتجربه خواهد شد.

مشکل گیتی
مشکل گیتی
خاطرات پاییزی
خاطرات پاییزی

چهارمین «عاشقانه» با گلزار خندان و ساره بیات نگران آمد+عکس

عاشقانه

نمایش خانگی: بعد از مدتها که محمدرضا گلزار و مهناز افشار در آثار مختلف نقش مقابل هم را بازی می کردند، در تازه‌ترین سریال محصول شبکه خانگی با نام «عاشقانه» این محمدرضا گلزار و ساره بیات هستند که نقش مقابل را بازی میکنند و مهناز افشار نقشی در حاشیه نقشهای این دو را بازی می کند.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» چهارمین قسمت «عاشقانه» به تازگی و با تصویر روی جلدی که گلزار و ساره بیات را نشان می‌دهد از طریق موسسه هنرنمای پارسیان به شبکه خانگی رسید.

در «عاشقانه» گلزار و ساره بیات در نقش زوجی بازی میکنند که هرچند عاشقانه ازدواج کرده اند اما مشکلات بسیاری پیش روی آنهاست و همین مشکلات است که باعث شده فاصله ای بعید میان آنها شکل گیرد.

«عاشقانه» را مهدی گلستانه تهیه می کند و منوچهر هادی کارگردان آن است.

عاشقانه
عاشقانه

بعد از یک هفته کشمکش⇐ «آس و پاس» به شبکه خانگی رسید+عکس

آس و پاس

نمایش خانگی: فانتزی-موزیکال «آس و پاس» که به دلیل پخش تیزرهایش از ماهواره با مشکل در صدور پروانه نمایش خانگی مواجه شده بود، بالاخره پروانه نمایش ویدیویی گرفت و از طریق موسسه گلرنگ رسانه به شبکه خانگی ارائه شد.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی»، «آس و پاس» شامل یک لوح فشرده است که علاوه بر نسخه کامل و بدون سانسور فیلم، پشت صحنه ای جذاب از فیلم هم دارد.

«آس و پاس» را آرش معیریان ساخته و فیلم در اکران رسمی رقم فروش 5 میلیارد را پشت سر گذاشت با این حال به دلیل آنچه پخش تیزر از ماهواره نامیده شده، بر سر راه صدور پروانه نمایش خانگی آن مشکلاتی پیش آمد.

شهاب کاظمی قائم مقام گلرنگ رسانه که رایت خانگی «آس و پاس» را در اختیار دارد با اشاره به این مشکلات گفت: پخش تیزرهای فیلم از ماهواره این بار باعث ایجاد گرفتاری در مسیر صدور پروانه نمایش ویدیویی شد و دقیقا یک هفته تمام مشغول رایزنی با نهادهای مختلف بودیم تا بالاخره در آستانه چهارشنبه سوری با تعامل شکل گرفته میان مدیران سینمایی و دادستانی مجوز نمایش فیلم صادر شد.

وی در تشریح این مشکلات ادامه داد: گویا مقامات قضایی از مدیران سینمایی خواسته بودند به دلیل پخش تیزر از ماهواره، جلوی نمایش خانگی فیلم گرفته شود که البته بدعتی در این حیطه است.

کاظمی با تقدیر از مدیران سازمان سینمایی و مدیرعامل خانه سینما که در تعامل با مقامات قضایی شرایط حل مشکل را فراهم آورند خاطرنشان ساخت: رایزنی دوسویه با مدیران سینمایی و مقامات قضایی و همراهی محمدمهدی حیدریان و منوچهر شاهسواری باعث حل مشکل شد و برای آن که مخاطبان در آستانه نوروز بتوانند یک محصول مفرح را تماشا کنند بلافاصله بعد از صدور پروانه نمایش شرایط توزیع گسترده و سراسری «آس و پاس» فراهم شد.

شهاب کاظمی
شهاب کاظمی

«آس و پاس» فارغ از درونمایه مفرح و موزیکال خود به واسطه استفاده از تکنیکهای رایانه ای برای تصویرسازی فانتزی هایی که برای قهرمان اصلی داستانش «حسن آس و پاس» رخ می دهد یکی از آثار متفاوت سالهای اخیر سینمای ایران است.

بازیگرانی نظیر محمدرضا هدایتی، سحر قریشی، حسام نواب صفوی، لیلا بلوکات، محمدرضا شریفی نیا، حضور بهاره رهنما و مهران غفوریان در این فانتزی-موزیکال حضور داشته اند.

«آس و پاس» از محصولات پویافیلم است و تهیه آن را عبدالله علیخانی و حسین فرحبخش برعهده داشته اند.

آس و پاس
آس و پاس

صدور پروانه نمایش نخستین فیلم بازیگر زن «فروشنده»+فهرست کامل آثار پروانه گرفته

روز مبادا

نمایش خانگی: در جلسه15 اسفند شورای پروانه نمایش خانگی با عرضه 4عنوان موافقت شد.

 به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» در میان این فیلمها بیش از همه «روز مبادا»ی فائزه عزیزخانی جلب توجه میکند؛ فیلمی هنروتجربه ای که روایت تلاشهای یک جوان برای فیلمسازی را روایت میکند.

نقش اصلی «روز مبادا» را شیرین آقارضاکاشی بازی ‌می‌کند؛ مادر کارگردان فیلم که حضورش در فیلم فرزند زمینه‌ای شد برای بازی در فیلم اسکاری «فروشنده» اصغر فرهادی و ایفای نقش همسر پیرمرد خطاکار فیلم.

فهرست تمام پروانه نمایشهای صادرشده به شرح زیر است:

–«روز مبادا» به تهيه كنندگي محمد احمدی و کارگردانی فائزه عزیز خانی

–«گورداله» به تهيه كنندگي و کارگردانی نادره ترکمانی

–«مصاحبه» به تهيه كنندگي سید محسن اورنگ و کارگردانی رسول محمدی

–«آگوست» به تهيه كنندگي مهدی مطهر و کارگردانی محمد اسفندیاری

روز مبادا
شیرین آقارضاکاشی و هدیه تهرانی در نمایی از «روز مبادا»

در خبرگزاری اصولگرا رخ داد⇐انتقاد از «عاشقانه» به خاطر سگ ساره بیات، پولشویی و…

عاشقانه-ساره بیات

نمایش خانگی: سریال «عاشقانه» مدت زیادی نیست که وارد شبکه خانگی شده است و در همین سه قسمت ابتدایی هم توانسته اقبال نسبی مخاطبان را جلب کند.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» این سریال که درونمایه ای ملودرام دارد و داستان زوجهایی در رده های سنی مختلف را روایت میکند با حمایت مالی گروه صنعتی دنا تولید شده و چندی قبل نیز محمدرضا نادری مدیرعامل این گروه صنعتی درباره حضور در قالب حامی مالی این گروه توضیحاتی ارائه داد.(اینجا را بخوانید)

خبرگزاری اصولگرای «فارس» به تازگی با انتشار گزارشی درباره ولنگاری فرهنگی به انتقاد از سریال پرداخته است؛ یکی از اصلی ترین مصادیق این انتقادات هم نگهداری سگ توسط یک زن پزشک در خانه است!!! نقش این زن را ساره بیات در سریال بازی میکند.

«فارس» شبهه هایی را هم طرح کرده درباره سرمایه گذاری در این سریال برای پولشویی!

متن کامل گزارش «فارس» را بخوانید:

مدت زمان قابل توجهی است که مسئله تهاجم فرهنگی توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است. از همان ابتدا که رگه‌های چنین اتفاقی در جامعه در حال شیوع بود رهبری بارها در سخنرانی‌های مختلف به آن اشاره داشتند. مانند قاچاق کالا و یا هر نکته دیگری نیست که نهادهای انتظامی خبردار بایستند و برای انجام وظیفه آماده باش دهند.

مسئله «ولنگاری فرهنگی» نکته بسیار ظریف و حساسی است که باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن رسیدگی شود چرا که تاثیرات آن عمیق و طولانی مدت است. مدیران زیر مجموعه این وزارتخانه در بخش های مختلف علی‌الخصوص شبکه نمایش خانگی دقت نظر بیشتری داشته باشند.

حال باید این پرسش مهم و اساسی مطرح شود چرا در چنین شرایطی  با تاکید بالاترین مقام کشور و انتقادات ایشان نسبت به مقوله فرهنگ که از آن با عنوان «ولنگاری فرهنگی» یاد کرده‌اند  در این حوزه شاهد محصولاتی هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی ما را هدف قرار داده‌اند؟!

به تازگی در شبکه نمایش خانگی سریالی با عنوان «عاشقانه» تولید و توزیع می‌شود که نه تنها محتوای  آن ترویج سبک زندگی اسلامی نیست بلکه هیچ ردپایی از سبک زندگی ایرانی در آن دیده نمی‌شود. در این سریال متاسفانه به وفور می‌توان مصادیق «ولنگاری فرهنگی» را در آن مشاهده کرد از جمله روابط غیرمتعارف و بی پرده میان شخصیت‌های داستان همچنین نگهداری سگ و اعتراض شوهر به حضور سگ در خانه و مورد عتاب قرارگرفتن او توسط همسر پزشکش! و… .

به تازگی در شبکه نمایش خانگی آثاری تولید می‌شود که هزینه‌های هنگفتی و بعضاً خارج از عرف انجام می‌دهند،  همین امر باعث هشدار کارشناسان نسبت به پولشویی در این شبکه شد و سازندگان سریال «شهرزاد» را دچار مسأله کرد. حال این شائبه در‌باره سریال «عاشقانه» نیز  مطرح است.

سوال مهم و اساسی؛ این است که چرا مدیران فرهنگی به مجموعه‌ای مجوز توزیع می‌دهند که مروج فرهنگ غیر ایرانی است؟!

 

ادعای یک رسانه اصلاح طلب⇐ شبکه خانگی تمام محصولات را به مانند بستنی و لواشک عرضه میکند!!!

ویدیوکلوب-نمایش خانگی

نمایش خانگی: شبکه نمایش خانگی در این سالها با رشد ویدیورسانه هایی در بخش خصوصی کوشیده به نوبه خود هم در عرضه محصولات ایرانی و هم نسخه دوبله آثار خارجی به عنوان مدیومی موثر خود را بنمایاند با این حال نگاه رسانه ها به خصوص رسانه های سیاسی به این مدیوم همچنان با سوءتفاهم همراه است.

به گزارش سایت خبری-تحلیلی «نمایش خانگی» از جمله چنین نگاههایی را به تازگی در یادداشتی می بینیم که به قلم یاشار نورایی در روزنامه اصلاح طلب «شرق» منتشر شده و در آن با نادیده گرفتن لااقل برخی از فعالیتهای مثبت موسسات شبکه خانگی کلیت شبکه زیر سوال رفته است؛ دلیل اصلی این نقد هم آن است که چرا محصولات شبکه خانگی بدون درجه بندی کیفی و تفاوت قیمت به بازار عرضه نمی شوند بدون آن که نویسنده از آن بگوید که همان درجه بندی هایی که دو دهه قبل در سینما وجود داشت در نهایت چه سودی به مخاطب رساند که حالا بخواهیم همان مسیر را در شبکه خانگی پی بگیریم.

متن یادداشت «شرق» را بخوانید:

تنقلات فرهنگی

در تحلیل پدیده‌های فرهنگی، اولین خاطره مواجهه با این پدیده برایمان زنده می‌شود. برای هر شخصی آنچه نمایش خانگی نامیده می‌شود، تأثیر متفاوتی در زندگی‌اش داشته و برای من از همان سال‌های ورود ویدئو و ممنوعیت آن در دوران کودکی، فیلم‌دیدن در خانه، دریچه‌ای به جهانی دیگر بود. تصاویر بدکیفیت و بعضا پرپرش و پاره‌پوره فیلم‌هایی که فرد «فیلمی» هر هفته می‌آورد، گویای تلاش مخفی ساکنان سرزمینی بود که از یک حق طبیعی یعنی تماشای فیلم‌های روز جهان و ایران، در شرایط مطلوب خانگی محروم شده بودند. درست یادم هست که با رفع ممنوعیت مالکیت دستگاه ویدئو و بازشدن ویدئوکلوب‌هایی که فیلم‌های مجاز کرایه می‌دادند، شبکه خانگی به معنای درستش در ذهنیت ایرانی شکل گرفت و معنی یافت. در رقابت میان فیلم‌های غیرمجاز که بدون سانسور و حذف به دست مردم می‌رسیدند، فیلم خارجی سانسورشده که به شکل رسمی عرضه می‌شدند، خواهان نداشت و بعید می‌دانم که هنوز هم بتواند بخش قابل توجهی از حجم عرضه را در شبکه خانگی به خود اختصاص دهد.

جماعت ایرانی با توجه به دریافت تاریخی‌اش از جنس اصل و تقلبی و بی‌اعتمادی به صافی‌ها که پخش عمومی محصولات فرهنگی از آن رد می‌شوند، فیلم سانسوری را موجودی ناقص‌الخلقه می‌بیند که نقص عضوش مانع پذیرفتنش می‌شود و رفتن او به سمت خریدن محصولات شبکه خانگی دلایل دیگری دارد که درادامه خواهد آمد. مشکل اصلی شبکه خانگی نظام پخش آن است که به عنوان جایگزین سبد خالی خانواده‌ای که به سینما نمی‌روند عمل می‌کند و نه مکمل آن. واقعیت این است که به دلایل گوناگون، مانند پراکندگی جغرافیایی تالارهای نمایش فیلم، قیمت بالای بلیت سینما، کیفیت پایین فیلم‌ها، تبلیغات نادرست و حمایتی (به‌خصوص در تلویزیون که دیگر عادی شده فقط تبلیغ یک‌سری فیلم دولتی را بکند)، بسیاری عادت سینمارفتن از سرشان رفته است. برای همین برخورد اولیه با فیلم نه در تالار نمایش و تماشای فیلم روی پرده، بلکه در خانه و برای گذران وقت یا سرگرم‌شدن در حین انجام کارهای دیگر اتفاق می‌افتد.

ساختار پخش ویدئویی و خانگی در کشورهای دارای صنعت تکامل‌یافته سینما بر دو اساس یعنی عرضه فیلم‌هایی که در سینما (بیشتر به دلیل کیفیت و بودجه) نمایش داده نشده‌اند یا تکمیل نسخه سینمایی در قالب یک مجموعه دارای توضیح و تفسیر و کتابچه و پشت صحنه شکل گرفته است. در آنجا بیشتر برای کسانی که فرصت تماشای فیلم را روی پرده از دست داده‌اند یا فیلمی اصلا اکران عمومی نداشته، پخش خانگی هویت و معنی پیدا می‌کند.

اما در ایران، خرید فیلم بیشتر به عنوان یک اتفاق جانبی است. در بقالی هستیم و بقال برای رندکردن خرید عمده‌مان، سی‌دی فیلم جدیدی را که آمده به خریدمان اضافه می‌کند و ما خوشحال از اینکه با پنج هزار تومان هم خودمان و هم آشنایان می‌توانند فیلم ببینند، از گرفتن این محصول امتناع نمی‌کنیم. برای درک بهتر رویکرد ایرانی نسبت به شبکه خانگی، دقت کنیم که این جمله «صبر می‌کنم سی‌دی‌اش به بازار بیاید» به‌ندرت در کشورهایی که بلیت سینما نسبت به درآمد عمومی ارزان است و عادت فیلم روی پرده‌دیدن از سر مردم نیفتاده شنیده می‌شود، ولی در ایران بسیاری از روی بی‌اعتمادی به کیفیت فیلم‌ها و کمبود وقت و پول و حوصله‌نداشتن، ترجیح می‌دهند فیلم را بر صفحه کوچک نمایشگر ببینند تا پرده بزرگ سینما.

همین نوع برخورد عملا پخش خانگی را به امری حاشیه‌ای با ریسک مالی و کیفی کم برای بیننده و خریدار تبدیل کرده است. جنس ارزان تولید ارزان می‌طلبد و سطح انتظار مصرف‌کننده را هم پایین نگه می‌دارد. شاید به‌همین‌دلیل است که اکثر این فیلم‌ها در جلدهای بد کاغذی بسته‌بندی می‌شوند که با بازکردن سر جلد نصف آن پاره می‌شود و انبوه تبلیغات قبل از فیلم اصلی یا حتی در میان آن و اینکه نمی‌توان این تبلیغات را رد کرد و به‌زور باید آنها را دید، هرآنچه باید در سالن سینما اتفاق می‌افتاده را به‌اجبار بر بیننده تحمیل می‌کنند.

زمانی قسمت‌های ویژه دی‌وی‌دی‌های ایرانی تنها شامل چند عکس فیلم و پروانه نمایش و احیانا اطلاعات دست‌اندرکاران می‌شد و به‌ندرت مانند دی‌وی‌دی‌های خارجی، پشت صحنه‌های جذاب، توضیح و تفسیر صوتی فیلم در این دی‌وی‌دی‌ها وجود داشت که عادت خریدن نسخه ویدئویی فیلم محبوب را جا بیندازد و در حال حاضر هم به‌ندرت قسمت‌های ویژه پرمایه‌ای در نسخه‌های مخصوص نمایش خانگی می‌توان یافت.

مبتکر اصطلاح «تنقلات فرهنگی» که نمی‌دانم کیست، احتمالا این اصطلاح را برای رد پدیده‌هایی به کار برده که آگاهانه برای گذران وقت و سرگرمی صرف ساخته می‌شوند. اما شبکه خانگی با نظام فعلی پخش‌اش، عملا تمام این محصولات را به تنقلاتی تبدیل کرده که خریدار مثل بستنی و لواشک آنها را تهیه و مصرف می‌کند! این که فیلم‌های بد و ضعیف، مستقیما روانه‌ شبکه خانگی شوند، در همه کشورهای جهان مرسوم است. اما عرضه فیلم‌ها در مراکز خرید یا فروشگاه‌های بزرگ، حداقل با تجربه‌ای که من داشته‌ام، در یک کشور غربی براساس شهرت و عنوان و فروش بالای فیلم در سینما انجام می‌شود.

البته فروشگاه‌های ارزان فیلم‌های درجه دو و سه را با قیمت بسیار پایین می‌فروشند و تفاوت چندیورویی خود نشان‌دهنده فاصله کیفیت فیلم‌هاست. اما در ایران به لحاظ قرارگرفتن این فیلم‌ها در بقالی و گوشه پیشخوان و قیمت یکسان یک فیلم درجه سه با یک فیلم خوب، عملا سلیقه مصرف‌کننده و نگاه او به سمت تمایز کیفی کشیده نمی‌شود و هرچه آنجا باشد را مانند همان تنقلات که گفتیم، می‌خرد. چندی پیش که داشتم قفسه فیلم‌هایم را مرتب می‌کردم تا یک‌سری از فیلم‌ها را رد کنم، دیدن انبوه فیلم‌های عمدتا مهم ایرانی با جلدهای نازیبا و زشت حالم را بد کرد. اگر خود این فیلم‌ها محصول سلیقه‌اند، از آن سلیقه در بسیاری از بسته‌بندی‌ها و تصاویر روی جلد اثری باقی نمانده است. حتی به عنوان یک مجموعه‌دار سینمادوست، کمتر دیده‌ام دوستان و نزدیکان من، آرشیوی منظم از فیلم‌های محبوبشان در قالب‌های فعلی تهیه کرده باشند. انگار این فیلم‌ها با ازجلددرآمدن و تماشاشدن، مانند خوراک تاریخ مصرف‌داری که خورده باشیم، تمام می‌شوند!

در غیاب یک ساختار منسجم و بسته‌بندی و عرضه درست و تفکیک‌شده، راهنمایی نیز برای شناخت محصولات شبکه خانگی وجود ندارد. اگر قسمت‌های یک سریال هر هفته و در یک روز مشخص به بازار می‌آیند، به‌ندرت می‌دانیم وقت ورود فیلمی به شبکه خانگی که چندی قبل روی پرده بوده در چه تاریخ است! نقدها و نوشته‌های تحلیل درباره فیلم‌ها هم عملا معطوف و محدود به نمایش سینمایی فیلم‌هاست و برخلاف کشورهای دیگر که مجلات مخصوص شبکه خانگی، با بخش نقد و بررسی محصولات عرضه‌شده در این شبکه این امکان را به مصرف‌کننده می‌دهند که بداند چه چیزی می‌خرد، در ایران اکثر این فیلم‌ها با کیفیت نازلشان به شکل ناگهانی و بدون هیچ بازخوردی به فروش می‌رسند. در نتیجه تمام این فیلم‌های ارزان و بی‌کیفیت، همچون چیپس و تنقلات در گوشه‌ای انبار می‌شوند تا جای خالی کیسه خرید مصرف‌کننده را پر کنند یا پس از یک‌بار دیدن به گوشه‌ای پرتاب و دور انداخته شوند.